Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Mr. V.

    tag

    válasz MasterMark #85741 üzenetére

    A fehér led, ami melegedhet, az hűtőbordával van ellátva. Ami klasszikus led formájú, az nem melegedhet fehérből sem.
    12V-ra 560-as ellenállást szoktak használni, noha 480 is elég lenne, de ugye az autóban sem stabil 12V, ezért választják az 560-at.

    De nálad az is elképzelhető, hogy mivel kapcsolgat a töltőd, a bekapcsolásnál lehet egy áramlökés, felugorhat a feszültség és akkor mehetett ki.

    Ha nem akarsz ellenállást használni, de van még led-ed, akkor használj 3-at. 1,8+1,8+1,8=5,4V, tehát kisebb fényerővel dolgoznak, de nálad nem is a fényerő a lényeg, hanem a fogyasztás. Így sorbakötve 7,8V-ig felugorhat a töltőfesz, csak afelett menne tönkre, és 6,3V felett kezdene csak melegedni/langyulni.

  • tordaitibi

    veterán

    válasz MasterMark #85741 üzenetére

    Áramkorlát nélkül, nagyterhelhetőségű feszültségforrásra ledet kötni=led gyilkosság. Ami be is következett, és be is fog mindig is.
    Legalább egy szerencsétlen 5--10ohmot tegyél be sorosan.

  • Dr. Szilikát

    őstag

    válasz MasterMark #85741 üzenetére

    Azt úgy kell értelmezni, hogy a LED-en 20 mA áramot folyatsz át és ilyenkor a LED-en mérhető nyitófeszültség tipikusan 2,1 V, de gyártási szórástól, hőmérséklettől függően 1,8-2,6 V között is alakulhat.

    Ha neked egy tipikus példányod van, az lehet, hogy 2,1 V-on 20 mA áramot vesz fel, de tegyük fel 2,6 V-on már 70 mA alakul ki rajta.

    2,6 x 70 = 182 mW

    Viszont fentebb írják a maximális disszipációt, amit a kis tok elbír fűteni: 130 mW és kinyírtad.

    Mivel a görbe meredeksége miatt a LED érzékenyen reagál a rákényszerített feszültség változásaira, ezért szükséges ellenállással egy sokkal rugalmasabb korlátozást létrehozni, ami a feszültségváltozásokat is jobban kiegyenlíti, meg a hőfokváltozás miatti nyitófesz. változásokat is. Annál is inkább, mert létezik az öngyilkos hőmegfutás jelensége is: melegszik, emiatt csökken a nyitófesz., nő az áram, amitől még jobban melegszik és elszállhat.

    Az ellenállás áramgenerátoros jellegű meghajtást biztosít, vagyis nem teljes áramstabilitást (mint egy elektronikus szabályzó), illetve némi veszteséget is képez, de ilyen egyszerűbb esetekben alkalmas.

    Ez egyébként örök félreértés, már 20 évvel ezelőtt sem értették a zseblámpaizzók világához szokott fórumozók, hogy a LED egy dióda, aminek az áram-feszültség karakterisztikája pont olyan, mint egy diódáé. Feszültséghatároló jellegű eszköz, amit fix áramra hajtunk meg lehetőleg. Nem fix feszültségre.

    Nem lehet összehasonlítani egy lineáris ellenállással, vagy izzóval, noha utóbbi sem teljesen lineáris, a hidegellenállás miatt, míg a dióda egészen más fogalom.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák