Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dr. Szilikát

    őstag

    válasz darvinya #82053 üzenetére

    Ha a távvezeték veszteségeire gondolsz, nem azért DC, sőt ma már vannak a világon DC távvezetékek is, tengeralatti kábel is, kísérleti és üzemelő is, ha jól tudom.

    Vannak előnyei a DC továbbításnak, pl. impedanciából adódó veszteség nincs, csak tisztán ohmos veszteséggel kell kalkulálni, az áramátalakítások céljára pedig brutális képességű elektronikák vannak most már.

    A vontatásban kezdetben DC-motorokat tudtak hatékonyan alkalmazni, mert a fordulatszabályzást ezeknél a korai technikával jobban meg tudták oldani. Viszont diódák nem voltak, ezért a felsővezetéken kellett DC tápot beadni, ami máig így maradt. Noha most már a Combino villamos is 3 fázisú AC motorral megy, az erősáramú elektronika pedig a hálózatra visszatápláló fékezésre is képes, ami ma már alapkövetelmény.

    Kandó Kálmán épített fázisváltó gépes mozdonyt, AC-motorral, de az csak 4 fokozatban váltott frekvenciát. A vasúti felsővezeték AC volt már akkor.

    Vasúton 25 kV jelent optimális feszültséget, a nagyobb távolságok miatt. Nyilván ennél nagyobb feszültség még kisebb áramot igényelne, de akkor meg már a feszültség nagysága okozna problémákat / költségeket. Városban ezért sem lenne jó nagyobb feszültség, hiába kisebb lenne a veszteség (áram).

    Tehát a vasút 50 Hz és a (régi) mozdonyban van trafó, diódák, stb. a soros gerjesztésű DC-motor meghajtására. De a korszerű mozdonyok már szintén AC motorokkal mennek és frekvenciaváltó / visszatápláló elektronikával.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák