Hirdetés

A játékosok megcélzásával magyarázza az AMD a Navi 24 butításait

A cég el akarta kerülni, hogy a bányászoknak és a HTPC-t építőknek vonzó legyen a fejlesztés.

Az AMD a héten mutatta be a Navi 24 kódnevű GPU-t, amelynek egy komoly negatívuma, hogy multimédiás szinten nem valami acélos képességeket birtokol. Korábban ugyan jelezve volt az AV1 dekódolása a mobil verziónál, de mára kiderült, hogy a lapkában csak H.264 és HEVC formátumú anyagok dekódolására jó hardveres blokk van. A nagyobb RDNA 2-es lapkákban megtalálható, H.264 és HEVC kódolásáért, valamint az AV1 dekódolásáért felelős részegységet kivették.

A lépéssel kapcsolatban érdeklődtünk, és megtudtuk, hogy a Navi 24-et a cég célirányosan a játékosok tömegének fejlesztette. Az volt a legfontosabb, hogy a hardver se a bányászoknak, se a HTPC-t építő közösségnek ne legyen vonzó. Utóbbi terület azért is élvezett kisebb prioritást, mert a szintén bemutatott Rembrandt SoC APU mobil verziójára gyorsan érkezni fognak asztali, HTPC-szerű PC-k, amelyek tökéletesen alkalmasak lesznek a modern multimédiás igények kiszolgálására.

A bányászok ellen a vállalat egy korlátozást vezetett be, így az asztali Radeon RX 6500 XT VRAM-ja csupán 4 GB. Ez az értékelhető profitot termelő kriptovaluták esetében igen hátrányos, miközben a játékokban nem annyira, mert a hardver ereje úgy sem a maximális részletességre lett paraméterezve.

A harmadik korlátozás a PCI Express 4.0-s vezérlő által támogatott sávok száma. Ez a Navi 24 esetében 4, amit leginkább a mobil piac indokolt, ugyanis igencsak jellemző, hogy az olcsóbb notebookok eleve négy sávot vezetnek ki a gyengébb GPU-k felé, akkor is, ha a GPU támogat többet. Ez pusztán olcsóbbá teszi a gyártást, miközben az említett limitáció ezen a szinten nem jár érezhető hátránnyal a játékokban. Az asztali piacra szánt Radeon RX 6500 XT esetében is van némi költségcsökkentő szerepe, hiszen valóban picit olcsóbbá teszi a nyomtatott áramköri lapot, de eleve viszonylag olcsón gyártható a hardver. Ugyanakkor fontos, hogy a lépés a felhasználandó komponensek számát is csökkenti, ami komponenshiány mellett nem rossz dolog.

Az AMD úgy gondolja, hogy a Radeon RX 6500 XT egy reálisan elérhető hardver lesz a játékosok tömegeinek, mert minimalista dizájnt használ, amivel kevésbé van kitéve a komponenshiánynak, nem túl jó paraméterekkel rendelkezik a bányászok szemszögéből, és multimédiás szinten sem fogják keresni a HTPC-t építők, akik a játékosokhoz hasonló módon szintén ki vannak éhezve az új VGA-kra.

A rendszer legnagyobb hátránya egyébként egyértelműen a H.264 és HEVC kódolásáért, valamint az AV1 dekódolásáért felelős blokkok hiánya, ezeknek azért sok játékos is örülne. A 4 GB VRAM viszont egy reálisan járható út, az tényleg nagyon kedvezőtlenné teszi a kártyát a bányászoknak, és az x4-es PCI Express 4.0-s interfész is bőven elég sávszélességet biztosít erre a teljesítményszintre, így hasznos lehet bevállalni, hogy némileg több hardvert lehessen gyártani.

Ahhoz várni kell pár hetet, hogy láthatóvá váljon bejöttek-e az AMD számításai. Ha 200 dolláros ár környékén, vagy picivel fölötte általánosan elérhető termék lesz a Radeon RX 6500 XT, akkor igen.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés