Hirdetés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • imibogyo

    veterán

    válasz macilaci78 #58078 üzenetére

    Na utána számoltam és lehet elég lesz nekem a kocsiban lévő szervó pumpája is egy darabig (ugyanis van benne). De hosszútávon mindenképpen egy külön pumpa lesz a megoldás, mert a szervópumpa ha jól találtam infót olyan 80-130 bar között tud teljesíteni, miközben a munkahengerek 200-250(max) bar nyomásra vannak méretezve, ahhoz, hogy a maximum emelőképességüket tudják.

    Ebben a témában most a "tudományos" és nem a "barkács" utat fogom/próbálom bejárni, tehát direkt a munkahengerek igényeihez veszem/mértezem majd a pumpát. A finom és a gyors működések között pedig majd az amúgy fokozatmentesen állítható hidraulika tömb lesz a segítségemre.

    Én úgy gondolom (lehet hibásan), hogy a munkahengerhez viszonyítva úgy a 90%-os maximum nyomás és cm3/s lehet valahol az ideális, ehhez próbálok igazodni. Ezzel nem a határon használnám a hengert sem, de nem is lenne tötymörgős a mozgás végállásba kitolt karral sem.

    Ha jól okoskodom (és a különböző veszteségektől, apró kerekítésektől eltekintünk), akkor a kinézett, maximum 10 cm/s dugattyúsebességű és üzemi 200 bar nyomású henger ~5 cm átmérőjű dugattyújának 1 cm-es elmozdulásához 2,5cm X 2,5cm X 3,14 X 1cm = 19,6 cm3 olajat kell mögé "nyomni", lehetőleg 190-200 bar nyomással.

    Ha ki akarom használni az elméleti 10 cm/s maximum dugattyúsebességet, akkor ahhoz 196 cm3/s olajszállítású pumpa kellene. A pumpáknak cm3/ford.-ban van megadva, hogy mennyit tudnak szállítani, tehát ha például egy 1000-es fordulatot kap a pumpa a kihajtásról, akkor olyat kell választani, ami fordulatonként 0,196 cm3-t tud.

    Na én ilyet nem találtam. A legkisebb is 0,23 cm3/ford.-ról indul. És ugye nem lehet a végtelenségig leáttételezni sem, mert meg van adva, hogy 750 - 3500 1/perc között kell forgatni.

    De itt van ugye több trükk is, egyrészt nem kell ráereszteni a pumpa teljes "tudását" a munkahengerre a karral, másrészt a hidraulika tömb áteresztőképessége is korlátozható egy csavarral (úgy olvastam), harmadrészt pedig mivel nekem alapból kettő munkahenger lesz mindenhol (2 emelő, 2 billentő), így alapból dupla cm3-vel kell számolnom. Vagyis egy 0,3 - 0,4 cm3/ford. körüli pumpa már tökéletes lenne. Ilyenek pedig vannak nagyságrendileg a 10-20k-s ársávban.

    A kocsi szervó pumpája ha jól találtam infót, akkor 0,05 - 0,1 cm3/ford.-ot és ~100 bar nyomást tud, vagyis kezdetnek éppen megteszi, de az biztos, hogy hosszútávon nem lesz jó, mert sem az erőt nem tudja majd adni (200 bar helyett mondjuk 100), sem a megfelelő sebességet, ami a fenti számítás szerint és negyedes (0,1 cm3/ford.) szállítást feltételezve 2 cm/másodperc dugattyúsebességre lenne elég. Nem mondom, hogy kezdetnek nem jó (mert ugye 2 cm a kar végén, az jelenthet akár 10-15 cm-t is a kanálnál), de azért nem lenne valami fürge. :N

    Ha valami nagy hülyeséget írtam javítsatok ki légyszi, mert ez nekem nagyon új terület. Könyvtárosként eddig jutottam eddig az elmélettel.... :R

Új hozzászólás Aktív témák