Hirdetés

Vélemény: valóban nagy előrelépés az új generációs FIFA 14

Az EA Sports jó előre beharangozta, hogy az új generációs sportjátékaik az Xbox One és a PlayStation 4 konzolokon új videojáték-motort is kapnak, amely az Ignite névre hallgat. Erről viszonylag sokat lehetett hallani, de az apróbb információk csak mostanában derülnek ki, ami nem csoda, hiszen az új konzolok mellett már össze lehet hasonlítani a FIFA 14 régi technológiára épülő Xbox 360-as, PlayStation 3-as és PC-s portját az új generációs opcióval.

Jó előre lehetett tudni, hogy bár az Ignite motor a grafikára és az általános összhatásra is pozitív hatással lesz, így az Xbox One és a PlayStation 4 konzolokon a FIFA 14 szebb, mint valaha, az igazi extra mégis a játékmenetből ered majd. Az EA Sports az előrelépést korábban azzal magyarázta, hogy a két új konzolban található APU egységes virtuális memóriát használ, így olyan szimulációk elvégzésére is lehetőség nyílik, amit más rendszeren ma még képtelenség elvégezni. A friss információink szerint az Ignite motor alapvető eleme a játékosok mozgásra vonatkozó animáció gyökeres átdolgozása, ami nem csak lényegesen több mozdulatot tesz lehetővé, de még ezek folyamatossága is drámai mértékben javul. Ráadásul a rendszer az izomzat terhelésének szimulálásával arra is képes figyelni, hogy a virtuális játékosok az egyes szituációkban másképp, ezen belül is mindig az adott erőhatásnak megfelelő mozdulatsorral reagáljanak. Ezzel azt a problémát is orvosolták, hogy a játékosok a labdával igen extrém fordulókat is végrehajtottak fittyet hányva a lendület fogalmára, de az új motorban erre már nem képesek, így nagyjából úgy viselkednek, ahogy azt a valóságban is láthatjuk.

Tulajdonképpen az Ignite motor lényeges innovációja a teljesen átdolgozott animációs rendszer, ami sokkal realisztikusabban képes szimulálni az emberi mozgásokat. Ennek az egyetlen hátránya, hogy a teljes szimulációhoz nagyon sokat kell számolni. Sőt, nem csak a számolás problémás, hanem a szimuláció összetettsége. Megtudtuk, hogy az efféle szimulációs rendszerek igazából sem a processzoron, sem pedig a grafikus vezérlőn nem futnak tökéletesen hatékonyan. Éppen ezért az EA Sports egy teljesen új futószalagot dolgozott ki, aminek a lényege, hogy munkát megosztja a processzormagok és az IGP multiprocesszorai között, attól függően, hogy a futószalag egyes lépcsőinek mely részegység képességei ideálisak. Az integráció ebből a szempontból kapóra jött, hiszen a konzolban található APU-kban a processzormagok és az IGP teljesen koherens módon osztja meg egymással a rendszermemóriát. Ennek hála a processzor által feldolgozott adatokat azonnal látja az IGP és persze ez fordítva is igaz. Ezzel a fejlesztők teljesen megspórolják az adatmásolást a különböző végrehajtók logikailag különálló memóriái között, ami a FIFA 14 esetében lényeges szempont, mert egy jelenet kiszámításához hozzávetőleg kétszáz megabájtnyi adat többszöri mozgatására lenne szükség. Ez ideális esetben talán egyszer fér bele a mai, nem megosztott memóriaterületek mellett, de információnk szerint az Ignite motor az új focis játékban jelenetenként négyszer tenné meg, ha nem lenne közös a rendszermemória. Ráadásul maga a szimuláció terhelése sem túl kedvező, hiszen úgy jó fél TFLOPS-nyi számítási kapacitást lefoglal az IGP-ből. Ebbe persze beletartozik a közönség szimulálása is, ami szintén a processzor és az IGP közös munkájának eredménye.

Az Ignite motor aktuális verziója természetesen még csak a kezdet. Az EA Sports dolgozik rajta, hogy a jövőben jobban optimalizálják a rendszert, de most nyilván a határidőre kellett dolgozni elsősorban, ráadásul a cég számára az sem kedvezett, hogy az Xbox One és a PlayStation 4 sem rendelkezik még teljes értékű fejlesztőkörnyezettel, így a heterogén feldolgozásra épített algoritmusokat az adott konzol virtuális utasításarchitektúrájára írták meg, ami gyakorlatilag egy virtuális gépi kódnak számít. Nyilván ez egy nagyon költséges megoldás volt, de technikailag az EA Sports számára megérte, mert közel 6-7 évig építenek majd az Ignite motorra, vagyis legrosszabb esetben is több tucat játékkal számolnak. Ezt belekalkulálva az extra befektetés később megtérül. Szintén kedvező volt, hogy a két konzol által használt APU-k architektúrája lényegében azonos, és információink szerint a virtuális utasításarchitektúra szintjén is csak formailag van eltérés, tehát az egyik konzolra írt kódbázis igen jelentős része átvihető a másik gépre, és ez részben az optimalizálásra is igaz.

Az Ignite motor hátránya, hogy az EA Sports bizonytalan ideig csak az Xbox One és a PlayStation 4 konzolokon számol vele. Azt sikerült kiderítenünk, hogy a Sony konzolján futó vISA kód gyakorlatilag átvihető PC-re, de csak a Kaveri APU képes normális sebességgel futtatni. Vannak azonban különböző tervezett optimalizálások, amelyekkel csökkenthető a szimulációk teljesítményigénye. Nyilván a kezdeti kódokhoz képest ez teljesen normálisnak hat, de arról egyelőre nincs adat, hogy ezzel a gyakorlatban mennyit lehet nyerni.

Arra viszont figyel az EA Sports, hogy a következő években is legyen FIFA PC-n, így az aktuális motort egészen 2018-ig fejlesztik elsősorban a grafika felzárkóztatása szempontjából. Ezután már csak az Ignite lesz ennek minden előnyével, és a cég szerint ekkora biztosan elterjedtek lesznek a megfelelő APU-k a PC-n is.

Véleményünk szerint ezzel a PC-s játékpiac egy átmeneti helyzetbe került, amikor is biztos lesznek olyan játékok, melyek a két új generációs konzolon többet nyújtanak, de idővel és az új hardverek érkezésével ez a hátrány abszolút leküzdhető.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés