Teljes mobil letámadás az AMD-től

Brutális tudás rendszerchipbe préselve

A Kabini és Temash SoC APU mélylélektana után érdemes figyelmet szentelni a dedikált egységeknek, illetve az extráknak. Talán túl nagy meglepetést nem okoz, hogy az UVD motor továbbra is a jól bevált 3.2-s verzióra épít, ami kezeli az AVC/H.264, az MVC, a VC-1, a DivX/XviD, valamint az MPEG-2/4 videók gyorsítását, ám megjelenik a GCN-es Radeonokban bemutatkozó VCE is, melyet az AMD hivatalosan Accelerated Video Converternek nevez. A vállalat az ultramobil fejlesztésekben is engedélyezi a beépített két mód használatát, és a felhasználó egyénileg dönthet a VCE működéséről.

Az úgynevezett full mód a teljes blokkot használja, vagyis a videó transzkódolásának folyamata egy fix funkciós futószalagon zajlik, így a minőségi szint is meg van szabva. Valószínű, hogy a legtöbb felhasználó nem fog panaszkodni, de ki kell szolgálni az igényesebb réteget is, így a VCE támogat egy hibrid módot is. Ilyenkor a rendszernek csak az úgynevezett entropy encoding egysége működik, a többi számítást pedig a CU-k végzik. Természetesen a VCE full módban alig hat a rendszer teljesítményére, így akár játszani is lehet mellette, ám hibrid módban ez az állítás nem igaz, mivel a CU-k aktívan dolgoznak. Mivel a részletezett rendszerchipben kevés CU áll rendelkezésre, így extrém sebességet ne várjon senki, de a hagyományos CPU-s feldolgozáshoz képest így is jelentős lesz az előny.

Szintén a rendszer része a SAMU, ami a Secure Asset Management Unit rövidítése. Ez a rendszer tehermentesíti a CPU-magokat a védett tartalmak titkosításának feloldása alól, így számos helyzetben jöhet jól, hiszen az új egységgel nem csak a processzor erőforrása szabadítható fel, hanem a fogyasztást is nagyon alacsonyan lehet tartani. Az IGP további extrákat is tartogat, így a korábbi GPU-kban bemutatkozó EQAA mód is elérhető majd a driverből, mellyel 24x-es élsimítás is kérhető. Persze ez az eljárás az MSAA-ra épít, amit sok játék nem támogat, de ilyenkor aktiválható az MLAA 2.0.

Az AMD szokás szerint maximalista, így az új rendszer szinte mindent támogat. Az IGP a DirectX 11.1-es, a DirectCompute 5.0-s, az OpenGL 4.3-es és az OpenGL ES 3.0-s API-t, illetve C++ AMP-s és az OpenCL 1.2-es felületet kezeli, emellett a különböző webes felületek gyorsítása sem jelent akadályt, beleértve a Flash 11.2-t, a Stage3D-t és a WebGL-t is, de már az érkező WebCL-re is van előzetes támogatás. Szokásos extraként megmaradnak a videók esetében alkalmazható post-process szűrők.

Új multimédiás utasítások is kerültek a hardverbe. A vállalat még a Cypress kódnevű GPU megjelenésével vezette be a SAD (Sum of Absolute Differences) utasítást, amelyet főleg multimédiás alkalmazásoknál lehet használni, és a DirectX 11.1-ben már meg is jelent opcionális követelményként. Többek között erre épül a vállalat Steady Video 2.0 szolgáltatása. Ennek lényege, hogy megszünteti az egyes videókban a kamera rázkódását. A Kabini és Temash azonban ezt jóval gyorsabban teszi, mint a Brazos platform. A SAD utasítás mellett ugyanis megjelenik a QSAD, amivel négyszer több adatot dolgoz fel a rendszer egy órajel alatt. Szintén újítás az MQSAD utasítás, mellyel gyorsabban elkülöníthetők a videóban mozgó objektumok, így a feldolgozás még gyorsabb és precízebb lehet. A két új utasításnak egyébként hatalmas szerepe lesz a Temash SoC APU-ra épülő tableteknél, mivel ezek alapfunkciója, hogy a mozgást is érzékelik – de erről majd később.


[+]

A Quick Stream Technology is a Kabini és a Temash része. Ez a rendszer nem az AMD saját fejlesztése, csupán egy licencelt technológia, de a terméktámogatást az AMD intézi a partnerek felé. Az eljárás alapvetően a streamelt videók gyorsabb betöltésére szolgál, amit úgy ér el, hogy a hálózati forgalmat priorizálja, így a streamelt tartalom elsőbbséget élvez a feldolgozás során. Tulajdonképpen itt nem beszélhetünk hardveres bravúrról, sőt, alapvetően a technológia inkább szoftveres alapokon nyugszik, de tény, hogy időnként nagyon hasznos tud lenni. Gondoljunk csak arra az esetre, amikor egy fájl letöltésén dolgozik a gép, de emellett egy internetes videót is szeretnénk megnézni. Ezt minden további nélkül meg lehet tenni, hiszen a fájl háttérben való letöltése ettől még folytatódik, de elveheti a sávszélességet a webes videótól. A Quick Stream Technology tulajdonképpen nem tesz mást, mint elsőbbséget ad a streamelt videóhoz kapcsolódó csomagoknak, így a letöltés és minden egyéb hálózati tevékenység ideiglenesen a háttérbe szorul.

A kijelző szempontjából a Kabini 4K-s, míg Temash 2560x1600 pixeles paneleket támogat, illetve köthető majd a termékekre egy másodlagos megjelenítő is, valamint a sztereó 3D kezelése is megoldott. Az interfészek esetében DisplayPort 1.2-re és HDMI 1.4a-ra építhetnek a partnerek.

A lapkába integrált északi híd nyolc darab USB 2.0-s és két 3.0-s portot támogat, két darab 6 Gbps-os SATA interfész használatára van lehetőég, továbbá tartalmaz SDIO vezérlőt is, így az integrált kártyaolvasókkal is elbánik.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés