Hirdetés
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
Homeworld 3 - Amit a játéktól várhatunk
gp Akik a drágább verziót vették meg, már játszhatnak a teljes változattal.
-
Tetőfokára hág a tavasz, és ezt a hardverek is érzik
ph Asztali PC-k, monitorok, videokártya, hát, hűtés és egér is került heti válogatásunkba.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
moha21
addikt
válasz tornas #30500 üzenetére
A "fokozat" nincs. B,C,D van. Hát ugye relatív ér -e valamit vagy sem. Szar műanyag elosztóba inkább tűzveszélyes lehet, rendesen beépítve nincs ilyen gond. Másik dolog, hogy azért kisebb impulzusokkal lazán megbirkózik ( akármi traziens stb.) a hőt eldisszipálja és megy tovább.
[link] itt el lehet kezdeni olvasni, de ez messze nem minden.
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
Reggie0
félisten
válasz vodkaboy22 #30470 üzenetére
Tudtommal most csak import van es tervezik, hogy esetleg ideiglenesen leviszik 400kV-ra, hogy csokkentsek a sugarzasi vesztesseget.
[ Szerkesztve ]
-
vodkaboy22
addikt
-
moha21
addikt
-
Reggie0
félisten
válasz vodkaboy22 #30503 üzenetére
Kinaban sok DC van, mert nagyobb tavolsagra sokkal kedvezobb, csak a transzformalas es a vedelem a maceras. Kinaban most az a koncepcio, hogy inkabb a banyakhoz telepitik az eromuvet es szallitjak DC-n az aramot, minthogy kozuton/vasuton fuvarozzak a nyersanyagot az eromuig, mert az elobbi olcsobb es kornyezetkimelobb megoldas.
Most +/- 800V-os rendszeruk van( azaz a ket vezeto kozott 1600V van es a fold a foldvezetek). A +/- 1100V teszteles alatt van.
Yunnan-Guangdon 5GW kb. 1500 km
Xiangjiaba-Shanghai 6.4GW kb. 2000km.[ Szerkesztve ]
-
tornas
őstag
A magyar vasút kék személykocsijain szoktam látni olyan piktogramot, ami egy laptopot (töltőkábelével együtt) áthúzva jelöl. Egy külön ~230 V jelzésű címke társágában van mindig a konnektorok fölött.
Milyen jelalakja lehet annak 230 V váltófesznek, ha a laptop töltésére (elgondolásom szerint) nem alkalmas? Az rendben van, hogy a szinuszos vagy a négyszögjeles 230 V-ot mivel lehet etetni. De ezt...??
Ma láttam a vonaton egy emberkét is, aki ilyen konnektorról töltötte volna a mobiltelefonját, de 5 percenként állandóan ki-be dugdosta a töltőjét kb. 1 órán át. Magát a telefont láttam hogy világít a kijelzője. Nem tudom, hogy ez hirtelen összefüggésben van-e a piktogram jelzésével.
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
Reggie0
félisten
válasz tornas #30507 üzenetére
En probaltam hasznalni es az a szivas, hogy nehany masodpercig van aram, nehany masodpercig nincs. Hogy miert van ez, vagy mi a logikaja, nem tudom, de siralmas. Lehet, hogy csak azert van ott, hogy a karbantartok tudjak hova dugni a furot
(#30506) Lompos48: hat igen, az EMC nem vicces ekkora teljesitmenyeken.
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz tornas #30512 üzenetére
Én csak arra utaltam, hogy egy földelés nélküli 230V~ kitűnő egy laptophoz. De nem feltétlenül a vagonban található.
Egyébként tudtommal a személykocsikban 24 (vagy 48V )-os akkuk vannak, amiket egy tengelyre töltött generátor tölt menet közben. A 230V~ot a generátor miatt eléggé ingadozó konverter állítja elő ebből, ami egy eléggé kétes pontosságú feszültségértéket jelent. Gondolom a mai napig gurulnak olyan kocsik, amin még mindig az ASZ15-ös vagy kissé későbbi 2N3055-tel szerelt cuccok vannak.[ Szerkesztve ]
-
tornas
őstag
-
tornas
őstag
válasz Lompos48 #30513 üzenetére
A forgóvázakon található generátorok a régebbi kocsik tulajdonságai. Ma már inkább a mozdony fűtési fővezetékét (1500 V, 50 Hz) használják fel a kocsik áramellátására. Többek között az akkuk töltésére is. Az IGBT-s töltőket közvetlenül megelőzték a tirisztoros töltők. Négyszögjeles 230 V-ot kapnak legtöbbször a konnektorok is szintén a fűtési fővezetékről IGBT-s inverteren át.
Ahol ezt a piktogramot láttam, az is új kocsi volt.
[ Szerkesztve ]
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
hNp88
aktív tag
válasz Lompos48 #30513 üzenetére
pont ezért, sok panasz érkezett a MÁV-hoz, hogy a vonatokon megdöglött a laptop töltője (ha maga a laptop nem is), így kitették a kis piktogrammokat, aztán onnantól a júzer felelőssége, hogy ott tölti a gépét, és esetleg megpusztul...
más: villanyszerelőként hetedik lettem az idei Szakma Kiváló Tanulója Versenyen. vizsgáznom már nem kell
azért nem teljes az örömöm, a gyakorlatot nagyon elrontottam, ezért csak 7. hely. az elméleti dolgaim nagyon jól sikerültek, de ez a fene gyakorlati rész...[ Szerkesztve ]
Beatam Mortem Expectans. "kötél&diófa - business solutions"
-
tornas
őstag
Basszus... de hát akkor meg minek kell olyan konnektor, ami gyakorlatilag használhatatlan.?!
A legtöbb ember a vonatokon laptoppal, mobillal és tablet-tel utazik, amiket kapcsolóüzemű táppal töltenek. Mást nemigen használnak azokon kívül.
Nem értem a MÁV-ot sem: eleve nem jól építik ki (nehogy véletlenül minőségi munka szülessen), aztán jönnek a panaszok és akkor egy vállrándítással (piktogram) elintézik. Nem ám a probléma megoldása fekszik nekik... Ezért áll a csőd szélén... Mindegy... A 3. generációs IC kocsikon is hangoztatják, hogy van Wifi. Hát, én még nem tudtam rendesen használni (csak egyszer, de az is bűn lassú volt), pedig már utaztam vele jó párszor...
Grat a versenyhez!
[ Szerkesztve ]
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
hNp88
aktív tag
válasz Lompos48 #30518 üzenetére
összejött amire vágytam, megúsztam a vizsgákat.
csak mondom, az az elszomorító, ha lett volna még fél órám, akkor nem hetedik lettem volna...
nem is tudom, hogy kéne szépen mondani azt, hogy iszonyatosan nagyon nem vagyok gyakorlati ember. egyébként pedig tovább fogok tanulni az elektrotechnikai-elektronikai vonalon, ezt szorgalmazzák a tanáraim is és inkább az elméleti részek felé orientálódok.
[ Szerkesztve ]
Beatam Mortem Expectans. "kötél&diófa - business solutions"
-
sörösló
aktív tag
Nekem alapképzettségem "rádióműszerész". Voltam már orvosi műszerész, járművillamossági szerelő, akkumulátortöltő, kb. 30 éve ipari elektronikával foglalkozom. Úgy hozta a sors hogy szükségem lett "erősáramú berendezésszerelő" végzettségre is a papír miatt, nosza beiratkoztam a szakmunkásképzőbe. Bejártam vizsgázni, minden jól ment egészen a szakmunkásvizsgáig! Régi katonacimborám volt a tanműhelyvezető, neki köszönhetem hogy egyáltalán átmentem a gyakorlati vizsgán. Kaptam egy kegyelemkettest. A cimbora utólag megjegyezte: -Nem gondoltam hogy te ennyire gyenge vagy. Erre én azt mondtam neki : Ha az én többévtizedes ipari gyakorlatom itt csak ennyit ér, akkor a helyedben elgondolkodnék, hogy mit is taníttok ti itt ezeknek a kölyköknek.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
Ez nagyon szép dolog, de gyakorlati szakemberként csak azt tudom mondani, hogy a Te fajtádat szoktam szidni a leggyakrabban. Kitanul a főisin vagy az egyetemen, főokos, mindenhez ért (ha tényleg ért az még jó), aztán ossza az eszet. Ha normális akkor odafigyel azokra akik tényleg értik, ha nem akkor kártékonykodik addig amíg fel nem bomlik a karbantartócsapat, aztán elmenekül amikor rádől az egész kóceráj. Ilyen NE legyél!
-
hNp88
aktív tag
válasz sörösló #30522 üzenetére
az efféle tudálékoskodás távol álljék tőlem!
én inkább az a fajta vagyok, aki tudom, "mi az amit hogyan" kellene, lehet, avagy nem lehet, csak épp a két balkezem akadályoz a megvalósításban. és azt hiszem, a kellő alázat is megvan bennem, hogy ne is váljak az általad leírt emberek közül valóvá.
[ Szerkesztve ]
Beatam Mortem Expectans. "kötél&diófa - business solutions"
-
darvinya
titán
Amikor én voltam gyakorlaton és jött a műhely vezető a gyakorló kapcsolótáblát ellenőrizni/osztályozni.
Nálam mindig hozta a vonalzót és a szögmérőt, hogy a párhuzamos és a derékszög, valóban az e.[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
moha21
addikt
válasz sörösló #30522 üzenetére
Arról, hogy a magyar oktatás ott tart ahol tart, nem igazán a tanulók tehetnek.
A másik dolog meg, hogy nyilván te is elkezdted valamikor valahol és 30 év után tudod azt amit tudsz.Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
moha21
addikt
Ja nem mellékesen gratulálok a 7. helyhez is. Nekem a gyakorlatom lett jó vizsgán 94% épületvillamosság 98% ipari blabla ( Y-D áatalakító ).
Az épületvillamossági elméletem meg csupán 75 % lett, pedig az egyik kedvenc tételemet húztam ( világítás ) csak a vizsgáztató tényleg nem volt tiszta.
Villamos gépek és Ipari elosztó berendezések szerelése elméletből transzformátor alállomás vezető voltam, ami ugye elég fura az MSZ1585 miatt. :-)
[ Szerkesztve ]
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
sörösló
aktív tag
"az efféle tudálékoskodás távol álljék tőlem!"
Úgy legyen. És sok sikert a továbbiakban is.
Kedves Moha! Pont arról beszéltem hogy a kölykök nem tehetnek a felnőttek hülyeségeiről. Gyakorlati képzés meg egyáltalán nincs, ha én megpusztulok akkor az eddigi tapasztalataim mennek velem együtt a gödörbe. Lehet hogy nem kár érte, de ki tudja...
-
darvinya
titán
válasz sörösló #30527 üzenetére
Itt nem a felnőttek hülyeségén van a hangsúly.
Hanem magán a gyakorlat szerzés mikéntjén.Nem tagadom kell a műhely, de a legtöbb tudás élőben szerezhető meg.
Egyes szakmai egységeknél az új dolgokat maga szerkezet gyártó cég kiadja.
De arról oktatását vagy gyakorlatát nem folytat, mert maga az oktatási intézmény nincs kapcsolatban vele.
Ha ezen tudnának változtatni, akkor nem lenne ekkora különbség.Anno pont emiatt lett felháborodás, hogy az akkori Okt.Min. rendeletben megtiltotta az ilyesféle gyakorlatot.
Emiatt a Csepeli Trafógyárban lévő szakmai gyakorlat megszünt.
És még sorolhatnám…Eltelt több 10 év és most döbbentek rá, hogy ez a gyakorlat teljesen hibás.
[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
#22145024
törölt tag
Tudnátok segíteni, hogy miért nem megy a negatív része a tápnak?
Így néz ki ( a többit levágtam, előtte gaetz van még pár pufferrel, meg utána némi pufferelés is.)A pozitív ág megy hibátlanul, a potival be tudok állítani 12VDC-t minden gond nélkül és stabil is.
A negatív ág viszont 7-8VDC körül véget ér. A gretz után még minden rendben van, kb +/-20VDC-t mérek.
A 240R-ot (RR31) megfelezve is csak 1 volttal tudtam tovább menni, de ez sem volt egyértelmű. Továbbá ezen az oldalon lévő LDO már üresjárásban is egy kicsit melegszik (kézzel alig érezhetően ugyan, de van különbség a pozitív ághoz képest). És nem is stabil, minden bekapcsolásnál egy pár tizeddel máshova áll be.
Szkópom nincs, de az alkatrészek elég közel vannak ültetve egymáshoz.
Van ötletetek, hogy mivel tudnám normális működésre bírni? -
Reggie0
félisten
válasz #22145024 #30529 üzenetére
Kezdetnek az IC tapjan levo forditott polaritas zavar. Bar van egy olyan erzesem, hogy a 8-as lab a +, a 4-es lab a - es a felirat van elirva, mert igy szokas ezeken a 8labu OPAMP-okon.
Igazabol sokat lenditene a segitsegen, ha egy rosszul mukodo allapotban lemerned a negativ oldal bemeneten es kimeneten levo feszultsegeket, valamint az OPAMP labain merheto feszultseget. -
Lompos48
nagyúr
válasz #22145024 #30529 üzenetére
Valahogy nem tudok rájönni mi a dupla opamp szerepe ilyen felállításban.
- Stabil működéshez a tápfeszültségeit (amik a rajzon fordítva vannak bejelölve) illene egy állandó értékű forrásra kötni. Kis kimeneti feszültségeknél (a legkisebb garantált táp 5V) a működése kérdéses.
- Inkább az egyenirányított bemenetekről táplálnám, vagy ha ijesztő a +/-20VDC a megengedett max. +/-22V-hoz képest, akkor nyugodtan etethetnéd egy-egy ellenállás és 15V-os Zener csoporttal.
- RR23, CR23 és RR33, CR33 csoportoknak nem látom az értelmét,
- az opampok körüli ellenállások bekötése úgy tűnik csak arra jó, hogy a nullára kötött "+" bemenethez minél közelebb "húzza" a "-"-t is. Ezt opamp helyett az R22 egyetlen nullára forrasztásával megoldhattad volna, mert az LM317 tudja mit kell csinálnia, hogy stabilizáljon.
- Remélem a negatív ágban LM337-re gondoltál, mert a rajzon nincs feltüntetve.
- ha igen, akkor figyelni kell arra, hogy a 2 IC lábkiosztása nem azonos, hűtőbordájuk is emiatt máshova van kötve: -
#22145024
törölt tag
válasz Reggie0 #30530 üzenetére
IC-táp:
Csak a rajzi elem hibás.
Csatolok egy másik rajzot, ahová beírtam a mért értékeket. A negatív kimeneten azért van tól-ig érték, mert a bekapcsolás után pár sec-kel még 7.5VDC környékén volt, de mire eljutottam ezen ág műverősítő lábakhoz, már felment 8V föléLompos48:
"Valahogy nem tudok rájönni mi a dupla opamp szerepe ilyen felállításban."
Gondoltam, valami szervós dolog, hogy stabilabban szabályozzon. Bár először azt gondoltam, hogy a két kimenet együttfutását hivatott kompenzálni, de végsősoron nem látok köztük galvanikus kapcsolatot, hacsak nem az IC tápján keresztül."- Inkább az egyenirányított bemenetekről táplálnám, vagy ha ijesztő a +/-20VDC a megengedett max. +/-22V-hoz képest, akkor nyugodtan etethetnéd egy-egy ellenállás és 15V-os Zener csoporttal."
De ha nem csinál semmit, akkor akár ahogy írod alant, el is lehetne az egészet felejteni."- RR23, CR23 és RR33, CR33 csoportoknak nem látom az értelmét,2
Túlképp egy japán oldalról szedtem le, és nem mondok újat, hogy szó szerint egy betűt nem értettem az egészből..."- Remélem a negatív ágban LM337-re gondoltál, mert a rajzon nincs feltüntetve."
Igen, az van bentAmit betettél képet, ott jobb oldalt, az az LM3x7 IC-k diszkrét felépítése?
Szerk:
Ha a CR33-as 10uF-os elkó fordítva lenne ültetve, akkor lehet, hogy megjavul? Ugyanis jobban megnézve, az az én rajzomon fordítva van az eredetihez képest.[ Szerkesztve ]
-
#22145024
törölt tag
A két kimeneti védődióda (DR1, DR2) csak a teszt miatt van bent, hogy hiba esetén ne verjen le mindent Paksig. Később -élő alkalmazásban- rövidzár van helyettük...
-
Lompos48
nagyúr
válasz #22145024 #30533 üzenetére
Ki vannak azok az ICk úgy spekulálva, hogy ne kelljen nekik semmi mankó a stabilabb szabályozáshoz.
A két kimenet együttfutása egy jó dolog, ha mindig szimmetrikusan táplálsz belőle. Ez nem azt csinálja. Néha pedig akár asszimetrikus tplálás is kellhet.Inkább az egyenirányított bemenetekről táplálnám...
Ez a mondat azért került oda, mert a vizsgálódást az ICk helyes bekötésével és táplálásával kezdtem. Mint írtam egy műveleti erősítőt "illik" általában konstans feszültségekról táplálni. Persze ha az ICk feleslegesek, a mondat is az.
RR23, CR23 és RR33, CR33 csoportok
Olyan kapcsolásban sehogy sem klappol egy klasszikus invertáló erősítő kábelezésével.
Amit betettél képet, ott jobb oldalt, az az LM3x7 IC-k diszkrét felépítése?
Nem. Az ott volt. Nem akartam még a képeket is szabni. Egyébként azokkal a söntökkel alapállásba kötöd az ICket (1.25V kimenette), mert hiányoznak a "programoző" ellenállások. Tekints el tőlük.
A két kimeneti védődióda (DR1, DR2) csak a teszt miatt van bent, hogy hiba esetén ne verjen le mindent Paksig. Később -élő alkalmazásban- rövidzár van helyettük...
Azokkal nem nagyon tudod megvédeni Paksot, rendesen vinnék a rövidzárlatot egy 700mV-os könnyítéssel.
-
#22145024
törölt tag
válasz Lompos48 #30535 üzenetére
Közben kicseréltem az ominózus elkót és a japán rajz szerint lett bekötve. Így legalább szabályozható a potival, de a 240R-ot le kellett vigyem a felére, hogy az 5k-s potival be tudjam állítani a 12VDC kimenetet.
Azonban valami még nem jó, mert az LM337 továbbra is melegszik és kúszik egyre feljebb a fesz. Érdekes, hogy haygva kihülni és újra bekapcsolva még ráad plusz 1V-ot a kimenetre. Nem lehet, hogy a rossz kondipolaritás mellett még pluszban gerjed is valahol? Mástól mitől melegedne? 10perc után már kb 55-60-fokos az LM337-es LDO, míg a plusz oldal csak 35-40°C és ráadásul nem is mászik el a beálított fesz.Mit kezdjelk el hidegíteni?
~250mA-es terhelésre egyébként mindkét oldal csak 1-2 századvoltot mászik el, ez jónak tűnik.
"Azokkal nem nagyon tudod megvédeni Paksot, rendesen vinnék a rövidzárlatot egy 700mV-os könnyítéssel."
A "visszaáramot" akartam vele kiküszöbölni. Arra jó, nem? Vagy hülyeség?[ Szerkesztve ]
-
darvinya
titán
Íme Tungsram AC128 a HM-től.
Elég jó a turkálója.
100-300Ft-ig csövek pl: EF80Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
kisi
aktív tag
válasz darvinya #30540 üzenetére
Ahh, gyermekkori álmaim netovábbja..
Még ipari tanuló voltam (Faipar, mintakészítő), amikor először kacsintgatni kezdtem az elektronika felé, apám már akkor sem újnak mondható Ezermester gyűjteményét bújva. Azokban a 60-70.-es évekbeli újságokban szinte minden kapcsolás ezek köré épült. Kisvasút vezérlés, lámpa villogtatás, sziréna, megafon... minden, amitől egy kissrácnak felcsillan a szeme... Aztán amikor először láttam elektronikai boltot belűlről, a szépen összeírt listámmal az álmaim is szertefoszlottak: Akkor már nem lehetett kapni őket. Hiába tette elém a boltos a nagykönyvet, válasszak helyettük mást, mivel semmi tudásom sem volt a témában, ezért a számok, oszlopok a katalógusban semmit sem mondtak. Találomra böktem egy sorra: Ezt kérem. A boltos pedig szó nélkül adta amit kértem. A kis vásárlás közel egy vagyon lett, a kapcsolás pedig nem működött. Igaz, fogalmam sem volt, hogyan is kellene azt a kis műholdat bekötni, mely a papírzacskóban volt az ezerszer is megálmodott Ac127-128 helyett...
Azóta eltelt több mint 20 év, és kevéssé vonzott az elektronika, egy-két próbálkozástól eltekintve. Az utóbbi egy- két évben foglalkozom csak újra vele, kedvtelésből próbálgatva, tanulgatva, amit az elektronika rejteget. -
#22145024
törölt tag
válasz Reggie0 #30541 üzenetére
ha van ötleted, hogy mit szűrőzzek még meg pluszban, azt még kipróbálnám, mielőtt átalakítom "hagyományosra" Lompos48 tanácsa szerint. Eléggé sürün van ültetve és a trimmert sem tudom már kivenni, így valszeg a trackeket tudom csak szétcincálni, amit lehetőleg a végére hagynék.
"A szurozes rendben van?"
Hát annyi van rajta, amennyit látsz a rajzon. A graetz lemaradt, hogy beleférjek a pixelszámba. Ott egyébként mindegyik UF-es diódán van parallel egy-egy 10n.Az számít, hogy a két oldal földje csak a PCB "jobb oldalán" , a kimeneti csatin van közösítve? A trafó dupla szekunderes és nincs közvetlenül a kivezetéseinél közösítve, csak a panel kimeneti oldalán, "a LED-ek után".
[ Szerkesztve ]
-
#22145024
törölt tag
válasz Lompos48 #30546 üzenetére
Értem!
Közben gyors ráforrasztottam közvetlen a lábakra 100n X7R-eket, és a változatosság kedvéért, most 13.3V-tal indít, majd pár 10 sec alatt lemegy/beáll 12.5-re. Második bekapcsolásra hasonló, de kisebb kóválygással.
Sajna a negatív oldal a normális működés hiánya mellett, még most is melegszik. Lehet, hogy a műverősítőt is inkább kerámiával kéne hidegíteni? Mert kizárásos alapon akkor az "gerjeszti" az LDO-t?[ Szerkesztve ]
-
Új hozzászólás Aktív témák
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Milyen TV-t vegyek?
- Google Pixel 6/7/8 topik
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 7***(X) "Zen 4" (AM5)
- Apple notebookok
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Xbox tulajok OFF topicja
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Samsung Galaxy S21 és S21+ - húszra akartak lapot húzni
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen