Nem csak az OpenGL helyzete akadályozza a linuxos játékpiacot

Az OpenGL API manapság komoly támadás alatt áll a vezető játékfejlesztők által, és mára a Valve is lelassította a fejlesztéseit az API legújabb verzióira vonatkozóan. A helyzet abszolút nem rózsás, de pár év múlva érkezik a teljesen újraírt OpenGL, amire már nagy szüksége van a piacnak.

Érdekes azonban, hogy bár az OpenGL van kikiáltva fő bűnösként a linuxos játékpiac helyzetéért, nem egy játékfejlesztő úgy gondolja, hogy van más probléma is. Matias Goldberg, a nyílt forráskódú Ogre 3D videojáték-motor fejlesztője szerint a Linux játékok elkészültét az X Window System és a DRM is komolyan akadályozza. Az X Window System vagy ismertebb néven X11 elég öregnek tekinthető, így nem véletlen, hogy nehézkessé vált a kezelése. Szerencsére aktív fejlesztés alatt áll a Wayland protokoll, amely az X11-et hivatott cserélni, de időbe telik, amíg ez elterjed, tehát az öregedő X11 egy darabig még kísérteni fog.

Matias Goldberg szerint a DRM, azaz a Linux Direct Rendering Manager alrendszere is túl vastag szoftveres réteget eredményez a felhasználói módban futtatott program és a hardver között, ami akadályozza a rendszer hatékony használatát.

Az OpenGL-ről, mint problémáról tehát lehet beszélni, de igazából az X11 és a DRM működése is legalább annyira bűnös a linuxos játékpiac helyzetéért. Ráadásul a grafikus meghajtók is küzdenek az említett modulokkal, ugyanis rendkívül nehéz megvalósítani akár a vertikális szinkron működését is. Hasonlóan komoly probléma, hogy a Linuxon a legtöbb teljes képernyős alkalmazás logikai szinten ablakban fut, vagyis ilyenkor az AFR elvű több GPU-s rendszerek helyből üzemképtelenek. A valós teljes képernyős futtatás elvileg megoldható, de nagyon nehéz biztosítani, hogy a program ne fagyjon le, illetve ne vigye magával az operációs rendszert, amely állapotból az adott PC rosszabb esetben kikapcsolással és újbóli bekapcsolással éleszthető csak újra.

A fentiekből az is érthető, hogy a Valve miért is akart saját operációs rendszert a SteamOS személyében, mivel valószínűleg tisztában voltak azzal, hogy az egyes Linux disztribúciók nem teszik lehetővé a komolyabb játékok normális futtatását, és erre vonatkozóan próbálnak minél több módosítással élni, de a fejlesztés még közel sem ért véget. A Valve alábecsülhette az ezzel járó munkát, így nem véletlen, hogy az első Steam masinák Windows 8.1-gyel érkeznek, bár a gyártók ezekre a termékekre már nem utalnak ilyen névvel.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés