- Nyárköszöntő hardverszemle
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- Notebook hibák
- Milyen egeret válasszak?
- Megérkezett Magyarországra az LG 480 Hz-es OLED monitora
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- TCL LCD és LED TV-k
- Melyik tápegységet vegyem?
Hirdetés
-
Megérkezett Magyarországra az LG 480 Hz-es OLED monitora
ph Az 32GS95UE-B a korábbinál nagyobb fénysűrűséggel kecsegtet, és itthon is elérhető.
-
Napokon belül indul a testkamerás Bodycam című FPS korai kiadása PC-n
gp Hamarosan végre bárki belevetheti magát a két fős csapat alkotásába.
-
Retro Kocka Kuckó 2024
lo Megint eltelt egy esztendő, ezért mögyünk retrokockulni Vásárhelyre! Gyere velünk gyereknapon!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Az NVK azért lett fontos, mert az AMD teljesen leuralta az olyan piacokat, mint amit a Steam Deck teremtett. Az asztali részre szarik az NVIDIA, nem akar azzal semmit, de a Steam Deck egy kitörési lehetőség, csak addig szarik a Valve az NV-re, amíg legalább olyan szinten nem lesz az NV open source meghajtója, amilyen szinten van az AMD-é.
Nyilván itt még az is szóba jöhet, hogy a SteamOS 3.0 egy nagyon jól sikerült rendszer, és ki tudja, hogy a Valve mit akar még vele kezdeni. Viszont a mostani verziójában egy erősen AMD-only cucc, és ez nem a Valve-on múlik, hanem azon, hogy a többiek nem tették bele azt a munkát, amit az AMD.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Minden VGA egy hatalmas stream processzor. A fícsőrök, amelyek gyártónként eltérőek pont azt szolgálják, hogy ezeket az ALU-kat lehessen használni. Ugyanúgy van az AMD-nek, az Intelnek és az NV-nek is olyan fícsőre, ami máshol nem érhető el.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
A HDMI működésének implementációja eltér az AMD-nél és az NV-nél. Az AMD a driverbe rakja a vezérlést, az NV meg a zárt firmware-be. Emiatt ugye az NV-nek ez működhet NVK-val is, mert a kritikus kód mindig zárt marad.
#7 hapakj : Mindenkinek dedikált hardverei vannak sugárkövetésre, hiszen másképp olyan lassú lenne a teljes folyamat, mint WARP12-vel, ami vállalhatatlan. Az AMD bejárást az ALU-n akarja megoldani, ugyanis ha dedikált hardveren oldják meg, akkor az nem lesz programozható. A konzolokon ez alapkövetelmény, az nem egy PC-s mintát követ, ott azért több nagyságrenddel jobbak a sugárkövetésre vonatkozó programozhatósági lehetőségek. Viszont pont a konzolos API-k miatt a dedikált traversal egység nem jó, mert az a programozhatóságot akadályozza. Ebből egyébként lesz PC-s verzió is traversal shader néven, ami nem tudja hasznosítani a traversal unitot, mivel ennek a részegységnek a next gen DXR API-ban már nem lesz haszna. A bejárás át lesz rakva az ALU-kra, és onnantól kezdve az a hardver lesz gyorsabb, ahol az ALU-k működése van bejárásra szabva. Ez majd azt eredményezi, hogy idővel eltűnik a traversal unit a hardverekből, ahogy a T&L részegység is eltűnt. Most alapvetően a sugárkövetés ott tart, ahol a T&L tartott anno, és a következő kör a programozhatóság. Ez egyébként jó dolog, mert növeli a sugárkövetés használhatóságát, nem csak alig észrevehető teljesítményt pazarló effektekre költhető el az egész. Lásd például az új Avatar, ami konkrétan hozzá sem nyúl a hardverekben található traversal egységekhez, mert szoftveresen oldja meg ezt compute shaderrel. És mégis messze a leggyorsabb sugárkövetést látjuk benne, pont azért, mert maguknak programozhatóvá tették a bejárást, így nem kell a hardverek korlátozott és rém pazarló működésére alapozniuk. Ezt a jövőben több címben látni lehet majd, mert annyira limitáló a traversal unit a lehetőségek tekintetében, hogy többen is elkezdték járni azt az utat, amit az Ubisoft. Ha a Microsoft nem ad még programozható bejárást, akkor megcsinálják maguk compute shaderrel.
A modernebb GPU-kban vannak AI-ra szabott feldolgozók. Az AMD, az Intel és az NV GPU-kban is. A különbség annyi, hogy mennyire erőltetik a cégek ezt a vonalat. Gamingnél sok haszna nincs, mert ezek a feldolgozók ugyanazokból a regiszterekből esznek, vagyis ha használva vannak, akkor csökken az occupancy, hiszen a normál ALU-k ugyanazt a shadert jóval kevesebb regiszterterületbe tölthetik be, vagyis joval kevesebb konkurens wave-et futtathatnak. Emiatt van az, hogy egy játékban alig nyúlnak a tensor magokhoz, mert drasztikusan növelné a regiszternyomást, ami végeredményben az általános számítások teljesítményét csökkenti azzal, hogy a GPU nem tudja optimálisan átlapolni az elérési időt. Ez a jövőben sem változik meg, mert meg kellene duplázni legalább a regiszterek méretét, hogy a GPU-k elkezdjenek profitálni egy játékban ezekből az AI-ra szabott ALU-kból, csak ennek a tranzisztorköltsége irreálisan magas.
Az OFA nem biztos, hogy célszerű. A legnagyobb gond vele, hogy a teljesítménye fixen limitált. Bármit is szeretnél javítani a frame-gen rendszeren, képtelen vagy megtenni, mert ott a hardveres limit, amit nem léphetsz túl. Ezért is érdekes a DLSS és az FSR frame-gen, ahol az a tipikus álláspont manapság, hogy az FSR-felé képgenerálás még jobb is. De nem azért, mert az AMD ügyesebb volt, hanem azért, mert az AMD-t nem korlátozza egy OFA részegység teljesítménye, míg az NV-t igen, tehát nem tudnak előrelépni, csak a következő generációnál, ami jobb részegységet kaphat. Eközben az AMD pusztán szoftveresen fejlesztheti a kódot, mert asszinkron lefut compute shaderben, és ALU-ból van egy rakás a mostani GPU-kban. Annyira sok szabadon használható kapacitás van a középkategóriás GPU-kban is, hogy az már most lekörözi az OFA részegységben lévő teljesítményt. Emiatt van az, hogy az NV is elkezdte ezt az irányt kutatni, mert ők is limitálónak érzik azt, ha csak generációváltásonként tudnak ugrani frame-gen minőséget, ami kb. kétévente van. Konkrétan rendelkeznek már egy olyan kóddal, ami úgy működik, ahogy az FSR frame-gen, és a vicc az, hogy a Palittól tudom, hogy már most jobb az eredmény úgy, hogy nem nyúl az OFA részegységhez, csak még nincs kész a projekt. Ráadásul ez a projekt mehet a driverbe is egy AFMF alternatívaként. Szóval az OFA az nem egyértelmű helyzet. Ott azért nagyon sok limitáció van hardverből, ami korlátozza a szoftveres lehetőségeket.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Busterftw #17 üzenetére
Nincs benne. Maga a HDMI forum nem engedi, hogy ott legyen. Az NV a vezérlést a zárt firmware-be rakja, ezért azt a nyílt kódból csak meg kell hívni. De ettől még az egész zárt, és ez a HDMI forumnak elfogadható.
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Az AMD azt tudná csinálni, hogy lezárja a driver egy részét. Abba belemenne a HDMI fórum. Egyébként meg szarnak bele, mert a HDMI fórum ezzel maga alatt vágja a fát, tehát csak azt érik el, hogy a DisplayPort protokoll terjedni fog.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Busterftw #28 üzenetére
Vagy nincs benne, de ha gondolod, akkor mutasd meg.
Szerk.: Persze, hogy nem lesz nehéz dolga, hiszen ott van a zárt firmware-ben. Tehát nem nyílt driverbe implementálja, hanem a zárt kódot hívja meg. A nyílt driverbe ezt nem engedné implementálni a HDMI Forum.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Busterftw #30 üzenetére
Most tényleg azt várod tőlem, hogy linkeljek be egy olyan kódrészletet, ami nincs benne a kódban? Te mondtad, hogy benne van, linkeld be azt, ami alapján ezt állítod. Gondolom olvastad, láttad a kódot, ki tudod jelölni, és meg tudod mutatni.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Busterftw #37 üzenetére
És azt a Phoronix cikk le is írja, hogy azért tudják megoldani a Nouveau driverben, mert elég csak meghívni a zárt firmware kódját hozzá. De ettől a kód nem lesz nyílt. Pontosan ezért akarom, hogy nézd meg a nyílt kódot, hogy lásd benne azt, hogy nincs benne olyan, amire utalsz. Én tudom, hogy nincs benne, mert láttam, de te szerintem még nem nézted meg, csak mondod, hogy ott van benne.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Igazából a különbség az, hogy a HDMI működése hol van implementálva. Az AMD a driverben implementálja, míg az NV a firmware-ben. Ettől egyébként nem lesz valami hardveresen gyorsított, csak máshol van a kód. Viszont ettől a firmware az NV-nél zárt, tehát azért nem gond a HDMI Forum részéről, mert a kommunikáció az megtörténhet nyílt formában, de az implementáció ettől még zárt marad.
#47 Busterftw : Lassan leeshetne, hogy amiről te beszélsz, az nem létezik. Az előző két hsz. is erről szólt, és az is, amit eddig írtam neked. De persze te kötöd az ebet a karóhoz, miközben bizonyítékok tucatjait kaptad az ellenkezőjére. Pikari konkrétan megkereste neked azt a kódrészletet, ami bebizonyítja, hogy az alapállításod helytelen.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Busterftw #53 üzenetére
Azért ne vidd túlzásba. Az egy dolog, hogy hibásan tudod, és valószínűleg már rájöttél, de azért még terelsz, hogy mindenki hülye csak te vagy helikopter. Az pedig egy másik, hogy megpróbálod úgy beállítani, hogy neked van igazad. Előbbi csak az okosabbak szopatása, míg utóbbi konkrétan hazugság.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
Új hozzászólás Aktív témák
- Nyárköszöntő hardverszemle
- Genshin Impact (PC, PS4, Android, iOS)
- Formula-1
- Konteó topic
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Jövedelem
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Apple iPhone 15 Pro Max - Attack on Titan
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Samsung Galaxy A55 - új év, régi stratégia
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs