Hirdetés
-
Pénzt akar a WhatsAppból a Meta, az AI majd segít
it Új AI-eszközöket kapnak a cégnek, a Meta célja, hogy több bevételt szedjen ki a WhatsAppból.
-
Ingyen osztogatja a Samsung a Galaxy Watch FE-t
ma Pedig még nem is létezik. Közben befutott a szuperfényes Watch Ultra specifikációja.
-
Frissítve! Xbox Games Showcase 2024 - Az összes bejelentés egy helyen!
gp A műsor kora este kezdődik, utána az összes trailert összegyűjtjük egy helyre.
-
PROHARDVER!
Házimozi haladó szinten
Ebben a topikban alsó-középkategória feletti rendszerekkel foglalkozunk, de bármilyen házimozival kapcsolatos kérdésre (ha tudunk) szívesen válaszolunk.
Ha nem vagy járatos a témában és kezdő szett vásárlásában kérsz segítséget, kérlek kérdésedet itt: Házimozi belépő szinten tedd fel.
Új hozzászólás Aktív témák
-
#92251648
törölt tag
válasz Beni2360 #147418 üzenetére
Akusztikai kezeléshez nagyon nem javaslom ezeket a könnyű szivacsokat. Alacsony sűrűségük miatt csak a felső oktávokban van csillapító képességük, a közép és alsó tartományban nagyjából semmit nem csinálnak, így alaposan felborítják a helyiség utózengési paramétereit és a hangzási egyensúlyt. Hangszigetelésre pedig teljesen alkalmatlanok, hiába árulják ilyen néven őket.
-
#92251648
törölt tag
válasz #98221312 #147434 üzenetére
Általában valóban azt mondjuk, a csupasz falnál minden jobb, de a szivacsokra én ezt már nem mondanám a felemás viselkedésük miatt. Akusztikai méréseknél sok esetben voltam kénytelen azt mondani a megrendelőnek szivacsokkal burkolt szobákban, hogy akkor ezt most szedjük le!
-
#92251648
törölt tag
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147446 üzenetére
Bármit megvehetsz a boltban, csak a szaktudást nem, enélkül pedig egy mérés eredményét érdemben kiértékelni szerintem nem lehet. Nem tudom, mennyire reális elképzelés, hogy egy ismeretlen körülmények között született, kétséges pontosságú mérés eredményét egy valódi szakember majd ingyen kiértékeli. Én biztosan nem tenném. Volt rá eset, hogy külföldi ügyfélnek itthonról adtam tanácsot az általa végzett mérés alapján, de ezt megelőzte egy kiadós beszélgetés a mérés módjáról.
Budapesten egy akusztikai mérés + tanácsadás díja 15e Ft, vidéken kicsit több, mert oda is kell jutni valahogy. Ez egy lehetőség, amit mindenki mérlegelhet. Az akusztikai kezelés nem olyan egyszerű, mint a fórumokon néha olvasni lehet. A hasraütés szerint végzett beavatkozás eredménye akár rosszabb is lehet, mint a kiinduló állapot, így hát gyakran bontással kezdjük a kezelést.
Általában elég egyszer mérni, az eredmények alapján szépen kiszámítható a szükséges beavatkozás eredménye. Előfordul, hogy (a megrendelő kérésére) utólag is végzünk egy ellenőrző mérést, de eddig mindig hozta a papírformát.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
Az akusztika a helyiség sajátja, nincs rá hatással a készülékek cseréje. A kezeletlen visszaverődések olyan mértékű hibákat okoznak az átvitelben, amire egyetlen készülék sem képes, tehát sok esetben maga a szoba a rendszer leggyengébb láncszeme. Egy jó akusztikájú szobában mindent rendszer élvezetesebben szólal meg, egy rossz helyen a legkomolyabb lánc is csak szenvedést nyújt.
-
#92251648
törölt tag
A Heed készülékeiről fura legendák keringtek a múltban, pl. nincs rájuk hatással a kábelcsere, meg az akusztikára sem kényesek. Ez persze mind nem igaz, csak az áll mögötte, hogy a Heed vezetője nem szeret ezekkel a témákkal foglalkozni, de ő soha nem mondta, hogy valamelyik nem számítana.
-
#92251648
törölt tag
válasz alphamooncam #147471 üzenetére
Az elektronikus korrekcióknak is van létjogosultsága, de akusztikai problémák kezelésére önmagukban nem elégségesek. A fázismenet a frekvencia válaszhoz hasonlóan soha nem lineáris, de rendületlenül törekszünk rá. Akinek van korrekcióra alkalmas berendezése (A/V processzor, komolyabb receiver, EQ, szoftver), annak szoktam segíteni a beállításokban, ez része a helyszíni tanácsadásnak. Számítógépes lejátszás esetén különösen sok lehetőség van rá, de fázismenetet korrigálni kevés masina és szoftver tud.
De azért azt se feledjük, hogy átviteli hibákat (pl. fázismenet torzulást) nem csak az akusztika, hanem a berendezések, hangsugárzók is okoznak. Minden hibát ott érdemes kezelni, ahol keletkezik.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz alphamooncam #147476 üzenetére
A szoftveres finomhangolást nyilván az akusztikai kezelés után célszerű elvégezni. Ez általában a hangnyomás görbék kisimításáról szól, mivel a fázismenet módosításához nagyon ritkán férünk hozzá. A kommersz asztali processzorokban nincs ilyen funkció, legalábbis én még egyben sem találkoztam vele. Számítógép alapú HiFi rendszer hangolása során volt már példa a fázismenet szoftveres korrekciójára, én magam is használom otthon.
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147477 üzenetére
Az ember egészen fura hangzáshoz is képes hozzászokni. A hangnyomásban mért +/- 3 dB tűrés otthoni körülmények között már igen szép eredmény, a legtöbb rendszer nem tudja teljesíteni, mégis elégedetten használják őket.
Torzítást az akusztika is képes okozni, pl. egy izmos kioltás, vagy magas utózengés által, ezek könnyen kezelhetők. Az elektronikusan keletkező torzítással házilag valóban nem sokat lehet kezdeni.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz alphamooncam #147480 üzenetére
Semennyivel. Épp most hétvégén fogok egy ilyen témájú workshopot tartani a szoftveres finomhangolásról.
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147482 üzenetére
Hallgatási pontban mérve még stúdiókban is nehezen jön össze ilyen tűrésű átvitel, lakószobában nagyjából soha. EQ-val ki lehet kalapálni az átvitelt (és ezzel széttekergetni a fázismenetet), de ha 10 cm-rel odébb teszed a fejed, vagy a mikrofont, máris borul minden. Ezért problémás az elektronikus korrekció önmagában.
-
#92251648
törölt tag
válasz BranBond #147490 üzenetére
Analóg bemeneteknél Pure Direct 2.0 módban általában a jel kikerüli a DSP-t, csak analóg beavatkozások történnek (pl. hangerő szabályzás), azaz nem történik A/D - D/A átalakítás. Ha bármilyen korrekciót aktiválunk (EQ, késleltetés, Room Correction, stb.), akkor a jel digitalizás után a DSP-be kerül, ott átvariálják, majd D/A konverzió után kerül az erősítőre.
-
#92251648
törölt tag
válasz BranBond #147496 üzenetére
Konkrét típusszám ismeretében lehet konkrét választ adni a kérdésre. Mivel nem ismerem mindegyik készülék lelki világát, nem állíthatom, hogy mindegyik úgy működik, ahogy leírtam. A gyártók sajnos eltérően kezelik a fogalmakat. A Pure Direct jelentése viszonylag egységes, tiszta analóg jeltovábbítást jelent, de a Direct üzemmód már sokfélét jelenthet. Itt már általában a DSP is aktív, van Bass Management is, tehát A/D átalakítás is történik, csak korlátozzák a korrekciók számát (pl. nincs RC és EQ).
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz BBéci #147506 üzenetére
Ezt hogy következtetted ki? A Line In bemenetnél is kiiktatható a digitális beavatkozás az ábrán is látható kapcsolóval.
A Marantz 7703 egy igen komplex készülék, kevés érdemi infó lelhető fel róla. Direct üzemmódban analóg bemeneteknél elvileg itt sincs digitalizálás, a DSP funkciói sem érhetőek el. Pure Direct üzemmódban pedig néhány felesleges funkciót, egységet is kikapcsolhatunk.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147577 üzenetére
Mégis mihez kell 100 pont? Azt gondolom, ahol nem elég 6-8 EQ beavatkozási pont, ott nem érdemes fokozni a szűrőzést. Az AVR-ek korlátját nem a szűrőpontok számában látom, hanem a végtelenségig lebutított algoritmusban és minimális paraméterezhetőségben. Olyan esetem is volt már néhány, mikor a manuálisan beállított frekvencia a valóságban 20 %-kal odébb került.
"a REW csak közvetlen jelet mér (kivéve, ha hülyén van ablakozva)"
Ez alatt mit értesz?"A stúdiós cuccok eszement drágák, például azért, mert még azt is túlélik, ha rájuk küldöd a fantomtápot"
A fantomtáp nem szokott megölni semmilyen készüléket, pont így van kitalálva. Hogy kinek mi a drága, az nyilván szubjektív, de biztos vagyok benne, hogy Pro cuccokból egyszerűbb és olcsóbb megoldások léteznek, mint a kommersz világban és a lila köd sem csípi a szemünket telepítés közben. -
#92251648
törölt tag
válasz alphamooncam #147586 üzenetére
Van SPL & Phase ablak, konkrétan ez a legelső balról, de nem kell nagyon komolyan venni. A REW egy ingyenes akusztikai mérőszoftver néhány hasznos funkcióval. Célszerű így tekinteni rá.
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147585 üzenetére
Nagyon másként látjuk a témát. EQ-val szintet (?) állítani eléggé nyakatekert megoldásnak tűnik. Ezt inkább a hangsugárzó tervezésénél, gyártásánál célszerű elvégezni. Az a probléma, hogy a komolyabb kiemelések és kioltások mögött mindig komplex jelenség áll, nem csak a hangnyomásban jelentkezik a hiba. Ezek egy mezei szűrővel nem orvosolhatóak, maximum a jelenség felszínét vakargathatod. Egy átviteli hibáktól hemzsegő rendszert EQ-val kalapálni halottnak a csók, tehát szerintem rossz irány. Persze tudom, hogy a felületes infók miatt sokan azt gondolják, a hangminőség egyenlő a lineáris frekvenciaválasszal, de sajnos tévednek. Ez csak egy paraméter a sok közül.
A fantomtáp a kondenzátor mikrofonok előfeszítésére szolgál, egyéb eszközökben nem tesz kárt, mivel csak egy "virtuális" áramot generál, de leginkább még azt sem.
-
#92251648
törölt tag
Tehát egy számítógépes audio eszközt keresel, ami sokcsatornás analóg jelet ad ki? Stúdiókban jellemzően a bemenő csatornákból van bőség, sok kimenetre nem igazán van szükség, ahogy szoftveres korrekciókat sem használnak, így hát ilyen eszközt stúdiókban nem nagyon találsz (mivel magas minőségű kontrollrendszert használnak korrekt akusztikai környezetben). Ennek ellenére persze léteznek soksávos hangkártyák, elsősorban házi stúdiók számára (Apogee, RME, Presonus, TC Electronic, stb.).
-
#92251648
törölt tag
válasz virkir #147609 üzenetére
A Pro világ erősen másként működik gyártási és eladási oldalról, mint a kommersz szórakoztató elektronika kereskedelme. Önmagát erőszakolná meg az a cég, aki mindkét világot képviselni próbálja. Volt rá próbálkozás idehaza is, de hosszú távon nem működött az ellentmondások miatt.
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147614 üzenetére
Nem tudom, mire írtad ezeket, de HiFi kereskedőkről volt szó, nem vállalat csoportokról. A Samsung és a Sony nagyjából mindent gyárt, ami elektronika, még sincs olyan kereskedő, aki a teljes kínálatukat lefedné. A JBL kommersz és Pro termékeinek semmi közük egymáshoz, csak a név azonos.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
-
#92251648
törölt tag
válasz Dagidög #147651 üzenetére
Egyetlen szubsugárzót általában nem lehet ideális helyre rakni a szobában, valamilyen erős kiemelés/kioltás biztosan lesz az átvitelben a hallgatási ponton. Két szubsugárzónál már lehet játszani azzal, hogy a hibák kiegyenlítsék egymást, így az eredő átvitel egyenletesebb lesz, mint egyetlen dobozzal. A két membrán miatti nagyobb sugárzó felület miatt kevésbé kell határon járatni a cuccot, kisebb lesz a kitérés, alacsonyabb lesz a torzítás.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz Dagidög #147674 üzenetére
A két szubos rendszernek akkor van értelme, ha jó helyre kerülnek a dobozok. Figyelmetlenség esetén előfordulhat olyan is, hogy a hibák nem kioltják, hanem erősítik egymást. Szimmetrikus elrendezésnél, ahol a dobozok ugyanolyan akusztikai problémákkal küzdenek, ez sokszor előfordul. Ezen az EQ sem segít. Egy masszív kioltásba hiába tol az ember energiát, attól még kioltás marad, csak a hangszórót hajszoljuk a halálba.
-
#92251648
törölt tag
válasz Ear001 #147773 üzenetére
Elég sok AES tagot ismerek (én is az vagyok), de szerintem nem jellemző rájuk, amit írtál. A szkepticizmus, materiális világnézet és szűklátókörűség nem iskolai végzettség és szervezeti tagság kérdése.
Némelyik PA végerősítő tényleg meglepetést okozna sok hifistának és házimozisnak, de nem célom letéríteni őket a High End és Cinema kereskedőkkel szegélyezett ösvényről.
Mérés és mérés között igen nagy különbség lehet attól függően, mit akar az elkövető/olvasó megtudni, vagy kommunikálni. A hangminőségre továbbra sincs egzakt paraméter.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147781 üzenetére
A hang egy elég egyszerű fizikai jelenség, de a hangzás jóval komplexebb. Pár sorban nehéz lenne kifejteni a véleményem, de pl. a mikrodinamikai viselkedés és a térhatás nehezen érhető tetten a készülékek mérési adataiban, a szubjektív hangminőség pedig néha a mérési adatokkal totálisan szembe megy. A korrekt mérés egy információ, amit tudni kell használni, de a végső választ a fülünk adja meg (már ha merünk hallgatni rá). Ha nem így lenne, mindenki ugyanúgy vélekedne egy-egy konkrét produkcióról, készülékről, márpedig ez nagyon nem így van.
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147788 üzenetére
Most már keverjük a készülékek elektromos és a hang fizikai paramétereit, így elkeveredünk. A térhatás stabilitását, a színpad méretét a készülékek melyik paraméteréhez kötnéd? Az áthallás nem elégséges válasz. Ha a hang jellemzőiről beszélünk, akkor pedig azt javaslom, próbálj készíteni egy jó minőségű, sok sávos hangfelvételt kizárólag műszerek segítségével, belehallgatás nélkül! Csúnyán felsültek már néhányan ezzel. Az ember nem hagyható ki a folyamatból, nem lehet mindent gépesíteni és a hangminőség sem frekvenciaválaszból és wattokból áll, ez csak az előszoba.
Mi számít bizonyítéknak, ami elfogadható cáfolatot jelent a szubjektív vélemény ellen? Nem az a végső cél, hogy a fülünknek tetszetős legyen a produkció? Vagy inkább építsünk mások által elismert rendszereket? Számomra fura lenne, de tudjuk, hogy a többség sajnos nem hisz a saját fülének (mint írod, Te sem), sokkal inkább hallgat a médiára, kereskedőkre, megmondó emberekre, gyártókra, vagy valamilyen műszerre. Ültess le egymás mellé 3 embert egy szobában és fél óra zenehallgatás után kérdezd meg a véleményüket! Kisebb csoda szükséges ahhoz, hogy egyformán értékeljék a produkciót, mert folyamatosan dolgoznak az előítéleteik, emlékeik, megszokásaik. Ezeket pedig garantáltan nem tudod mérni.
-
#92251648
törölt tag
válasz bajnokpityu #147796 üzenetére
A REW egy akusztikai mérő szoftver, ingyenessége ellenére egész jól teszi a dolgát és tartalmas leírása van. Ennyi, nem több. Sajnos mostanában tényleg csodaszerként kezdik emlegetni és komoly házimozi processzorok ellenfeleként utalnak rá, ami nyilván erős félreértelmezése a helyzetnek, nem is igazán értem.
Éveken át emlegettem a REW-et és a saját módszeremet példaként arra, hogy az akusztika feltérképezésére nem kell feltétlenül százezreket költeni. Talán kicsit túl lett tolva a dolog, de azt tudjuk régóta, hogy a hobbitársak nagy része hajlamos minden új (pláne ingyenes) lehetőséget túlsztárolni. Néhányaknál már ott tart a történet, hogy kell egy olcsó USB-s mikrofon, meg a REW és máris kész a tökéletes hangzás. Idővel majd ez is megtalálja a helyét, mint minden más.
A "zenei" jelzőre én sok éve kérek definíciót különféle fórumokon, de eddig még senkitől nem kaptam.
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #147816 üzenetére
Kezd olyan érzésem lenni, hogy szex közben folyamatosan méricskéljük a csaj mellbőségét, szorításának erejét, mozdulatainak vektorát, illetve videóra is rögzítjük a produkciót, hogy utólag is ellenőrizhessük a hitelességet. Csak közben magáról az élvezetről feledkezünk meg, amiért az egészet elkezdtük.
"...zenei az, amin szívesen hallgatsz zenét."
Tehát a "zenei" azt jelenti, hogy "jó"? -
#92251648
törölt tag
válasz bajnokpityu #147828 üzenetére
Nem tudhatom, mások hogyan csinálják, de én sokat mértem egy autós rendszert, aminek építését rám bízták, aztán nyertek vele valami országos versenyt. Idegen nekem ez az autóhifis világ, csak a precedens miatt írtam le. Az autóbelső erősen problémás akusztikai környezet, de nem állítanám, hogy semmit nem lehet mérni benne. A lakószobák többsége hasonlóan problémás, sőt akár nehezebb eset is lehet.
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #148120 üzenetére
"Moziban nincs közeli mérés, és egyébként nem is alkalmas a terem zajainak kiszűrésére. Impulzusválaszt néznek, ez azt jelenti, hogy az eredmény sok függőleges kiemelkedés, a legmagasabbtól balra a torzítás, jobbra a visszaverődések, és ezeket lehet szűrni, de közel sem ilyen egyszerű, mert a visszhang is torzul, illetve az oszlopoknak van szoknyája, ami belelóg másik oszlopba... Ennél közelebb nem kerülhetsz a hangszóró süketszobai értékeihez vagy a terem meghatározásához, illetve ez a mérés a fázisokat is kimutatja."
Ezt elolvastam párszor, de még mindig nem értem.
A közeltéri mérés miért nem alkalmas a terem "zajainak" elfedésére? Használják, használjuk, de persze több utas hangsugárzónál nem egyszerű összehozni.
Minden akusztikai és átviteli mérés impulzusválaszt vizsgál. Ennek ellenére nem világos, mit értesz az alatt, hogy "balra a torzítás, jobbra a visszaverődések, és ezeket lehet szűrni".
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #148137 üzenetére
Nekem ez egy kicsit fapados fázistolásnak, késleltetésnek tűnik.
A rózsazajjal végzett mérésnek is van értelme, csak tudni kell, mire jó. A kapuzott ("ablakozott") mérésnek nincs sok értelme komplex akusztikai válasz mérése esetén és hát egy moziban leginkább erre vagyunk kíváncsiak, nem a hangsugárzók saját átvitelére, hiszen azt a gyárban már megvizsgálták, dokumentálták, beállították, paramétereit elmentették a processzorokban. Ez utóbbi bizonyára kevés magyar moziban érhető el ma, de a fejlettebb filmszínházakban és a profi PA technikában már évek óta elterjedt szolgáltatás.
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #148143 üzenetére
Megint más malomban őrlünk.
Az általad bemutatott ábrán egy késleltetés eredményét látjuk (delay after correction).
A kapuzás és az "ablakozás" technikailag ugyanaz az eljárás, egy megadott intervallumon kívüli jeleket vágja, szűri időben, vagy frekvenciában, vagy jelszintben kezelve.
Mitől lesz egy rózsazajos mérés pontatlan? Egyszerűen más paramétereket mutat meg, mint a kapuzott, impulzus válasz. Egyik sem jobb a másiknál, hanem másra valók. Ha arra vagy kíváncsi, a néző mit hall a székében visszaverődésekkel, reflexiókkal együtt, a rózsazajos mérés eredménye sokkal beszédesebb lehet.
A nagyobb Pro Audio hangsugárzó gyártók (JBL, EV, Meyer, L Acoustics, d&b, CC) rendszeresen közzé adják termékeik pontos, részletes mérési eredményeit, ezeket pedig sok PA processzorban és szoftverben megtalálod, vagy feltöltheted presetként minden típushoz. Ezek nélkül nem lehetne rendszereket tervezni.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #148148 üzenetére
A késleltetés korrigálása nem késleltetéssel történik? A gate nem előre kiszámított és definiált szűrő?
A terem akusztikája szerintem nem azon múlik, milyen módszerrel mérik. Egy komplex mérési folyamatban sokféle mérőjelet alkalmazunk. És itt most korrekt akusztikai és átviteli mérésre tessék gondolni, ne valami fapados mozis cucc saját, lebutított módszerére!
A PA hangsugárzókat nem süketszobában, hanem szabadtéren riggelve szokták mérni. Az így kapott adatok létfontosságúak a rendszer beállításához, de nem akarlak kimozdítani a hitedből.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz VoidXs #148160 üzenetére
Nem az általad használt eszközökről, hanem általánosságban PA hangsugárzókról írtam. Egy 20m magas Line Array rendszert nem tudsz süketszobában mérni, mert nem létezik ekkora süketszoba. A mérési feltételek és módszerek szabványosítva vannak, tehát nem szubjektív kérdésről van szó és nem is hasonlít a HiFi/házimozi esetleges, misztifikált történéseire.
Gate vs window... mindkettő nyílászáró, még műszaki értelemben is.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Kompakt "házimozi" szettekkel és hangprojektorokkal (soundbars) tapasztalatok híján nem foglalkozik a topik.
- hozzászólás előtt olvasd el az összefoglalót!
- HÁZIMOZI, HIFI, TV beárazás topic
- Házimozi belépő szinten topic
- Hi-Fi-ről általánosságban topic
- Hangprojektor/Sound Projector/Front Surround/SoundBar topic
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen