Végre megérkezett a régóta várt glTF 1.0

Ahogy terjed a WebGL, úgy válik egyre égetőbb problémává, hogy nem létezik nyílt, szabványos alternatíva a 3D-s modellek szállítására. A Khronos Group ezért jó ideje dolgozik a glTF-en, amely a GL Transmission Format rövidítése. A munkának most végre beérett a gyümölcse, ugyanis a konzorcium hivatalosan is bejelentette az 1.0-s specifikációk elkészültét.

Az újításnak leginkább a WebGL-re lesz hatása, mivel ennek a felületnek tipikusan problémát jelent, hogy nincs egy jól specifikált formátum a tartalmakhoz. A glTF 1.0 amellett, hogy bármilyen gyártó és bármilyen futtatási környezet által támogatható, még arra is figyeltek, hogy a modellek fájlmérete ne legyenek túl nagy, aminek hála tipikusan megfelel a webes igényeknek. Ez a legfőbb előnye például a COLLADA-val szemben.

A glTF 1.0 természetesen kiterjeszthető, ami utat nyit a további fejlesztésének, illetve az iparág résztvevői saját specifikus kiterjesztéseket is kiadhatnak, és ezek később akár szabványossá is válhatnak, ha nagy lesz rájuk az igény. A váltást az iparág különböző konverterekkel és betöltőkkel segíti; tulajdonképpen mindenkinek érdeke a közös formátum, így az áttérést a lehető legkényelmesebbé szeretnék tenni a fejlesztőknek.

A Khronos Group véleménye szerint egyébként a glTF a 3D-s webnek azt jelenti, amit a képeknek a JPEG, a hangoknak az MP3, vagy a videóknak a H.264.

Előzmények

Hirdetés