Szintet lépnek az ARM SoC-ok

Pezseg az ARM-os SoC platformok piaca. Az elmúlt héten a Texas Instruments, a Renesas illetve a Samsung megoldási kerültek terítékre, ám a többi vállalat is gőzerővel fejleszt. Természetesen várható volt, hogy a Mobile World Congress alkalmával az NVIDIA és a Qualcomm is részletezi terveit a jövővel kapcsolatban, de ennyi érdekességre talán senki sem számított.

Az NVIDIA a Tegra termékcsalád útitervét mutatta be, melyen számos fejlesztés tűnt fel. A bemutatóból kiderül, hogy Kal-El kódnévre hallgat az új generációs Tegra SoC, ami feltételezhetően Tegra 3 néven jelenik majd meg. A lapka mintája 12 napja került ki a gyárból, így nagyon friss fejlesztésről van szó. A vállalat a TSMC 40 nm-es gyártástechnológiájára épít, ami 80 mm²-es chipet eredményez. Ez a szám a Tegra 2 49 mm²-es méretéhez viszonyítva nagynak tűnik, de a stratégiát nem ismerjük, így az is elképzelhető, hogy a cég a netbook és a nettop piacot is meg szeretné célozni, ahonnan versenyképes platform hiányában mára kiszorultak. Tekintve, hogy az előbbi szegmensekben több tízmillió gép kerül eladásra évente egyértelműen opció egy életképes platform bevetése. Tekintve, hogy a Tegra 3 jelentősen nagyobb és nem mellékesen gyorsabb az elődnél a fogyasztása is megnő, de nem kell túlzottan nagy változásra számítani, emellett az új lapka jobb energiatakarékossággal rendelkezik, vagyis esetenként a különbség elhanyagolható lesz.


Akcióban a Tegra 3 négy processzormagja (forrás: Anandtech)

Az 1 MB-os megosztott L2 gyorsítótárral rendelkező Tegra 3 négy darab Cortex-A9-es ARM magot rejt, melyek órajele egyelőre kérdéses, de az információk szerint az 1,5 GHz-es frekvencia van megcélozva. Jelentős újítás, hogy a vállalat áttér az ARM NEON motorjára, ami egy speciálisan a H.264 vagy az MP3 tömörítésű médiafolyamok kezelésére kifejlesztett lebegőpontos egység. Ezt eddig csak a Texas Instruments implementálta a negyedik generációs OMAP platform esetében. Az integrált grafikus vezérlő az információk szerint háromszor gyorsabb lesz a Tegra 2-ben található ULP GeForce-nál. A bemutatón a vállalat 12 darab shader egységet említett, de arról nem volt szó, hogy ezek unified kialakításúak-e. Mint ismeretes a Tegra 2-ben 8 feldolgozó van, de ezek fele a vertex, míg a másik fele a pixel és a blend számításokra van kialakítva. Egyelőre a támogatott API-k sincsenek bejelentve, de annyit biztos tudni fog, mint az előd, vagyis az OpenGL ES 2.0 illetve az OpenVG 1.1 kezelése megoldott. A videók dekódolásának teljesítménye is jelentősen javul. A platform 40 Mbps-os H.264-es kódolású videót is képes akadásoktól mentesen lejátszani, akár 2650x1440-es felbontásban. A cég kiemelte, hogy bizonyos feltételek mellett a 60 Mbps-os bitráta sem jelent akadályt. Ami biztos, hogy a bemutató alatt a tesztlapka egy 2650x1440-es felbontású 50 Mbps-os videót játszott le egy 30 hüvelykes monitoron, illetve egy 1366x768 képpontból álló kijelzőn. A memóriavezérlő szempontjából nincs változás a Tegra 2-höz képest, vagyis továbbra is marad a 32 bites szélességű LPDDR2-es csatorna.


Akcióban a Tegra 3 videomotorja (forrás: Anandtech)

A Tegra 3 támogatni fogja a sztereó 3D-s megjelenítést is. Ezzel kapcsolatban kiderült, hogy a nyárra tervezett továbbfejlesztett Tegra 2 nem fog megjelenni. Ez a lapka pont a 3D miatt lett volna érdekes, de a vállalat elmondta, hogy a tervezettnél gyorsabban fogják szállítani a Tegra 3 mintáit, így az új platformra épülő termékek akár az év végén is megjelenhetnek.

Az NVIDIA Tegra családjának útiterve
Az NVIDIA Tegra családjának útiterve

Az NVIDIA állítása szerint a Kal-El ötször gyorsabb a Tegra 2-nél, amit az útiterv is jelez. Ezt a fejlesztést évenként fogják új Tegra platformok követni. A 2012-ben esedékes Wayne platform kétszer lesz gyorsabb a Kal-El-nél, míg a Logan ezt a teljesítményt fogja ötszörözni. A 2014-re ígért Stark lapka a Logan teljesítményének a kétszeresét kínálja, vagyis összességében százszor nagyobb tempóra képes majd, mint a Tegra 2. Természetesen ezek az értékek elméletben léteznek, vagyis a gyakorlat ettől jelentősen eltérhet, de erre csak az évek múlásával kapunk választ. Ahogy azt korábban már említettük, az NVIDIA a CUDA platformot is támogatni fogja egy későbbi Tegrával. A vállalat szóvivője sajnos nem árulta el nekünk, hogy melyik fejlesztés lesz a kiválasztott, így jelenleg csak annyi biztos, hogy a Kal-El esetében ez a szolgáltatás nem lesz beépítve.

A Qualcomm is fejleszt, méghozzá a Krait kódnéven emlegetett architektúrát, ami az új generációs Snapdragon platformok alapja lesz. Az érkező lapkák 28 nm-es gyártástechnológiával fognak készülni, és egy, kettő vagy négy darab ARM processzormagot tartalmazhatnak. A vállalat elmondása szerint ezeket jelentősen áttervezték az ARM referenciájához képest, ami lehetővé teszi majd a 2,5 GHz-es órajel elérését is. A mai bemutatón kiderült, hogy az egymagos megoldás MSM8930, a kétmagos MSM8960, míg a négymagos APQ8064 jelzéssel érkezik.

Az MSM8960 multi-mode 3G/LTE modemet tartalmaz, és az Adreno 225-ös IGP-re épít, ami a cég elmondása szerint négyszer gyorsabb az aktuális Adreno 205-nél. Technikai újítást nem érdemes várni, vagyis marad az OpenGL ES 2.0 illetve az OpenVG 1.1 API kezelése.


Az Snapdragon MSM8960 újításai összesítve

Az MSM8930 szintén kap multi-mode 3G/LTE modemet, de az IGP-je már az új generációs Adreno 305 lesz, ami már támogatja az OpenCL 1.1-es API-t, és képes lesz kezelni az új, eddig még be nem mutatott OpenGL ES felületet, ami egyelőre a Halti kódnéven fut. A vállalat szerint az Adreno 305 háromszor gyorsabb az Adreno 205-nél. Hogy legyen egy általános viszonyítási alap, itt megjegyezzük, hogy a Tegra 2 IGP-je, valamint a PowerVR SGX 540-es GPU-mag hozzávetőleg kétszer nagyobb tempóra képes az Adreno 205-höz viszonyítva.

Az APQ8064-es lapka esetében már búcsúzni kell a multi-mode 3G/LTE modemtől, de kárpótlásul a négy darab processzormag képes aszinkron, azaz eltérő órajeleken működni. A platform legerősebb oldala azonban az Adreno 320-as IGP, ami nyolcszor gyorsabb lesz az Adreno 205-nél, köszönhetően annak, hogy négy GPU-magból áll. Természetesen az OpenCL 1.1-es API-t és az OpenGL ES Halti kódnevű felületét ez a rendszer is támogatni fogja. Ha mindez igaz, akkor az Adreno 320 az eddig bejelentett megoldások közül a legerősebb IGP-nek tűnik, de érdemes kivárni mit tudnak az újdonságok a gyakorlatban.

A két leggyorsabb SoC kétcsatornás, azaz 64 bites LPDDR2-es memóriavezérlőt használ, de a vállalat szerint használható DDR3 memória is, ha a fogyasztás mérséklése nem szükséges. Az APQ8064-es lapka emellett még PCI Express vezérlővel is rendelkezik. A Qualcomm az MSM8960 mintáit a második negyedévben kezdi meg szállítani a partnereknek, az első termékek pedig az év végén tűnhetnek fel. A cég ütemterve nagyon optimista, de 28 nm-es gyártástechnológia miatt talán érdemes inkább a következő év első negyedévét szem előtt tartani. A másik két megoldás mintái az év második felében kerülnek kiszállításra, vagyis a kész termékek megjelenése leghamarabb jövő tavasszal esedékes.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés