Hirdetés

Aktív témák

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz Cathfaern #7599 üzenetére

    tl;dr:
    Felúszni nem fogsz, de vízes úton ne döntögesd a biciklit, függetlenül attól, hogy milyen gumid van.

    [Wall of Text]
    Na kicsit utánanéztem a felúszásnak, sajnos konkrét számításokat nem találtam, amiket találni képleteket, azok is empírikus módon lettek megalkotva, ráadásul nem is átlagos közlekedési helyzetekre.
    És itt jön be az a tény, hogy az egész felúszásos dolgot nem az autó, sem motor, sem bicikli gyártók, használók kezdték el tesztelni és vizsgálni, hanem a repülősök. Ugyanis repülőgépek le és felszállásakor gyakran előforduló probléma ez. Na most annak az ismeretében, hogy egy repülő milyen sebességgel mozog, illetve, hogy egy bicikli milyen sebességgel mozog, már lehet következetni annak az esélyére, hogy bicikli esetén milyen gyakran alakulhat ki felúszás... ugyanis ami tény, hogy minél gyorsabban halad valaki, annál könnyebben alakul ki a felúszás.
    A felúszás fizikai háttere ugyanis nem más, mint hogy a lefelé gördülő kerék akkora erővel nyomja lefelé a vizet, hogy maga alá tolja, és lényegében "felemelkedik" segítségével (felúszik rajta, nem véletlen a magyar név sem :) ). Ebből józan paraszti ésszel következik három dolog: egyrészt a korábban említett, hogy minél nagyobb sebeséggel halad valaki, annál nagyobb ennek az esélye (hisz annál nagyobb erővel nyomja a vizet), másrészt minél szélesebb a kerék, annál könnyebben alakul ki (hisz több vizet tud lefele nyomni, nagyobb erőhatás emeli fel a kereket), a harmadik pedig, hogy minél vastagabb a vízréteg, annál könnyebben alakul ki (annál több vizet tud maga alá nyomni a kerék).
    Az első kettőből nyilván már érződik az, hogy a bicikli azért nem teremt ideális körülményeket a felúszáshoz... a harmadikből pedig következik, hogy az úton lévő átfolyás és tócsa hiánya jelentősen csökkenti a felúszás esélyét.
    Egyik helyen írták (bár sajnos forrásmegjelölés nélkül), hogy bicikli esetén (nyilván slick vékony gumikkal) körülbelül 150 km/h-s sebesség mellett alakulhat ki felúszás (felteszem itt alapvetően a repülő kerekekhez kitalált képletekkel számoltak, ami bár nem tipikusan biciklis terület, de nagyságrendi tévedés azért nem lehet). Amit lássuk be, nem könnyű elérni biciklivel ;]

    Összefoglalva felúszás alapvetően nagy sebesség és széles futófelület mellett jöhet létre... nyilván nem fogom kijelenteni, hogy biciklivel nem érhető el a felúszás, mert a végén még beperel valaki :) De azt ki merem jelenteni, hogy ha létezik is, akkor ez egy nagyon ritka, lényegében elhanyagolható számú eset, ami tovább csökkenthető, ha elkerüljük a mélyebb tócsákat, illetve az átfolyásokat. Vagy ha ezeken muszáj átmenni, akkor alacsony sebességgel tegyük (és lehetőleg inkább kormányra helyezve a testsúlyunkat, ezzel is növelve az első keréken lévő nyomást, amivel csökkent a felúszás esélye, így nem válik irányíthatatlanná a bicikli).

    Mielőtt valaki nekem esne, hogy miért mondok olyan hülyeséget, hogy vizes úton is lehet slick gumival döntögetni a biciklit... nos nem lehet. Sajnos bár a felúszást úgy néz ki biciklivel elkerüljük, attól még a newtoni fizika továbbra is érvényes ránk is, miszerint a tapadás a tapadási felület, és a tapadási együttható függvénye. Attól, hogy nem alakul ki felúszás, még gond nélkül eltaknyolhatunk. Mivel a bicikli bedöntésekor lecsökken a tapadási felület, ezért jóval könnyebben megcsúszik a kerék, a vizes út pedig a tapadási együtthatót csökkenti le. Tehát ha vizes az aszfalt, akkor kerüljük a bicikli bedöntését, függetlenül attól, hogy milyen gumink van. Sőt, mivel a mintázat és az esetleges bütykök a kemény aszfalton csökkentik a tapadási felületet, az aszfalton hazafelé tartó MTB-sek fokozattan figyeljenek, mivel könnyebben megcsúsznak egy bedöntéskor, mint egy vastagabb, de slick gumis kerékpár (és nyilván a kerékre rakódott kosz és sár se növeli a tapadási együtthatót).
    [/Wall of Text]

Aktív témák