Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dr. Szilikát

    őstag

    válasz #85619712 #80194 üzenetére

    Indítórelé fogalma a segédfázisrelét jelenti, ami áramrelé elven működik ezeknél az egyfázisú aszinkron motoroknál.

    Ennek sajátossága, amikor induláskor kattan a túláram hatására, segédfázist ráadja, majd hamar el is enged, mert az áram lecsökken. Külső kondenzátort ezeknél nem látunk, a motor tekercselése van úgy megoldva, hogy kondenzátor nélkül is alkalmas legyen a fázistolós trükkre.

    Amikor melegen nem bír elindulni, egy kattanás a segédrelé, utána egy másik kattanás a hőrelé leoldása a túláram / túlmelegedés miatt. Utóbbit úgy nevezik Klixonnak, mint a sarokcsiszolót Flexnek, noha ezek csak márkanevek.

    Kihűl, visszakattan a hőrelé, majd kattan a segédrelé, ismét próbálkozik. Persze, ha nem akarjuk kínozni, inkább kihúzhatjuk egy időre, mert ahogy egy hűtőszerelő írta, áramszünetek miatt is szokott meghibásodni, hiába elvileg az is be van tervezve, néha mégis kifekszik ilyenektől.

    De ma már ezt a mechanikus áramrelét is szokták PTC termisztorral helyettesíteni, ami nem kattan, hanem gyakorlatilag a képcsöves készülékek lemágnesező áramköréhez hasonlóan, hidegen aktivál. Hőrelé amellett is szükséges a túlmelegedés ellen.

    Bár szerintem a PTC nem olyan tartós (TV-s tapasztalatok alapján), míg a hűtőgép áramreléje beéghet ugyan a szikrázástól, de polírpapírral szépen felcsiszolható, mintha új lenne.

    https://www.villanylap.hu/hirek/4078-htkompresszorok-aszinkronmotorjainak-vizsgalata

    A motor oldalán elhelyezett adattáblán lehet látni a „lefogott” forgórész esetén felvett áram értékét, azaz a motor indulásakor felvett áramot, amely az üzemi áram 5-10-szerese is lehet. A háztartási hálózatot az indítóáram „meghúzhatja”, az igénybevétel 0,5 s-ig tarthat. Ennek ellenére a PTC-s motoroknál nincs szükség külön lágyindító berendezésekre a viszonylag kis teljesítmények miatt.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák