Hirdetés

Megérkezett az AMD Radeon HD 4890

Az AMD – ígéretéhez híven – bemutatta a rendkívül sikeres Radeon HD 4800 széria legújabb tagját, mely a HD 4890 jelzést kapta. Az új kártya a továbbfejlesztett RV790 kódnevű grafikus processzorra épül, ami a TSMC 55 nm-es gyártósorán készül. A vörösök mérnökei az RV770-et számtalan helyen megváltoztatták és optimalizálták, ennek köszönhetően az új lapka elődjénél sokkal magasabb órajelek elérésére képes.

Az RV790 hasonló paraméterekkel rendelkezik, mint az RV770, azaz 800 shader processzorral dolgozik, amihez 40 darab Gather4 kompatibilis textúrázó csatorna kapcsolódik. A négy darab ROP blokk összesen 16 blending és 64 Z mintavételező egységet tartalmaz, a memóriabusz szélessége pedig 256 bit. A GDDR5 memórialapkákkal felszerelt Radeon HD 4890 magórajelét 850 MHz-re állították be a mérnökök, az 1 GB kapacitású fedélzeti memória pedig effektív 3900 MHz-es frekvencián üzemel.


AMD Radeon HD 4890 [+]

Az RV790 lapka 959 millió tranzisztort tartalmaz, így az Ultra-Threading Dispatch Processzor működését némileg optimalizálták, ennek köszönhetően a számításigényes programok, azonos órajel mellett valamivel gyorsabban futnak majd az RV770-hez viszonyítva. A chip körül még található kapacitor gyűrű is, a rendszer ugyanis ennek segítségével örzi meg a stabilítást a magas órajelek alkalmazásakor. A kártya TDP fogyasztása teljes terhelés mellett 190, terheletlen állapotban pedig 60 watt. Az utóbbi érték a PowerPlay rendszer továbbfejlesztésével valósul meg, ugyanis a technológia 240 MHz-re veszi vissza a grafikus processzor órajelét, amennyiben a chip használaton kívül van. A tápellátást két darab 6 tűs PCI Express konnektoron keresztül kell biztosítani, ám a gyártópartnerek a különböző gyárilag tuningolt modellekhez használhatnak 8 tűs csatlakozót is. Az AMD állítása szerint az extra tápellátásnak köszönhetően az RV790 magórajele akár 1 GHz fölé is emelhető. A tuningra azonban nincs biztosíték, így a gyártók csak a kézikönyvben feltüntetett paramétereket garantálják.

DirectX 10.1

Az új modell mellett az elmúlt hónapban három friss DirectX 10.1-es játék is érkezett, (Stormrise, BattleForge, Tom Clancy's H.A.W.X.) amit természetesen az AMD is kiemelt. A mellékelt képeken látható a legfrissebb Microsoft API képminőségre és sebességre vonatkozó jótékony hatása. A friss programok többsége már a Gather4 nevű mintavételezési eljárásból is profitál, melynek segítségével rendkívül gyors SSAO (Screen Space Ambient Occlusion) effekt és valósághű árnyékolás valósítható meg. Előbbi eljárás az Ambient Occlusion némileg erőforrásbarátabb megközelítése. Az eredeti Ambient Occlusion technika egy sugárkövetésen alapuló művelet, mely azt nézi meg, hogy az egyes renderelt képpontok texeljei mennyire vannak takarásban a jelenet objektumai által. Az eljárás egyszerű, a texelekből több sugarat kell elindítani a lehető legtöbb irányba. Ha egy sugár beleütközik valamely jelenetbeli objektumba, akkor a texel egyszerűen takarásban van, így a fényességét vissza kell venni. A Screen Space alapú eljárás a depth buffer alapján analizálja a jelenetet. Az adott pixel körül mintavételezéseket végez, és ez alapján határozza meg az egyes pontok árnyékolását. Természetesen a jó eredményhez rengeteg minta szükséges a pixel körül, így a valós idejű megoldások számos optimalizációt is tartalmaznak. A DirectX 10.1 annyiban segít a teljesítményigény visszaszorításában, hogy a Gather4 technika egy mintavételezés alatt négy adattal tér vissza, így a hagyományos textúrázó csatornákhoz viszonyítva negyedannyi munkával képes ugyanazt a képminőséget biztosítani.


DirectX 10.1 [+]

Az AMD tehát sikeresen frissítette termékpalettáját az új rendszerrel, mely várhatóan a 260 dolláros ársávba érkezik, a gyárilag tuningolt modellekért  viszont valamivel több pénzt kérnek majd el a gyártók.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés