A Canonical vagy Red Hat fizethetné a népszerű játékok Linux portjait?

A Valve erőfeszítései ellenére a Linuxra fejlesztett játékok, illetve portok helyzete nem igazán javul. Lényegében csak a Valve saját alkotásait lehet kirakni az ablakba, míg a többi port jellemzően rosszabb, mint a windowsos verzió, továbbá jelentős probléma még mindig, hogy számos népszerű játék fejlesztői maradnak távol a Linuxtól.

Az Ubuntu programozója, Shane Fagan szerint lépni kellene, és blogjában megírta, hogy fontos fejlesztések tűntek fel a horizonton, így az API-kkal kapcsolatos problémát a Mantle és az újraírt OpenGL (glNext) megoldja, ahogy az X11-nek is vannak már potenciális leváltói (Wayland vagy MIR).

A portolást azonban elő kellene segíteni valahogy legalább a népszerű játékoknál. Shane Fagan szerint a két legtöbbet játszott játék a Wine-on (DOS és Win32 programok futtatását lehetővé tevő környezet Linuxon) a StarCraft 2 és a World of Warcraft, amelyek közül az utóbbi elfogadhatóan fut, de előbbivel még ma is vannak gondok. A Blizzard Entertainment által fejlesztett játékok persze általánosan nem támogatják a Linuxot, mivel a vállalat ebben a platformban nem lát üzleti lehetőséget, ami természetesen érthető, de ezzel a Linux közösség sokat veszít, hiszen nagyon népszerű játékoknak nincs natív Linux portjuk. A programozó szerint a League of Legends is rendkívül népszerű játék, de a Wine-on nem túl jól fut, vagyis megint az látható, hogy rengeteg játékos kényszerül a Windows használatára.

Shane Fagan úgy gondolja, hogy a Canonical vagy Red Hat finanszírozhatná bizonyos népszerű játékok Linuxra portolását. A gondot ugyanis főleg az okozza, hogy a fejlesztők számára túl kicsi a Linux játékosbázisa, így kevés esély van a profitra, azaz nincs értelme a portolásra költeni. Viszont a játékosbázis a fenti problémák miatt nem fog nőni, vagyis mindenképp szükséges némi külső rásegítés, hogy a Linux ezen a problémán túljusson.

Persze a Canonical vagy Red Hat esetében a finanszírozás egyfajta kamatmentes kölcsön lenne, amit az adott fejlesztő fokozatosan visszafizetne, ahogy a Linuxra kiadott játékokat elkezdik vásárolni a felhasználók. Ezen túlmenően a profitot megtarthatnák.

A fejlesztők valószínűleg egy ilyen koncepcióba még bele is mennének, mivel kikerül a képből a kockázati tényező. Ezt a Canonical vagy Red Hat vállalná, így legrosszabb esetben sem az adott fejlesztő pénze vész oda, a legjobb esetben pedig jön a profit és a kölcsönadott pénz is visszakerülne a helyére, és elősegítené a Linux terjedését a játékosok körében is, mivel a népszerű játékoknak lennének natív portjaik, tehát elvben növekedne a linuxos játékosbázis, ami egyaránt jó a Canonical és Red Hat számára is.

Az egyetlen kérdés az, hogy a Canonical vagy Red Hat értékesnek találja-e ezt az ötletet, hiszen ez számukra egy olyan befektetés lenne, ami kockázatokat hordoz. Az egyértelmű, hogy a problémát pusztán technikai oldalról nem lehet megoldani. Jöhetnek ide az új API-k és az új kijelző szerver protokollok is, amelyek természetesen a korábbinál sokkal jobb lehetőségeket teremtenek, de a portoláshoz akkor is befektetés kell az adott fejlesztő részéről, amit nem mindenki vállal majd be. Leginkább azt kell átgondolni, hogy hosszú távon mennyit nyer az egésszel a Linux, illetve az operációs rendszer terjedését mennyire segítené elő ez a rövidtávon bizonyosan veszteséget generáló koncepció.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés