Hirdetés

ASUS ROG Swift PG278Q monitor az NVIDIA G-Sync erejével

G-Sync használat közben, vélemény

De milyen is a G-Sync?

A játékosok többsége a G-Sync megjelenését hajlamos egyfajta Szent Grálként felfogni, és tulajdonképpen nem is járnak messze az igazságtól, de azért pár megjegyzést ehhez mindenképpen érdemes hozzáfűzni. Az egyik, hogy csak NVIDIA kártyákkal működik, tehát legalább GeFroce GTX 650 Ti Boost vagy annál jobb VGA szükséges hozzá. Emellett fontos megjegyezni, hogy az NVIDIA-féle megoldás, azaz a G-Sync fizetős a gyártók számára, tehát a G-Sync áramkör – aminek szintén van költsége – beépítése licencköteles, ami alaposan megdobja a kompatibilis kijelzők árát. Ezt a problémát a VESA-féle Adaptive-Sync fogja kiküszöbölni, de az első ilyen kijelzők felbukkanására 2015-ig várni kell, és van egy olyan érzésünk, hogy bár a technológia ingyenes, vélhetően a gyártók ebből is megpróbálnak majd hasznot húzni, így első körben csak a felsőbb kategóriás kijelzőkben fogják aktiválni ezt az opciót.


[+]

G-Sync kijelzőkből egyelőre kicsi a választék, ráadásul ezek többsége TN+film panelre épül, így aki IPS vagy valamilyen VA-technológiát részesít előnyben, annak várnia kell; az Adaptive-Sync-kompatibilis modellek között lesznek ilyenek szép számmal. Érdemes tehát várni, amíg a piac kikristályosodik, már csak azért is, mert egyelőre az sem ismert, hogy az NVIDIA mit lép: a zöldek ugyanis nem hajlandóak lemondani a G-Sync-ről, tehát részükről az Adaptive-Sync támogatása kérdéses, ezzel szemben az AMD teljes mellszélességgel kiáll a VESA szabványa mellett – ez lesz a saját implementációjuk, a FreeSync. Mint az tehát látható, e technológiák nem csak a monitortól függenek, hanem a VGA-gyártóktól is, ezen a téren pedig sok a kérdőjel, és nem biztos, hogy érdemes a lehetőségeket bebetonozva csak egyetlen vállalat termékével működő eszköz mellett dönteni.

Akkor most kell a G-Sync vagy nem?

A szerkesztőség tagjaival közösen ültünk le tanulmányozni, hogy mire képes az NVIDIA újítása az ASUS monitorában, amit egy GeForce GTX 980-nal párosítottunk. Egyhangúan arra jutottunk, hogy a G-Sync roppant hasznos újítás, mondhatni nélkülözhetetlen, de! De úgy gondoljuk, hogy 144 hertzes képfrissítés mellett nincs feltétlenül szükség egy ilyen drága megoldásra (az NVIDIA 200 dolláros díjat számol a G-Sync után, amit persze a felhasználó fizet ki végül a termék árában). A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy 144 herztes képfrissítési ráta már kellően magas ahhoz, hogy a legtöbb játékban ne jelentkezzen a túl nagy fps miatt bekövetkező tearing, míg a képváltások közötti idő lerövidülése révén az alacsonyabb, de amúgy még folyamatos megjelenítést lehetővé tevő fps esetén a képtöréstől, bekapcsolt V-Sync esetén pedig a képkockák duplázásából, várakozásából fakadó apró akadásoktól is megszabaduljunk.

144 hertz mellett a G-Sync jótékony hatása tehát eltörpül; próbáltunk a játékokban különbséget találni a be- és kikapcsolt állapotok között, de amit láttunk, az is valószínűleg a placebó-hatásnak köszönhető. Éppen ezért a frissítést visszavettük a legtöbb TFT-kijelző által támogatott 60 hertzre, és itt kezdődik a varázslat! Alapesetben ugyanis kellően erős gépnél a játékok könnyedén átlépik a másodpercenkénti 60 fps-t, ezért a tearing elkerülése érdekében kénytelenek vagyunk V-Syncet kapcsolni, így viszont 60 fps alatt apró akadozást kapunk a képduplázás miatt (amiért lényegében a képváltások közötti idő hossza, a késleltetés a felelős). Bekapcsolva a G-Syncet viszont minden gondunk elmúlik: a VGA, a driver és a monitorba épített elektronika együtt szabályozza a kiküldött képkockáknak megfelelően a monitor képfrissítését 30 és 144 Hz között, ezzel elkerülve a fent említett képi anomáliákat. Mondhatni a megjelenítés olyan, mint kés a vajban: tiszta, akadásmentes, törésmentes.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a G-Sync és a képfrissítést dinamikusan kontrolláló mechanizmusok (mint amilyen az Adaptive-Sync és a FreeSync lesz) akkor fejtik ki igazi hatásukat, ha a hagyományos, 60-75 hertzes kijelzőkkel kell dolgozniuk, és jelenleg ebből van több, a 144 hertzes IPS vagy ahhoz hasonló (PLS MVA) panelekre még várni kell – egyedül az AUO jelentett be 144 hertzes AHVA típusú panelt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés