Befutott az AMD FreeSync 2 technológiája

Az új rendszer leginkább a HDR-re koncentrál, ezen belül is az alacsony késleltetésre.

Az AMD bejelentette a FreeSync 2 technológiát, amely az előző év tavaszán megjelent FreeSync kiegészítéseként jellemezhető. Valójában persze az eredeti FreeSync számos frissítést kapott az első verzió óta is, kiemelve a Radeon Software Crimson Edition csomaggal befutó LFC-t, illetve megemlíthető a Radeon Software Crimson ReLive Edition meghajtó FreeSync támogatása a keret nélküli ablakban futó alkalmazásokra.

A következő nagy lépés a FreeSync 2, amely a FreeSync aktuális állapotát kiegészíti egy olyan újítással, amely a HDR kijelzők esetében lesz lényeges. Mint ismeretes a HDR monitorok a közeljövőben érkeznek, és a CES-en már több megoldás is megmutatja magát.

A HDR a jelenlegi eszközöknél viszonylag egyszerűen működik. Egyrészt szükséges a megfelelő HDR tartalom, amit az adott játékprogram nyilván kiszámol, majd ezt továbbítani kell egy HDR-re képes kijelző felé. Ez látszatra nem gond, de valójában az, ugyanis annyiféle HDR tévé van már, amelyekre külön HDR tartalmat szabni lehetetlen, vagyis a tévékbe van építve egy úgynevezett tone mapping algoritmus, amely a bemeneti tartalmat az adott kijelző képességeit figyelembe véve megfelelő formába konvertálja.


[+]

A FreeSync 2 tulajdonképpen a megjelenítő oldali tone mappingra vonatkozó igényt szünteti meg, mivel meghatároz egy olyan specifikációt, amelyet a kijelzőgyártóknak követni kell, így a játék oldalán számolt tone mapping eredményét direkten képes megjeleníteni a kijelző is, ráadásul úgy, hogy az eredmény megfelelő lesz. Ez számottevő mértékben csökkenti a képmegjelenítés késleltetését, hiszen megszüntet egy specifikált formában felesleges tone mapping fázist.

Jelentős előny még, hogy a FreeSync 2-vel a HDR és az SDR kijelzőmódok közötti átváltás automatizálható. A játékosok például kifejezetten szeretnek a játékból az asztalra ugrani valamilyen munka miatt, majd visszatérni a játékba. Ezt HDR mellett igen körülményes megtenni, mivel az asztalra kilépve a HDR módból vissza kell váltani a kijelzőt SDR módba, majd a játékba való visszatérés ugyanezzel az átváltásos procedúrával jár. A FreeSync 2-vel azonban csak a megszokott Alt+Tab billentyűkombinációt kell használni és a rendszer minden más járulékos munkát elintéz a háttérbe.


[+]

Ugyanez igaz a FreeSync 2-t támogató játékokra, amelyeket elindítva a FreeSync 2-vel kompatibilis kijelző automatikusan HDR módba vált, majd a program bezárásánál visszaáll az SDR mód.

Az AMD szerint a FreeSync 2-vel kompatibilis kijelzők az sRGB színtér kétszereset tudják majd tipikusan megjeleníteni, és ez egyfajta követelmény is a hitelesítés megszerezéséhez. Ráadásul az eredeti FreeSync támogatása is szükséges, mégpedig az LFC-vel együtt, mindemellett az AMD megszab egy maximális késleltetési értéket is, amin belül a FreeSync 2 kijelzőknek prezentálniuk kell az aktuálisan fogadott képkockát.

A FreeSync 2 a fentiek miatt a felsőháznak készült, tehát az eredeti FreeSync hitelesítés is megmarad. Ettől függetlenül a VGA-k tekintetében kifejezetten finomak az igények, mivel minden FreeSync-et és HDR-t valamilyen formában támogató Radeon kezeli a FreeSync 2-t is, vagyis R9 Fury, R9 300-as vagy RX 400-as sorozatú VGA-ra van szükség. Az aktiváláshoz később érkezik egy Radeon Software eszközillesztő, valamikor akkor, amikor a FreeSync 2-t támogató első kijelzők befutnak.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés