Befutott a 3DMark androidos verziója - frissítve!

Az új 3DMark még február elején látott napvilágot, melyről természetesen be is számoltunk, de eddig csak a Windows operációs rendszerhez készült verzió mutatkozott be. A Windows RT-hez, az Androidhoz és az iOS-hez készülő változat akkor még fejlesztés alatt állt, de a Futuremark halad a projekttel, így az androidos verzió a mai naptól végre elérhető.

A tesztprogram csak az Ice Storm tesztsort tartalmazza, mivel az Android operációs rendszer nem elég fejlett ahhoz, hogy a másik két grafikai teszttel megbirkózzon, de az okostelefonoknak és a tableteknek ez is elég kihívás lesz. Funkcionálisan az Ice Storm tesztsor ugyanazt kínálja, mint a windowsos verzióban, csak DirectX helyett OpenGL ES 2.0-s API-n fut. A Futuremark már a tervezésnél gondolt az API oldalán keletkező eltérésekre, így a tesztet eleve úgy alakították ki, hogy ebből semmilyen probléma ne legyen. Gyakorlatilag az androidos verzióban is megjelenik minden effekt, csak egy másik grafikus API-n keresztül.

A Futuremark tartotta azt az ígéretét is, hogy a windowsos és az androidos Ice Storm tesztsor eredménye összemérhető, így meg lehet nézni, hogy az ultramobil hardverek nagyjából hol tartanak a PC-s megoldásokhoz képest. Az összehasonlítás persze eléggé kisarkított, hiszen eltérő piacokról van szó, de a móka kedvéért mindenképp megéri. Az eredmények természetesen összehasonlíthatók, mivel az eszköz kijelzőjétől függetlenül képzi le a grafikát a szoftver. Alapon ez 1280x720 képpontos felbontást és normál minőséget jelent, míg Extreme szint mellett 1920x1080 pixeles felbontásra és magas részletességre kell számítani. Utóbbi nyilván nagyobb terhelést jelent.

Az új 3DMark, dacára a nem túl korszerű OpenGL ES 2.0-s API-nak, megpróbál a számítások szempontjából egy olyan irányt megközelíteni, amerre a FutureMark kutatása szerint a játékfejlesztők haladnak. Éppen ezért a tesztbe a mai mobil játékoknál több vertex shader feladat került, ami rendkívül kedvezőtlen a különálló shader feldolgozókat használó hardvereknek, mint az NVIDIA ULP GeForce, vagy éppen az Utgard architektúrára épülő ARM Mali sorozat (például Mali-400).

Sajnos elmondható, hogy a Futuremark igyekezete ellenére tökéletes összehasonlítást még így sem lehet végezni, mivel maguk a hardverek is eltérő precizitású pixelfeldolgozással operálhatnak. A számok tükrében az ULP GeForce-ok állítják elő a legrosszabb minőségű képet a 20 bites pixel shader precizitással, de az Utgard architektúrát használó Mali, az Adreno 200, illetve a PowerVR Series5 SGX sorozat sem a legjobb a 24 bites feldolgozással (bár ezek a hardverek elméletben képesek 32 bites feldolgozásra, de a driverekben ez a mód csak a vertex shaderekre van engedélyezve). A minőség szempontjából az Adreno 300-as és a Mali-T600-as megoldások lesznek az etalonok, mivel ezek már 32 bites számítási precizitással dolgoznak. Eme apró információkat érdemes észben tartani az eredmények összehasonlításánál.

Az előzetes eredmények alapján, ahogy arra számítani lehetett az NVIDIA Tegra rendszerchipek és az ARM Mali-400-as IGP-t használó lapkák nem szerepelnek túl jól, mert a hardvereket a gyenge vertex shader feldolgozás nagyon lekorlátozza. A unified shader dizájnt használó IGP-k esetében már nincs ebből gond, hiszen a terheléselosztás mindig ideális. A Mali-T604 viszonylag jól teljesít, de kiemelkedő eredményt mutat fel a Qualcomm Adreno 320-as fejlesztése, mely szó szerint lemossa a teljes mezőnyt. Ebben nagy szerepe van annak, hogy ez a rendszer képes váltogatni a beépített TBR és IMR módja között, így mindig rendkívül jól idomul a tesztprogram igen széles határokat feszegető követelményeihez. Sajnos a PowerVR Series5 IGP-kről egyelőre kevés az adat, de a 3DMark terhelését és működését látva nem fognak rosszul teljesíteni, de a PowerVR Series 5XT IGP-k mindenképp hatékonyabban dolgoznak majd.

Az új 3DMark androidos verziója letölthető a Google Play áruházból. Használata ingyenes, de minimum Android 3.1-es operációs rendszert és 1 GB rendszermemóriát igényel.

Kiegészítés: Társoldalunk a Mobilaréna nézett némi röptesztet a Google Nexus 4 és a Sony Xperia Z termékekkel. Mindkét masinában Qualcomm Snapdragon S4 Pro (APQ8064) SoC található Adreno 320-as IGP-vel.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés