Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BB9000

    senior tag

    válasz AXisBOLD #78211 üzenetére

    Van egy jogszabályi kötelezettség, ami az eladót kötelezi a jótállásra. Ez a jogszabály a 151/2003 Korm. rendelet.
    Ebben pontosan meg van határozva a "tartós fogyasztási cikk" fogalma, hogy mi tartozik bele és mi nem. És ebben részletesen szabályozva van, hogy milyen feltételekkel kell jótállást biztosítani a tartós fogyasztási cikkekre. Ez a jótállási kötelezettség az eladót terheli, aki a javítás elvégzésére szerződhet egy szervízzel. Ez a jogszabály ársávok szerint előírja, hogy milyen hosszú a jótállási kötelezettség.:
    "2. § (1) * A jótállás időtartama:
    a) 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,
    b) 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
    c) 250 000 forint eladási ár felett három év."
    --------------------
    Ezen túlmenően a gyártók üzletpolitikai szempontból törekednek arra, hogy a fogyasztók az ő termékük megvásárlása mellett döntsenek és további önkéntes vállalásokat tehetnek és tesznek is. Ilyen önkéntes vállalás lehet például a kérdésedben is említett "a Whirlpool három évet ad mindenre" is (ha ez igaz egyáltalán).
    Ilyen önkéntes vállalás pl. a 10 év motorgarancia az LG inverteres hűtőire, és még számtalan más példa van.
    Az is fontos, hogy az önkéntes vállalásra nem vonatkoznak a fenti jogszabály előírásai, azt a gyártó a saját feltételei szerint vállalja.
    Az LG a 10 éves motorgarancia esetén pl, csak a javítás során felhasznált alkatrész árát téríti meg és azt is csak akkor, ha egyéb feltételek is fennállnak.
    Az is fontos, hogy az eladó kötelezettsége minden esetben fennáll a fenti jogszabály alapján, azt a gyártó által önkéntesen vállalt további jótállás nem érinti. Tehát ha például 3 évnél hamarabb romlik el a 250 000 Ft-nál drágábban eladott LG mosógép motorja, amire az LG 10 évet vállalt, akkor a bolt -vagy a bolt által megbízott szervíz- kötelezően meg kell javíttassa azt a jogszabályban meghatározottak szerint. (30 napon belül, a szállítási költségeket nem háríthatja át, stb stb) Ha viszont a negyedik évben történik ugyanez, akkor az LG saját feltételei szerint történik a javítás. Ebben nincs 30 napos kötelezettség, tart amíg tart. Ilyenkor nincs cserekészülék, ha elsőre nem sikerül megjavítani, akkor megpróbálják újra, stb. Szóval igen sokmindenben különbözik a két "garancia". A kötelező sokkal kedvezőbb feltételeket biztosít a fogyasztónak, mint az önkéntes. Az csak jól hangzik, de valójában nem is minden esetben olyan jó. A kisbetűs részben van a lényeg, amit sose olvas el a kutya se. :)

Új hozzászólás Aktív témák