Az asztali piacra is megérkezett az AMD Richland APU

Az AMD az elmúlt év májusában mutatta be a Trinity kódnevű APU-t, melynek képességeiről részletesen beszámoltunk korábban. A vállalat a termék leváltása helyett annak frissítése mellett döntött, így a CeBIT-tel párhuzamosan be is mutatkozott a Richland APU mobil verziója, amit nem sokkal korábban az ultramobil változatok is követtek. Várható volt, hogy az asztali megoldások frissítése sem marad ki, így most ennek az ideje is eljött. Az új termékek kompatibilisek az aktuális Socket FM2-es alaplapokkal, de a BIOS frissítésére szükség lesz, mivel jelentősen változott a rendszer turbó funkciója, aminek a megfelelő működése a régi BIOS-ok mellett nem biztosított.

A Richland APU az alapvető felépítés szempontjából alig különbözik a Trinity-től. A 32 nm-es SHP gyártástechnológiával készülő lapka ugyanazokat a Piledriver magokat kapta meg, és az IGP felépítése sem változott. Ezek pontos képességeit az előbb linkelt oldalak részletezik, így ezeket nem írjuk le újból. Van azonban némi újdonság is, ugyanis az AMD a memóriavezérlőn is fejlesztett, így a Richland APU elsőként támogatja hivatalosan a 2133 MHz-es DDR3 memóriákat kétcsatornás módban. Nem hivatalosan persze az előbbi órajel tovább növelhető, de ez tuningnak számít.

Hardveres oldalon az AMD a Richland APU-ban némileg felújította a HSA-MMU (IOMMU v2) egységet. A Trinity APU képességei természetesen megmaradnak, ám az új rendszer jobban idomul majd a HSA infrastruktúra követelményeihez, így több kiterjesztést támogat a véglegesítés előtt álló platformból.


[+]

A Richland APU asztali piacra érkező megoldásainak paramétereit az alábbi táblázat foglalja össze.

AMD Richland - asztali A szériás generáció
Típus Órajel / Turbo órajel
L2 cache Radeon HD típusa Radeon magok száma IGP magórajel Fogyasztás (TDP) Listaár (dollár)
A10-6800K (4 mag) 4,1/4,4 GHz
2 x 2 MB 8670D 384 844 MHz 100 W 142
A10-6700 (4 mag) 3,7/4,3 GHz 2 x 2 MB 8670D 384 844 MHz 65 W 142
A8-6600K (4 mag) 3,9/4,2 GHz 2 x 2 MB 8570D 256 844 MHz 100 W 112
A8-6500 (4 mag) 3,5/4,1 GHz 2 x 2 MB 8570D 256 800 MHz 65 W 112
A6-6400K (2 mag) 3,9/4,1 GHz 1 MB 8470D 192 800 MHz 65 W 71

A termékek IGP-je ugyanazokkal a Dual Graphics konfigurációkkal kompatibilis, amelyekkel a Trinity APU, de ez tulajdonképpen nem számít meglepetésnek.

Az AMD kiemelte, hogy az új APU tartalmaz egy új funkciót is, amit nem biztos, hogy minden alaplapon ki lehet majd használni, mivel ennek implementálása az alaplapgyártótól függ. Mindenesetre a konfigurálható TDP szolgáltatást mostantól hivatalosan is implementálhatják a partnerek. Ennek segítségével a felhasználó nagyobb paraméterezési lehetőséget kap a fogyasztás szempontjából. Amennyiben nem felel meg a vásárolt termék energiaigénye, akkor 1 wattos lépcsőkben bármi beállítható a névleges TDP alatt. Van persze egy minimális határ, amit nem lehet átlépni, és ez alaplaponként változik, de elvben 35 wattig visszaskálázható az összes egység. Érdemes megjegyezni, hogy ez a funkció a Trinity APU-ra is aktiválható, így a Richland megvásárlása nélkül is érdemes szemezni az új BIOS-okkal. Természetesen alacsonyabb TDP beállítása mellett teljesítménycsökkenésre is érdemes számítani.

Az AMD ezzel a funkcióval lényegében azokra a kérésekre reagál, melyek szerint szükségesek alacsonyabb TDP osztályba sorolt asztali APU-k is. A vállalat szerint viszont annyira eltérőek az igények, hogy nem érdemes külön termékeket készíteni, így inkább lehetővé teszik, hogy egyénileg konfigurálható legyen a fogyasztás.

Az AMD reagált a konkurens Haswell IGP-jére is, és a cég szerint az Intel addig nem lesz alternatíva a hétköznapi játékosoknak, amíg nem kínálnak elfogadható minőségű terméktámogatást az integrált grafikus vezérlőhöz. Ezt a vállalat a játékokban előforduló hibákkal magyarázza. Például a Tomb Raider TressFX hajeffektje nem működik az Intel drivereivel, illetve az újabb meghajtókkal le is fagy a program. Ez az összehasonlítás ugyanakkor kisarkított, hiszen az IGP-k nem igazán alkalmasak a TressFX-re, vagyis az Intel nem sokat veszít azzal, hogy egyelőre nem tudják megjeleníteni, illetve stabilan futtatni az effektet.


[+]

Érdekesebb viszont az új SimCity, ami már bőven játszható az IGP-ken is, de az Intel driverével problémák vannak. A különböző grafikai effektek és a textúrák hibás megjelenítése mellett a legnagyobb gond, hogy az Intel IGP-i nem tudják kirajzolni az egérkurzort, vagy az nem pontosan, elcsúszva jelenik meg. Természetesen így igen nehéz irányítani egy stratégiai játékot.

Nagyon valószínű egyébként, hogy ezeket a hibákat az Intel orvosolni fogja, de azt nem tudni, hogy mikor. Alapvetően időszerű lenne, hiszen három hónapnál idősebb játékokról beszélünk, így bőven volt idő a problémákat felderíteni és valami megoldást találni rájuk. Rosszabb esetben fennállhat a Star Wars: Knights of the Old Republic első és második részének példája. Ezek évek óta elérhetők a Steamen, viszont az Intel csupán a legújabb OpenGL driverrel tudta elérni, hogy a játékok egyáltalán elinduljanak, és egyelőre csak az Ivy Bridge, illetve a Haswell IGP-jén lehetséges a futtatásuk.

Az AMD egyébként valószínűleg azért hozza fel publikus formában az Intel driverek aktuális problémáit, mert a terméktámogatás minősége számokban nem kimutatható, így a vásárlásnál senki sem veszi figyelembe. Pedig a cég szerint egy adott termék ára, sebessége és fogyasztása mellett nagyon fontos paraméter a használhatóság is, ami nagymértékben meghatározza a felhasználói élményt. Utóbbi viszont tényleg nem fejezhető ki számokban.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés