Hirdetés

Vélemény: a ZeniMax szerint túl kockázatos a virtuális valóság

Pár hónappal korábban írtunk róla, hogy John Carmack elhagyta az id Software-t, így egy ideje teljes egészében az Oculus Riftre és ezzel a virtuális valóságra koncentrál. Mára kiderült ennek a döntésnek az oka is. Az id Software-t korábban felvásárló ZeniMax több ponton sem osztotta a programozózseni véleményét, így többek között egyelőre nem támogatták azokat a törekvéseit, hogy az érkező játékaik Oculus Rifttel is játszhatók legyenek. Tekintve, hogy John Carmack mennyire a szívén viseli a virtuális valóság koncepcióját, nehezen békélt meg ezzel a döntéssel, így inkább nem újította meg szerződését.

John Carmack
John Carmack

Amikor az innováció túl kockázatos

A virtuális valóság koncepciója manapság nagyon nagy figyelmet kap, de korábban már leírtuk, hogy ennek a megvalósítása nem egyszerű. Az erős hardver azonban nem minden, jó szoftveres alapra is szükség van, és ezen a ponton nem állnak jól a dolgok. A kiadóknak minden bizonnyal tetszik maga az ötlet, hiszen valóban hatalmas előrelépéssel kecsegtet, de túl kockázatos ebbe úgy pénzt rakni, hogy se az operációs rendszereket, se a szabványos grafikus API-kat nem tervezték a virtuális valósághoz, illetve még az aktuális grafikus driverek is ez ellen dolgoznak. Manapság mindegyik cég általános optimalizálásokat használ a rajzolási parancsok agresszív pufferelésére vonatkozóan, ami növeli az elérhető sebességet, de mellékhatásként növeli a késleltetést is, ami mai viszonylatban ugyan nem lényeges, viszont a virtuális valóság szempontjából már nagyon is az. Bár ezek mindegyike megoldható probléma, a kiadók akkor sem tudnak pénzt biztosítani ennek támogatására, amíg ennyire sok az ismeretlen tényező az egyenletben. Rossz élményt pedig senki sem akar a saját vásárlóbázisának, márpedig a magas késleltetés a virtuális valóságnál bizony elég kellemetlen émelygéshez hasonló érzést kelt, ami esetenként hányingerrel és fejfájással is párosul.

Leginkább az lehet a gond, hogy még ha sikerül is leülni vagy megegyezni a gyártókkal arról, hogy a driverekben vissza kellene fogni az agresszív, késleltetést erősen növelő optimalizálásokat, akkor sincsenek biztosítva a kiadók, hogy a versenyhelyzet miatt ezek más formában nem kerülnek vissza. Nem szabad elfelejteni, hogy az ilyen alapvető optimalizálások nélkül a mai driverekhez képest akár felére is lassulhatnak a hardverek, ami amellett bevállalható, hogy ez gyakorlatilag mindenkit érintene. Viszont csak egy cégnek kell elkezdenie új rutinok után kutatni, amelyek csak kis mértékben növelik a szoftveres késleltetést, és menni fog utána a többi konkurens is, hiszen a sebesség egy nagyon fontos tényező a hardverek eladásánál.

Nem mellesleg a késleltetés csökkentésével érkező teljesítményvesztést belekalkulálva az AFR elvű CrossFire és SLI rendszerek működésével is kezdeni kellene valamit. Elvben nagyon jó az az ötlet, hogy két GPU-nál ki lehet számolni az egy-egy szem számára szükséges képet, de ehhez ki kellene egészíteni a szabványos API-kat egy olyan kiterjesztéssel, ami lehetővé tenni a rendelkezésre álló erőforrások, vagyis a két GPU közvetlen elérését a fejlesztők számára. Ez nagyon alacsony késleltetésű és egyben hatékony több GPU-s leképzést biztosítana, de a Microsoft és a Khronos Group jelenleg semmit sem tesz ennek elérése érdekében. Ez szintén nagymértékben növeli a virtuális valóság koncepciója felé való bizonytalanságot a kiadók szemszögéből, hiszen azok a konfigurációk, amelyeken reális sebességet lehetne elérni, használhatatlanok a megfelelő szoftveres háttér hiányában.

A fentiek mellett annyira nem meglepő, hogy a ZeniMax nem osztja túlságosan John Carmack lelkesedését. A kiadók jellemzően sokkal kisebb kockázatok mellett is elzárják a pénzcsapot. Az innováció ebből a szempontból egy dolog, de az üzletemberekből álló vezetőség számára nem biztos, hogy reális alternatíva egy olyan területre költeni, amelyről még az sem biztos, hogy az adott program megjelenésekor lesz olyan szoftveres és hardveres összeállítás, amely elég jónak tekinthető az alkalmazás futtatásához. Bár az innováció szükségességével kapcsolatban John Carmack álláspontját támogatjuk, de látni kell, hogy a ZeniMax jelenleg nem ok nélkül kerüli a virtuális valóság ötletét.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés