Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Miklós315

    aktív tag

    válasz paatrick #148039 üzenetére

    "Egyrészt az utolsónál már ki is mondja hogy az az igazság."
    "A kort jól bemutatja, a társadalmi berendezkedést is."

    Az egész film létoka ez a csúsztatás.
    Egy három mondatban összefoglalható "történet" "kétésfélórás", egyoldalú eszközhasználata, nem filmművészet, nem szórakoztatás, nem tényfeltárás.

    A "történet": három potenciálisan nagyon jól elmélyíthető, különböző karakter drámája, életútja, és végül konkrét konfliktusa egy-egy filmre is elegendő lehetne, de csak kapkodó, alig-perces jelenetek vázlata marad hátra (történet és karakter szempontjából is). Egyik karaktert sem engedhetjük közelebb magunkhoz, mert klisé-vázak, amiket mi tölthetünk föl korábbi asszociatív "ismereteinkkel" [belevetítéseinkkel --> relatív értelmezést tesz lehetővé ("kinek az igazsága?"), amit meg ellensúlyoz a végső direktíva ("ez az igazság")]. Eszközök csupán, melyek kellenek a múlt-jellemzéshez. Nem a figurák lelke, élete, hanem a történet konfliktusa kap(na) központi szerepet, mely köré díszletnek (porhintés) társul az előzmény, az "odavezető út", ami csak pár pillanatkép bemondásra. Sem a mély barátságot nem látjuk (kezdőpont), csak felvillan egy utalás szintjén, sem a változás állomásait (hirtelen ellentétes oldalra kerülnek és ott is maradnak). Ez öli a feszültséget, az érdekességet. Héj gyümölcs nélkül.
    A konfliktus viszont szintén elnagyolttá válik, hipp-hopp ott van a sallangok szövetébe vetve, és a három verzió kb. ugyanúgy narrálja (az első csak elmondás alapján, a második röviden, a harmadik hosszabban ábrázolva ugyanazt), ezért nincs oka a hármas felosztásnak (rossz az írás). De mindegy is, mert a karakterek mindhárom esetben "önazonosak": ellenszenvesek, a mindenkori áldozat főhősnő (esküvő, (házas)élet, támadás, jog, a kor egésze) szempontjából "gázak". Ebben "áll helyt", és áll ki magáért a számára elérhető "kiszolgáltatottság eszközeivel" a tényleges központi karakter (a film eszköz-oka).

    A csúsztatás eredménye a fenti értékelésed (általánosan tettenérhető visszajelzés amúgy), miszerint a kort jól ábrázolja, és ez így is volt, ez így igaz.
    Az nyilvánvaló, hogy kényelmetlenebb, fizikailag nehezebb életforma volt, de itt csupán beállított-szerkesztett pillanatokat látunk, melyek mind bitang, önző, kisstílű, basáskodó, egyszerre léhűtő és agresszív, valamint álszent-képmutató alakokkal van telepakolva. Jusson már eszünkbe, hogy - az ember minden hibája ellenére is - ezeken a letűnt korokon át vezetett az út a máig. Visszatekintőleg megvetni, megtagadni, lefitymálni egy technikailag elmaradottabb (hosszú) időszakot, melyben ugyanaz a gyarló ember élt és tevékenykedett, mint a mai ember (a "felvilágosodás" hazugsága a legbitangabb pofánköpése az animal rationalis-nak, mint egy igazi idiótát igyekszik megvezetni a visszatekintő történelemszemlélet, mely a művészetekben is lecsapódik: idealizáló és démonizáló attitűdje által egyaránt torzítva), óriási mértékű hamis gőg.

    Nem derült ki, hogy mi történt, csak kaptunk egy beszámolót három felvonásban. Mert nem tudjuk ma sem. De ennek apropóján egy egyoldalú narrációban láthattuk, hogy egy egyoldalú világban sínylődött a régi kor(ok) "hősnője". [Bezzeg ma, amikor egy újabb (de)konstrukció hatására ilyen-olyan transzok alapjogként bemászhatnak a női wc-be, az olimpiai számokba, stb. :((( ]

    A film zenéje nagyon tetszett. A látvány sem volt rossz, ahogy a küzdelmek is feszülten elszántra sikeredtek.
    De a szövegkönyv botrányosan lusta-amatőr (egy mai idejű tetszőleges film szövegkönyve is lehetne, semmi korhűségre törekvés nem jellemzi (vö. pl. a Mennyei királyság nyelvezetével)), a karakterek gagyik (szó szerint), a korból pedig max a por jött át, annyira "vékony".
    Ridley Scott nyugodtan nyugdíjba mehetne már (sem a Raised by Wolf projektje, de még az Alien-előzmény-projektje se, sem ez meg sem közelíti a korábbi összeszedett munkásságát).

    "Szerintem."

Új hozzászólás Aktív témák