Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • becze

    csendes tag

    Én a vinyókhoz egyáltalán nem értek, de az igaz minden mechanikus szerkezetre, hogy méretezni kell tervezéskor. Méretezni pl. a különböző - várható - erőhatásokra, vagy pl. méretezik hőmérsékletre. A kisebb szerkezeteknél picit nagyobb tűrést kell adni (a szerkezet méreteihez képest százalékban). Egy óránál durva tulzással úgy néz ki a tengelyvég, mint a mozsárban a mozsártörő (drágakő siklócsapágyazás), míg a mozdonyok fél méter átmérőjű tengelyeinél a tengely és a körülötte lévő 'hüvely' között pár milliméter a különbség (a siklócsapágy un. csap-lyuk átmérői).
    Véleményem szerint a vinyóknál nem lehet nagy tűrést adni úgy mint az óráknál, mert a nagy adatsűrűség precíz mozgást igényel, itt nem 'lötyöghet' a tengely. Az óráknál az ütem fontos és fogaskerekek adják meg a pontosságot, így az óra nem annyira érzékeny a hőmérsékleti dilatációra, vagy pl. a rázkódásra.
    A vinyóknál tehát be kell lőni a tervezőmérnöknek a várható üzemi hőmérsékletet, ez lehet mondjuk a 35-45, °C és ide határozzák meg az igen kicsi tűrést. Ami aztán leszűkül vagy kitágul a hőmérséklet változásra, és megszorul(gat), vagy lötyög a tengely.

  • becze

    csendes tag

    válasz somodisoma #82 üzenetére

    Ez igaz. Az olajnak is van üzemi hőmérséklete, ettől fölfelé és lefelé változik a kenőképessége, a viszkozitása.
    Én még soha nem láttam belűről merevlemezt, de elképzelhető, hogy nem is olajoznak. A siklócsapágyaknál ugyan az alacsony surlódást a forgás közben kialakuló olajfilm réteg biztosítja, de nem tudom, hogy ez ilyen picibe is megvalósítható-e, illetve biztosítható-e, hogy az olaj mást ne szennyezzen. Úgyhogy szerintem nincs ilyen helyeken olaj.
    A helyes anyagválasztás biztosítja a kicsi súrlódást. Pl. acéltengely mellé vmilyen teflon szerű műanyag persely.

Új hozzászólás Aktív témák