Hirdetés

Aktív témák

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Hasaggymeg #42687 üzenetére

    Az újra nyitott vagyok de az értelmetlen fejlesztésekre nem, plusz azokra sem amik kitaszítják a kerékpárt a maga szépségéből.
    Annak vagyok híve hogy a bicikli egy akkor szép és filozófiáját tekintve csodálatos jármű, ha megmarad a maga egyszerűségénél, amilyen az ember is. Mivelhogy ez az egyetlen jármű amit emberi erő hajt, a természet mozgat, nincs benne se motor se elektronika, ami már az ipari forradalom után megjelent csoda, ami bizonyos nézetekben az emberiséget a föld rákjává tette.
    Pár gondolatom ami miatt szembe megyek az elgondolással:
    ABS a biciklire? Elektromos rásegítés? Elektromos szervomotoros váltás? Rakjunk még rá ESP -t meg szervoféket, szervokormányt.. meg még mit ne.. azért egy bizonyos szinten meg kéne állni. Én nem szeretnék a természetben egy olyan kerékpárral tekerni amiből szervomotorok hangját hallom. Nekem nem kompatibilis a madárcsicsergéssel és a lehulló hó hangjával a szervomotorok hangja.
    A biciklizést sokan úgy fogják fel hogy ráülsz aztán tekersz. De ez hogy nem dőlsz el vele, és tekersz, kb a biciklizési tudásnak az 1% -a amit emberileg el lehet érni, vagy még annyi sem. Ha helyetted fog a bicikli fékezni, meg mindenfélét csinálni, akkor ki fog biciklizni? Mitől lesz élmény a biciklizés? Hogyan fogunk azzal játszani hogy minél gyorsabban bevegyünk egy kanyart? Hogy felmenjünk egy emelkedőn? Hogy lefele le tudjunk fékezni úgy hogy nem csúszunk ki? Mert a biciklizés erről szól.
    A biciklinél nincs szervofék. Te magad vagy az aki az erőt modulálja, mivel hogy az ujjad mindenféle motor, szervo pumpa nélkül van összekötve a tárcsánál dolgozó dugattyúval. A súlyod is teljesen koordinálva van, a bicikli súlyát te mozgathatod fel és le, ugrathatsz vele, felemelheted, akármit meg lehet tanulni amit a fizika megenged. Innentől kezdve nekem ne szóljon bele egy gép abba, hogy nekem hogy kéne húzni a féket. Azt nekem kell éreznem. Ha nem tudom érezni, akkor igen gyengék ezen téren képességeim, amiket fejlesztenem kell, vagy ha nem tudom, akkor így jártam, ha ezt tudjuk helyettesíteni technikával, akkor az már egy teljesen más kategória. Az a rokkantság megsegítése.
    Egy autót nem tudsz annyira magadévá érezni, nincs meg az a környezet amiben egy átlag autós ki tudná az autójának a mozgását, reakcióit tapasztalni. Ott a pedálokkal és a kormánnyal nem vagy olyan közvetlen viszonyba mint a biciklin. A súlya is többszöröse az ember súlyának, ugyan így a motornál is. Tehát nem tudjuk a testünk pozíció váltásaival igazán befolyásolni a fizikai síkokban történő mozgást. Valamint sokkal nagyobb a sebesség. Ezeknél van értelme az ABS -nek.
    Egyébként a biciklinek a kis súlyából adódóan a tehetetlensége se olyan nagy, mint egy motornak. Tehát ha megcsúszik az első kerék, nincs az az elektronika ami érdemben meg tudná fogni. Plusz egy erős teleszkóp is centiket nyeklik egy erősebb hirtelen fékezéskor, elképzelni nem tudom hogy ezt a szakaszos fékezést normálisan át lehessen adni az keréknek és az le tudja közvetítetni az útnak, mert közbe a teló előre hátra mozog 2 centit, igen a fox is. Szóval vagy a fékerő lesz kevés, vagy a megszakítások gyakorisága lesz kevés... ezt nagyon nehéz jól behangolni. Ültem már olyan skodában amivel nevetséges módon kicsúsztunk a 4 sávos közepére nedves úton mert az abs annyira sokat engedett hogy nem fékeződött a kerék, hiába állt haverom a pedálon tök erőből.. Abs nélküli autóval tutira veszem hogy megálltunk volna még a lámpánál..
    És ha megcsúszol, egy kicsit is, hiába lesz szaggatott a fékezés, te ha béna vagy minta segg ugyan úgy elveszted az uralmadat a kerékpár felett. Plusz még meglepetések is érhetnek, mert a kerékpárnál egy minimális fékerő módosulás, egyensúly áttétel is borzalmasan befolyásolja a kerékpár mozgását. A szervoféket a megszakítóval együtt pedig úgy behangolni, hogy ez a kellő mértékben működjön, és te azt meg tudd szokni, meg tudj vele tanulni menni.. hát az munka.
    Továbbá.. egy mai tárcsafék már nehéznek számít akkor, ha 300 gramm. Gyakorlatilag semmi komoly mechanika nincs egy ilyen fékben.. három dugattyú, közte olaj, ennyire bonyolult a felépítése, csak ezeknek a mérete, erőkarai úgy vannak kioptimalizálva hosszas tervezéssel hogy az a megfelelő működést biztosítsa bizonyos súlyok, tárcsa méretek, kerék méretek, gumi ballonosságok stb-k esetén.
    Hogyan oldod meg ezt a szervofékes, komputer vezérelt borzalmat, úgy hogy legalább 1 kiló alatt maradjon.
    Mert az hogyha a bringa nehezebb, az azt eredményezi, hogy nehezebben fogod tudni mozgatni, koordinálni a mozgását, nehezebben gyorsítod, nehezebben állsz meg vele. Többet ártasz vele mint kedvezel. És elég fél kiló, vagy 1 kiló is hogy ezeket a negatív hatásokat érezd.
    A másik hogy ahhoz hogy megcsúsztasd a kereket a bringán, ahhoz bénának kell lenni! Az nem tud biciklizni.. Vagy durva sárnak kell lenni, de ott meg csekély mértékben lenne hatásos ez az abs..

    Cikket egyébként ott próbálták komollyá tenni azok szemében, akik a képeket nézve már rosszul lettek, hogy jött a Technokrata francia befektető. Hát szerintem az az ember ezt nem látta, vagy csak kv -zás közben mondták neki hogy van ilyen. "De jó! Kell!" Végre valami megzavarta az álló vizet a kerékpár fékek történetében...

    Van egy ismerősöm, mindig szoktam idézni, 2 éve kicsit megharagudtam rá mikor egy korforgalomban 35 el kicsúsztam és úgy mentem be dolgozni hogy a könyökömből ömlött a vér, ő meg megszólalt hogy "meg kell tanulni biciklizni b*zmeg" De most szívesen beküldtem volna őt az pannon egyetemre mikor ezt elkezdték fejleszteni, hogy mondja már el nekik is ezt a már bejáratott mondatát, hátha megvilágosulnak.

    Ha eltekintek attól, hogy ehhez a megoldáshoz milyen technika kell, egyszerűen csak egy dolgot tartok szemelőt, hogy szakaszos fékezés. Akkor eszembe jut egy régi sztori, amikor egy nedves körforgalomba tartottunk edzőmmel, egymás mögött stéherben, ő volt elől, és egy autó bevágott elénk, és pont belecsúszott volna edzőm az oldalába, de a vizes úton, Országútival! (nem montival) úgy fékezett mintha abs-es lett volna az első kerék, és be tudta venni a kanyart a kocsi mellett, úgy hogy épp nem csúszott neki. De erre ő fel volt készülve, ő csinálta a rohadt erős szorításával. Valamint le bringázott már 150+ ezer km -t, és igazából ő tudott bringázni..
    Röviden ennyit tudtam elmondani. Ez nem arról szól hogy szerelő vagy és nem vagy nyitott az újra.. ez egy rossz megközelítés. Pont azért mert szerelek és versenyeztem, valamennyire átlátom a dolgot, és a biciklit mély értelemben vett csodát, próbálom védeni az elkurvulástól.
    Ez az én véleményem. Ha nem győztelek meg, semmi baj..

    Teleszkópok fejlesztésénél pl tudom értékelni az elektronikus megoldást, de azért azzal is vannak fenntartásaim. Fox-Shimano prototípus? Elektromos teleszkópok boncolgatása

    /segédenergia nélkül nem tudod megoldani, ugyanis az energia megszakítását nem lehet veszteség mentesen megoldani, ezért nem léteznek örökmozgók :U /

    [ Szerkesztve ]

Aktív témák