Hirdetés

Vélemény: az Apple IGP-k teljesítményének titka

Az ultramobil piacra nevező rendszerchipek szempontjából rengeteg vállalat versenyez, de mégis zömében az Apple termékei végeznek az első helyen, ami különösen igaz a grafikus képességeket elemző tesztekben. Ilyenkor az aktuális Apple A7 teljesen a mezőny fölé emelkedik, pedig nem használ speciális hardvert, hiszen az almás cég az Imaginationtől licencel egy középkategóriásnak tekinthető G6000 szériás GPU IP-t. Ezt persze ma már sajátjukként tüntetik fel, de valójában csak a szoftveres alapot fejlesztik házon belül, míg a hardvert tulajdonképpen bárki licencelheti.

Korábban már többször is előkerült, hogy az Apple titka nem is a hardver, hanem a saját operációs rendszer, de erre igazából nem születtek bizonyítékok, hiszen nehéz konkrétan mérni a szoftveres különbségeket, és erre egyetlen tesztprogram sem vállalkozott az elmúlt években. Az idei esztendő januárjában azonban különösen örömteli volt az az információ, hogy a GFXBench 3.0-ba a Kishonti beépített egy Driver Overhead tesztet, ami elemzi a grafikus meghajtó processzorra rótt többletterhelését az adott operációs rendszeren. Erre vonatkozóan mára rengeteg adat összegyűlt, és az eredmények ugyan távolról sem fednek le minden eshetőséget, de látszik, hogy ebben a tesztben nyomasztó az Apple fölénye a konkurens rendszerchipekhez és platformokhoz képest.

Igaznak tűnnek tehát azok a feltételezések, melyek szerint az Apple már magában az operációs rendszerben és a grafikus eszközillesztőben is olyan optimalizálásokat alkalmaz, melyek drámaian csökkentik a processzorra rótt többletterhelést, aminek hála igazából nem is kell lényegesen gyorsabb hardvert építeni a konkurenseknél, a szoftverben úgyis ott az előny.

A Tom's Hardware tesztjében is láthatók a különbségek
A Tom's Hardware tesztjében is láthatók a különbségek (forrás: Tom's Hardware) [+]

Persze tagadhatatlan, hogy az Apple helyzete sokkal könnyebb mindenkinél, hiszen a teljes termékpalettájuk csak pár eszközből áll, amit a fejlesztőknek is sokkal könnyebb kiszolgálni, ezzel olyan optimalizálásokat is be lehet vetni, ami más platformon lehetetlen, de ugyanakkor azért a fentebb említett tesztprogram adataiból az is kiderül, hogy a szoftveres oldalra nem sok cég fektet hangsúlyt. Gyakorlatilag az NVIDIA és a Samsung gyári támogatása kiemelkedik, noha így is messze vannak az Apple-től, míg a többiek gyakorlatilag a sereghajtók nagyjából azonos eredményekkel, jócskán lemaradva még a Samsung és az NVIDIA saját androidos termékeitől is.

A fentiek mellett az sem véletlen, hogy a Microsoft a Windows Phone esetében nagyon ragaszkodik a Qualcomm pozíciójának sértetlenségéhez, és mást be sem engednek erre a piacra. Pontosan tudják, hogy a prémium kategóriában az Apple-t csak ilyen koncepcióval lehet megfogni, mivel két gyártó már alapvetően bonyolítaná a fejlesztők számára az optimalizálást, felesleges versenyhelyzetet teremtve a platformon belül, kizárva a gyártóspecifikus optimalizációk lehetőségét.

Az adatok birtokában az is érdekes kérdés, hogy különböző operációs rendszerekkel van-e értelme a hardverek összehasonlításának. Jó esély van rá, hogy az egyik versenyző előnye pusztán szoftveres eredetű, miközben kiemeljük a hardver erejét, aminek az elért eredményhez igazából lehet, hogy kevés köze volt. Bár a végfelhasználó számára a sebesség a fontos, és ez így rendben is van, de a tesztek során mindenképp érdemes figyelembe venni, hogy a sebességtöbblet nem feltétlenül a hardverből származik.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Előzmények

Hirdetés