Új OpenGL kiterjesztés konzolszintű tudással

Bár a SteamOS piacra gyakorolt hatásait egyelőre nehéz lenne meghatározni, az viszont biztos, hogy az OpenGL támogatására egyre inkább rágyúrnak a gyártók. Az Intel nemrég a PixelSync technikát tette elérhetővé a nyílt API alatt, és most az AMD is egy nagy lépést tesz előre a modern hardverek minél jobb kihasználása érdekében. A vállalat korábban mondta, hogy a GCN architektúra összes képességét elérhetővé teszik OpenGL alól, és ennek a tervnek az egyik képviselője a GL_AMD_gcn_shader kiterjesztés lesz.

Mint ismeretes, a DirectX és az OpenGL API-k alatt a modern hardverek kihasználhatósága több szempontból is limitált, legalábbis a szabvány szerint, így az adott kód lényegében minden megfelelő hardveren képes futni. Eközben az új generációs konzolok ebből a szempontból más szintet képviselnek, hiszen bár a hardver megegyezik számos PC-s megoldással, a felettük dolgozó API már jóval többre képes. Könnyen kitalálható, hogy ez a portolás során egy komoly probléma lehet, mivel az egyes shadereket eléggé át kell írni, hogy PC-n is futtathatók legyenek.

Az GL_AMD_gcn_shader lényegében azt a célt szolgálja, hogy a Microsoft Xbox One és a Sony PlayStation 4 konzolok tudásának egy részét a shaderek szempontjából átültesse OpenGL-re. Ennek érdekében többek között bevezeti a ballot és a time utasítás használhatóságát. Mindkettő az aktuálisan elérhető szintnél jóval nagyobb kontrollt ad a fejlesztők kezébe a shader optimalizálása szempontjából.

A fentiek előnye az lesz, hogy a konzolra megírt komplex shader kódok nem csak Mantle-re, hanem OpenGL-re is portolhatók lesznek, viszont maga a GL_AMD_gcn_shader gyártóspecifikus kiterjesztés, így ettől még GCN architektúrájú hardverre szükség van. Mindemellett a SteamOS jelen helyzetében a legkevésbé szól a csúcsgrafikáról, hiszen a fejlesztők leginkább butítják a minőséget az adott program Windows verziójához képest, tehát a különböző gyártóspecifikus kiterjesztéseknek nem biztos, hogy sok haszna lesz.

Ugyanakkor a GL_AMD_gcn_shader irányt is mutathat a Khronos Group számára, hiszen alapvető érdeke mindenkinek, hogy PC-n is kihasználható legyen a konzolok tudásszintje, ennek megfelelően később szabványos szinten is ehhez hasonló kiterjesztésekre lesz szükség. A szabványosítás persze komplex folyamat, így évekbe is telhet, de legalább az irány ki van jelölve.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés