- Beszáll a kézikonzolok világába a PC-s házairól elhíresült az Antec
- Olcsó és visszafogottan elegáns kompakt AIO jön az ID-Cooling berkeiből
- Q, mint Quiet: új változat született a Chieftec Apexből
- Megérkezett a legújabb és eddigi legátfogóbb 3DMark teszt
- Szinte bankkkártya méretű a LattePanda x86-os SBC-je
- Mini-ITX
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- iPad topik
- Megérkezett a legújabb és eddigi legátfogóbb 3DMark teszt
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Multimédiás / PC-s hangfalszettek (2.0, 2.1, 5.1)
- Épített vízhűtés (nem kompakt) topic
- Soundbar, soundplate, hangprojektor
- Olcsó és visszafogottan elegáns kompakt AIO jön az ID-Cooling berkeiből
- Szinte bankkkártya méretű a LattePanda x86-os SBC-je
Hirdetés
-
Jó dolog az AI, de emberek nélkül nincs játékfejlesztés
it A Tomb Raider franchise tulajdonosa szerint egy dolog az AI térhódítása – de a sikeres játékfejlesztéshez emberi kreativitás kell.
-
Spyra: nagynyomású, akkus, automata vízipuska
lo Type-C port, egy töltéssel 2200 lövés, több, mint 2 kg-os súly, automata víz felszívás... Start the epic! :)
-
Beszáll a kézikonzolok világába a PC-s házairól elhíresült az Antec
ph Csak éppen nem saját fejlesztésű dizájnnal, hanem korábbi koncepció átnevezésével.
-
PROHARDVER!
Gumi és felni topic
Ha kérdezel, akkor kérdezz úgy, hogy segíthessünk: írd le a gyártót, típust, évjáratot és motort/teljesítményt!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Teasüti
nagyúr
Hali!
Mi a legkisebb felniméret amit fel lehetne tenni egy Citroen C4-re, esetleg C5 Aircross-ra?
Gyárilag 18", többi passz. Egyelőre csak katalógusban láttam a kocsikat.
Cél a minél magasabb oldalfal méret és az extra komfort. Esetleg lemezfelni, mert várhatóan sokat fog közlekedni padkákon is. -
Teasüti
nagyúr
válasz szabonagyur #54727 üzenetére
Van 17-es gumi is rá, 65 magas. C4-re 16-os is. Tökéletes. Köszi!
-
Teasüti
nagyúr
Kíváncsiságból használ itt vmi Michelin CrossClimate gumikat? Esetleg abból is a kettest? Mennyire állják meg a helyüket szélsőségesebb éghajlaton, mint a magyar (-10 ... +50°C)?
-
Teasüti
nagyúr
válasz [CS]Blade2 #54738 üzenetére
Ha vennék egy Michelin négyévszakost, és, ha nem találom elég jónak télen, az erősen kompromisszumos lenne jövőre átrakni alu felnire és nyári guminak használni?
Nálam egy CrossClimate 2 szett van fent már tavaly ősz óta. Havat igaz még nem látott meg extrém meleget se. Voltam vele MO-n pár hétre szeptemberben, akkor már csak ilyen 30 fokok voltak. De nekem eddig tök jól bevált télen enyhe időben és mérsékelt éghajlati övezetben. Ha nyugisan vezetsz, nem fogod elérni a határait. Ha sportosan vezetsz, akkor valószínűleg másfelé nézelődnék. Ki mennyire érett fejben...
Megállni eddig még mindenhol meg tudtam vele, kivéve mikor szándékosan tesztelem az ESR-t vagy ABS-t sárban vagy őszi faleveleken és csúsztam vele egy-egy métert. De aszfalton vészfék is szupi. Hóban még nem volt szerencsém, de tesztelők szerint kéne boldoguljon egész korrektül. Reggeli friss hó elvileg nem kéne zavarba hozza. -
Teasüti
nagyúr
válasz [CS]Blade2 #54743 üzenetére
Havas úton (laza talajon) az ABS és ESR inkább hátrány amúgy is.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Hali,
Abban tudna vkivel segíteni mekkora különbség lehet súlyban egy Citroen C4 Cactus gyári 17-es kereke és egy 16-os lemezfelnire szerelt 205/55 között? -
Teasüti
nagyúr
Hali!
Gyári 6.5Jx17 ET20 helyett felmehet a 6.5Jx16 ET28? Fontos az a 8 mm? Nekem laikusként nem tűnik lényeges különbségnek. Remélhetőleg hely is van neki bőven, vagy hát remélem nem centizte ki a gyártó a futóművet.
Citroen C4 Cactus az alany. A csere felni is vmi régebbi Citroen-ről jött le, csak hát gondolom az ET28 az újabban uncsi lehetett a márkának...[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz MC Pite #56280 üzenetére
Mi az az 1.6 centi? 1% esetleg kevesebb?
Az a gond ezt az egyet találtam Marketen, gumival együtt 100 fontért. Csak az acélfelni 260 font újonnan. Valamint volna egy szett újszerű Michelin CC2 rá ingyen bontva (felcserélve a vásárlandó kerekeken lévővel és akkor az a donor kocsi megy a bontóba), szóval a 15-ōs méret előtt előbb ezt elkoptatnám. ET28 van csak. Menettulajdonság kétlem, h érezhető csorbát szenvedne, csak rámegy-e?
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz MC Pite #56290 üzenetére
Az a gond nekem határozottan csak acél kellene. Az meg ritka. Nem tudom C3-ból mennyit adtak el acélfelnivel gyárilag, de felteszem nem sokat. Már ha van 16"-ból acél és nem mind 15-ös, ahogy írtad.
Féknyereg az nem a kerék belsejében szokott helyet foglalni? Átmérőben nem kisebb, mint a kerék belseje? Elvileg 15-ös keréknek is rá kell mennie a Cactus-ra.
Vagy még van az az út, hogy alátét. Bár nem tudom 8 mm-s létezik-e vagy csak nagyobb.
De ahogy nézegettem az alátét felárával is jóval beljebb lennék, mint új utángyártott felnivel.
Nyomtáv ez tényleg ekkora probléma lenne? Nekem olyan hihetetlen, h bármi különbség lenne akár egy 195 vs 205 széles gumi között is. Szerintem elhanyagolható mondjuk az oldalfal magasság változáshoz képest. Ha vmi negatív tuning, akkor az az 55-65 magas gumi lesz a gyári 45-öshez képest. De nekem a maximális komfort a cél, szóval tényleg csak az érdekel fizikailag kompatibilis-e. Ez egy Cactus, gyári kerékkel sem igazán való kanyarvadászatra.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz MC Pite #56293 üzenetére
Hátul torziós rugózás van, úgy tudom nem állítható. Elöl is csak összetartást szoktak állítani amennyire én tudom. Hátul a camber szög az a futómű jellegéből adódóan változik menet közben. Toe szög az elvileg fix. Elöl mcpherson van, nem? Azon is csak toe szög állítható a kormányrudakkal.
Ezekre milyen hatással van a nyomtáv? Toe szögre nem feltételezném, camber az meg fix. Hátul kb mindegy is, mert a kvázi-független kialakítás miatt a camber a másik oldali kerékhez igazodik. Elöl meg laikusként azt hinném csupán a futómű munkapontjától függően változik kicsit: éppen mennyire van összenyomva. 1.08-1.095% nyomtáv eltérés észrevehetően kisebb erőkart eredményezne és magasabban lenne a kocsi eleje?
Van erről vmi mérés esetleg a neten, ahol vki más ET kereket felrakott és az hazavágta a(z addig jó) futómű beállítást? Annyit tudok, hogy ott szögpercekben dolgoznak, szóval ha valahol, akkor ott ki tudják mérni ha nem stimmel.Az a kép durva!
De az 15", én meg 16"-ost nézegetek. Az majd 12 mm sugárban (feltételezem). Ott el kell férjen a keréksúly.Bontós kérdéskört már lefutottam. Ők is pénzből élnek, nem kapok jó ajánlatot. Illetve felni kérdésben tök hülyék, ahol számítógépes adatbázisból dolgoznak: autó típusra szűrnek, nem felni méretre.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz MC Pite #56304 üzenetére
Pedig az elérhető infók alapján mindenhol torsion-beam hátsó felfüggesztést írnak.
Itt konkrétan listázva is van semi-independent megnevezéssel, ami leánykori neve a torsion-beam.Erről a ferdén áll a kerék, erről van vmi mérés valahol? Nem kötekedésből; tényleg érdekel.
Camber-t azt pont lehet állítani az első futóműveken, nem értem azt a félrekopást. Szar beállítással a gyári kerékkel is félrekopik. Elvitte futómű állításra a kerékcserét követően? Oszt ott nem jött ki, hogy nem lesz ez így jó? Elvileg egy mérésből még azt is megmondják, ha vmi nem fasza a futóművel (perselyek cserére érettek, elferdült/sérült vmi, stb). Ha beállítatta (és utána sem volt elhanyagolva évekig), akkor én vertem volna az asztalt. Hátsón meg fix a camber, az ha ferdén áll, akkor ott már strukturális probléma van úgy gondolom.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz MC Pite #56324 üzenetére
Értékelem azért az igyekezetet és türelmet.
Amivel engem meg lehet győzni: fotel fizika és/vagy méréssel igazolt állítások. Nem is lenne annyira elrugaszkodott dolog, hisz odahaza nem tudom hogy megy, de az országban ahol élek ott a futómű bemérése sok helyen ingyenes. Állításért kell fizetni csak.
Ez az 1%-al kisebb a nyomtáv és emiatt félrekopik a gumi, ez nekem kicsit abszurdnak tűnik elsőre laikusként. Válaszul kaptam rá egy sztorit igazolásul, de kézzelfoghatót nem.Engem igazából annyi érdekelt, hogy beleakad-e vmibe. Azért kaptam tőled egy jó tippet, hogy mire kell odafigyelni, amit ezúton is köszönök!
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Úgy is, hogy az effektív ET érték nem változik? Elvileg a geometria ugyanaz, csak van egy hangyányi extra súly. Ráadásul túl sok inercia sincs a kerékagyon.
-
Teasüti
nagyúr
Mennyiben más az a terhelés, mint ami két eltérő méretű gyári kerék között lenne?
Mondjuk egy 17 kg gyári 15" és 23 kg gyári 17" között? Szerintem ehhez mérten egy könnyített alu alátét elhanyagolható. Meg az is, hogy a kerék belseje 10 mm-rel kijjebb van (alátétezve).
Régen volt már mechanika tárgyam, de így halvány mérnöki tanulmányaimra visszagondolva nem látok itt nagy bajt.Persze ha van erről kézzel fogható adat, azt tőled is szívesen fogadom.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz rasotamas #56537 üzenetére
Fogalmam sincs a hazai szabályozásról. Annyit tudok, hogy úgy általánosan nem illegális így Európa szinten.
De kell-e vmi tanúsítvány odahaza erről, passz...Én csupán logikából és mechanikából kiindulva nem gondolom, hogy megváltozik az igénybevétel iránya vagy jellege a kerékcsapágyra nézve. A futómű geometria elvileg nem változik. A rugózatlan tömeg és így a terhelés az változik valamelyest, de az egy nagyobb felnivel még többet változik és azzal meg senkinek nincs problémája.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz rasotamas #56545 üzenetére
Ha a futófelület ugyanott van? A nyomtáv nem változik? A kocsi tömege ugyanakkora erőkarral van felfüggesztve? A futómű geometriája nem változik? Amúgy a kerékcsapágyak radiaxiálisak. Most ha pár fokot el is tolódik az axiális komponens - mert mondjuk az ET50 felni súlypontja kijjebb van mint az ET40-esé -, attól még nem fog kikönyökölni neked a csapágy.
Továbbra is tartom, hogy ha nem okoz problémát feldobni egy több kilóval nagyobb felnit egy kocsira (aminek a tömege ráadásul a kerületén összpontosul, ahol a legnagyobb az inercia), akkor talán elvisel pár száz gramm alátétet is, ha geometria változás nincs.Amúgy is így belegondolva egy kerékcsapágy cseréje nem akkora nagy összeg, hogy emiatt leverne a víz. A csapágy maga olcsó, a munka meg kb egy szervizóra díja. Ha embereket nem izgatja a kerékcsapágy a nagy felni, peres gumi kombó esetén, akkor ezen miért akadunk fent?
Engem jobban foglalkoztatott éppen a start/stop rendszer egy másik topikban, hogy mennyire probléma az egy indítómotornak ha mondjuk 10x annyit jár, mint nélküle? Egy indítómotort kicserélni már azért nem annyira olcsó.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz rasotamas #56548 üzenetére
Jah, nem az volt a kérdésed?
Nekem is aktuális kérdés. Én 8 mm-est nézek majd, ha szükség lenne rá. Ehhez elég a hosszabb kerékcsavar, alig észrevehető különbség lesz csak. Még a pogi árával is majd 60 ronggyal beljebb leszek, mintha új felnit vennék gyári méretben. Na jó, talán egy flakon festéket még leszámolok belőle.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz MC Pite #56550 üzenetére
Szóval minden is egybe van integrálva újabban? Fasza... 2006-os Punto-n cseréltettünk kerékcsapágyat hátul ami nekem friss élmény. Ott ez nem volt nagy kiadás. Egy fék felújítás többe került rajta és már az sem akkora hatalmas nagy befektetés a komolyabb munkákhoz képest. De felteszem a kerékcsapágy cseréje nem is lehet aktuális még jó pár évig az újabb autókon. Ez a nagyobb terhelés tönkreteszi a csapágyat is amolyan következő tulajdonos problémája inkább.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Használ itt vki kerék kiegyensúlyozásra gumiba helyezett golyós megoldást? Balancing beads néven ismert angolul. Vannak tapasztalatok?
-
Teasüti
nagyúr
YouTube-on is csak US videók vannak és azok is többnyire bazi nagy pickup-oknál bütykös gumival, szóval nem annyira mérvadó hétköznapi európai on-road gumival.
Arrafelé elég vegyes vélemények vannak úgy tűnik. Van akinek bevált, van aki köpköd rá.Gondoltam kipróbálom mert a gumis így, hogy nem volt hajlandó átszerelni a használt gumikat (kizárólag újat tesznek csak fel), kézzel tettem át őket. Nem is akarok most gumikat látni néhány évig három szett felrakása után. Viszont egyszerűbb lett volna beleönteni egy marék BB Airsoft golyót, mint levinni kiegyensúlyoztatni.
Érdekesség:
Citroen gyári 17-es kereke a Cactus-on 20,1 kg gumival.
205/55 r16 Michelin CC2 16-os lemezfelnin 15,5 kg-nál megáll.
MC Pite
Én is fémszínűt kaptam, de legalább nem kívülre tették.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Gyárilag specifikált méret. Nem tudom a "keskenyebbet" honnan veszed. Csak átmérőben kisebb a felni. Szélesség, ET mind stimmel.
A gyárilag szerelt 205/50R17 6.5Jx17 ET20, valamint a 205/55R16 6.5Jx16 ET20 is OE méret katalógus szerint.
Elvileg ez így fasza kell legyen.#56771Qru
Van ennél könnyebb konfiguráció?
Talán a kovácsolt 15"-os alu 65 magas gumikkal.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Amúgy ha lehet hinni annak, hogy a forgó tömegen van egy 1,3-3x szorzó az inercia miatt; függően a kerék tömegének eloszlása szerint, ahol a 3x a külső kerületen van (nehezebb gumi, könnyebb gumi), az 1,3 állítólag az átlaga az egész kerékre nézve (nehezebb felni, könnyebb felni)... Akkor azért a cirka 20 kg könnyítés a forgó tömegen már lehet meglátszik a fogyasztásban is. Talán nem egészen ér fel annyival, mintha beültetnék egy 150 centis csajt magam mellé (A Covid időszak nagyon meglátszik a lányokon, lol), de a sok szemetet biztos ellensúlyozza a csomagtartóban.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Azt nem tudom mi a szokás. Nem hiszem, hogy megkülönböztetik az acélt és alut a méretszabvány szerint. Én felcsaptam a katalógust, megnéztem milyen méret kell nekem és rendeltem egy olyat. Mellesleg a rendelt felnit is Citroen C3-C4 Cactus kerékként árulják, ha a méretszabványnak ne hinne vki.
Használtan sajnos nem találtam semmi jót; így arról letettem. Vannak 6.5J széles felnik, elég sok is. Viszont ET20 az nagyon új. Az nincs használtan. Pláne acél, amivel már nem is szerelnek, csak munkás autókat. ET28 az relatíve gyakori. Ezek esnek le a Citroen és Peugeot többségéről. ET18 is még jó lenne egy az egyben (régi Citroen kerekek), de az meg nagyon ritka és megette a rozsda az összeset. De amúgy a 6.5J szélesség ami nekem kell, az elég általánosan elérhető a piacon. Nem értem mi okozza a zavart.Menet közben nem csak inercia hat a kerékre, hanem a giroszkopikus hatás is.
Miközben a kocsi egyenes vonalon egyenletesen halad és megtesz közben adott utat, addig a kerék kerületének egy tetszőleges pontja nem párhuzamosan halad ezzel az úttal, hanem közben van egy merőleges irányú komponense is, amin oszcillál le-fel.
Emiatt a kerék egy adott pontja hosszabb utat tesz meg, mint a kocsi kasztnija. Ez energiába kerül - nem csak gyorsítás közben -, amin van egy szorzó a nem forgó tömeghez képest. Innen ered az az ökölszabály, hogy a forgó tömeg nehezebb, mint a "normál" tömeg.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Katalógus szerint semmilyen méret nem változik az átmérőn kívül.
Szélességre ugyanakkora kell 15-től 18-ig erre a kocsira.Gumiméret változik csak számottevően. 16 és 17 ugyanolyan széles ugyan, csak a magasság más. Kalkulátor szerint van kb 5 mm diffi átmérőben. Ez durván 3-4% eltérés. Ennyivel több kerül az órába, na bumm.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Úgy érted más kocsiknál jelentős különbségek vannak a méretek között? Értem. Akkor innen ered a feltételezés, hogy biztos keskenyebbet tettem fel és ujjuj.
De akkor sem értem a gondolatmenetet, hisz ha más kocsiknál az a módi, hogy a ksiebb felni keskenyebb is egyben, akkor a logika szerint a keskenyebbnek kell jónak lennie specifikáció szerint. Már ami a menettulajdonságokat illeti. -
Teasüti
nagyúr
válasz tboldi #56796 üzenetére
Mondjuk autószerelő szakmával nekem elvileg képesnek kell lennem gumizni is, ha lenne mivel, meg is tenném valószínűleg.
Én feltettem a saját gumimat. Autószerelő se vagyok.
Kiegyensúlyoztatni vittem csak le, hát nem így kaptam vissza a zsír új felnit ami előtte lett kibontva, még kerékcsavar szűz?! Egy métert nem mentem vele és már össze lett baxva.
MÁS:
Kipróbálva viszont eddig csalódás a CC2 a Citroen-en.
Durván hallható morajlása van, ami nem tűnt fel se a Mercedes-en (w169), se a Grande Punton.
Ennyire halk lenne a Cactus, h zavar a gumi hangja?Illetve kitekert kormánynál kis gázra ad egy furcsa hangot, amit nem tudtam beazonosítani. Szerelő is hallgatta lehúzott ablaknál, ő se hallott még ilyet.
Tippre megnéztük a kerékcsavarokat nem-e érnek hozzá vmihez, de nincs semmi a féktárcsa mögött. Kerék se ér bele semmibe.
Szóval a gumi ad vmi hangot. Nem az a megszokott csikorgás, olyan mintha fék vagy csapágy lenne. De nem. Visszatéve a gyári kerekeket nincs hang! -
Teasüti
nagyúr
Ha jól emlékszem erre a tesztre, akkor konkrétan csak a Michelin CC2 esetén volt ilyen kijelentés, hogy kopottan se romlik igazán a teljesítménye. Nem általános érvényű az 1.6 mm. Zuhiban meg ésszel kell menni.
Én előző kocsimat úgy vittem beszámoltani, hogy közel slick gumi volt rajta.
Nem csúszott meg egyszer sem. Esőben sem. Igaz autópályán nem voltam vele. -
Teasüti
nagyúr
válasz Richard! #56846 üzenetére
Visszavittem a kérdéses kereket nekik javításra.
Azt mondta a főnök valószínűleg kiesett az állványból, mikor felpattintották rá a gumit (én felnire szereltem és annyit kértem fújják fel nekem, ha annyi belefér).
Nem nagyon lehet mit tenni vele. Valószínűleg kis csiszolópapírral eldolgozzák és lefújják fekete spray-vel. Oszt ennyi.Ezzel nekem megint csak annyi a bajom, hogy ha ő rájuk van bízva a kocsi, akkor soha nem tudom meg, csak mikor a távoli jövőben leveszem a kereket vmi okból és csodálkozok mi történt ezekkel az addigra rozsdás foltokkal. Simán a szőnyeg alá söprik különben.
Igazából ezért rohadt nehéz találni egy értelmes szerelőt, vagy bárkit akinek oda merem adni a kocsit bármilyen munkára. Senki se bánik kesztyűs kézzel a kuncsaft tulajdonával.
Múltkor is szakszervizbe csak egy gólyalábbal állítottam be, hogy rugót kéne cserélni benne. Hát azt is úgy kaptam vissza, hogy a műanyag sapka bepattintós fülei a tetején le voltak tördelve. Aminek az lenne a szerepe, hogy megtartsa a gólyalábat a toronycsapágyban, amíg alul is összecsavarozol mindent. Hát ott is jól leszívattak, hogy egy kis törött műanyag miatt az egy emberes melóból lett rögtön két emberes meló, hogy a másik addig odatartja nekem, amíg én a lengőkarral szórakozok.
Pedig ez egy márka specifikus szakszerviz volt. így én is tudok szerelni, egy elördelek mindent, amit érek.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Csak az nem fáj, amiről nem tudsz.
Szerelők szoktak viccelődni ilyesmivel, hogy árképzésnél mennyibe kerül egy munka alapáron, mennyibe kerül ha a kliens hozza az alkatrészt, és mennyibe kerül ha a kliens előtte megpróbálta megjavítani maga és az elbaszott munkáját is helyre kell tenni.
Csak az a nagy büdös helyzet ma az autóipari vállalkozókkal, hogy az ő munkájuk után is ha a gazda kicsit ért a szakmához, akkor könnyen találhat hanyagságra utaló jeleket még a szerelő után is. Elvégre nekem egy napig tart, amit egy műhelyben összeraknak egy óra alatt, de én megtisztítom a felületet ahogy kell, megkenem a felületet ha meg kell, nyomatékra húzom a csavart, ha arra kell, stb.
Aztán utána elviszem egy műhelybe a kocsit bármi okból és utána anyázok, hogy a kerékkulcson ugrálva se tudom kilazítani a csavart, mert ezek az állatok légkulccsal és ütvecsavarozóval tették fel. Vittem már vissza kocsit a Merci szalonba is az asztalra csapva, hogy aki ezt így meghúzta az most szedje is le! Meg a főnivel megvizsgáltattam a kerékcsavarokat, hogy nincsenek-e megnyúlva, mert így hasraütésre ha én a hab testemmel ráállok a kulcs végére, akkor sacc kb 400 Nm-t tudok kifejteni és meg se mozdul a csavar, sőt! A kulcs hajlik el.
Eszement barbárok nagyon sokan ebben a szakmában.Ez itt nyugatabbra nem annyira működik, mert itt munkavédelmi okokból civilek nem tartózkodhatnak a műhelyben, csak a recepción. Itt elég keményen be is tartatják ezeket a szabályokat, mert a biztosítójuk f.szra húzza őket, ha egy civil esetleg megsérülne bármi okból és ügyet csinálna belőle.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz svedmalac #56915 üzenetére
Fékezésnél elterül a keskeny és magas gumi is. Ugyanúgy megvan a kontakt felület, csak egyiken széles, másikon hosszú. Amúgy fizika szempontjából alig-alig van eltérés a felület változásával. Ha így lenne, akkor motorokon a 120-as gumi helyett menne fel a 230-as előre is. Mégis beleáll az aszfaltba a motor egy kemény fékezéskor.
-
Teasüti
nagyúr
Volt egy hasonló beszélgetésem vkivel talán FB-n, ahol meg a féktárcsa upgrade jött szóba. Azt hiszem a Merci W169 csoportban mutatta vki, hogy a gyárival megegyező méretű, de lyukas tárcsákat vett. Rákérdeztem ennek így mi értelme volt, ez így pénzkidobásnak tűnik, hisz az én logikám szerint a fék fejlesztés az ott kezdődik, hogy mindenből nagyobbat és többet teszünk fel. Nagyobb nyergek, nagyobb tárcsák, több dugattyú, stb. Attól, hogy lyukas vagy nem lyukas, nem mindegy? Aztán egy Garage 54 videó után megköszöntem a leckét és ment mindenki a dolgára.
Viszont egy dolog azóta se hagy nyugodni a videóban: hogy lehet rövidebb fékútja egy Ladának ABS nélkül csupán attól, hogy több lyuk van a tárcsán? Mármint az volna a gondolatmenetem, hogy ha minden változó ugyanaz, csak a lyukak száma változik és vele együtt a féktáv, akkor ez azt jelenti, hogy gyárilag a fék nem elég erős ahhoz, hogy állóra fékezze a kerekeket. De ez sem teljesen igaz, mert rögtön az első próbálkozásnál megcsúszott a kocsi kicsit. Persze lehet csak ráment egy porosabb részre, passz.
De ha elég erős a fék ahhoz, hogy állóra fékezze a kereket, akkor a még erősebb féknek ezen nem lenne mit javítania, hisz ugyanazt a hatást éri el. Max nem 95% fékerőnél blokkol be, hanem mondjuk 80%. Mindenesetre egy ABS képes kocsival legalább hitelesebb lenne a videó, mert így ki tudja hogy modulálja a féket a lábával. Ha elég erős gyárilag, hogy blokkoljon, akkor már gyárilag képes akkora fékerőre amivel elérhető a legrövidebb féktáv. Csak felteszem nem nyomta ő se eléggé. Mert lábból senki nem fog nagyobbat fékezni, mint az ABS. Ha blokkol, akkor csúszik. Ha nem blokkol, akkor meg a "még jó, még jó, már nem jó" esete áll fent.
Aztán visszatérve az FB-s vitára, ő azzal érvelt, hogy a jobb tárcsák miatt nem kapcsol annyit az ABS. Ez nekem kicsit furán hangzik, mert éppen szembemegy az intuícióval: ha nagyobbat harap a fék, akkor hamarabb blokkol, hamarabb lép működésbe az ABS.
(Pl. 95% helyett már 80% fékerőnél blokkol.)
Rátérve arra, hogy a jobb gumikkal nem hallod az ABS-t működni, ez nekem csak annyit mond, hogy nem tapostál bele eléggé. Mint mikor a vészféket gyakorolja az ember. Ha nem darál az ABS a talpad alatt, akkor rosszul csinálod. Vagyis nem nyomod eléggé.
Persze azt aláírom, hogy "sportos" vezetésnél (jelentsen az bármit is) nem feltétlen az a cél, hogy maximális fékhatással közlekedjen az ember.
Másrészt meg azért felteszem nem pont ugyanazt a gumit tetted fel, csak eggyel nagyobb méretben? Gumiból nem egy kategóriákkal jobb kerül fel véletlenül?
Másrészt meg nem egészen értem a csúszkáló gumikat se. Te versenyszerűen használod? Nekem soha nem csúsznak meg a gumik, se télen, se nyáron.
Szerintem aki arra panaszkodik, hogy nem fog eléggé a gumija, ott azon kéne elgondolkozni, hogy mit csinál rosszul. Ha a válasz nem az, hogy zárt pályán akar javítani a köridején, akkor ott bizonyára user error van (mert hogy minden más eshetőség a közútra korlátozódik). -
Teasüti
nagyúr
És miért hasonlítjuk a Picasso-t a Mustang-hoz?
Az egyiket gyárilag lemezfelnivel dobták ki (nekem még az öreg Xsara Picasso ugrik itt be), a másikon már eleve 30 kilónyi kerékkel tervezték meg a felfüggesztést és féket. Aztán meg ott van a különbség a polcról levett gumik és az OE gumi között is.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Hát, jah. Elég ha fél kerékkel lemegy az ember az útról és örül ha az ESP (ABS-szel karöltve) meg tudja menteni. Elektronika nagyon jó dolog és kell is. De még ideális körülmények között is kanyarban fékezve mind a négy keréken más lesz a terhelés és így a tapadás. Ha váratlan helyzet adódik országúton kanyarban, akkor szerintem kb mindenki benyalná, aki nem képzett verseny pilóta gépies pontosságú villám reflexszel. Persze ha erre vki azt mondja ő "kiváló sofőr", tőle megkérdezem melyik kategóriában indul a rally bajnokságon. Egy WRC pilótának elhiszem, ha azt mondja tud vezetni.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Másrészt meg amikor az ABS-en múlik a dolog, akkor semmi se lesz ideális. Szóval a száraz úton való összehasonlítást szerintem el is felejthetjük. Legalábbis szárazon még egy közepes CC2 is megfogta a kocsimat eddig pikk-pakk. Közúton én egy kezemen meg tudom számolni hányszor csúszott meg a gumi a 17 évem alatt. Függetlenül attól milyen tré abroncsok voltak fent. Azért, mert határokon belül közlekedek, mint egy felnőtt. Amikor az ABS úgy igazán szerephez jut, az akkor lesz amikor a száraz tapadásnak csak a tizede áll rendelkezésre, vagy annyi se. Hó, fagyott út, őszi falevél, sár, homok, kavics, poros-nyálkás út, stb. Erre meg vicces azt mondani, hogy mióta fent van az X gumi, azóta nem hallottam az ABS-t darálni...
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Ilyen baby moon dísztárcsát hol lehet kapni? Nem pont Ford, hanem vmi generic ha Citroen nincs. Valamint ezek univerzálisak átmérőben? Illetve a lemezfelni kialakítása az szabványos vagy egyedi minden felni gyártó terméke?
Illetve ezt mire rögzítik? Kerékcsavarra, esetleg tengely anyára?Lehet én vagyok ízlés ficamos, de nekem ez tetszik. Fiat 500 új kerekei, meg a bogár baby moon-ja is tetszik.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
a gyári 17-es felnik a gyári gumival 19.5kg/db, és mivel a gumik már nem újak, onnan hiányzik közben 2mm gumi, a mérlegről biztos hiányzik most fél kiló..
Jah, Citroen nem tud könnyebb kereket gyártani úgy tűnik.
#56981Rick4
Na tessék! Én meg le lettem oltva, hogy gyári ET20 helyett ET28-at tennék fel...
#56985MaddeNNNN
CC2 is búg, ha ez megnyugtat. Egy jobban szigetelt kocsiban simán kihallani a különbséget egy nyári 3 csíkos mintázathoz képest. -
Teasüti
nagyúr
Erről jut eszembe.
Ha a CC2 vkinek overkill, mert nem látott havat 5 éve és ha lát is, akkor is max egy napra... Ő tud venni olyan gumit, ami alapvetően egy halk, kényelmes, sztenderd, 3 csíkos nyári mintázat, viszont bármilyen hőmérsékleten működik, mint a CC2? Szóval tapadjon 30 fokban is szárazon és 3 fokban is vizes úton.
Aztán ha leesik a hó, akkor aznap nem autózik.
CC2 nem rossz, nem rossz. De az új kocsiban nagyon kijön a hangja. Meg talán az út makro érdességét is jobban közvetíti, mint egy nyári. Vagy lehet csak azért tűnik úgy, mert hangosabb.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Dunlop ASP elég új. Tyre reviews-on nem láttam róla semmit. Igazából egész YouTube nem nagyon dobott fel róla semmit. Ellenben találtam egyet, ami tetszene. "Ultra High Performance" all-season, ami az Atlanti tavacska másik oldalán használatos. Michelin Pilot Sport 4 Season. Száraz és nedves tapadása a nyári gumik szintjén van, viszont minden hőmérsékleten működik.
Korlátozottan elmegy téli körülmények között is, ha nagyon muszáj.
Aztán elvileg ez a kategória nálunk nem kapható.
Na meg nem is csinálnak belőle városi autó méretet, csak bazi nagy 19-21"-os szörnyeket.
Pedig ez lenne a tökéletes gumi olyan helyekre, amik nem nagyon látnak havat, max egy-egy napra.Mondjuk az is megfontolandó átlag autósnak, hogy a CC2 futásteljesítménye durván túlmutat a többin. 60k mérföld, míg a Pilot 4 Season 45k-ra van kiírva.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Raktáron! Új EVSE EV 3 fázisú 11kW-os hálózati töltők elektromos autókhoz, 3 év garanciával!
- ABSINA 1 fázisú elektromos autó mobil falitöltő 3kW, 13A
- Eladó teljesen új, bontatlan Nespresso Essenza mini piros színben
- Eladó Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend
- AKCIÓ! KONYHA - HÁZTARTÁSI TERMÉKEK - BOTI ÁR FELÉÉRT!
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest