PlayStation 4-re is elérhető lesz a PhysX SDK

Az NVIDIA bejelentette, hogy a Sony új generációs konzoljához is biztosítja a PhysX SDK-t az APEX modullal egyetemben. Ez tulajdonképpen várható volt, és tényleg semmi különleges nincs benne, hiszen a motor az aktuálisan elérhető konzolokat is támogatja. Ennek megfelelően az lett volna érdekes, ha a PlayStation 4 esetleg kimarad.

Hirdetés

A bejelentés hatására sokakban felmerült, hogy ez mégis hogyan lehetséges, hiszen a PlayStation 4-ben nincs CUDA-t támogató grafikus vezérlő. Erre igazából nagyon egyszerű a válasz. A PhysX egyetlen konzolban sem használ GPU-s gyorsítást, így például a PlayStation 4 esetében sem fog, hacsak az NVIDIA nem írja át olyan felületre, ami ezt lehetővé teszi a Sony új generációs konzolján. A GPU-s gyorsítás hiányát sokan tetemes hátrányként fogják fel, de valójában kevesen tudják, hogy a PhysX a mai játékok egy igen csekély részében csak a részecske- és folyadékszimulációra, illetve esetenként a szövetek fizikájára tartalmaz GPU-s gyorsítást. Ennek megfelelően a PhysX effektek jó része még akkor is a CPU-n fut, ha az adott programban van rá GPU-s opció. Mivel a PlayStation 4 processzora megfelelő a motorhoz (mint minden más elterjedtebb CPU), így a PhysX támogatható a rendszeren.

A játékok szempontjából tehát nem lesz probléma a PhysX-szel, bár kétségtelen, hogy a merev test fizikát is GPU-val gyorsító Bullet, vagy a Havok készülő új verziója mindenképp vonzóbb alternatíva lesz a fejlesztőknek az új generációs konzolok esetében. Erre a PhysX is képes lehet, de el kell szakadnia a CUDA-tól, mivel az AMD és a Sony biztosan nem fogja licencelni a felületet. A hardver szempontjából a GCN architektúrára épülő IGP tökéletesen alkalmas arra, hogy gyorsítva futtassa a PhysX motor egyes szimulációit, így az NVIDIA számára csak stratégiai kérdés ennek a kihasználása.

A stratégiai szempontokkal viszont az a baj, hogy kiszámíthatatlanságot eredményeznek, így a PhysX-et használó motorok esetében mindenképp gondolni kell arra, hogy alternatívát biztosítsanak legalább a részecske- és a folyadékszimuláció gyorsítására. Az Unreal Engine 4 például saját fejlesztésű, GPU-val gyorsított részecskeszimulációs rendszert használ, hogy a motor sikere ne függjön az NVIDIA döntéseitől, ha már úgy alakult, hogy nem kap helyet CUDA-t támogató grafikus vezérlő egyetlen konzolban sem. A merev testek fizikája nem annyira kényes terület, így processzormagok oldalán rendelkezésre álló erőforrás elég lehet, bár kétségtelen, hogy a PlayStation 4 APU-jának koncepciója a CPU és az IGP között koherensen megosztott rendszermemóriával elképesztően hatékonyan képes gyorsítani ezt is.

A PhysX GPU-s gyorsítása egyébként valószínűleg marad zárt, vagy jobban mondva továbbra is a CUDA-hoz lesz kötve. Az NVIDIA stratégiája a PC-s piacon alapvetően megújul, hiszen a cég újabban inkább azokat a játékokat támogatja, amelyek csak PC-re érhetők el, míg a multiplatform, azaz konzolra is megjelentő játékok kisebb fókuszt kapnak. Ennek megfelelően a PhysX sikere a konzolokon nem elsődleges prioritás a vállalat számára, sokkal fontosabb lett az MMO és az F2P (free to play) modellt használó, csak PC-re érkező játékok erős támogatása, míg a felszabadult erőforrás a Tegrára koncentrálható. Ettől függetlenül a PhysX ingyenes motorként számos fejlesztőnek lehet vonzó alternatíva, hiszen az új generációs Havok bármennyire is igazodik az új konzolokhoz, igen sok pénzbe fog kerülni. Nagyobb projekteknél persze ezt is be lehet vállalni, vagy az Unreal Engine 4 mintájára a GPU-val gyorsított szimulációkra egyéni motort is lehet írni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés