Majdnem végleges a WebGL 2.0

A Khronos Group új fejlesztése már a célegyenesben van, a bevetés időpontja leginkább a partnereken múlik.

A Khronos Group az idei SIGGRAPH alkalmával aránylag sok időt szentelt a WebGL-re. A szabvány 1.0-s verziója majdnem öt évvel korábban készült el, és azóta elsődlegesen biztonsági frissítések érkeztek hozzá. Jelenleg az 1.0.2-es verziónál jár a projekt, ami az érintettek állítása szerint már rendkívül szigorú biztonsági előírásokkal rendelkezik, így nehezen támadható az adott számítógép a WebGL-en keresztül. Utóbbi fontos tényező, hiszen egy webes felületről beszélünk.

A WebGL 2.0 gyakorlatilag azóta is aktívan formálódik, amely az eddig kifejlesztett biztonsági frissítéseket átmentve leginkább a tudás elmélyítésére helyezi a hangsúlyt, így az OpenGL ES 3.0-s API-ra épít. Ez jobb programozhatóságot, illetve több lehetőséget eredményez a fejlesztők számára. Az új felület legnagyobb előnye a grafikai lehetőségek kiterjesztése. Többek között újítás lesz a megnövelt precizitású fragment shaderek használata, a több render target, az instancing és az occlusion queries támogatása, valamint a fejlesztők által kontrollálható élsimítás bevezetése.

Az újítások persze a minimális hardverigényt is növelik, de amelyik grafikus vezérlő megbirkózik az OpenGL ES 3.0-val, annak a WebGL 2.0 sem lehet gond, ilyen hardverből pedig rendkívül sok van már a piacon.


A WebGL 2.0 lehetőségei

A WebGL 2.0 specifikációi tulajdonképpen véglegesnek tekinthetők. Jelen pillanatban a hitelesítési teszten végzik az utolsó simításokat, amin a böngészők fejlesztésével foglalkozó szoftvercégek folyamatosan ellenőrzik az aktuális implementációkat. A Khronos Group szerint a Mozilla és a Google nagyon aktív, így arra számítanak, hogy a Firefox és a Chrome új verziói hamarosan átmennek a hitelesítésen. A fejlesztők számára a Mozilla már kínál előzetes tesztverziót. A konzorcium elmondása alapján, amint megkapja a két említett böngésző a hitelesítést a WebGL 2.0 támogatása alapértelmezetten aktív lesz bennük. Ez a jelen állás szerint még idén megtörténik.

A Khronos Group megemlítette a WebVR-t is, aminek igazából nincs köze a WebGL 2.0-hoz, hiszen ez egy MozVR-ből átalakult konstrukció, ami ma már a Google és a Mozilla közös projektje. Ugyanakkor a WebVR-t nagyon jól kiegészíti a WebGL 2.0, így ettől a területtől a virtuális valóság terjedésével sokat várnak az érintettek.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés