Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • tordaitibi

    veterán

    válasz totya694 #72576 üzenetére

    wassermann kolléga jár jó úton.

    Ha nincs nagy indítónyomaték igény, esetleg a terhelés állandó teljes fordulaton, pl. légtecnikai ventillátorok, állandó munkapontban üzemelő szivattyúk, oda nem kell indító csak üzemi, abból se kell nagy mert az a kis indító nyomaték is felfuttatja a motort.
    Jellemzően ventillátorok, ott indulásnál nulla a lapátok ellenállása azaz csak a forgó tömeget kell felgyorsítani.
    Ahogy fut fel a fordulatszám, a légellenállás növekszik de a motorfordulat is és ezzel arányosan egyre jobban nő a nyomaték (közelíti a forgó mágneses mezőt).
    Ugyanez jellemző a centrifugál szivattyúkra.
    Oda se kell nagy indító mert felfutás közben szinte nincs is ellenállás, az csak a teljes fordulat közelében alakul ki.

    Ha nagy indító nyomaték kell, esetleg üzemszerűen előfordul nagyobb nyomatékigény akkor,
    Van az üzemi kondi, ez állandóan a körben van (segédfázis tekercs).
    Indításkor vagy manuálisan, vagy automatán (áramrelé, centrifugálrelé) a segédfázis üzemi kondenzátorral párhuzamosan kapcsolódik az indítókondenzátor. Így a két kapacitás összeadódik, nagyobb indító nyomaték lesz (bár ez az 1fázisú motoroknál így sem egetverő).
    Deviszont így, a túláram miatt leégne a segédfázis tekercs ezért a motor felfutása után le kell kapcsolni az indítókondit, az üzemi marad.
    Van olyan megoldás is amikor az indítás idején kell csak a kondenzátor, utána azt is leválasztják mert a nyomatékigény olyan nagyságú amit a motor tud segédfázis nélkül is.

Új hozzászólás Aktív témák