Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Patice

    nagyúr

    válasz kabar #106407 üzenetére

    Nem csak a tömör fa hajlamos rezonálni, hanem bármi, amit megrezegtetsz (mondjuk egy hangszóróval), csak a rezonancia mértéke lesz más, ill. a frekvencia, ahol rezonálni kezd az anyag (sajátfrekvencia...).

    Én úgy tudom, hogy valódi fát azért nem szoktak használni, amiért előttem írták: vetemedhet, repedhet, ha nem megfelelően lett kiszárítva feldolgozás előtt + a környezeti hatások is jobban hatnak rá, mint mesterségesen előállított társaira.

    Az MDF azért lett (szerintem) általánosan használt hangdoboz alapanyag, mert könnyen megmunkálható és kellő stabilitás érhető el vele. Itt is a hangsúly a kellő mennyiségen van. Vékony MDF-ből is ugyan olyan szar dobozt lehet csinálni, mint vékony fából. ;]

    Egy megfelelő kompromisszum (szerintem) az MDF és az eredeti fa helyett a rétegelt lemez, ami vékony falapokból készítenek csak az egyes rétegeket (talán 90 fokkal) elforgatják, így a fa lemezek alakváltozásai kiegyenlítik egymást kb. minden irányban, így egy nagyon merev szerkezet érhető el vele.

    Hangdobozoknál is alkalmazzák a belső merevítőket, hogy a doboz rezonanciáit csökkentsék és/vagy elhangolják olyan irányba, ami kevésbé zavaró a felhasználás közben, vagy más, egyéb anyaggal tovább csökkenthető (pl. bitumen bevonat, bitumenes kartonlapok).

    Minden ilyen dobozmerevítő, rezonancia csillapító eljárással csak növekszik egy doboz tömege, ami a tehetetlenség növekedésével szintén jótékony hatással lesz a kapott hangra. Más szavakkal: minél jobb az adott doboz mozgó tömeg/nyugvó tömeg aránya, annál jobb eredményre számíthatunk.

    De a doboz (tömege) nem minden. Hallottam már viszonylag könnyű dobozból is jó hangot. De általánosságban véve igen, a nagyobb tömegnek csillapító hatása van (a tehetetlensége révén).

    Ha az állvány anyagának a tömör fát választjuk, akkor ott a tömör fa tömegét használjuk inkább ki, és valószínűleg olcsóbban jövünk ki, mintha pl. rétegelt lemezből lenne az állvány. De ennek nem néztem utána, lehet hülyeséget mondtam.

    A másik lényeges dolog mellé a tüskézés. A viszonylag nagy tömeget a tüskékkel pár kis pontba koncentráljuk, ami közvetve megint csak a stabilizálást szolgálja, akár csak a dobozok esetében.
    Itt egyet értek/gondolok veled, hogy a tüskézés azért kell, hogy a rezonanciák ne terjedjenek át se a tartó felületbe, se onnan más készülékek felé.

    Hogy miért lesz jobb hangja egy készüléknek csak attól, mert egy rezgés csillapított állványra helyezzük? Szerintem pontosan attól, hogy rezgés csillapított felületen van. Egy zenével megtöltött szobában ezernyi frekvencia kering, verődik, csapódik össze-vissza és ezek a rezgések számomra egyértelműen interakcióba léphetnek az elektronikával is. Nem tudom a pontos tudományos hátterét hogyan, de abban biztos vagyok, hogy igen.

    És ha ezen - hangminőségre káros - frekvenciák egy részét sikerül kizárnunk, sikerül izolálnunk legalább egy kicsit ezektől a forrás készüléket, az erősítőt (vagy uram bocsá' a kábeleket is), akkor jobb hangot kaphatunk.

    Ehhez persze a lánc egészének rendelkeznie kell egy bizonyos felbontással. Hogy mi ez a szint, azt nem tudom definiálni, se pénzben, se komponensek felsorolásában, de ott van dunkel példája. Nála már jelentett valamit az állvány és kitartó próbálgatással meg is lett, hogy mi az, amivel ezt elérheti. :C

    Természetesen minél feljebb lépkedünk hangminőségben, rendszer felbontóképességében, annál jobban fog számítani minden apró részlet.

    De ez csak az én elméletem. Lehet, hogy egyes részei tudományosan is alátámaszthatóak, de nem vagyok szakember (ezen a területen) és nem tudok referenciákat linkelni hozzá, csak egy lelkes amatőr lennék. :U

    (#106414) dualcore:

    Minden anyagnak más a saját frekvenciája, és másként vezeti, másként adja át a környezete rezgéseit is. Talán ezért.

    [ Szerkesztve ]

    Eladó: TP-Link 24-es switch, Xbox 360, Daewoo Matiz

Új hozzászólás Aktív témák