Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    Tehát Negyedik Dimenzió utolsó előtti rész.
    Két duellum, hifi állványok és hifi vezetékek ügyben.
    Újra a(z abszolút) fázisról.

    Előzmények:
    (#49702) kammerer
    (#49705) kammerer
    (#49706) kammerer
    (#49708) kammerer
    (#49814) kammerer
    (#49963) kammerer
    (#50145) kammerer
    (#50201) kammerer
    (#50203) kammerer
    (#50333) kammerer
    (#50523) kammerer
    (#50788) kammerer
    (#51011) kammerer
    (#51115) kammerer
    (#51772) kammerer
    (#52132) kammerer
    (#52498) kammerer
    (#53027) kammerer
    (#53860) kammerer

    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

    Negyedik Dimenzió

    Alább a Szerkesztő számol be a 4. Dimenzióban tett utazásairól, a
    High Fidelity "megmagyarázhatatlan" jelenségeiről. Mivel ezek részben
    vagy egészben kívül esnek a klasszikus elektroakusztika
    érvényességének körén, Olvasóinkban idegenkedést ébreszthetnek, s
    csökkenthetik lapunk műszaki tesztjeinek hitelét. Nyomatékkal
    leszögezzük: mérnök munkatársaink csakis azzal járulnak hozzá e
    cikkekhez, hogy résztvesznek a szeánszokon - és borzadoznak. A
    Szerkesztő egymaga vállalja munkájának ódiumát.

    Párviadal I.

    Közönséges vasból értékes hifi-eszközt fabrikálni:
    ellenállhatatlan kihívás ez a magyar hifistának. Végre ő is
    megmutathatja, mit tud; párviadalra állhat ki a profikkal. Ez legyen a
    mentségem rá, hogy magam is számos lemezjátszó-asztalkát
    barkácsolt(att)am, jobb anyag híján 1mm falvastagságú csőből, azaz
    körkeresztmetszetű idomból. Igazából egyiknek a hangjától sem voltam
    elragadtatva. Prezenszüket érdesnek, mélytartományukat súlytalannak
    éreztem. A legjobban még az a "modellem" szerepelt, amely a
    legegyszerűbb és legolcsóbb volt valamennyi között. Az volt benne a
    pláne, hogy nem kellett hozzá esztergályosmunka ugyanis a saját
    anyagából voltak a tüskéi. A Mechanikai Laboratóriumban fabrikáltattuk
    (két példányban, mint mindig!), és gyakran használtuk a Hifi Magazin
    szeánszain. Már azt fontolgattam, hogy esetleg gyártásba visszük és
    forgalomba hozzuk, mint annakidején a balzafából készült Triangulumot
    (melyet egyébként ma is használható asztalkának tartok). De most már
    körültekintő voltam. Mielőtt valamihez a nevünket adnánk, tudnunk
    kell, hogy minőségével mennyire közelíti meg az idehaza kapható
    legjobb asztalkákat. (Amelyeknek úgy 13 és 20 ezer forint között van
    az áruk. Vagy még drágábbak. A leges-legezoterikusabbakkal, amilyen az
    Origin Live, a Mana vagy a "nagyobbik" Sound Organisation, nem
    foglalkoztam, azok lőtávolon kívül esnek, annyi pénzt nem sok magyar
    hajlandó kifizetni néhány klló vasért.) A speciál-asztalkák többsége
    Britanniából származik, de akad köztük magyar gyártmány is - olyan,
    amelyet innen exportálnak Britanniába! Kölcsönkértem, amit
    kölcsönkérhettem, és sorra kipróbáltam őket a saját favoritom
    ellenében. Azt tapasztaltam, hogy a teljes mezőnyt két csoportba lehet
    sorolni.
    Az egyiket a (kisebbik) Sound Organisation asztalka alkotja
    egymagáan. A másik csoportba tartozik az összes többi.
    Közéjük számítva az enyémet is. Amely talán nem is a legrosszabb
    közöttük. A SoundOrg mellett azonban, hogy úgy mondjam, labdába sem
    rúg. Különösen az bosszantott, hogy a SoundOrgnak ez nem is a legjobb
    modellje, eredendően kompromisszumnak szánták, afféle építőkockának,
    amelyből többemeletes állványt lehet építeni. Felfelé nincs is
    tüskéje, ott ugyanis lyuk van rajta, abba lehet beilleszteni a
    következő emelet lábát. A keret aljára négy vaskarmot hegesztettek,
    azok tartják a besüllyesztett vékony, fekete műanyaggal laminált
    pozdorja lapot.
    A felső "emeleteket" külön kell megvásárolni hozzá. Azok már
    alacsonyabbak, alul sincs tüskéjük, csak műanyag dugójuk, azt kell
    beleilleszteni a lyukba. És most jön a poén: egy-egy ilyen tökéletlen
    kis "emelet", önmagában, földre állítva még mindig fölényesen jobb
    asztalka, mint bármi más! Számomra, a "rivális konstruktőr" számára ez
    egyenesen megalázó élmény volt; egy életre elvette a kedvemet az
    asztalka-tervezéstől.
    Hogyan is fogalmazzam meg az auditív különbséget... A
    középtartományban az összes többi típus valamiféle mesterséges,
    tapadós légteret hoz létre, amelybe mintegy beleragadnak a hangszerek,
    mint mogyoróscsokoládéban a mogyorók a nugátba. A SoundOrg hangszerei
    önállóbbak, nem rögzülnek annyira szorosan az éterhez, testük van,
    mozogni tudnak. A magastartománya is szebb, csillogóbb. De a
    legnagyobb különbséget a mélytartományában éreztem. Az összes többi
    típusnak felfelé csúszik a basszusa, felmelegíti a hangképet, és egy
    kicsit le is válik róla. A SoundOrg basszusa mélyebb és megfogottabb,
    jobban alátámasztja a zene teljes szövetét - ez az a bizonyos
    tunefulness, basszusjátszó-képesség, amely a Linn-ideológia szerint a
    hifi legfontosabb paramétere volna. Nagyobbat lendít a zenén.
    Elhatároztam, hogy ezt az asztalkát (néhány más típussal együtt) a
    Hifi Magazin "hivatalos" zsűrije elé bocsátom. Kollégáimról tudni
    kell, hogy szívből utálják ezt az egész problémakört. Ők csak
    készülékekkel szeretnek foglalkozni. Szerintük a jó készülék jól szól,
    a rossz készülék rosszul szól, és ezen nem változtat semmiféle
    protézis: asztalka, lábazat, műláb, műfogsor stb. Következésképpen a
    pénzt nem ilyesmire kell fordítani, hanem nívósabb masinákra, és kész.
    Mégis: a Sound Organisation asztalka mindenkit megnyert magának,
    mindenki azonnal kiszúrta az erényeit. És amikor a szeánsz végeztével
    Sólymos Antal kijelentette, hogy ezért az asztalért még ó is hajlandó
    volna kifizetni egy tízest, azon kezdtem törni a fejemet, hogyan
    lehetne a SoundOrg árát lejjebb szorítani. Eredetileg ugyanis jóval
    többe került egy tízesnél.
    A Sound Organisation, mely cég tréfás-propagandisztikusan ö-vel
    írja a nevét: Söund Örganisatiön ("Yöu wöun't be wröng - we dönt let
    yöu") a Merlin Audio "lova". Meghívtam Csontos Istvánt egy
    beszélgetésre, és kértem, fedjük fel a kártyáinkat. Megmondtam, hogy a
    SoundOrg annyira tetszik nekünk, hogy hajlandóak vagyunk mögé állni,
    és egy kicsit a magunkénak tekinteni, mint annakidején az Ortofon
    MC10et, a NAD5120-at, a Heybrook HB1-et. Azokat is mi javasoltuk
    behozatalra, de mindig azzal a kikötéssel, hogy előbb tudnunk kell az
    árukat. Ha tehát a Merlin hajlandó egy viszonylag józan árat
    garantálni, akkor a Hifi Magazin jó lelkiismerettel propagálni tudja a
    Sound Organisation asztalkát. Akkor feltehetőleg érdemes belőle
    egyszerre többet rendelni emiatt lehet alacsonyabb az ára. Áll az
    alku? Csontos István azt válaszolta, rendben van, garantálja, hogy az
    asztalkának négyszámjegyű lesz az ára (ezen négy darab kilencest, azaz
    egy híján tízezer forintot tessék érteni), mindaddig, amíg a brit cég
    árat nem emel, vagy amíg a forintot újra le nem értékelik mától, azaz
    július 10-től számítva.
    Hogy a dolog ne legyen ennyire egyszerű, a Sound Organisation
    éppen ezidőtájt hajtott végre típusváltást. A "nagy" modellt kivonta a
    forgalomból, az olcsóbbikat viszont jelen fejtegetésünk tárgyát - két
    változatban gyártja. Az áruk ugyanaz, de az egyik jobb, a másik
    viszont praktikusabb.
    Az első változatnak már nincsenek a tetején lyukak, nem lehet
    belőle hifi-tornyot építeni. Egyetlen tartólapot adnak hozzá, mert a
    Sound Organisation cég maga is elismeri, hogy ha az asztalkára
    egyszerre két készüléket tesznek (tehát az alsó és a felső keretét is
    kihasználják), akkor a hangminősége bizony romlik. Az asztalka
    fényes-feketére van dukkózva. A Hifi Magazin ajánlása egyértelműen
    erre a változatra vonakozik!
    A másiknak, a praktikusabb kivitelű (és matt szürkés-feketére
    dukkózott) SoundOrgnak az alsó keretén is vannak vaskarmok, egy
    második pozdorjalappal. A tetején pedig megmaradtak a lyukak, így
    további emeleteket is lehet építeni rá. A hangja lényegesen gyöngébb.
    Ha a jobbik asztalka alsó keretére ráfektetek egy könnyű
    pozdorjalapot, és arra teszem az erősítőt, felülre pedig a
    lemezjátszót, akkor a zene még mindig szebben fog szólni, mint ha az
    egyik készüléket áttenném a gyöngébb asztalkára!!! Vagyis, ha valaki
    mindenáron két készülékhez vesz egyetlen asztalkát, még akkor is
    jobban jár a szimpla kivitelű típussal csak akkor persze gondoskodnia
    kell egy másik tartólapról.
    A lemezjátszó-asztalkák és hangdoboz-lábazatok állítólag
    rendszerfüggőek, ezért ki kellett próbálnunk a SoundOrgot többféle
    lemezjátszó, CD-játszó és erősítő alatt. Azt tapasztaltuk, hogy
    bármiféle készülékkel párosítva megtartja a maga kellemes
    hangkarakterét. Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy a SoundOrg volna a
    világ teteje (vagy talapzata). Bizonyára vannak nála sokkalta
    rangosabb gyártmányok, amelyeket mi nem is ismerünk. Az értékesebb
    lemezjátszókhoz az audiofil kereskedők egyébként is ajánlanak
    valamiféle speciál-asztalt, és nyilván célszerű figyelembe venni az ő
    véleményüket. De állítjuk, hogy a SoundOrg még az ezoterikus
    gyártmányok alatt is "megállja a helyét". A hifi-készülékek túlnyomó
    többségéhez pedig (s különösen a CD-játszókhoz!) úgyszólván ideális.
    Idetartozik két rokontéma. Először is, a konzolok ügye. Olvasóink
    többször rákérdeztek, mi a véleményünk a falra szerelhető konzolról:
    van-e annyira jó (vagy talán jobb is?), mint az asztalka? Erre a
    kérdésre ma már választ merünk adni. Ahol szembesíteni tudtuk az
    asztalkát ugyanannak a gyárnak a konzoljával, ott kivétel nélkül
    mindig az asztalka szólt szebben. A konzol: megalkuvás.
    A másik: a hangdobozok lábtüskéi. Se szeri, se száma azoknak a
    fémtüskéknek, amelyeket kipróbáltam a JMlab Olymp alatt. Aztán egyszer
    csináltattam vascsőből egy keretet, 4-4 felfelé, illetve lefelé álló
    tüskével. És ez a kvázi-állvány sokkal jobban bevált a szimpla
    tüskéknél! Stabilabb rendszert képez amazoknál? Mindenesetre szélesebb
    a szubjektív frekvenciaátvitele és nagyobb a dinamikája. Ha másnak is
    van már tapasztalata ilyesfajta idomokkal, kérem, ossza meg velem,

    Párviadal II.

    Az asztalkáimmal tehát elvesztettem a meccset a profikkal szemben.
    A másik mérkőzésen viszont, amelyet a kábelgyártókkal vívok, úgy
    érzem, előnyre tettem szert. Azoknak, akik hozzám hasonlóan
    méltányolják az egyeres kábelek hangkarakterét, ma megint tudok
    mondani valami újat.
    Felidézem eddigi kísérleteim konzekvenciáit: 1. Az ezüst jobb
    anyag, mint a réz. 2. A hangszóróvezetéknek és a hálózati kábelnek nem
    kell vastagabbnak lennie 0,8mm-nél. 3. Az egyeres drót szörnyen
    érzékeny az irányhatásra, ezért a drótnak a "+" szálon előre, azaz
    húzásirányban, a "-" szálon visszafelé kell futnia. 4. A
    szigetelőanyag optimális színe minden valószínűség szerint a fekete.
    Ehhez a négy követelményhez fűzök most további két-hármat.
    Szigetelőanyagnak eddig közönséges pvc-csövet használtam, abba
    húztam bele a drótot. Hangszóróvezetéknek, valamint hálózati kábelnek
    már régóta ilyet használok, jobban szeretem a vastag "speckábeleknél".
    Ugyanilyet (de csak 0,2mm átmérőjűt) próbálgattam interconnectnek,
    azaz készülékek közötti összekötőkábelnek is, de erre a célra nem
    igazán vált be, jócskán elmaradt a drága, márkás típusok mögött. Ezért
    interconnect-nek egészen a legutóbbi időkig jómagam is egy sodrott
    típust használtam. Az Audio Note angol képviselőjétől kaptam
    ajándékba. Sose mertem hivatkozni rá ezeken a hasábokon, ugyanis
    körülbelül 20 ezer forintba kerül - féltem, hogy a Nyájas Olvasó, ha
    ezt meghallja, rögtön nem lesz annyira nyájas. Tény, hogy az Audio
    Note-nak ezt az ezüstkábelét összehasonlítottam sok más, drága
    készítménnyel, és nekem mindegyiknél jobban tetszett: nyugodtabb a
    hangja, kevésbé tolakszik. Érdekessége, hogy a szigetelése poliuretán
    - nem gondoltam volna, hogy ezt a polimert kábelgyártáshoz is
    használják.
    Mindenesetre bogarat ültetett a fülembe. A szigeteléshez ugyan
    nagyüzemi technológia szükségeltetik, de valahogy sikerült beférkőznöm
    a Kábelgyárba, és addig kunyeráltam, amíg a maradék drótjaimat
    poliuretánnal nem szigetelték. A drótra felhordott poliuretán
    gumiszerű, enyhén ragacsos anyag, olyasfajta, mint a medvecukor.
    Otthon előbb a hangszóróvezetéket cseréltem le, és két perc alatt
    tisztában voltam vele, hogy nyert ügyem van. A poliuretánnal borított
    drót sokkal emberibben szólt, hozzá képest a pvc-vel szigetelt vezeték
    élettelen és unalmas. A hálózati vezetéket is lecseréltem. (Habár az
    veszélyes üzem. Ne feledjük: a hálózati kábelt kettős szigetelésnek
    kell védenie! Balesetekért a Szerkesztő nem vállalja a felelősséget!)
    Mégis, a legjobb eredményt az interconnect-tel értem el. Végre
    sikerült lecserélnem a drága "speckábelt" - azóta sem hiányzik. Nem
    állítom, hogy az enyém "jobb" volna. De az én zenei ízlésemnek
    biztosan jobban megfelel. Saját magam előtt pedig úgy interpretálom a
    dolgot, hogy ezt a párviadalt megnyertem - vagy legalábbis sikerült
    versenyben maradnom, és már az is nagy szó.
    Ennyire jó szigetelőanyag a poliuretán - vagy ennyire rossz a pvc?
    Csináltam még egy kísérletet (szintén kábelgyári segédlettel). Azt
    akartam megtudni, mennyire kell vastagnak lennie a szigetelésnek.
    Megmaradva a poliuretánnál, háromféle kábelt készíttettem. A fémrésze
    mindháromnak ugyanaz volt: 0,8mm átmérőjű rézdrót, csak szigetelésük
    vastagságában tértek el egymástól. Az egyiknek egészen vékony volt a
    "héja", a következőt körkörösen másfél, a harmadikat 3 vastag műanyag
    fedte. Mielőtt kipróbáltam volna őket, mérnökökkel is konzultáltam.
    Egységesen az volt a véleményük, hogy a háromféle kábel
    hangfrekvenciás tulajdonságai gyakorlatilag azonosak, ne számítsak rá,
    hogy a hangminőségük lényegesen - vagy egyáltalán - eltérhetne.
    Lássuk hát a medvét (avagy, a poliuretán állagára célozva, a
    medvecukrot). Mint a 4. Dimenzió utazói nyilván már sejtik: a három
    kábel hangja igenis eltérő volt, éspedig olymértékben, hogy ha a
    különbséget zongorázni tudnám, abbahagynám az újságírást, és
    okvetlenül zenei pályára adnám a fejem. A legjobban a legvékonyabbik
    szólt. A középsőnek már fejbe voltak verve a magasai, a legvastagabb
    pedig csaknem annyira öblösen és tisztátalanul döngött, mint az
    (ugyanennyire vastag szigetelésű) sodrott kábelek. Íme: azt a bizonyos
    felrakódást a felső basszusban és a magastartomány elködösítését
    szimpla egyeres vezetékkel is produkálni lehet, feltéve, hogy elég sok
    műanyagot hordunk fel a drótra. (Lehet, hogy szigetelőanyagból nincs
    is "jó", csak "rossz" és "kevésbé rossz"?)
    Hogy aztán mi okozza ezt a hatást? Pusztán a kapacitás-többlet
    aligha. Valószínűbb, hogy valami PWB-féle istentelenség teszi. Peter
    Belt korábban már pedzegetett olyasmit, hogy a készülékek
    összekapcsolásával erős zavarhatás keletkezik, és ehhez nincs is
    feltétlenül szükség kábelekre: a hatást elő lehet idézni közönséges
    spárgával is...
    Igaz is: Belt. Mióta a PWB-eszközökről kiderült, hogy fiziológia
    mellékhatásuk van (lásd HFM 1991/1-2), eltávolítottam őket a
    zeneszobából. A CD-korongokon azonban minden gyanakvásom ellenére
    rajtahagytam a színeket, a krémet stb., mert nélkülük túl
    csörömpölősnek éreztem a CD-hangot. (Az ellenpróbát sokszor
    megejtettem) De amikor az egyeres kábelezést sikerült következetesen
    végigvinnem az egész láncon, attól kezdve már nem éreztem szükségét a
    Belt-féle korrekciónak. Minthogy a felső tartomány kitisztult, a
    manipulációk immár nem a csörgést, az érdességet viszik el - hanem a
    magashangokat, a levegőt. Most már egészen biztos vagyok benne, hogy a
    PWB-manipuláció azáltal csökkenti a torzításokat, hogy beszűkíti az
    emberi érzékelés tartományát. Gyakran nagyon hasznosnak tűnik (máig is
    kapom a leveleket azoktól, akik úgyszólván nem tudnak élni nélküle!),
    de egy bizonyos hangminőség fölött tényleg már csak rontani tud.
    Valamit kihagytam tudósításomból. Ahhoz, hogy az egyeres
    interconnect (számomra) végre maradéktalanul bevált, szerepe van még
    valami másnak is: az RCA dugónak. Kísérleteimhez eddig a közönséges,
    olcsó, bumfordi "bolti" típust használtam. Éreztem, hogy ki kéne
    iktatni a jel útjából ezt a vaskos fémdarabot. Utánanéztem, mire
    lehetne kicserélni. Az audiofil kiskereskedők speciális
    RCA-csatlakozódugókat is árulnak, ezek némelyike nagyon drága, egyes
    típusoknak viszont elviselhető az ára, párszáz forint vagy alig több.
    A Datateam egy ilyen csatlakozó-típusát én is kipróbáltam. Leszedtem a
    míves fémházát, és csupán a funkcionális részeit használtam fel, tehát
    a parányi belső dugót ("+") és a vékonyka fémgyűrőt ("-"). Ezeket
    önmagukban fillérekért elő lehetne állítani, de sajnos, csak a külső
    fémházzal együtt kaphatók. (Így szállítják külföldről - olcsó
    tömegcikknek számít.) A hangminőségen mindenesetre sokat javított,
    csaknem annyit, mint maga a kábel. Igaz, a kábel hosszú, a dugó meg
    rövid, és a józan paraszti ész azt diktálná, hogy egy ennyire rövid
    útszakaszon a műsorjel veszteség nélkül fog áthaladni. De mint a
    hifiben annyiszor, a józan logika ismét csődöt mond. A csatlakozódugó
    önálló hifi láncszem - érdemes törődni vele.

    Citrom és villamos

    Egy gyerekes vicc szerint a villamos és a citrom között az a
    különbség, hogy az egyik vízszintesen sárga, a másik pedig
    függőlegesen savanyú. Aminek az volna a filozófiai magva, hogy ha
    nagyon akarjuk, kapcsolatot találhatunk olyan dolgok között is,
    amelyeknek az égvilágon semmi közük egymáshoz. Nekem is sikerült
    összehoznom két egymástól merően idegen dolgot. Vagy nem is kettőt, de
    hármat? Magam sem tudom.
    Úgy kezdődött, hogy az új kábelemet hazavittem, és első dolgom
    volt megkeresni az irányát. Hamar meg is találtam. Elégedetten
    bólintottam: "igen, ebben már meglehetős praxisom van".
    Csakhogy másnap, amikor megint bekapcsoltam a zenét, úgy éreztem,
    valami sehogysem stimmel a levegőben. Mégis elkötöttem volna a kábelt?
    Nézzük csak. Forgattam ide, forgattam oda, és be kellett ismernem,
    hogy előző nap bizony rosszul határoztam meg a kábelirányt. A hibát
    sürgősen korrigáltam.
    Igen ám, de legközelebb megismétlődött az egész história: a zene
    újra zavarosabban szólt, mint ahogy emlékeim szerint szólnia kellett
    volna. Ismét tévedtem volna?
    Valami ármány lehet a dologban. De vajon mi? Gyanúm a CD-lemezekre
    terelődött. Sorra vettem őket, és azt a szörnyűséges felfedezést
    tettem, hogy az egyik CD ezt a kábelirányt szereti, a másik pedig
    amazt. A kétféle lemez aránya körülbelül 50-50%. Már csak a
    demólemezeimben bíztam: hátha legalább a profik következetesek lesznek
    és ugyanazt az irányt favorizálják.
    Elővettem két legmegbízhatóbb lemezemet, egy Opus3-at és egy
    Preference Recordings-ot. Még azok is eltérően viselkedtek! Eszerint a
    CD alkalmatlan rá, hogy megállapítsuk vele a kábel irányát!
    Csak nem az abszolút fázissal függ össze ez a jelenség?! Sokan
    mondogatják, hogy a CD-lemezek nagy részének hibás a fázisa. Az LP-ról
    biztosan tudom, hogy nincs vele baj, mi egyszer 10 LP-t teszteltünk
    (HFM 1986/3), és valamennyinek ugyanabba az irányba esett a fázisa.
    Nosza, előszedtem 5 darabot abból a bizonyos tízből, és azt
    tapasztaltam, hogy mindegyik ugyanazt az irányt favorizálja! A kábelek
    irányát tehát kizárólag a fekete hanglemezzel lehet meghatározni. Más
    kérdés, hogy a CD-ken ezzel még nem segítettünk, hiszen azoknak
    körülbelül a Fele továbbra is rosszul fogja érezni magát, bármelyik
    kábelirányt válasszuk is.
    Mégis igaz volna a baljós hír, hogy baj van a CD-korongok abszolút
    fázisával?
    Dehát hogyan kapcsolódik a citrom a villamoshoz, a kábelirány az
    abszolút fázishoz? Maradjunk meg a klasszikus elektroakusztika mesgyéi
    között. A kábel irányhatásának jelenségét azzal magyarázzák, hogy a
    húzás következtében aszimmetrikussá válik a kábel kristályszerkezete -
    ez tehát "hardver"-probléma. Az abszolút fázis viszont a műsorjel
    sajátossága, vagyis tipikus "szoftver"-paraméter. A kábelirány
    vízszintesen sárga, az abszolút fázis pedig függőlegesen savanyú.
    Biztos, hogy az abszolút fázis csinálja velünk ezt a mókát?
    Mindenesetre ideje volna ellenőrizni az abszolút fázist a
    CD-korongokon is. Hiszen azoknak a műsora több fekete dobozon jön
    keresztül, mint a hagyományos hanglemezműsor.
    Éppen ekkor szereztünk új CD-játszót: egy Micromega Duo-t
    (tesztjét lásd HFM 1991/2). Nem "etalonnak", nem "referenciának"
    szánjuk, hanem munkaeszköznek, különös tekintettel arra, hogy
    kétdobozos készülék: ezentúl tesztelni tudjuk majd a CD-játszók
    fődarabjait is: a futóműveket (külön) és az átalakítókat (külön).
    Azért hozom szóba éppen itt, mert a Duo-nak egy extra szolgáltatása:
    fáziskapcsolója is van. Soha jobbkor nem jöhetett volna! Most próbára
    tehetjük a CD-korongokat!
    A fázistesztre alaposan felkészültem. Összeírtam 6-6 kompaktlemezt
    a "balosak" és a "jobbosak" közül. Ha előző feltételezésem helytálló,
    tehát a kábelirány és az abszolút fázis tényleg összefügg, akkor arra
    kell számítanunk, hogy a két csoport valamelyikének (tehát éppen 6
    lemeznek) hibás a fázisa.
    Izgatottan raktam fel a korongokat - és ahogy haladtam a munkában,
    úgy lohadt le a lelkesedésem. Kábelirány ide, kábelirány oda: a
    CD-knek egytől-egyig jó volt az abszolút fázisuk, éppúgy, ahogy az
    LP-k között sem találtunk fázishibásat.
    De hadd fogalmazzak pontosan. Nem biztos, hogy a fázisuk volt jó!
    Csak azt állíthatom, hogy ugyanabban a kapcsolóállásban szóltak
    tisztábban, megnyugtatóbban. Márpedig a kettő nem ugyanaz! Hiszen a
    fázisfordítást (mint legutóbb szóba is hoztam) valószínűleg nem lehet
    elvégezni szimpla kapcsolóval, csak egy pótlólagos áramkörrel. Az
    egyik kapcsolóállásban tehát a műsorjelnek eggyel több áramkörön kell
    keresztülmennie, s ezt nagy valószínűséggel megsínyli a hangminősége.
    Ami különbséget a két kapcsolóállás között hallani véltem, az lehet
    ugyan fázisdifferencia - de azt sem szabad kizárni, hogy csupán egy
    extra áramkör torzítása.
    Ebből én azt a következtetést vonom le, hogy a fáziskapcsoló
    mégsem lehet valami elengedhetetlenül fontos szolgáltatás. Ennyi
    haszna tehát mindenképpen volt a kísérletnek.
    De a helyzet most még zavarosabb, mint annakelőtte volt. Ha a
    kábelirány és az abszolút fázis összefüggene egymással, az is éppen
    elég misztikus fejlemény volna, hiszen, hogy visszautaljak a
    bevezetőben mesélt viccecskére: a kábel vízszintesen hardver, a fázis
    meg függőlegesen szoftver. Ha viszont ez a két dolog mégsem függ össze
    - akkor ugyan mi az öreg ördög lehet az, ami benne van a CD-lemezek
    műsorában (de hiányzik az LP-műsorból!), s amely reagálni képes a
    kábelek irányára?!

    *

    Egy próbálkozás a sok közül: "önjáró" asztalka, saját tüskékkel.
    Alapanyaga 1 mm falvastagságú, 16 mm átmérőjű vascső, a hegesztése
    egészen közönséges. (De tudni kell, hogy a fémiparban általában
    jobbnak tartják az úgynevezett védőgázas technológiát. És a különféle
    hegesztőanyagokkal is jócskán el lehet "hifizni".)

    A Sound Organisation asztalka. Kb. 19*19 mm-es zártszelvényből
    készült. Anyagminőségét, hegesztési technológiáját nem ismerjük. Súlya
    megközelítőleg 4 kiló. Mérete (a tüskék nélkül) 494x396x360 mm, az
    alsó keret földtől mért távolsága 88 mm. A pozdorjalap rendkívül
    könnyű, még műanyaggal lamináltan is könnyebb, mint az általunk
    hozzáférhető pozdorjafajták. Mérete 451x354x10 mm, tehát lazán
    befekszik a felső keretbe, ahol is a keret aljára hegesztett vaskarmok
    tartják.

    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Új hozzászólás Aktív témák