Hirdetés

Szivárognak az információk a 300-as sorozatú Radeonokról

Az AMD már régebben is mondta, hogy az új VGA-k bemutatását a Computex idejére tervezik, amelyet a gyártóktól szerzett információink most meg is erősítenek. Ezzel kapcsolatban megtudtuk, hogy két rendezvényre lesz bontva a frissítés, vagyis a bemutatók első fele a Computexen esedékes, míg a maradék újítás leleplezését az AMD az E3-ra tervezi. A gyártóknak leadott tervek szerint a Computexen a hardver lesz a középpontban, míg az E3-on a szoftver, persze sok átfedéssel.

A hardver szempontjából természetesen a Fiji kódnevű fejlesztésre vár mindenki, és ez a termék már a partnerekhez is eljutott. Ennek megfelelően több adat is fellelhető róla, de ezek nem olyan sokkolók, hiszen korábban pont ugyanezekről a specifikációkról szóltak a pletykák. A legújabb dokumentumok megerősítik, hogy a Fiji kódnevű lapkába 64 CU kerül, vagyis összesen 4096 shader részelem lesz benne, míg a Hynix HBM memóriáit támogató memóriabusz 4096 bites lesz. A fedélzeti memória kapacitása 4 és 8 GB lehet, de a nagyobb memóriával rendelkező modellek csak később jönnek.

Az is kiderült, hogy a csúcsmodellből a gyártók csak a referenciaverziót árulhatják, amelyen egy vízhűtés lesz, míg az olcsóbb Fiji esetében a partnerek a saját hűtési megoldásaikat szerelhetik fel, vagy rendelhetik az AMD referenciahűtését.

Úgy tudjuk, hogy egy kategóriával lejjebb a Tonga fog majd vitézkedni, immáron teljesen aktivált állapotban is. Az gyártókhoz eljuttatott adatok szerint az alsóház nagyrészt átnevezés lesz, így az Oland kódnevű lapka marad a nagyon olcsó Radeonok alapja. Ez nem tekinthető sokkoló információnak, ezek a VGA-k ugyanis nagyrészt lassabbak a Kaveri APU-ba épített IGP-nél, így az AMD a belépőszintet továbbra is IGP-vel fedi majd le, méghozzá a Kaveri ráncfelvarrásának tekinthető Godavari APU IGP-jével. Úgy tudjuk, hogy az olcsó mobil Radeonok szempontjából is főleg a Oland és a Cape Verde mobil verziója lesz az M300-as sorozat alapja, a combosabb mobil Radeonoknál viszont lesz majd előrelépés.

A szoftveres fejlesztések nagy része a Mantle API-hoz, illetve annak új verzióihoz kapcsolódik. Házon belül az AMD már létrehozta a Mantle szövetséget, amelynek tagjai között a PC-piac nagyobb szoftverstúdiói sorakoznak. Mivel a fejlesztők korábban sok falba ütköztek a Microsoft és a Khronos Group grafikus API-k fejlesztéséért felelős részlegeinél, az AMD céljai világosak, miszerint az ipar ne is a Microsoftnak és a Khronos Groupnak adja le az igényeket, hanem nekik. Ezeket beépítik a Mantle egyik verziójába, majd a kész újításra kiadható egy-két program, amely megmutatja az adott újítás előnyeit. A várakozások szerint ezután sokkal jobb alkupozícióba kerül az adott fejlesztő, és a Mantle szövetség tagjai megkapják az adott újításra vonatkozó specifikációt, amelyet átadhatnak a Microsoft és a Khronos Group számára, hogy a gyakorlati példákra építve megkezdődhessen a szabványosítás.

A Mantle szövetség célja lényegében az iparág fejlődési tempójának drasztikus felgyorsítása. Az aktuális tervek szerint az újítások akár egy éven belül is szabványosíthatók, pláne úgy, hogy az AMD odaadja a specifikációt. Mint ismeretes korábban egy-egy dolog szabványosításához akár fél évtizedre is szükség volt, de ebből igazából több évnyi időt csak a megbeszélések vettek el, és csupán pár hónap volt a tényleges fejlesztés, amikor az újításra már mindenki rábólintott. A szabványosítás hatásfoka érezhetően nagyon rossz, de várhatóan a Mantle folyamatos fejlesztése elegendő motiváció lehet a Microsoft és a Khronos Group számára is, hogy tartsák a fejlesztők által diktált tempót.

Az új hardveres és szoftveres megoldások bevezetésének tényleges startja leginkább júliusban esedékes, bár a szoftvereknél figyelembe kell venni egyéb tényezőket is, így azokra az év második fele van megadva célkitűzésként.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés