Hirdetés

Larrabee: az év végéig elkészülhet az első működő lapka

Michael Abrash

A múlt héten megrendezett Game Developers Conference kiállításon érdekes információk hangzottak el az Intel Larrabee néven ismert projektjéről Michael Abrash előadásán. A RAD Game Tools alapítója komoly szaktekintélynek számít a szakmában, a kilencvenes években – többek között – dolgozott John Carmack mellett a Doom és Quake című játékokon, később pedig segített a Microsoftnak az Xbox és az Xbox 360 konzolok tervezésénél. Jelenleg új programozási technikák kidolgozásán munkálkodik, melyek segítségével a fejlesztők hatékonyabban használhatják a jelenlegi többmagos processzorokat és a jövőben megjelenő Larrabee rendszereket.

Mint ismert, a Larrabee egy olyan lapka, amely viszonylag sok x86-os processzormagból áll, és a grafikai számításoknál a Binned Rendering névre keresztelt technológiát használja. Az Intel nagyon jól látja, hogy a rendszer tökéletes működéséhez a párhuzamos programszálak hatékony kezelésére van szükség, így Michael Abrash munkálatai komoly segítséget jelenthetnek a kékeknek. A beszámolók alapján a Larrabee processzormagjai önmagukban nem tekinthetők gyorsnak, de sok ilyen egység hatalmas számítási teljesítményre lehet képes.

Michael Abrash szerint a Larrabee forradalmi lesz, a rendszer rendkívül flexibilis, és a programozhatóság tekintetében is új távlatokat nyit, hiszen a fejlesztés folyamán a fix funkciós egységek mellőzése volt a cél. Ennek megfelelően az architektúra tökéletesen alkalmas a szoftveres renderelésre alapozó grafikus motorok futtatására. Természetesen a DirectX-et és az OpenGL-t is támogatni fogja, arról azonban nincs információ, hogy a hardver az elterjedt grafikus API-k mely verzióival kompatibilis. A tervezők szerint azonban ennek nincs komoly jelentősége, hiszen az általános felépítés következtében az egyes platformok használata pusztán driver kérdése.


Larrabee koncepció

A rendezvényről kiszivárgott információk alapján az első működőképes Larrabee lapka az év végén kerülhet legyártásra, míg a megjelenés 2010 második negyedévére tehető. Michael Abrash azonban megjegyezte, hogy a rendszer nyers grafikai teljesítménye a konkurens cégek legjobb grafikus processzoraival nem fogja felvenni a versenyt, többek között az általános felépítés miatt.

Véleményünk: Bár az Intel a Larrabeere elsősorban grafikus processzorként tekint, az előadásból arra lehet következtetni, hogy a rendszer teljesítménye a DirectX és az OpenGL alatt nem lesz túl meggyőző. Ennek megfelelően elképzelhető, hogy a 2010-ben megjelenő első variáns egy nulladik generációs chip lesz, ami elsősorban azzal a céllal érkezik a piacra, hogy a fejlesztők ismerkedjenek vele. Az Intel már valószínűleg a szoftveresen renderelő grafikus motorok felbukkanását várja, ám erre talán még túl korai készülni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Előzmények

Hirdetés