Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • tordaitibi

    veterán

    válasz #90088192 #74893 üzenetére

    A kommutátor valóban felfogható egyenirányítónak de csak állandó irányú állórész mágneses mező esetén és dinamó üzemben,.
    Motorikus üzemben váltóirányító.
    Ez nem teljesül állandómágnes és AC táplálásnál.

    Vegyünk egy időpillanatot tekercselt állórész és AC esetén.
    A forgórész mágneses mezeje Észak, éppen taszítja az állórész mezőt, ami szintén Észak és eközben megfordul a színusz.
    Semmi nem történik, mert bár a forgórész É mező átvált D mezőbe, ugyenekkor az állórész É mező is átmegy D mágneseses irányba, a mágneses nyomaték és ezzel a forgásirány ugyanaz marad.
    Bár erős kommutációs tranziensek zajlanak le de megfelelő tervezéssel ezek minimalizálhatók valamint az állórésznek is lemezelt a kialakítása, a remanencia kis értéken tartása miatt.
    DC táplálásnál értelmszerűen ugyanez csak ott időben nem változik az állórész mező hanem a forgórészé váltakozik a kommutátor jóvoltából és így megmarad az É-É mező.

    Ezeket a motorokat nem azért nevezik univerzális motoroknak mert beépíthetőek sikítóba, fúrógépbe, dekopírba stb. hanem mert elmennek AC-DC tápról, az előbbieket elolvasva ez érthető.

    Viszont ha az állórész állandó mágnes, az előző dupla pólusváltásból csak az egyik, a forgórészé következik be, azonnal belátható hogy a forgás helyett a forgórész 50szer igyekszik másodpercenkén jobbra-balra megindulni azaz csak remeg.

    A szóbanforgó motort nem ismerem, nem is láttam még ilyet de ha valóban állandómágneses az állórész akkor elektronika nélkül nem megoldható az AC táplálás. Ez lehet akár egy egyszerű Graetz híd aminek a közepébe van a forgórész.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák