üzenetek

hozzászólások


lowphas
(lelkes újonc)

Nagyon off: Színt csak az oled. Kontrasztot csak a qled. /igazán magas abl tartalmaknál az oled "kontraszt" is esik, pl full fényerőn mutatott színek között, tehát nem a feketéhez képest/

Egyébként meglepően jó anti reflective coating van a qled és oled tvken is. Van egy akkus kézi ledlámpám. A sima olcsóbb led tvmről mintha tükör lenne, viszont az oleden és a qledemen próbálva is már szinte hihetetlen, mennyire keveset ver vissza. Nyilván, attól még igaz marad, amit írtál.


Interceptor
(PH! addikt)

"Mozikba nem véletlenül kapcsolják le a világítást." Mintha én is ezt írtam volna.

Gyere és nézd meg mit mennyire ront le, erre mást nem tudok mondani :) Gyakorlatban kell látni adott képernyőtípust, beállítást nem az elméletbe kapaszkodni. Nem azt mondtam, hogy reflektor világításban nézem a tv-t. Viszonylag gyenge fényben, de nem is teljes sötétben. Próbáltam én többféleképpen és nincs óriási veszteség.

"Tv nagy fényerő módban mind színt, mind kontrasztot is veszíthet. TV-knek meg van az optimális fényessége ahol a legkjobbat adja,és ez nem a magas fényerő mód szokott lenni." Szerintem ez már csak kukacoskodás, hogy 10-es háttér világítást tolsz vagy 25-öt az 50-ből és mi mennyit veszít. Amúgy meg nem igaz, mert hdr-nél pl 50-es háttérvilágítást állít be alapból itt adja a legjobb kontrasztot és színt erre vannak optimalizálva, szóval itt meg is dőlt az elméleted.

"Persze ha sima Tv adást nézel, vagy valami netes tömörített videót akkor teljesen mindegy" Dehogy mindegy ugyanúgy fennállhat a jelenség.

[ Szerkesztve ]


Zoló1981
(tag)

Mindenhol azt olvasom, HDR-hez viszont kell a nagy fényerő, kb. 1000 nit ajánlott, ami fogalmam sincs hány cd, pedig a specifikációknál viszont cd-ban adják meg az értéket.
Szóval van az a tartalom, amihez nagy fényerő szükséges.
Ezek szerint HDR tartalmat nappal ajánlott nézni? Vagy Áruházban?

[ Szerkesztve ]


Interceptor
(PH! addikt)

Sötétben konkrétan kinyirja szemed hosszútávon


ZnVjaw0K
(tag)

1 cd/m² = 1 nit

(#104) Interceptor :
Nekem kb 50nit a kényelmes. 300nit fölött már nem szívesen nézek végig egy másfél-két órás filmet, mert bántja a szemem. Más meg kevesli az 1000-et is:D Különbözőek vagyunk.


Balika911
(PH! nagyúr)

A csúcsfények miatt kell hozzá a nagy fényerő. Átlagban nem feltétlenül világosabb a HDR az SDR-nél.


Zoló1981
(tag)

Este mindig módot váltok vagy bekapcsolom az energiatakarékosat, de én nappal, világos nappaliban is nézek tévét.

[ Szerkesztve ]


kenwood3
(PH! addikt)
Blog

En szinten, viszont ha megfelelo videoanyagot nezek full hd, 4k foleg hdr , akkor ott nincs kompromisszumm nalam :)

[ Szerkesztve ]


fairi
(őstag)

Maga a film nagyrészt ugyanúgy 100-300 nit közt változik,és bizonyos részek vagy jelenetek ahol a TV felnyomhatja az értéket közel 1000 nitre. Pl mikor a kamera a napba néz a világítás azonnal maxra emelkedik, de máskor marad 100 nit. körül

Persze ha felkapcsolod a szobádba a lámpát akkor a készítők által vágyott effekt is gyengébb lesz.
Átlag film esetek kb esetek pár %-ában lesz használva a max fényerősség.


fairi
(őstag)

"Gyakorlatban kell látni adott képernyőtípust, beállítást nem az elméletbe kapaszkodni."
nekem volt plazmám és van most igazi HDR TV-m.
HDR működjön nem árt lekapcsolni a lámpát. Az elmélet nem alaptalan.

" Szerintem ez már csak kukacoskodás, hogy 10-es háttér világítást tolsz vagy 25-öt az 50-ből és mi mennyit veszít. "

Bármi környezeti fény tükröződhet a kijelzőn. lakosomban ha sötét a jelenet és van lámpa akkor látom magam. és ez sok helyen lehet probléma.

Ez SDR filmnél így működik, de HDR-nél a háttér világítást maga a film meta fájlja szabályozza. HDR filmek jó része egy moziszobára van kalibrálva. Sokszor meglepően sötétek. Persze ha robbanás van, vagy napfényes part akkor azonnal felnyomja a fényerőt.

"Dehogy mindegy ugyanúgy fennállhat a jelenség."
azért mindegy, mert a filmek gyenge és tömörítettek. Részletek már rég elvesztek, nem minőségre hanem kis méretre optimalizáltak.
A rossz mindig rossz marad. 1080i csatornáktól is hányingert kapok. SD adásokról ne is beszéljünk,tömörítési hibák és interpoláció harca.


fairi
(őstag)

Nem keverted össze a dolgokat???
Kontraszt az OLED és a színtérfogatban a qled.

ABL miatt a kontraszt nem esik.Mivel a fekete 0 nit. Így bármit osztasz 0-val mindig végtelent kapsz. Najó 0-val osztás nem értelmezhető sok esetben matematikailag, de általában végtelen kontrasztnak írja a marketing. Kontraszt a max fényerő/ fekete fényerejének kapcsolata. 600/0 vagy 150/0, az arány az "végtelen".

Addig a színtérfogat kimondottan rossz az OLED-nek (pontosabban az LG WOLED-nek), magas fényerőn a színek romlanak.

Tükröződés kezelésén minden évben javítanak, de nem 0%.


Partz
(senior tag)

Én is sok esetben tök sötétben nézek hdr filmeket oled-en. Azt viszont nem árt tudni, mikor otthonra sdr/hdr-ben folyik a stúdió munka, 6500K színhős fehér háttérfényt használnak, a referencia kijelzők mögött.
Direkt nem teljesen vaksötétre optimalizálják ezeket a filmeket, nem úgy mint a mozis tartalmakat, de nem is egy agyonvilágított nappalira. Valahol a kettő között.


Partz
(senior tag)

Attól függ honnan közelítjük meg a színtérfogatot. SDR tartalmak esetén, az oled tv-k nem használják a fehér sub-pixelt tehát ott az referencia, HDR tartalmak fényesebb jeleneteinél aktiválódik csak.
Qled esetén viszont a háttér világítás miatt, a sötét tartalmaknál nem tökéletes a színtérfogat. Sony készített erről egy grafikát anno.

Ha szigorúan csak a színtérfogatot vizsgáljuk.

SDR esetén: OLED > QLED

HDR sötét jelenet: OLED > QLED
HDR világos tartalom: OLED < QLED (Erre jön még az oled ABL limitációja, ezért szokott jobb lenni összességében a qled.)

*Bár hozzá tartozik a HDR gradelés eddig a Sony BVM-X300 oled monitorán zajlott. Aminek az ABL képessége nagyjából azonos a piacon kapható w-oled tv-kével. Nem véletlen használnak kliens referencia készüléknek oled tv-ket.

[ Szerkesztve ]


lowphas
(lelkes újonc)

Így van, a fekete az mindig 0, ez változatlan, ezzel egyetértek, és a fekete-fehér közötti kontraszt nagyon nagy/végtelen az olednél. Klasszikus értelemben ezt jelenti a kontraszt, mint paraméter.

Viszont egy 100% fényerő melletti vörös és pl narancs közötti kontraszt (azaz különbség) az rgbw miatt kisebb, mint egy qlednél. Pl meséknél/rajzfilmeknél/animációs akármiknél lehet érdekes, mert ott sokkal kevesebb árnyalatot, de sokkal nagyobb felületen használnak színt. (kevesebb általában a sötétebb jelenet) Erre gondoltam, amikor ezt írtam, de tényleg off és részletkérdés, úgymond, ez a része.

[ Szerkesztve ]


Interceptor
(PH! addikt)

Igen, nálam is valahol a kettő között van, ezért nem is értettem szerinte miért olyan fontos egy qleden vak sötétben nézni a filmet. Most őszintén mi az ideális állapot az én esetemben(qled)? Persze eltudom dönteni magam is, ezért irtam a gyenge fényt.

[ Szerkesztve ]


fairi
(őstag)

"6500K színhős fehér háttérfényt használnak, a referencia kijelzők mögött."
lakásokban 2800k-től valami elszabadult kékes fényű ledig bármi lehet.
maradjunk a valóvilágnál, nem stúdióban néz senkit filmet :DDD

"Qled esetén viszont a háttér világítás miatt, a sötét tartalmaknál nem tökéletes a színtérfogat. Sony készített erről egy grafikát anno."

sony ábrát nem mutogatnék, ők jó ideje nem használnak quantum dotot hanem hagyományos enhanced foszfort.
Rtings csinál méréseket az új generációs Qledek elég jól teljesítenek sötét jeleneteknél is. Végül modern qled színtérfogatban eléri a 92%-ot, igaz sötét tartalmaknál van kis gyengeség, OLED-nél ez 78%.

Modern qlednek már SDR-ben is bőven 95% felett van, sőt ha Rec2020 nézzük ott megelőzi az OLED-et még SDR anyag esetén is.
QD bevonatok elég jól kiforrták magukat, mind kis fényerőn mind nagy fényerőn közel tökéletes DCI-P3 lefedést tudnak.


fairi
(őstag)

Válaszban megirta: 6500K színhős fehér háttérfény.

IPS TV mögé kimondottan ajánlott egy kis világítás.Philips ambilight megoldása kimondottan ötletes.Tv mögé rakott fényforrás pont annyi fényt ad hogy fekete érzéket javítsa, de közben nem ront a színeken és nem okoz tükröződést
Kb 5000K és feletti fehér ledszalag már tökéletes..


daneel_hu
(őstag)

"sony ábrát nem mutogatnék, ők jó ideje nem használnak quantum dotot hanem hagyományos enhanced foszfort.
Rtings csinál méréseket az új generációs Qledek elég jól teljesítenek sötét jeleneteknél is. Végül modern qled színtérfogatban eléri a 92%-ot, igaz sötét tartalmaknál van kis gyengeség, OLED-nél ez 78%"

Ezzel csak pont az a baj, hogy az általános tartalmak esetén sokkal több a sötét jelenet mint a nagyon világos.

[ Szerkesztve ]


Partz
(senior tag)

Azért használnak 6500K-t mert a stúdió munka ezt igényli. Ezzel akarják szimulálni az otthoni felhasználást, ami nem vak sötét. Értsd, az otthon használt különböző égők fényhője nem mérvadó.

A jelenlegi quantum-dot filmek, ugyan azon az elven működő, zónákra osztott led-es háttér világítást használnak, mint a különböző foszfor led-es megoldások. Az alacsony fényerős színtér nem a "QD bevonatok" jóságán múlik, hanem a led-es háttér világítás hatékonyságán. Ebben nagyon leszerepelt a tavalyi csúcs Q9 széria, ez köztudott. Nem is értem miért keverted ezt most ide, itt lényegében tökéletesen megállja a helyét a Sony ábrája.

Rtings-es mérésekkel tisztában vagyok. Az oled ABL limitációja miatt teljesít összességében jobban a qled, szerintem ezt világosan leírtam. Mint ahogy azt is, ennek ellenére az oled közelebb áll a referenciához, mivel 1000 niten masterelnek. Ami lényegében ritkább, mint a sötét tartalom.
Ahol a qled kitudná használni a lényegi előnyét (1500-2000 nit), azok a Dolby Vision tartalmak. Amit nem támogatnak a tv-ik, ez a legnagyobb öngól a Samsungnak.

Végén még belekeverted a Rec.2020-at, ami nem mérvadó, mivel jelenleg DCI végpontokat használnak a HDR tartalmaknál. Ebben a tartományban, viszont pontosabban kalibrálhatók az oled-ek, hiába tudnak valamivel nagyobb színteret elméletben a qled tv-k. Az SDR tartalmak megint csak nem tudom, hogy jönnek ehhez a színtérhez.

Amiket leírtam szigorúan kalibrált kijelzőkre vonatkoznak és filmes tartalmakra. Tehát aki ettől eltérően, játékra, nagyobb fényerőn, nappali fényviszonyokban, stb. használja a tv-jét. Ott már jól jön qled tartaléka, erre ajánlott igazán. Épp ezért nagyon jól megvan a két technológia egymás mellett, ami nem gond. Csak el kell dönteni kinek mi a fontos, rossz megoldás nincs.

[ Szerkesztve ]


fairi
(őstag)

"Azért használnak 6500K-t mert a stúdió munka ezt igényli. Ezzel akarják szimulálni az otthoni felhasználást, ami nem vak sötét. Értsd, az otthon használt különböző égők fényhője nem mérvadó."

6500k fényforrás nincs gyakran az otthonokban. igaz, lehet a ledekkel elterjed majd ez is, 3000K jobban szeretik az emberek.

"Ebben nagyon leszerepelt a tavalyi csúcs Q9 széria, ez köztudott."
high fokozaton agresszív volt dimming


Partz
(senior tag)

6500K azért kell stúdióban, mert ez a referencia fehér filmeknél, blu-ray, stb. tartalmak esetén. Ne vigye el a téves háttérfény az ezzel dolgozók szemét. A mozis stúdió munka megint más, az teljes sötétben zajlik, alacsonyabb a fénysűrűség és D55 fehéret használnak.

Ez a bizonyos ábra egyébként a Sony ZD9 és az A1 oled készülékük kapcsán készült. Ebben mutatták be a különböző technológiák előnyét-hátrányát. Hozzáteszem a ZD9-ben alkalmazott Backlight Master Drive a leghatékonyabb led-es háttér világítás, most fokozattól függetlenül. Ráadásul több zónával készült, mint az eddigi qled tv-k.


fairi
(őstag)

Azért a ZD9 színlefedésben nem remekel. Dimmingben egyik legjobb, de csak javított foszforral éri el a nagyobb színteret, de így is elmarad a QD megoldásoktól. Ábra mellé kellene egy samsung is. Sony azért OLED mellé tette le a voksot, de készít jó LCD TV-ket is.


Partz
(senior tag)

Színlefedettség ezen az ábrán nem mérvadó. Mint ahogy látszik azonosra vették, pedig ennyi erővel az oled-et nagyobbra kellett volna. Itt most led-es lcd (ilyen a qled, tehát ez nyugodtan átírható) és a w-oled technológiát hasonlítják össze. Az meg, hogy a Sony a oled mellett tette volna le a voksát megint csak nem igaz, ezt több interjúban cáfolták.
Az idei csúcs készülékük ZG9 jelenleg lcd tech-re épül. Idén már a stúdió monitor szegmensben is BVM-HX310 lcd kijelzővel indulnak. De amikor ezt az ábrát készítették, akkor is a ZD9 volt a "drágább" megoldás. Ezen az ábrán épp az egyes megoldások előnyét-hátrányát mutatják be pártatlanul.
Pont a Samsung készül lassan váltani oled-re, a csúcs kategóriában. Led-es lcd-ről, a qd marad.

[ Szerkesztve ]

üzenetek