Hirdetés
-
Négy játékkal is szemez az új Arc meghajtó
ph A 31.0.101.5522-es, WHQL aláírással rendelkező csomag egy hibát is javít
-
Konzolokra is megjelenik a The Glass Staircase
gp Alig néhány nap múlva PlayStationre, Xbox-ra és Nintendo Switch-re is elérhető lesz a program.
-
Színészek hangjait lopta el egy AI-cég
it Az USA-ban bepereltek egy AI-céget, mert a vád szerint ellopták a színészek hangjait, majd AI segítségével a saját céljaikra használták azokat.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
sörösló
aktív tag
válasz atesss #35054 üzenetére
PWM-el egészen kicsire is, ha eléggé bika a tápegység. A DC motor nem úgy átlagol, mint egy frekiváltóval hajtott aszinkron. Az impulzus idejére, "akármilyen" rövid is, létrejön a teljes indítónyomaték. A DC motor a PWM jelet úgy dolgozza fel, hogy kis rándulásokkal forog (mintha stepper lenne). Ha elég alacsonyra veszed a négyszögjelet, akkor ez látható is. A szokványos pár kH-es PWM jelnél ez persze már folyamatos forgásnak tűnik. Csináltam ilyet automata filmhívógép meghajtásához, ahol a gyárilag beépített "ablaktörlőmotor" hajtotta a 900 mm széles hívógépet a többtíz filmtovábbító hengerrel együtt minden gond nélkül.
Ami az orsókat illeti, neked egy menetes szár tökéletesen megfelelőnek tűnik. Persze nem árt áttekerni rajta egy menetmetszőt, mert ezek a hengerelt hosszú menetek néha elég durvák. Direkt ilyenre csinálják állítólag, mert a fő szerepük a rögzítés, a felületük miatt rugós alátét nélkül se nagyon lazul rajtuk a jól meghúzott anya. A trapézmenetes orsók nagy terhelésre, kis holtjátékkal készülnek. Nagy menetemelkedéssel is gyárthatók, láttam már 4 bekezdéses orsót is. A golyósorsók meg kimondottan precíziós alkalmazásokhoz lettek kifejlesztve. Nagyon könnyen járnak, holtjáték nélkül. Robotokban, precíziós szerszámgépekben van a helyük. Hétköznapi használatra olyan lenne mintha egy Rolls Royce lenne a ganéfuvarozó talicskád. Persze ha elég gazdag vagy...
-
sörösló
aktív tag
válasz atesss #35066 üzenetére
"ha eléggé bika a tápegység
Itt arra gondolsz, hogy a pufferelése elég nagy (a PWM frekvencián is, vagyis LowESR kondikat érdemes használni gondolom) ? "Lehet hogy rosszul fogalmaztam. A lényeg, hogy minél kisebb legyen a belső ellenállása. Az ablaktörlő motorokat kifejezetten autós célokra tervezték, ahol a "tápegység" egy elég nagy áramokra képes akkumulátor. Persze a dolog terhelésfüggő, ha nem kell nagy indulóáram akkor gyengébb táppal is megy. Én az említett hívógép motorját egy 5 A-es kapcsolóüzemű tápról hajtottam. Hogy valójában mennyit is vett fel, a fene se méregette. Simán ment és kész.
Szerintem ha szétnézel az ismerősök között, biztosan akad valakinek 10 percre egy menetmetszője. Aztán olyan szárat veszel amihez van metsző!
A kopástól nemigen kell tartanod, ilyen lassú működésnél talán az unokád unokájának kell majd cserélnie.
A kenés nem árt, ha nagyon kell akkor léteznek száraz teflonos anyagok is. Persze ha mondjuk WD 40-et használsz, akkor se szakad le a kezed ha havonta egyszer áttörlöd egy kis ronggyal azt az orsót.
-
sörösló
aktív tag
válasz PH-User #35176 üzenetére
Van rajta URH sáv is. Ha a régi OIRT sávos, akkor is át lehet hangolni. Már nagyon régen csináltam ilyesmit, de valaki biztosan tud segíteni. Van egy Kádár könyvem, abban benne van a kapcsolási rajz, de lapokat nem tudok belőle kiszedni (DJVU Reader). Esetleg emilben (9.4 Mb) megpróbálhatom elküldeni, ha érdekel. Én se szedném szét, ahhoz túl jó állapotban van. Ahogy Lompos írta, olyan ez mint a jó bor. Ahogy öregszik, úgy nő az értéke.
-
sörösló
aktív tag
válasz Lompos48 #35233 üzenetére
Lomposnál a pont. Ha nem szív, akkor a légszállítás nem igényel teljesítményt, csak a saját belső súrlódásait kell legyőznie. Egyébként az ilyen soros gerjesztésű DC motoroknál a terhelésre csökken a fordulatszám és nő a felvett áram. Bizony! Ez a jelenség még az AC motorokra is érvényes. Ha látott már valaki hőközpontban vagy gőztermelő kazánházban tehermentesítő bypass ágat a kondenzvíz szállításnál, akkor az tudja hogy miről beszélek. Itt persze a fordulatszám alig csökken, a felvett áram viszont jelentősen változik.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz Lompos48 #35534 üzenetére
Szerintem is. A kapcsolótranzisztorok teljesíítménye tetszőlegesen növelhető. A W1 - W2 bemenetre felváltva kapcsolva a PWM jelet változik a forgásirány is. Mondjuk én nem vacakolnék a TTL IC-vel, a CMOS sorozatban vannak ugyanilyenek, csak azok megeszik a 12 V tápot is.
-
sörösló
aktív tag
válasz atesss #35536 üzenetére
"Csak a legtöbb munka is ezzel van..."
Hát igen... Lehet egy sima kapcsolótranyival is megoldani, de az irányváltáshoz egy kétmorzés relé kell ami bírja kapcsolni a motor áramát. Ez sem egyszerű 3-5A DC-nél!
"nem tűnik bonyolultnak az átalakítás, egy plusz kapuval asszem megoldható."
Ez így is van, csak elfelejtettem mondani.
Teljesen ismeretlen motornál nehéz megállapítani a dolgokat, még a tekercselésből sem mindig derül ki semmi. A motor mérete nem sokat mond, mert a teljesítmény függ a fordulatszámtól is. Alacsony feszről indítva megsaccolható hogy mennyire csökken a fordulatszám ha megpróbálod lefogni. Ha nagyon hamar megáll, valószínű hogy alatta vagy. Ha dupla feszről hajtod 50% kitöltéssel, akkor kb. a max teljesítménynél vagy. De mennyi a nem dupla? A kefe áramsűrűsége persze a duplája lesz, de hogy mennyire van túl vagy aláméretezve? Annyi biztos hogy pl. egy 230V-os motorral nem kísérleteznék 460V-on. A fordulatszám se mond sokat, lehet az üzemije akár 20-30 ezer is, de lehet a tizede.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz Lompos48 #35569 üzenetére
Jól látok??? 100 F-os kondi minimum 300V DC-re? Külön házat kell neki építeni, vagy esetleg elfér a nyárikonyhában is? Láttam már autóerősítőhöz (nem, nem HiFi csak erősítő) 1 F-os 25V-os kapacot, hát mit mondjak: elég termetes darab volt. Hát nem is tudom... "Nagy az isten állatkertje de a kerítés túl alacsony."
Ja, a 6,2 -est nem is láttam, az meg ráadásul AC!
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
-
sörösló
aktív tag
válasz csabyka666 #35586 üzenetére
Ha már megint felmerült, akkor csak kénytelen vagyok néhány megjegyzést tenni.
Lehet sokféle "megoldásban" gondolkodni, lehet mindenféle csodakütyüben hinni, egy dolog biztos: Csak a kipróbált, sokszor ellenőrzött gyári megoldás biztonságos! Ha felmégy a kazán.hu -ra, sok kérdésedre választ találhatsz. Ebben az esetben is igaz ez. De ez már gondolom másik topic. Ez nem az a kategória, hogy kipróbálom, aztán ha nem műxik, akkor clear and reload. Egy kazánrobbanás nem visszafordítható történés!
Gondold át alaposan, és kérdezd meg biztosítódat, fizet e ha mégiscsak...
-
sörösló
aktív tag
válasz csabyka666 #35595 üzenetére
Akkor mégegyszer. Semmi vezérléstechnikai trükk! Nincs szünetmentes tápról hajtottt keringtetőszivattyú, egyedi huzatelzáró csodakütyü, semmi! Van gyári megoldás, ha a rendszered nem megy keringtető szivattyú nélkül. Olvasd a szakirodalmat! A Google a Te barátod.
-
sörösló
aktív tag
válasz csabyka666 #35601 üzenetére
Akkor inkább hagyd, ez nem lehet pénzkérdés! Nem vagyok egy túlbuzgó munkavédelmi szakember, csak egy egyszerű melós. Szeretem az életem, vigyázok is rá amennyire lehet. A vegyikazán meg nem játékszer! Ha nincs pénzed, akkor marad a legfejlettebb vezérléstechnika: Te Magad! A többi trükköt a lusta emberek találták ki, hogy ne nekik kelljen dolgozni. Rendben is van ez, csakhát a suska ugyi...
-
sörösló
aktív tag
válasz fero02 #35629 üzenetére
Egy orrhosszal megelőztél! Manapság már tényleg ez a járatos megoldás, sokkal egyszerűbb mint a sok keresztkapcsolásos kapcsoló, a végeken két alternatívval. Voltam már 8 helyről kapcsolgatott lépcsőházvilágítással bajban, akkor döntöttem úgy hogy az impulzusrelén kívül nem ismerek semmit!
-
sörösló
aktív tag
válasz darvinya #35632 üzenetére
Szerintem aludd ki magad, mert amit leírtál annak se füle se farka. Milyen piros vezetékről beszélsz? Piros vezetéket az ipari 230V-os vezérlésnél használunk, Lakásvillanynál kb. 30 éve volt a védővezető piros. Már mostanában zöld-sárgát használunk e célra, a nullának kéket, minden egyéb vezeték fekete. Miféle állat az a "testvezeték"? Gondolkozz, mielőtt hülyeségeket írsz!!!
-
sörösló
aktív tag
válasz darvinya #35637 üzenetére
"Igaz, föld vezetéket akartam írni."
Sztán az meg mi? Két nyárs között a drága anyafőd? Vagy zöld-sárga vezeték, esetleg a macskám farka? Sokat írkálsz, sokszor tök feleslegesen, mert semmit se mondasz. Nagyon felküzdötted magad, de lehet neked akármilyen címed, rangod, akkor se bíznám rád a kutyámat se, Barátom! Soha nem leszel olyan szakértő mint pl. Lompos, aki ha azt írja hogy" tudom", elhiszem neki, mert Ő azt is leírja, hogy "ezt nem tudom"! Te ezt soha nem fogod megérteni.
-
sörösló
aktív tag
Legintelligensebb vezérlő maga az Ember! Számtalanszor jön ez a probléma régi házgyári lakásokban is. Van 10-16A bejövő, B karakterisztikás kismegszakítón, aztán a tulaj nem érti hogy ha megy a mikró meg éppen fűt a mosógép, akkor miért nem tud az asszony még porszívózni is! Hát mer csak, vazze! Annyit használj amennyi van. Régi közmondás: Addig nyújtózkodj amíg a takaród ér, ehhez nem kell mikrovezérlő csak egy kis józan parasztész. Ha fűteni akarsz akkor ne mikrózz ha meg mikróznál akkor kapcsold ki a fűtést addig. Ha meg túl részeg vagy a kapcsolási programhoz, akkor a fűtés legalábbis felesleges.
-
sörösló
aktív tag
-
sörösló
aktív tag
OK., van persze. De ez a kategória már az emberi hüleségé. Én apámékkal jártam ezt a kálváriát. Nehezen ugyan, de megtanulták. A fater soha nem értette meg, de belátta hogy ez így van és kész. Megmutattam hol van a megszakító és ha kiakadt akkor visszanyomta. Ennyi... Ha kiemeled kicsit valami egyszerű dobozba a megszakítót, akkor kiviheted a gyereket visszakapcsolni párszor amikor hideg van. Garantáltan nem fogja elfelejteni a harmadik alkalom után. És bocsi de nem kötekedni akartam.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz atesss #35781 üzenetére
Nekem ilyen csatlakozó van az egyik pákámon, szintén 50W-os Weller. Csak hatlábú, mert van egy hőelem is benne a szabályzóhoz. Évek óta használom, soha nem volt baja, pedig az érintkezők még véknyabbak is.Igaz hogy aranyozott kivitel. A céges Welleren meg banándugó van, azzal sincs baj.
-
sörösló
aktív tag
válasz atesss #35881 üzenetére
"Azt ugye jól sejtem hogy ezekben univerzális motor van, és azon belül is soros gerjesztésű ?
A forgásirány váltás csak annyiból állna, hogy vagy a forgórészt (vagy az állórészt) fordítva kötöm be ?"Nagyon jól sejted. A gyári gépekben jellemzően a keféket cserélik meg (forgórészpolaritás).
"A szabályozó hogyan működik ?"
A régiek TRIAC-kal mentek. Ennek valóban hátránya, hogy az alsó 50%-ban drasztikusan csökken a kapocsfeszültsége a motornak. A profi gépekben még sokszor ma is található TRIAC, itt a fordulatszámot a nyomatéktartás miatt visszacsatolt jellel korrigálják. Ez egyfajta Tacho jellegű megoldás, bár a visszacsatolt jel többnyire a forgórész feszültségéből származik. Az elektronika hűtését meg maga a motor végzi. Ez persze csak közelítő okoskodás, ezeket a szabályzókat gondosan beöntik, úgyhogy nemigen lehet pontosan tudni hogy mi ketyeg benne.
"Ezeket az univerzális motorokat jól sejtem hogy ugyanúgy lehet DC-ről járatni ?
Vagyis mi lenne ha a hálózati feszt egyenirányítanám, szűrném, majd egy PWM jellel hajtanám meg (ami akár a fordulatszám-tartás miatt egy mikrokontrollerről jön) ?"Természetesen lehet DC, ezért is nevezik "univerzálisnak". Az akkus gépek jellemzően PWM jellel mennek, itt az akku miatt muszáj "veszteségmentes" szabályozásra törekedni. Ha lassan járatod, általában hallani is a PWM sipoló hangját. Itt is valószinűleg a forgórész visszacsatolt feszültsége a "van" érték. Ezt az elektronika összehasonlítja az általad megadott "kell" értékkel és a megfelelő irányban korrigál.
A forgórészt műanyaglemezzel hiába kaparászod! A szeletek közti műgyanta szigetelés ehhez túl kemény. Ha csak a szénpor a gond, egy régi fogkefével és egy kis féktisztítóval kimosható. Mikázni akkor kell ha a szeletek lekoptak a szigetelésig. Macerás dolog, nagy gyakorlat vagy óvatosság és sok türelem kell hozzá. Vékonyra köszörült vasfűrészlappal vagy vésőszerűen köszörült szikepengével próbálkozhatsz.
A forgórészt ha jól emlékszem, ki lehet mérni. Nagyon kicsi váltófeszültséget kapcsolva a motorra és mérhető pártíz mA áramot beállítva, kézzel lassan forgatod a forgórészt. A hibás szeleteknél az áram megnövekszik. Régen láttam már ilyet, nem is én csináltam hanem a tekercselő cimbi. Mindenesetre kárt nem csinálsz vele.
-
sörösló
aktív tag
válasz tornas #35886 üzenetére
Bármi jó, ami elég kemény. Az a műgyanta aljas dolog, eszi a szerszám élét. A lényeg hogy az éle olyan széles legyen, mint a kitolni kívánt rés. A többi türelem és kézügyesség kérdése. Vannak gépi megoldások is, de ezek horrorisztikus árúak. A tekercselőcimborám anno egy Dremel gépre szerelt körfűrészlappal dolgozott, ha hozzáfért vele a forgórészhez. Persze neki is volt egy barkácsolt befogó és vezetőszerkezete, de így is nagy kézügyesség kell hozzá. Részemről a mikázás helyett inkább szétterítek egy vagon ganét akárhol. Életem leggyűlöltebb munkái közé sorolom, pedig mi 10 kW-nál kisebb motorokat nem csináltunk.
-
sörösló
aktív tag
"Amúgy van mutatós műszerem is, öreg GANZ."
Na akkor arra vigyázzál nagyon. Lehet hogy nem mér sokmindent mint ezek a mindenbennedeigazánsemmiresejó digitális csodák 4-5000-ért, viszont ha egyébként nincs széjjelverve akkor elhiheted neki, amit mutat. Különösen ha a feszítettszálas Ganzuniv sorozatból származik.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz Lompos48 #36090 üzenetére
Azért előidézhető ilyen is. Pár spéci elektronika, basszushangfal + basszusgitár elég közel egymáshoz, stb... Persze ezek a legritkább esetben búgnak pont 50 Hz-en. Ha autóakkuról nem búg, akkor egyértelműen táphiba. Bár ha kivitte az autóba, akkor az árnyékoláshibákat nem zárhatjuk ki. Az autókaszni ugye egy Faraday kalitka, + sima egyentáp. Hát, a fene tudja, én akkor is táphibát tippelek. Kíváncsi vagyok mi lesz a diódák cseréje után.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
-
sörösló
aktív tag
válasz vodkaboy22 #36095 üzenetére
Ha valamelyik dióda átvezet, akor nem segít a puffernövelés. Ebben az alkalmazásban egyébként sincs akkora fogyasztó, amit ne tudna egy 2200 mikrós elkó ellátni.
-
sörösló
aktív tag
válasz Lompos48 #36102 üzenetére
A 4002-es akkor a választék legalja, mert ennek csak 200 V a megengedett zárófeszültsége. Régen volt egy hasonló gondunk egy 4Q tirisztorhíddal. Érthetetlen módon lökte ki időnként a biztiket. Csináltunk egy szabályozható 1000 V-os tápot, és láss csodát: az 1200 V-os tirisztorokból 12-ből 7 átvezetett már 700V körül! Műszerrel mérve persze mindegyik tökéletesnek látszott.
Mezis: persze hogy nem. Tudom, hogy a levegőben azért a mai elektroszmogos világban sincs annyi brumm, amit egy ilyen cucc összeszedhetne. Viszont az ilyen UFO jelenségeknél minden hülyeség az eszébe jut a zembernek.
-
sörösló
aktív tag
válasz rostiron #36277 üzenetére
Bakker! Álmomban se jutott volna eszembe, hogy egy tápáramkört ne a primer oldalon szakítsak hanem a szekunderen, ráadásul az egyenirányító után! Láttam már néhány távolkeleti csodát, de ez valami új számomra. Na sebaj, ma is tanultunk valamit. Ahogy írtam is: a probléma rendkívül egyszerű, ha már megvan a megoldás. Mindenesetre gratulálok a kitartásodhoz, ami egy hasznos ismerettel gyarapított mindenkit.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz moha21 #36282 üzenetére
Ennek az oka valszeg az lehet, hogy annyira gagyi a kapcsoló meg a vezeték, hogy még ők sem merik rábízni a 230V-ot. Bár tudok ilyenre is példát mutatni. Lehet szörnyülködni. Ez egy kínai nyomda tetején a szárítóventilátorok bekötése (volt). Nem vicc, tényleg ilyen. Vezetékek összecsavarva, kicsi szigszalag osztán mehet. Úgyse mászkál a tetején senki! Ja és védőföldvezetéknek az egész szerkentyűn nyoma se volt.
-
sörösló
aktív tag
válasz Kernel #36313 üzenetére
Így igaz! Alapszabály, hogy a védőföldvezeték nem szakítható meg. Az is alapszabály, hogy ha több készülék van a rendszerben, semelyik eltávolítása nem okozhatja a védőföldelés megszakadását! Vagyis a védőföldvezetők csatlakozási pontjai NEM köthetők sorba. Rendszerhiba például a Schneider DLP csatornarendszerébe illesztett Mosaic aljzat. Két védővezető csatlakozással rendelkezik (sorolható), a megoldás szinte kínálja a sorbakötést, ami kifejezetten tilos!
-
sörösló
aktív tag
válasz moha21 #36420 üzenetére
Jó műszer, vigyázz rá és akkor hűségesen fog szolgálni. Biztosíték csak a külön dugón elérhető 10-20A es sönt előtt van, de van benne valamilyen túláramvédő relé,ami a nagy robbanásokat elvileg megakadályozza.
Manapság gyakoriak az automata méréshatárváltós digi műszerek, ezért nem árt ha az öreget figyelmesen kezeled. Gyakorlati jótanács: én mindig az 1000 V AC méréshatárra állítom amikor használat után elteszem. Lehet hogy butaság, de amikor szükség van rá, akkor az ember esetleg másra figyel jobban, nem pont a méréshatárra. -
sörösló
aktív tag
válasz PH-User #36551 üzenetére
Nekem volt két IPC-m is, mind a kettőt elkunyizták a kölkek. Most egy 5000 Ft-os lidis töltőt használok, ugyanolyan jó mint a Voltcraft. Igaz ez nem írogat ki mindenféléket, csak a LED-ek villognak rajta, de szerintem ez nem sokat számít. Automatikus töltési - kisütési program alapján dolgozgat ez is. Frissít, válogat meg minden. Azt viszont nem tudom, hogy milyen hőmérsékletfigyelő van ezekben, mert az IPC-ben töltött aksikon is lehetett volna tojást sütni. Legalább is voltak 50 fokosak, kifejezetten sütötték az ujjamat, pedig annál vastagabb bőr csak a pofázmányomon van! Ha ráérek, már csak szétkapom a mostanit, van e benne valami hőérzékelő a cella alatt.
-
sörösló
aktív tag
válasz Lompos48 #36788 üzenetére
Qrvára nem tetszik, hacsak nem kimondottan egy állapotúak! Akkor se persze, de nem nyafognak annyira. Évekig javítottam IFA teherautókat, azóta is rémálmom a soros-párhuzamos kapcsolójuk! Ha meg valamelyik szorgalmas a tudtom nélkül berakott egy aksit egy másik mellé, akkor pár héten belül többnyire kakukk, pláne télen! Mindig párban cseréltünk lehetőleg közel egyformákat, de még így sem volt az igazi. Az indítómotor javítása meg egy igazi horrorshow volt, ha elszabadult a bendixkerék helyretolórugója.
-
sörösló
aktív tag
válasz #24889344 #36790 üzenetére
Nekem egy intelligens, elektronikus vezérlésű (sőt számítógépes!) autóm van, simán el van az egyszerű trafós TESCO töltővel. Le sem szoktam választani, mert akkor újra kell állítani az órát. Mást nem zavar. Az aksi akkora pufferkapacitás, hogy azt megzavarni csak nagyon brutális, barbár módszerekkel lehet. Nyugodtan használhatsz bármilyen töltőt, bár a régi orosz tirisztorosok tényleg nem ajánlottak manapság, csak ha le van választva a rendszerről az akku. Általában nem okoznak ezek sem problémát, de ha valami gebasz van, akkor lehetnek érdekes jelenségek ( zárlatos dióda vagy tirisztor miatti AC a szekunderen ). De nem jellemző. Sokan a töltőre fogják a saját hülyeségüket. Pár órára (percre) rárakják a töltőt, aztán sírnak hogy a tél végére kifeküdt az aksi. Télen legalább havonta egyszer egy egész hétvégére rá kell tenni a verdát töltőre. Városi forgalomban soha nem képes rendesen feltöltődni az aksi, pláne télen nem. Ha kezd pezsegni, akkor minimális töltőáramon (2-3 A) hagyni kell még egy napig. Akkor kiegyenlítődnek a cellák, beáll az elektrolitszint, ha kell egy kis víz (de sohasem sav)bele, akkor rajta, de csak a teljes feltöltés után!!!
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz rostiron #36792 üzenetére
Ha a hangszóró membránja mondjuk 400 mm átmérőjű, akkor lehet akár 200 W is, attól is függ hogy mély, közép vagy vegyes sugárzó. Ha a membrán 100 mm-es, akkor lenyelhet akár 50 W-ot is, nem fog letolni csak max 10 W-ot. Butaság ez a W teljesítmény, a membránfelület kitérése, dinamikája, a lehetséges mozgatott légtömeg (ami erősen függ a beépítési körülményektől) mindig erősen befolyásolja a keltett hangérzetet. Középiskolás koromban még a Sokol rádió volt a menő, maxi hangfalnak meg a Regent 50. Ebben a fő hangszóró ha jól emlékszem, kb. 300 mm átmérőjű volt. Ha hallgattál már zsebrádiót, fogalmad lehet a hangjáról. Na egy ilyen az 50 w-os Regent hangfalra kötve olyan felnőttes hangot produkált, hogy el se hiszed! Nem erősítés után, hogy félre ne értse valaki! Közvetlenül rákötve az 50 mW-os végfokra.
-
sörösló
aktív tag
válasz kjani18 #36796 üzenetére
Az alapvető probléma változatlan. Ahogy Lompos írta, max. töltik egymást az akkuk. Rendben is van ez amíg valamennyire egyformák! De ha akad egy amelyik kilóg a sorból, akkor az Isten legyen irgalmas mindannyiunkhoz! Egy ilyen telepben egyetlen zárlatos tag iszonyú rombolást okozhat. Anno az ilyen targoncatelepeket gyorsan kiraktuk a mezőre, aztán vagy felrobbant, vagy kimerült és abahagyta a rosszalkodást! Egy aksiban ameddig van kakaó, addig potenciális akna. Az IFA soros-párhuzamos kapcsolója csak azért nem robbant rendszeresen, mert a belső vezetékelés hamarabb elégett.
És igen, a hálózati eszközök párhuzamos kapcsolása tényleg egy másik témakör. Bocsi az OFF-ért.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz tornas #36895 üzenetére
"Én a csehszlovák pillanatpákámat (kb. 25 éves) 2,5 mm2-es huzallal szoktam használni"
Barbár szerszámgyilkos!
Tényleg megölhetetlen műszer, nekem is van kettő. Bár amióta van egy hőfokszabályzós (elektronikus) Wellerem, azóta ritkán kerül elő, de a kiszállós felszerelésben bérelt helye van. Én 1.5 mm2 huzallal használom, 45-55 mm hosszú heggyel és fürge ujjakkal szuperjó forrasztásokat lehet vele csinálni. A rátekerés helyett összenyomom a hegyét 5 mm hosszon kombifogóval, aztán már csak jó szem kérdése a jó eredmény! Anno IC-ket kiszerelni is remek volt, amikor az IC hosszának megfelelő egyenes huzaldarab az összes 8 lábat egyszerre melegítette meg.
-
sörösló
aktív tag
válasz moha21 #37002 üzenetére
"csipogással vizsgálom és nem a feliratot lesem"
Helytelen. A kapcsolási rajzot is csipogóval olvasod? Az NO NC jelölés nemzetközi, egy szakembernek álmából felköltve is tudnia kell. Ami a lényeg benne, az a Normal. Vagyis hogy nyugalmi alaphelyzetet jelent. Volt már gondom ilyennel, amikor maszek NY-Z feliratozásnál az illető az NC kontaktust jelölte NY-nek. Márminthogy majd NY-it ha behúz a tekercs, és úgy is rajzolta!
Bocsi, nem kötekedni akartam, csak a pontosság kedvéért.
-
sörösló
aktív tag
válasz DonThomasino #37242 üzenetére
Én egyszerűen megoldottam anno a maszek hegesztőtrafót. Sorbakötve egy régi vasaló, majd egy-két sec. múlva kézzel kapcsolható kismegszakítóval rövidrezártam a vasalót. Bármilyen kapcsoló jó persze, ami tud 16 A-t. Nem fullautomata, csak olyan parasztvezérlésű, de garantáltan működik. Ugyanígy bántam el a betonkeverővel, aminek a motorja kb. 50! A indítóáramot szeretett volna felvenni. Igaz, kézzel kellett berántani, de ha egyszer beindult... Persze bármilyen terhelés jó, csak ohmos legyen, és legalább 500 W. Akár egy olcsó reflektorizzó is megfelel. Vagy egy villanybolyler fűtőbetétje.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz DonThomasino #37278 üzenetére
Természetesen. A lényeg az, hogy egy meghatározott áramú (Ohm törvény) fogyasztón keresztül felépítesz egy valamekkora mágneses teret az induktív eszközödben, aztán néhány sec. múltán odatolod neki az egészet, elkerülve a hidegindítás problémáját.
-
sörösló
aktív tag
válasz darvinya #37575 üzenetére
Valszeg selejtes volt a hegesztés, aztán odakoccant valamihez és elpattant. A 90-es évek eleje körül volt egy széria export 100 W-os izó egyenesen a nagy SZU-ból. Ennek menetközben pattant el ugyanígy a bevezetője, csak az esetek többségében összeért a két szál. Szép sötétet produkált, igen gyakran még a nyaka is lerobbant. Meglehetősen érdekes manőver volt ilyenkor a sötétben fogót keresni, másképp nem lehetett kivenni. Volt belőle a cégnél párszáz darab, aztán szétosztogattuk a túlságosan pofátlanul kéregetőknek. Ezekután egy ideig drámaian lecsökkent az izzót kunyerálók száma.
-
sörösló
aktív tag
Lehet hogy nem azonos technikáról beszélünk, de a cégnél most építettünk be két olyan LED sort, amire csak az van írva, hogy Power Voltage 12 V DC, Max Current 2 A. A leírásában az olvasható, hogy a szalag hosszát a szükséges méretre levágással csökkenthetjük, ekkor természetesen csökken a leadott fénymennyiség is. Nekem ebből az jött le, hogy ez LED-enkénti előtétellenállással (vagy valamilyen áramgenerátorral) működik, csak a tápsínen lévő diódák száma egy elvágással módosítható. Valami olyasmire gondolok mint az önszabályozó fűtőszálak. Levágsz egy tetszőlegesen hosszú darabot, az egyik végét a zsugorkészlettel szigeteled, a másikra megy a hálózat, és annyi. Megadják a tápfeszt meg a méterenkénti teljesítményt, más nem is kell. Olyan LED szalagot mondjuk én aranyáron meg se vennék, amiben egyetlen LED meghibásodása miatt az egészet lehet kihajítani a kukába! Persze ha 10 m-t adnak 3000-ért, akkor más a helyzet.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz Kernel #37983 üzenetére
"A hőfokszabályzást egyébként én pillanatpákával is meg tudom oldani, mert nem nyomom, mint süket a csengőt, hanem csak érzéssel kapcsolgatom ki-be."
De jó! Eddig azt hittem a pilanatforrasztós hozzászólásokat olvasva, hogy csak nálam működik a "parasztvezérlésű" hőfokszabályzás. Örömmel látom, hogy nem vagyok egyedül. A forrasztáshoz érzék is kell, van aki a legszuperebb cuccal se tud minőséget produkálni, van aki meg egy szenesvasalóval is profi munkát végez. Ezzel nem akartam leszólni senkit, félre ne értsetek! Pár embert ismerek, aki mellett nyugodtan elalszom az autóban (pedig nagyon utálom ha más vezet), viszont pánikba esek ha abban az emelőkosárban kell dolgoznom, aminek a targoncáját az említett illetők valamelyike vezeti. Az istennek se bírják felfogni hogy a targoncát a hátsó kerék kormányozza, nem az első. Egyszerűen nem érzik! Ez van a forrasztással is.
-
sörösló
aktív tag
válasz DonThomasino #38297 üzenetére
Simán. Az FI relé a befolyó és kifolyó áramok különbségét érzékeli, nem érdekli hogy hol - mi, csak az hogy "ami befolyik az rögtön kifolyik" . Ha nem így van, akkor leold. Háromfázisú rendszerben ha a fázisok terhelése egyforma, akkor az eltolt fázisok kioltják egymást. Ha nem, akkor a különbségi áram a nullavezetőn távozik. Az FI relé akkor szól, ha a befolyó áramból valamennyi nem jön vissza, hanem valahol "elvész"! Ez a "valahol" pedig csak a védővezetőn elfolyó áram lehet. Persze ez csak akkor igaz, ha mindent szabályosan szereltek!
Moha: Anno szereltem fémszerkezetes épületet fém kábeltálcán fektetett MT vezetékkel. A felvonulási szekrény 300 mA-es FI reléje már a hatodik 200 m-es grund után feladta a harcot. Igen, hihetetlen, de akkora a kapacitív leszórás, hogy ihaj! Csak az az út járható, hogy a helyi kis leágazásokra telepíted a védelmet. Tudom, sok FI relé, sok píz! De hát ez van. Ha védelem kell akkor azért fizetni is kell valakinek.
Ja, és manapság a fürdőszobákra, jakuzzikra, szaunákra, egyéb vizes különálló szerkezetekre alapból külön kell 30 mA-es FI relét telepíteni!
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz DonThomasino #38303 üzenetére
Egy átlagos lakásba persze hogy elég. Jól is néznénk ki, a tulaj vasvillát ragadna ha 8-12 FI relét akarnánk vele megvétetni!
De hivatalosan a fürdőszobára külön FI relé kell! Nem baj ha a lakásban ez az egyetlen, de ide KELL!
A 30 mA felettiek nem lakásba valók, csak az ipari igényeknek megfelelve alkalmazhatók.
Hadd oszlassak el még egy tévhitet: - Az FI relé NEM zárlatvédelmi eszköz! A rajta feltüntetett áramérték ( 16, 32, 40 A ) csak a terhelhetőségét jelzi! Ilyenformán nem kell illeszteni semmihez, a terhelhetőségét csak a védett áramkör maximális áramához kell választani.
[ Szerkesztve ]
-
sörösló
aktív tag
válasz moha21 #38305 üzenetére
Lehet, manapság olyan gyorsan változnak a dolgok! Mondjuk nem egészen vágom hogy mi köze lehet a kazán kW-ban kifejezett teljesítményének a védelmi módszerekhez? Kis kazán kicsit rúg, nagy kazán meg nagyot? A szemed szerintem egyformán szikrázik! Bár mostanában kedves kis hazánkban a logika meg a józan paraszti ész éppen szabadságon van.
-
sörösló
aktív tag
válasz DonThomasino #38306 üzenetére
Elméletileg lehet, de egyetértek Mohával : - Jobb nem kísérteni az Úristent!
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen