Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Krugszvele

    aktív tag

    válasz Hieronymus #150 üzenetére

    Ez az az elmélet, hogy magas fordulatszámon való használat után pár percig nem szabad leállítani a motort ugye? Atópájázás után tankoláskor mondjuk.
    Vagy valami sokkal egzotikusabb laposföld-dolog lesz? :)

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Krugszvele #151 üzenetére

    Ha turbónak hűtésre van szüksége, vagy a saját kenőolaját vagy vizet használnak a hűtéséhez. Azokban az autókban, amiket mi használunk, nem nagyon kell extra hűtés a turbóra.

    Elfogadható ötletnek tűnik a turbó kímélésére, ha az autópálya vége után visszafogottabb fordulatszámon használjuk a járművet. Valamennyi országúti és városi útszakaszon közlekedni kell még a célig. A pályán megállás előtt is van egy rövid lassú szakasz. Ez tetszés szerint meghosszabbítható, ha hamarabb kezd a vezető lassítani.
    Nem jár feltétlenül nagy előnnyel, de legalább nem káros.

    Azzal, hogy a megállás után percekig még alapjáratban járatják a motort, annyit segítenek a turbónak, mint amennyit a halotton segít a beöntés. Viszont feleslegesen szennyezi a környezet az alapjáraton járó motor.
    Mi hűti vissza a motort?
    A továbbra is forró kipufogó gáz vagy az alapjáraton minimális mennyiségben átáramló levegő? Ilyenkor a légszabályzó szelep majdnem teljesen zárva van.

    A turbó hibáinak korai felismerése pénztárca kímélő.

    A jelei.
    csökkenő olajnyomás
    olaj fogyás
    teljesítmény vesztés
    füstölő kipufogógáz (részecske szűrő esetében nem lesz nagy füstölés)
    szokatlan zajok, például fütyülés

    Az okai
    Szennyezett motorolaj.
    Lerakódások (szén) és idegen testek a turbinában és/vagy a kompresszorban.
    Rossz olajellátás a szennyezett szűrőrendszer miatt.
    Hibás befecskendezési vagy gyújtási rendszer miatti túl magas kipufogógáz-hőmérséklet.
    Az egyes alkatrészek kopása a turbón belül.
    A hideg motort a maximális teljesítményre terhelése.
    Szakszerűtlen és/vagy helytelen beállítás.

    A megelőzés.
    Maga a turbó általában nagyon kevés karbantartást és gondozást igényel.
    Évente egyszer érdemes a járművet átnézetni. Ilyenkor a turbóra is érdemes ránézni a szerelőnek.

    Az olaj- és légszűrő valamint a motorolaj rendszeres cseréje mellet az olajnyomást is ellenőrizni kell. Ez a teljes motor élettartalmát növeli, nem csak a turbóét.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • bambano

    titán

    válasz Hieronymus #152 üzenetére

    Helyes, ha elindulás előtt és megálláskor valamennyit járatják az autót. A turbót elsősorban a motorolaj hűti, a járatásnak az az értelme, hogy keringjen az olaj (meg a hűtővíz), hozza ki a meleget a turbóból.
    A visszahűtésnek akkor is van értelme, ha nem egyforma anyagból van a motorblokk és a hengerfej.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #153 üzenetére

    "A visszahűtésnek akkor is van értelme, ha nem egyforma anyagból van a motorblokk és a hengerfej."

    Ha a motor és a henger közötti hőtágulás eltérésre gondolsz, azt a közé tett tömítés hidalja át. Aminek a hőtágulása amúgy is más.

    Ekkora méretben amúgy sem nagy probléma a hőtágulás. A vasúti sínek esetében vagy drága hőtágulás kiegyenlítése vagy zakatol a vonat.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • bambano

    titán

    válasz Hieronymus #154 üzenetére

    A motor és a henger között nincs hőtágulás. Értelmezhetetlen felvetés.

    A motorblokk és a hengerfej között lehet hőtágulás különbség, például ha a motorblokk acél, a hengerfej pedig alumínium. Ha nem vigyáznak a motorra, elvetemedik a hengerfej. Pár éve nekem két hónap alatt rakták rendbe a hengerfejeimet (peches időpont volt), 2x75 rugóért. Szerintem ez probléma.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #155 üzenetére

    Hengerfej, henger, motorblokk

    Hőtágulása minden anyagnak van. Az acél hőtágulásának kb duplája az alumínium tágulása.
    Ezt a problémát kezelik a két anyag közé rakott tömítések.

    A motorbontás után hitelesített nyomatékkulccsal kell meghúzni a csavarokat, a gyárilag megadott Nm értékkel.
    A gyárban nem gond, mert az összes csavart egyszerre húzza meg az automata.

    A műhelyben AS szabvány szerint húzza meg a szerelő. (AS - ahogyan sikerül) Ez okozhat problémát a motor működésében. Ez a probléma.
    A motor összerakás problémája két részből áll. A műhely tisztasága meg sem közelíti a gyári összeszerelési környezetet. Bármilyen szennyeződés kerülhet az alkatrészek csatlakozó felületeihez.

    A csavarok meghúzásának is van szabálya. Minden csavar után a vele szemben lévőt kell meghúzni. Ha az már meg van húzva, akkor az óramutató járásával azonos irányban, a következőt. Amikor már feszesnek tűnik az összes csavar, nyomatékkulccsal meghúzni a csavart a végleges állapotába. (Ha már korábban erősebbre sikerült meghúzni, mint az előírt nyomaték a csavart/anyát cserélni kellene.

    Csak így biztosítható a hengerfej, henger és dugattyú út tökéletes párhuzamossága, a "vetemedés" mentesség.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • bambano

    titán

    válasz Hieronymus #156 üzenetére

    szerintem ne vállalj autószerelést, ha kérnek, akkor se.
    esetleg nézegess Novoth videókat, ő bemutatja, hogy *valójában* hogy kell hengerfejet szerelni, meg befűzni egy motort.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #157 üzenetére

    Igen.
    Meg van a végzettségem, hogy autószerelőként dolgozzak. Tavaly kaptam állásajánlatot. Az előző cégnél ahol dolgoztam a nyakamba tolták a teljes autó flották. A közeli Ford szervizzel napi kapcsolatban voltam. Amikor céget váltottam, mehettem volna hozzájuk dolgozni.
    Az autóm javítását csak akkor végzi szerviz, ha speciális szerszámra van szükség.
    De nincs szerelési gyakorlatom. Ami a szerelőnek rutin, azt nekem ki kell találni, ha először találkozok a problémával. Szóval számomra nem pálya a szerelő szakma.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • hevepapa

    senior tag

    válasz Dr. Akula #9 üzenetére

    A CPU kora önmagában félrevezető! Maximum az "IT sznoboknak" érdekes....
    A gépemben egy i7-6700K dolgozgat.2025-ben 10 éves lesz. Na és? FHD-ban használom, minden jól fut rajta, teljesen rendben van a teljesítménye. Dobjam ki az egyébként tökéletesen működő komplett gépet a Win11 miatt? Mert egy CPU cserénél kellene alaplap, RAM, VGA és talán táp (most egy 650-es Corsair van) csere is.
    Lehet hogy az idei AAA-s játékok nem futnak rajta ultra grafikán, de a 8 GB-s GTX1080 (ami szintén nem mai csirke) FHD-ban 60 fps-t hoz a 2-3 éves játékokban max grafikán.
    Nem, nem érdekel a Linux. Használom a legális Win10-el amig megy és ha nincs hozzá biztonsági javítás akkor nem lesz biztonságos. Nagy kaland. Hány 10 (100?) millió Windowsos gépet nem frissítenek most sem? Mégsem vitte el őket a rézf.szú bagoly.

    Valahol olyan ez, mint a mobil telefonos téma. Időről-időre felröppennek IT portálokon a hírek hogy itt az apokalipszis mert XX sebezhetőséget találtak az Androidban és mindenki frissítse a rendszert mert különben világvége lesz. DE: egy 4-5 éves, egyébként tökéletesen működő, megjelenésekor csúcs kategóriás telefonra már nem jelenik meg biztonsági javítás! Mit csináljon a beszaratott egyszerű user? Frissíteni nem tud - mert nincs frissítés - ezért inkább dobja ki a jó telefonját és vegyek x százezerért egy újat?

Új hozzászólás Aktív témák