GeForce GTX 680: nem mindegyik ugyanolyan gyors

A márciusban megjelent GeForce GTX 680 legérdekesebb szolgáltatása a GPU Boost volt. Ennek működését az NVIDIA általánosan elemezte a termék bemutatóján, ahol a rendszer ~100 MHz-cel volt képes emelni a magórajelet, ha arra a fogyasztási keret lehetőséget ad. Érdekes azonban, hogy a vállalat az 1006 MHz-es alapórajelen üzemelő kártyák esetében 1058 MHz-es GPU Boostot ad meg a végleges termékeken, ami sok félreértésre adott okot. A hivatalos leírásban az NVIDIA átlagértékként tekint erre a paraméterre, de nemrég kiderült, hogy a kép ennél sokkal árnyaltabb.

Damien Triolet, a Hardware.fr szakértője szeret utánajárni a dolgok működésének, így kiderítette, hogy mi is a tényleges működése a GPU Boostnak. Az előbb említett oldalon megjelent cikkben olvasható, hogy az NVIDIA a tesztekre olyan termékeket küldött ki, amelyek képesek a ~100 MHz-es órajelemelésre, de a kereskedelmi forgalomba került termékek esetében ez a helyzet nem mindig állja meg a helyét. Damien Triolet egy Gigabyte kártyát vásárolt, mely például csak 1084 MHz-ig emelte az 1006 MHz-es alapórajelet. Ez persze nem általános dolog. Lehetséges, hogy az egyik termék képes lesz az 1097 MHz-re, míg a másik mindössze 1071 MHz-ig jut.

A GPU Boost alapvetően több szakaszra van osztva. Összesen 8 egységet emelhet a rendszer az alapórajelen, és minden egység +13 MHz-et jelent. Ebből kijön, hogy a legjobban sikerült lapkák 104 MHz-cel működhetnek gyorsabban, ami 1110 MHz-es GPU Boost órajelet eredményez. A kereskedelmi forgalomban megvásárolt és letesztelt Gigabyte kártya 1084 MHz-je 6 egységnyi órajelemelést jelent, azaz maximum 78 MHz-es plusz.

A GPU Boost eltérése 6 és 8 egységnyi emelés esetén
A GPU Boost eltérése 6 és 8 egységnyi emelés esetén (forrás: Hardware.fr) [+]

Damien Triolet a két érték közötti különbséget lemérte egy gyorstesztben és látható, hogy a kereskedelmi forgalomban vásárolt Gigabyte kártya átlagosan 1,5%-kal lassabb, mint a sajtónak kiküldött GeForce GTX 680. Persze az eltérés játékról-játékra változik, így például az Anno 2070 alatt már 5%-kal is gyengébb volt a teljesítmény. Nyilván a tempó attól függ, hogy az adott program mennyire érzékeny a számítási teljesítményre, és mennyire használja ki a GPU Boost képességeket.

A GPU Boost működéséről több gyártónál is érdeklődtünk a fentebb linkelt cikk hatására. Megtudtuk, hogy a partnerek egy specifikálási folyamat után döntik el az adott lapka GPU Boost képességét. Az NVIDIA minimum 4 egységnyi órajelemelést igényel, vagyis csak akkor adható el a termék, ha képes elérni az 1058 MHz-es órajelet. Itt születik meg a specifikációban szereplő 1058 MHz-es adat, amit az NVIDIA átlagértéknek tekinthető. Valójában tényleg átlagértékről van szó, hiszen a 8 egységből 4 lesz aktív, ami az elméleti GPU Boost fele, a magyarázatból csupán az hiányzik, hogy nem mindegyik termék képes 8 egységnyi órajelemelésre, ami viszont egy nagyon fontos adalék lenne.

Összegezve öt eset állhat fent vásárlás során. A kiszemelt GeForce GTX 680 maximális GPU Boost órajele lehet 1058, 1071, 1084, 1097 és 1110 MHz. Hogy ez valójában mennyi, az csak a vásárlás után derül ki. A két véglet között átlagosan 2-3% teljesítménykülönbség lehet, ám a GPU Boostra érzékeny programokban – mint például a fentebb említett Anno 2070 – 6-8%-os eltérés is mérhető, míg olyan esetekben elenyésző lesz a különbség, amikor nincs lehetőség túl sokat emelni az alapórajelen.

Fontos, hogy jogilag az NVIDIA védi magát, hiszen a specifikációkban 1058 MHz-es értéket adnak meg, ezt pedig az összes terméknek teljesítenie kell. Ennek megfelelően azon termék felhasználói, akik nem voltak szerencsések és csak 4 egységnyi GPU Boosthoz jutottak, nem tudnak reklamálni. Természetesen a másik véglet a 8 egységnyi GPU Boost, amikor is a vásárló boldog lehet, illetve szerencsésnek érezheti magát, hiszen a beszerzett GeForce GTX 680 maximális órajelemelés mellett működik.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés