Produktivitásban nagy előrelépésnek tűnik az Alder Lake

Irodai felhasználást tekintve a teljesítmény/fogyasztás aránya is rendben van, viszont a játékokban nem valami acélos.

Az Intel augusztusban beszélt részletesebben az Alder Lake kódnevű fejlesztéséről, amelyről az alábbi írásban be is számoltunk. A start annyira közel van, hogy a partnerek már csak a végső simításokat végzik a készülő dizájnokon, és emiatt viszonylag sok adat van már a várható képességekről is.

Elöljáróban annyit, hogy az Intel most nagyon fogadkozik. A cég az Alder Lake asztali és mobil verzióival is meg akarja mutatni, hogy nem a konkurens AMD diktálja itt tempót, ráadásul ennek most van is alapja, ugyanis az előzetes tesztek alapján az új fejlesztés igen jól teljesít a produktivitást tekintve. Ez eléggé fontos tényező, ugyanis az Alder Lake fő fejlesztési iránya az teljesítmény/fogyasztás arány javítása volt az irodai felhasználást tekintve, és ez láthatóan sikerült is.

Vannak persze terültek, ahol az asztali Alder Lake-S csúcsmodellje nem lesz elég például az AMD Ryzen 9 5950X ellen, többek között renderelés során már érezhető, hogy csak nyolc erősebb magja van az új fejlesztésnek, de mivel ezt eleve nem tartja célpiacnak az Intel, így annyira nem foglalkoznak vele. Ebben igaza is van a vállalatnak, aki mindenképpen renderelni szeretne jó eséllyel vesz egy nagyon sok magot biztosító Ryzen Threadrippert.

A produktivitás tekintetében egyébként a hibrid dizájn nagyon jól teljesít, főleg akkor, amikor kevésbé erőteljes feladatokat kell megoldani, ilyen esetben az Alder Lake némi fogyasztáselőnye van az AMD jelenlegi megoldásaihoz viszonyítva.

A terület, ahol az Alder Lake gyengébben muzsikál azok a játékok, és az előzetes mérések szerint konkrétan olyan eshetőség is lehetséges, amikor az aktuális Intel generációt sem tudja hozni az új dizájn. Marketing szempontjából ezt úgy fogják majd kezelni, hogy az Intel összeköti a streamelést a játékkal, vagyis azt mutatják majd be, hogy az új fejlesztésben van elég extra processzormag arra, hogy egyszerre játsszon a felhasználó, illetve a maradék erőforráson kódolja az élő streamet valamelyik platformra. Vitán felül áll, hogy így jobb lesz az Alder Lake a korábbi Core CPU-khoz viszonyítva, de a konkurens Ryzenekben is van erre elég magja.

A játékokkal kapcsolatos sebesség egyébként több tényezőből ered, de a legfontosabb, hogy az IPC-je ugyan nőtt a nagyobb teljesítményű magoknak, de az így felmutatott előrelépés nem mindig kompenzálja a gyorsítótárak működésének kényszerű átalakítását, amit a hibrid dizájn és a nagyobb L2 gyorsítótár érdekében kellett meglépni. Itt konkrétan arról van szó, hogy az Alder Lake esetében az egyes magok L3 szeletéből összeálló megosztott L3 gyorsítótár már nem inkluzív, mint a korábbi dizájnokban, vagyis nem tartalmazza az L2 gyorsítótárakban megtalálható információkat. Ilyen formában nőhet az egyes adatok elérési ideje, hiszen egy adott magon futó szálnak esetlegesen egy másik mag L2 gyorsítótáráig kell mennie az adatért, ami nyilván hosszabb út, mintha az ott lenne a megosztott L3 gyorsítótárban. Ezzel a működéssel egyébként önmagában nincs semmi gond, de az nagymértékben függ a teljes chipdizájnttól, hogy melyik gyorsítótár szervezési forma az előnyösebb, és az Intel egy meglévő, alapjaiban nem feltétlenül erre tervezett dizájnt visz tovább, aminél egyszerűen szervezést váltanak, aminek könnyen lehetnek negatív hatásai bizonyos munkafolyamatokra. Amennyiben ezekhez a munkafolyamatokhoz egy adott program relatíve sokszor nyúl hozzá, akkor az nem feltétlenül kedvez a teljesítménynek.

Jó hír viszont, hogy a hibrid dizájn miatt sok a tartalék, amihez igény esetén hozzányúlhatnak a játékfejlesztők. Tehát egy ponton lehet, hogy a fenti változás visszalépésnek tűnik, viszont erre építve egy másik ponton előrelépés történt, és innentől csak a játékfejlesztőkön múlik, hogy a kisebb teljesítményű magokat milyen formában fogják be a készülő alkalmazásaikon.

Összességében az Alder Lake tényleg egy olyan fejlesztés lesz, ami ezúttal nem az esélytelenek nyugalmával indul, ahogy az előző egy-két generáció. És ezalatt egyértelműen a produktivitásra vonatkozó képességeit kell érteni, mert abban tényleg tud majd meglepetést mutatni az Intel az AMD-nek.

Friss adalék még, hogy a három készülő platformdizájnról is van némi extra információ. Mint ismeretes az Alder Lake-S az LGA1700-as tokozású asztali összeállítás, amely 8-8 nagy és kisebb teljesítményre optimalizált magot tartalmaz, és az Intel a partnerek kezébe adja a döntést, hogy DDR5 vagy DDR4 memóriát kezelő alaplapokat terveznek. Opció egyébként az is, amin mindkét szabvány kezelése megoldott, de erre vonatkozóan vannak ellenjavallatok, ami valószínűleg bizonyos gyártókat nem fog érdekelni. Első körben egyébként inkább a DDR4 támogatása várható, mert a DDR5 memóriák extrém drágák lesznek a kezdetekben.

A mobil verzió közül a Type3 BGA opció 6 nagy és 8 kisebb maggal dolgozik, míg az ultramobil Type4 BGA tokozásra olyan lapka kerül, amiben a 8 kisebb magot már csak 2 nagyobb mag egészíti ki. A memória támogatása szempontjából a Type4 BGA tokozású modellek vagy LPDDR5, vagy LPDDR4X szabványú memóriát használhatnak, míg a Type3 BGA-s verzióknál az Intel csak DDR5-öt, illetve LPDDR5-öt enged meg. Információink szerint főleg LPDDR5-ben gondolkodnak a partnerek, aminek az az átka, hogy nem lesznek bővíthetők az így készülő notebookok, viszont a DDR5 eleinte túl drága lesz, hogy ilyen memóriákra bízzák egy termék sikerét.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés