Hardveres virtualizációt kínál az AMD Multiuser GPU technológiája

Az AMD és az NVIDIA egy ideje már kínál a piac számára VDI (Virtual Desktop Interface) GPU technológiákat. Ezekkel olyan virtualizációs feladatokra szánt rendszerek építhetők ki, amelyek képesek több felhasználót kiszolgálni egyetlen szerverről, így számos, viszonylag alacsony teljesítményű kliensgép csatlakozhat ezekhez a rendszerekhez, amelyek a felhasználók számára futtatják a programokat, majd az eredményt elküldik a klienseknek.

Mint ismeretes az AMD a FirePro, míg az NVIDIA a Tesla kártyákat kínálja erre a célra, és mindkét cégnek van egy alapvető szoftveres csomagja a VDI infrastruktúrához. Ezt az AMD Sky, míg az NVIDIA GRID gyűjtőnéven emlegeti. Megjegyzendő, hogy a GRID nemrég frissült a 2.0-s verzióra, amely az első generációs csomagnál már kétszer több, egészen pontosan 16 felhasználót is kiszolgál egy GPU-val.

Az AMD a VMworld konferencián bejelentette, hogy az aktuálisan használt VDI GPU technológiák alapvetően nem jók a piac számára, mert a virtualizáció szoftveres formában történik meg. Ezzel gyakorlatilag a vállalat rávilágított arra, hogy Sky és a GRID csomagoknak vannak igen komoly hiányosságaik. Utóbbi nem ismeretlen az iparágon belül, hiszen a marketing mellett minden érintett felfogja a teljesen szoftveres alapokra épített rendszerek árnyoldalait. Nevezetesen itt arról van szó, hogy a Sky és a GRID ugyan működik, de a szoftveres virtualizáció következtében előfordulhat, hogy több felhasználó mellett az adott grafikus vezérlő terhelése túl nagy lesz, így a teljesítmény kiszámíthatatlanná válik. Ez akár olyan helyzeteket eredményezhet, hogy a kliens igen sokáig nem kap majd új adatot, vagyis a munka lehetetlenné válik függetlenül attól, hogy a felhasználó dolgozna. Ez egy komoly átka a szoftveres virtualizációnak, mivel azonos időben csak egy felhasználó használja igazából a grafikus vezérlőt, vagyis a ma működő csomagok időosztással oldják meg, hogy arányaiban mindenki az elvben megfelelő teljesítményt kapja. A gyakorlatban azonban ez igen sokszor váratlan teljesítményingadozást von maga után, éppen ezért számít, hogy a szoftveres réteg nagyon hatékonyan kezelje a felhasználók hozzáférését, hiszen ettől függ a biztosított minőség.

A mai Sky és GRID csomagoknál szintén gondot jelent, hogy a grafikus vezérlő memóriája nincs felosztva a felhasználók között. Ugyan a kliens oldalán ez nem látszik, de valójában támadhatóvá teszi a rendszert, mivel úgymond kilophatóvá válik egy másik kliensnek szánt tartalom, ami biztonságtechnológiai szempontból aggályos. Utóbbi tekinthető ma az aktuális VDI GPU technológiák legnagyobb problémájának, és erre már nagyon sokszor felhívták az üzemeltetők a figyelmet.

Az AMD szerint a fenti két alapvető gondra van megoldás, méghozzá a hardveres virtualizáció bevezetése a grafikus vezérlő oldalán. Ezt a vállalat Multiuser GPU technológiának nevezi, és bizonyos FirePro termékek fogják támogatni, de ezek listáját a cég még nem adta ki. Valószínűleg a GCN3 jelzésű architektúrára épülő lapkákról lesz szó (Tonga, Antigua és Fiji), mivel a Multiuser GPU technológia a PCI-SIG SR-IOV (single root I/O virtualization) szabványára épül, és ezt csak ezek a termékek kezelik.

A Multiuser GPU technológia a GCN3 egy máig eltitkolt képességét használja ki. Ezekben a lapkákban az AMD ugyan nyolc darab ACE (Asynchronous Compute Engine) egységet jelzett a publikusan elérhető diákon, de valójában négy ACE egység van bennük, amelyeket kiegészít két darab HWS (Hardware Scheduler) egység. Egy HWS a képességeit tekintve pont arra képes amire két ACE egység, vagyis két úgymond összekötött parancsmotornak számít motoronként 16-16 parancslista kezelésével. A HWS ugyanakkor okosabb, mint két ACE, mivel lehetővé teszi a finomszemcsés preempció és a QoS (Quality of Service) támogatását. Előbbi felel azért, hogy a kritikus fontosságú feladatok előnyt élvezzenek, míg utóbbi a többfelhasználós környezet hatékony kezelését teszi lehetővé.

A HWS egységek természetesen szorosabban kapcsolódnak a fő parancsprocesszorhoz is, ami egy rendkívül bonyolult ütemezési rendszert hoz létre, de ennek köszönhető, hogy egy grafikus vezérlő hatékonyan képes egyszerre akár 15 felhasználó igényeit is kiszolgálni teljesen elkülönített működés mellett.

Mivel hardveres virtualizációról van szó, a hardver ténylegesen fel lesz osztva a bejelentkező felhasználók között. Ez nem jelent feltétlenül ugyanakkora partíciókat, mivel egy dokumentumot szerkesztő felhasználó nyilvánvalóan jóval kevesebb erőforrást igényel, mint egy grafikus munkán dolgozó, és ezt a Multiuser GPU technológia lekezeli. Ennek az eredménye a kiszámítható teljesítmény lesz. Ennél fontosabb azonban, hogy minden felhasználó egy elkülönített szeletet kap a VRAM-ból (természetesen az adott feladat igényeinek megfelelően), amihez a másik felhasználónak szimplán nincs hozzáférése. Ezzel megakadályozható az, hogy jogosulatlan hozzáférés történjen az egyik felhasználónak szánt tartalomhoz, ami drámaian csökkenti a rendszer támadhatóságát, vagyis növeli a biztonságot az aktuális VDI GPU technológiákhoz viszonyítva.

Az AMD Multiuser GPU technológia a VMware vSphere/ESXi 5.5 vagy újabb szoftverekkel működőképes, továbbá számos távoli hozzáférést biztosító protokollt támogat, mint például a Horizon View, a Citrix Xen Desktop, a Teradici Workstation Host Software, stb. A megfelelő FirePro termékeket az AMD várhatóan októberben jelenti be, amikor is működés közben is megmutatják a nagyvilágnak az új rendszert.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés