Az AMD nem teszi licencelhetővé grafikus processzorait

Az NVIDIA a hét közepén jelentette be, hogy licencelhetők lesznek a saját tervezésű grafikus processzorai. Ezzel kapcsolatban szinte azonnal elindultak azok a pletykák, mely szerint a közvetlen konkurensnek tekinthető AMD is meglépi ezt. Mivel a VGA-piac szűkülése ugyanúgy érinti mindkét vállalatot, így valóban logikus azt feltételezni, hogy az AMD is a grafikus processzoraik licencelésre adja a fejét, de hivatalos bejelentés ezzel kapcsolatban még nem történt. A híresztelések hatására megkerestük az AMD-t, hogy pontot tegyünk az ügy végére.

A vállalat szóvivője elmondta, hogy jelenleg egyáltalán nem tervezik az NVIDIA által megkezdett üzleti modell bevezetését, vagyis az ezzel kapcsolatos pletykák teljesen alaptalanok. Az AMD nem szeretné, ha rajtuk kívül más is profitálna a GCN architektúra előnyeiből, ugyanakkor abszolút nem zárkóznak el olyan felkérések felől, hogy egyéni kialakítású lapkát készítsenek azoknak a cégeknek, amelyeknek az általános portfólió megoldásai nem felelnek meg. Ezzel kapcsolatban az AMD nagyon nyitott, így a saját fejlesztésű IP (szellemi tulajdon) blokkok mellett, az adott megrendelő technológiáit is beépítik, vagyis lényegében bármilyen igényt ki tudnak szolgálni. Gyakorlatilag ilyen koncepció alapján született meg az Xbox One és a PlayStation 4 konzolokba szánt APU is, és erre a stratégiára már egy komplett üzletág épül a cégen belül.

Bár úgy tűnhet, hogy nagyjából megegyező stratégiáról van szó, ám ez messze nem fedi a valóságot. Az NVIDIA esetében az IP-k licencelése jóval több cég igényét elégítheti ki, mivel az implementálással nem foglalkozik az NVIDIA, vagyis kis mennyiségű várható eladás mellett is megéri a megrendelőnek az egész koncepció. Az AMD esetében az egyénileg tervezett lapka már nagyságrendekkel drágább a megrendelő számára, mivel a vállalat az implementálást is elvégzi, amiért természetesen igen sok pénzt számolnak majd fel. Éppen ezért az AMD üzleti modellje csak akkor éri meg egy cégnek, ha a kívánt lapkát nagy mennyiségben tudják értékesíteni, ezzel fedezve a tervezéssel felszámolt magas költségeket. Ebbe a kategóriába tartozhatnak például a konzolok, vagy az okostévék, illetve a set-top boxok. A mobil piacon utazó cégek esetében gyakorlatilag kizárt, hogy bárki az AMD opcióját válassza, mivel nem lehet olyan nagy mennyiségben értékesíteni az eszközt, hogy az a mobil lapkák jellemzően igen rövid élettartamán belül fedezze az AMD által igényelt költségeket. Az NVIDIA üzleti modellje viszont pont a mobil réteg igényeinek kedvez.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés