- Vezeték nélküli fejhallgatók
- Hivatalosan is reagált a Core CPU-k stabilitási gondjáira az Intel
- Milyen egeret válasszak?
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Nem indul és mi a baja a gépemnek topik
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Mini PC
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- E-book olvasók
- Apple notebookok
Hirdetés
-
MI applikációkra kihegyezett, érintőkijelzős mini PC jön a Minisforum járatával
ph Az egyszerre négy darab 4K-s monitort kezelő, jól felszerelt típus a vállalat új brandjének a hírhozója.
-
Marvel Rivals - Középpontban Hela
gp Folytatódik a karakterbemutatók sorozata, a legújabb részben a Halál Istennője kerül a középpontba.
-
Poco X6 5G - egy Redmi álruhában
ma Ez az egyik legolcsóbb készülék Dolby Vision kijelzővel, és más jó tulajdonságai is vannak, de nem tökéletes.
-
PROHARDVER!
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
darvinya
titán
-
Lompos48
nagyúr
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #42252 üzenetére
Itt is lehet még olvasni róla:
MEMS (Micro-Electro-Mechanical Systems)
Everything about STMicroelectronics’ 3-axis digital MEMS gyroscopes
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Lompos48
nagyúr
válasz darvinya #42257 üzenetére
Az egyik esetben mint tranzisztor működhetett, a másikban pedig csak, mint egy pn átmenet (dióda) vitte át a jelet. Vagy egyik se volt rendben. Az ilyet illik megnézni egy oszcilloszkóppal, hogy tisztán lehessen látni. Igaz kapásból hamis az egész, mert az áramkör lényege éppen a torzítás.
Az ilyen durva kapcsolásnak lehet valami következménye a tranyókra?
50%. Vagy tönkremegy vagy nem. Mindez a feszültségek, keletkező áramok és/vagy hevülés függvénye
[ Szerkesztve ]
-
zeix
senior tag
Köszönöm a válaszokat mindenkinek!
Én, az egyszerű agyammal valami olyasmire gondoltam, amit talán házilag is kilehetne vitelezni:Egy cső kb 10mm átmérőjű, benne 2 rugó egymással szemben, a kettő között egy 10mm-es csapágygolyó.
Az egyik rugó végén a kapcsoló, a másik állítható erősségű.
Így belehetne állítani, hogy kinek mi számít vészfékezésnek.
(fékezéskor a csapágygolyó a tehetetlenség miatt előre mozdul, egy bizonyos fékerőnél a golyó benyom egy kapcsolót, ami a féklámpa és a villogtató elektronika közé van kötve.
ha nincs elegendő fékerő, a csapágygolyó nem zárja a kapcsolót, így a féklámpa normál üzemmódban működik)
Vagy valami hasonló esetleg infrasorompós megoldással.[ Szerkesztve ]
-
mezis
nagyúr
válasz don_peter #42234 üzenetére
Miért jelentene intenzív fékezést a féklámpa villogása ? Hajdanában úgy tanították, hogy ha van rá idő (hely), akkor a fékezést a fékpedál néhányszori megnyomásával kezdjük mert a villogást talán észre fogja venni a mögöttünk bambuló. Szerintem ez lenne az elsődleges funkciója, a figyelemfelhívás: lassít az előttünk haladó. Vagy kicsit, vagy nagyon. Követési távolságot meg úgy kell megválasztani, hogy bármilyen intenzíven fékez, maradjon legalább 0,00001 mm-nyi hely a lökhárítóink között.
Aztán megjelentek elektronikai folyóiratokban féklámpa villogtató kapcsolások. Kis kompromisszummal, néhány tized Volttal kevesebb feszültség jutott az izzóknak.
Újabb időkben vannak gyárilag beépített automatikák. A Citroen C3-ban pl. vészfékezéskor beindul az elakadás jelző.[ Szerkesztve ]
mezis
-
zeix
senior tag
Igen, az újabb autókban benne van a vészfék villogtatás.
BMW, Mercedes stb.
A vészfékezést biztosan nem úgy fogod kezdeni, hogy néhányszor lenyomod a fékpedált.
Erre való az elektronika, az villogtat helyetted.
A nem folyamatosan világító fényt hamarabb észreveszi az ember, még ha a periférikus látómezejébe is esik.
A köv. távolságot sokan nem tartják be, úgy ahogy a sebességet sem. -
zeix
senior tag
Adaptive Brake Light (ABL)
Van aki gyárt ilyet utólagos beszerelésre.[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
Kérdés, tudsz-e ebből vásárolni, sales email van megadva elérhetőségként, ami a nagybani eladókra jellemző (nem publikus ár).
"About Us
We are currently exporting to 45 countries worldwide with an impressive network of OEM customers such as Toyota, Nissan, Honda, Ford, Mitsubishi, Mazda, Renault, Chevrolet, Bufori, Jaguar, KIA, SsangYong, Citroen, Peugeot, etc. The aftermarket segment contributes significantly too while in the domestic scene, we cater to all the car manufacturers that demand the best."
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
don_peter
senior tag
2006-os Opel-om van abban ez alap felszereltség.
Intenzív fékezésnél villogtatja a féklámpát, normálnál csak simán világít.
2000-ben mikor vizsgáztam ezt már rutinon tudni kellett.
A másik variáció amit te is említettél az az elakadás jelző használata...
Azt hiszem ezt ki is veséztük[ Szerkesztve ]
----== Neo Geo és Arcade Fórum : www.neo-geo.hu ==----
-
BigBlackDog
veterán
Ismételten szeretnék tanácsot kérni, a történet előzménye itt lenne. Sikerült egy BD241C tranzisztort beszerezni a feladathoz, meg egy ilyen hűtőbordát. Borda és a tranzisztor közé hővezető paszta, a tranzisztor pedig a vissza a helyére került. Minden működik, csak melegedik, mint a fene. Előzőleg egy 2SD882 volt bent hűtés nélkül, viszont a annak a hőmérsékletét nem néztem sosem. Kb. 1,5 évig bírta.
Egy ilyen fordulatszám szabályzóról lenne szó. Egy másik kép itt. A kimenetén, a ventilátorok áramfelvétele 0,1 Amper volt, ~8 Voltos feszültség környékén. Pár perc után kézzel már alig lehet megfogni a bordát, ami rajta van. Ha a potit feltekerem maxra, akkor borda visszahűl kb. 40 Celsiusra. Mennyire természetes ez a melegedés? -
darvinya
titán
válasz BigBlackDog #42269 üzenetére
Láb bekötés rendben van?
2SD882=BCE
BD241C=ECBItt lehet kapni 2SD882
[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
darvinya
titán
válasz BigBlackDog #42271 üzenetére
Ventilátor és potméter jó?
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
Kernel
nagyúr
válasz BigBlackDog #42269 üzenetére
8 V azt jelenti, hogy 4 V esik a tranzisztoron (C-E között mérve), vagyis 4x0,1 = 0,4 W teljesítmény távozik a tranzisztoron, hő formájában.
Egy ilyen aránylag kis hűtőbordát az is elég jól fel tud melegíteni, ami látszólag soknak tűnhet, de ilyen tranzisztoroknál még az is elfogadható üzemi hőmérsékletnek számít, amikor kézzel már alig érinthető, olyan forró. Sok gyári készülékben tapasztalható ekkora hőmérséklet az áteresztőtranzisztorok, "stabkockák", diódák érintésekor. De attól még az évtizedekig működhet, vagy amikor szervizbe kerül, akkor is más baja van, nem ez.
Van egy ilyen "ökölszabály" is, hogy amíg kézzel tűrhető hőmérsékletű, addig bírja a szilícium, nem kell aggódni miatta.
Amikor maximumra feltekered, ez az áramkör nem tudja elérni a 12 V tápot, a C-E között marad még valamennyi feszültség (0,8-1 V körül), ami az árammal szorozva szintén okoz némi melegedést.
Ha viszont a terhelést megszakítod, nulla áram esetén ki kell hűlnie teljesen, bármilyen potméter állásnál. Ezzel lehet bizonyítani, hogy nem folyik el áram másfelé sehová. Akkor viszont nincs mit tenni, tranzisztort is rakhatnál be bármilyet, az UI szorzat annál is ugyanannyi lenne, pont ugyanannyit kell elfűtenie.
Gyakorlatban inkább arra kell vigyázni, hogy a szigetelés nélkül a kollektoron ott a 12 V, nehogy hozzáérjen valamihez. (A paszta nem szigetelés, ezt csak azért írom, mert volt már, aki azt hitte.)
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
darvinya
titán
válasz Kernel #42273 üzenetére
Gyakorlatban inkább arra kell vigyázni, hogy a szigetelés nélkül a kollektoron ott a 12 V, nehogy hozzáérjen valamihez. (A paszta nem szigetelés, ezt csak azért írom, mert volt már, aki azt hitte.)
Ezt jó tudni.
Ezzel már meg is van a hiba, mert BD241 felfogatása egyben kollektor is, és ha házhoz van kötve a hűttő borda, akkor ott rövidzár van.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
#22145024
törölt tag
Urak,
Ennek a kapcsolásnak mennyi az alsó tápfeszhatára?
Teszem azt még egy 4V-ról meghajtott relét is hajlandó kapcsolni a tranyó? Az OK, hogy ha a tranyó kinyit, akkor 30mA-es tekercsáramnál még 0.1V alatt esik a tranyón -ergo még éppen marad 3.75V a tekercsnek, de a görbesereg nagy része 10V-os Vce-re van megadva.
A Figure5-öt úgy kell értelmeznem, hogy gyakorlatilag max. 2V-os "vezérlőfesznél" simán le tudja adni a 30mA-t, ha csak 5V-tal van is táplálva a relém? (Azért lenne fontos, mert nem tudom, mennyi lesz a uC kimenetén, ami rángatja majd a relét, de annak a tápja 3-3.3V közt fog mozogni, vagyis nem 5V lesz)
A tranyó bázisán lógó LED nem fogja söntölni a kapcsolgatást, ugye?
-
Lompos48
nagyúr
válasz #22145024 #42276 üzenetére
Nagyjából a relétől függ. Más terheléssel a tranzisztor ellenne akár 1V-os táplálással is. Amivel tényleg számolni kell az a Vcesat érték. Az pedig csökkenthető a 0.25V alá is, növelve a bázisáramot. Ehhez ellenben meg kell gondolni a vezérlőfeszültség értékét, ami a belső R1-gyel együtt határozzák meg azt.
Természetesen a rajz egészét tekintve a diktátor marad a relé. -
-
#22145024
törölt tag
válasz Lompos48 #42279 üzenetére
Értem. Akkor a reléhez kellene vagy 60-as hFE, mit tudna is, de az a görbe megint 10V-ra van kitalálva.
Akkor a legjobb, ha csinálok egy kis próbapanelt és kimérem, nem? A többi csak erős saccolásEgyébként gondolom ugyanez 12V-ról etetve és ehhez passzoló 12V-os relét használva (tekercs:1kR/11mA) minden további nélkül kapcsol már akár 2V-os "bázisfesszel" is, ugye?
-
Lompos48
nagyúr
válasz #22145024 #42280 üzenetére
Nem tudom miért kell olyan makacsul ragaszkodni a "digitális" tranzisztorhoz. Egy külső ellenállással megtoldva egy mezeit kikerülsz minden felmerült problémát. Az nyugodtan leültethető legalább 0.1V-ra, mert a bázisáramával azt csinász, ami jólesik.
...minden további nélkül kapcsol már akár 2V-os "bázisfesszel" is, ugye?
Bázisfeszültségről nincs szó, legfennebb bázisáramról. Az pedig még 1V-ról is elérhető ahhoz, hogy a tranzisztor telítsbe menjen. Egyedüli feltétel: Ib > Ic/hFE. És természetesen a 0.6-0.7V-os Vbe-t meg kell haladnia a vezérlőfeszültségnek.
...de az a görbe megint 10V-ra van kitalálva.
Relémeghajtásnál én nem foglalkoznék ezzel, hisz' a tranzisztor zárt és telített állapot között kapcsolgat.
[ Szerkesztve ]
-
Skillet
addikt
újra elektronikus fénycső előtétekkel kapcsolatosan kérek segítséget.
2db t5 39wattos fénycsövet hajtott meg eddig egy helvar előtét. sajnos nem kapcsolható külön-külön a két cső, ha az egyiket kiveszem, nem világít a másik sem.
ehelyett keresek másikat. vagy 2db előtét kellene az 1-1 csőhöz, vagy 1, de akkor működjön úgy is, ha az egyik csövet kiveszem, vagy végszükség esetén olyan is szóba jöhet, ahol különböző bekötés kell, ha egy, vagy ha kettő csövet akarok működtetni.
elméletileg úgy is csak egy cső fog világítani, de ha mégis kettő kell, akkor legyen rá lehetőség...még ha picit körülményesen is.
költséghatékony megoldást keresek.
nagyon köszönöm.Mess With The Best! Die Like The Rest! 8G GALANT VR4^ever
-
mezis
nagyúr
válasz Skillet #42282 üzenetére
Én egy Osram márkaboltban vettem elektronokus előtétet, de kisebb teljesítményre. Nem költség hatékony, de állítólag nagyon kíméletesen indítja a fénycsövet.
(Költséghatékony megoldás: hagyományos fojtó, gyujtó helyett néhény 1N4007-es dióda, kondenzátor, feszültség sokszorozó kapcsolásban. Kiégett izzószállal is beindít. Persze csak akkor, ha nem zavar az 50 (100 ?) Hz-es vibrálás.)
mezis
-
Tl_
tag
Üdvözletem!
Volna egy távirányítós led szalag, ami igen csak furcsa dolgokat produkál.
Első sorban az előéletét.
Megvettem hardveraprón egy "kedves" /kollégától/ még decemberben.
Használtam 1 hónapig, miután néhány helyen a kék led kiégett belőle
le kellett tépnem a plafonról, ekkor láttam meg, hogy a tápja csak 3A -ad le
de a szalag 6A -igényelne. Egyébként egy tök gagyi tápja van noname csak
annyi van ráírva 12V 3A de még az sem látni, semmi védelem nincs benne.
Nem hallottam a hangját mert sohasem voltam elég közel hozzá.
3 hete vettem hozzá egy 12V 6A -es panasonic univerzális tápot. Az ilyen kis
sugárhajtómű hangot adott ki a tekercse, azt hittem hibás a táp, de vissza adták
a pénzem, pedig mondták, hogy nem hibás. Később bátorkodtam venni egy 12V 10A
tápot nem egy gagyi, német gyártmány. Ugyan úgy olyan kis süvítő hangot ad ki a tekercse.
A többit még: Kipróbáltam egy Hypro 350W táppal ugyan ez a hang, függ attól is az ereje, hogy
le vagy fel veszem a fényerőt. Később egy Gigabyte 420W táppal most meg az én kis
750W -os FSP tápommal, szintén ugyan ez a hang pedig ez már 25A / 12V
Próbáltam földelt konnektorba dugni de ugyan ez, mivel az ilyen hálózati dolgokhoz én
nem nagyon értek ezért tenném itt föl a kérdést.
Mi lehet? Hajítsam ki ezt a led szalagot? Kicsit dühítő, mert a nyárzáró buliban jó lett volna.Köszönöm előre is!
Üdv! Joci. -
Batman2
őstag
Összeraktam a szuper kondis projekt step-up tápját a TPS61220-as IC-vel, de sajna feszültség helyett áramerőt mértem véletlen rajta, így lehet tönkre ment az IC.
Mikor észre vettem átkapcsoltam a műszert, de a 2,75V bemenőből nem adja a beállított 3V-ot, hanem csak olyan 2,5V környékén. Ha 2V-ot adok rá, akkor pedig olyan 1,8V csorog át rajta.Gondolom, a z áramméréssel túlterheltem a kapcsoló FETet és tönkre ment, ezért nem növeli a feszültséget a kapcsolás.
Kerestem az adatlapjában arra vonatkozó információt, hogy van e az ICben túlterhelés elleni védelem, de nem leletem ilyet, így gondolom, nincsen benne.Ha lesz időm, másik ICvel újra próbálkozom.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Kernel
nagyúr
Mivel a fényerőszabályzó kapcsolóüzemben szabályoz, impulzusokban veszi fel az áramot, így nem olyan különös, hogy a tápegység hallható hanggal reagál.
Mint magad is tapasztalhattad, PWM-tápoknál ez gyakorlatilag természetes, amennyiben a terhelőimpulzusok frekvenciája a hallható tartományba esik. Kivédeni megfelelő LC-szűréssel lehetne például. Vagy nem foglalkozni vele, nem egy kártékony jelenség, bár nem zárom ki, hogy a tápegység kimeneti pufferkondenzátorának elhasználódásában esetleg szerepet játszhat, de csak hosszabb távon.
Ez nem a LED-szalag problémája. Ha direktben, szabályzó nélkül kötnéd a tápegységre, akkor nem rángatná a tápot.
Gyakori eset az is egyébként, hogy például egy névlegesen 6 A-es LED-szalag jóval kevesebbet vesz fel, akár a felét, erről méréssel lehet meggyőződni. Leszabályozva még kevesebb átlagáramot. (Mivel változó szélességű impulzusokról beszélünk, a csúcsáram nyilván nem csökken, csak az átlagos áram csökken.)
Olyan is előfordulhat, hogy a sok LED közül néhány selejt. Ezzel kapcsolatban esetleg azt kell ellenőrizni, hogy a tápegység nem megy-e véletlenül 12 V fölé.
Egyébként egy tök gagyi tápja van noname csak
annyi van ráírva 12V 3A de még az sem látni, semmi védelem nincs benne.Értékelhető fotó a panel két oldaláról (vagy legalább felülről) többet elárulna, de túláramvédelem gyakorlatilag minden PWM-tápban van, illetve stabilizált szokott lenni a kimeneti feszültség.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Skillet
addikt
annyira azért nem kell költséghatéknynak lennie. csak nem a 10ezres kategóriában gondolkodom. ha egy csövet tud szabályozni, akkor max 3e/db. ha kettőt, akkor max 5e. ma meg kell vegyem. osramon kívül ötlet? ott nem találtam megfelelő előtétet. amelyik két csövet vezérel, a kapcsolás alapján csak egyszerre működik a kettő. olyat meg nem találtam, ami egyet vezérel.
ezt találtam. végszükség esetén veszek ilyet. a kapcsolási rajz szerint máshogy kell bekötni egy cső, és máshogy két cső működtetéséhez.
[ Szerkesztve ]
Mess With The Best! Die Like The Rest! 8G GALANT VR4^ever
-
Batman2
őstag
Akarok építeni egy egyszerű NiCd akku töltőt egy akkus fúró csavarozóhoz, aminek nincsen meg az eredetije.
Arra gondoltam, hogy LM317-essel készítek egy áramgenerátoros kapcsolást, ami a konstans árammal tölti az akkut, csak a max. töltött feszültségen való lekapcsolás megvalósítása nem teljesen tiszta számomra !
12V-os akkuról lévén szó, a 10db cellájának olyan 14,5V-nál van a végfeszültsége, tehát itt vagy le kellene kapcsoljon teljesen a töltés, vagy át kellene kapcsoljon konstans feszültségre, vagyis ne engedje a feszültséget tovább emelkedni.
Ezt ugyan úgy meg lehetne valósítani, hogy olyan trafóról táplálnám a töltőt, ami kb. 1,2-1,4V-tal ad magasabb névleges feszültséget, mint 14,5V, így a tápon eső feszültség miatt az áram folyás lecsökken, mert a táp már nem képes tartani a beállított értéket.
De ez nem teljesen pontos érték és trafót sem olyan könnyű pont olyat szerezni, ami kell.Másik lehetőség, hogy feszültség korlátot állítok be a táppal, az áramerő korlátozását pedig egy ellenállással oldom meg, ami viszont folyamatosan csökkenő áramerőt jelent, nem konstans értéket.
Harmadik lehetőség lenne, hogy két tápot kötök sorosan egymás után, az első a feszültséget stabilizálja, a második pedig az áramerőt.
Viszont ez több alkatrész, magasabb költség, én pedig minél olcsóbban szeretném kihozni.Lehet e valahogy egyszerűen kombinált módot összehozni ?
Én leginkább maradnék a feszültség korlátos táp, és egy kisebb értékű áramkorlátozó ellenállás mellett, mint legegyszerűbb, kompromisszumos megoldás mellett.
Egy plusz komparátorral amúgy meg lehetne oldani a max. fesz. lekapcsolást, akkor is ha áramkorlátos (áramgenerátoros) tápot éípítek, de ez már megint plusz költség.
Magamnak megcsinálnám, de másnak készítem, nem akarom, hogy sokba kerüljön, mert nincsen sok pénze.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Batman2 #42290 üzenetére
Még az jutott eszembe, hogy esetleg egy ízzót tehetnék be áramkorlátozónak az ellenállás helyett, amivel valamelyest még szabályozni, stabilizálni is lehet a töltő áramot is, mivel az erősebben korlátoz akkor, mikor nagyobb az áramfelvétel és kevésbé, vagy alig, ha kicsi.
Egyszerű és olcsó.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Kernel
nagyúr
válasz Batman2 #42286 üzenetére
Van az IC-ben áramérzékelés is, ez azonban nem védi meg a belső booster-diódát (vagy backgate-diódának nevezi a dokumentáció) a zárlatkor fellépő áramtól, miután az direktben a bemenet és kimenet közé kapcsolódik:
Emiatt, mint utalnak is rá a doksiban, a zárlat esetén kialakuló áram nagyságát az áramkör maradék ellenállásai határozzák meg (külső+belső).
Vagyis a túláramvédelemről külön gondoskodni kell. Ha viszont a dióda tönkremegy, anélkül az áramkör nem tud "step-upolni", hogy jó magyarul fogalmazzak.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz Batman2 #42290 üzenetére
Nem biztos, hogy érdemes ezt túlkomplikálni. Ha például 1200 mAh kapacitású soros akkuk vannak benne, akkor egyszerűen elkezded tölteni 120 mA árammal, azt rajta hagyod 14-16 óráig.
Még az sem baj, ha véletlenül elfelejtkezel róla, mert a kapacitás tizedének megfelelő töltőáramot tartósan el kell viselnie, elvileg 24 órát is elbírna.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Batman2
őstag
válasz Kernel #42292 üzenetére
Igen, valóban a dióda fúj ki jó eséllyel előszőr, anélkül meg már valóban nem működik, de átenged áramot továbbra is.
Olyan 600mA-ről csorgott le az IC-n átfolyó áram olyan 250mA-ig, és kétszer is lemértem, mert nem értettem, hogy miért mutat a műszer csak 0,5-öt, mire rájöttem, hogy ez nem feszültség, hanem áramerő 10A-es méréshatárban.Igaz, egy LM317-es tápról ment a meghajtás, ami ugyan 1,5A felett valahol korlátozni kezd, így nem a teljes zselés akku áram ment rá, de minden bizonnyal már ez is bőven elég volt neki a tönkremenetelhez.
Köszi, hogy rávilágítottál.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Kernel #42293 üzenetére
Igen, ez is igaz, viszont én arra gondoltam, hogy azért gyorsabban töltsön fel neki az akku, mondjuk 0,5C-vel menjen a töltés, így a gyárilag 1,5Ah-ás akku olyan 800mA körül kezdene, úgy állítanám be az ízzóval.
Már csak az a kérdés, hogy milyen ízzót kellene használnom ?Használhatok 12V-osat, az viszont lehet, hogy túl keveset korlátoz, ha viszont mondjuk egy 6V-osat használok, akkor sokkal jobban felízzik, ami jobb áram korlátozást, szabályozást tesz lehetővé.
Ha viszont esetleg zárlatos, vagy nagyon kimerült cellát rak rá, akkor a 6V-os ízzó tönkre is mehet, mert átfolyhat rajta a közel 14V töltőfeszültség.
Még számolgatok és mérek ezügyben, hogy mi lehet a jobb.Voszont még azon gondolokom, hogy valami nagyon egyszerű LEDes jelzőt is tennék bele, hogy tudja az illető, mikor van kb. feltöltve az akku.
Megfelelő zener diódával érdemes egy LEDet összekötni, vagy esetleg egy adag sorbakapcsolt kisáramú egyenirányító diódával (pl. 1N914, 1N 4148), vagy egy ellenállás osztóra kötni a LEDet, ami pont akkor éri el az alkalmazott LED nyitófeszültségét, mikor az akku eléri a csúcsfeszültséget ?
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #42297 üzenetére
jól van-jól van . . . , az áram folyik át rajta, nem a feszültség !
Sajna azt nem tudtam kideríteni, hogy az eredeti akku mennyit bír max. csak a NiCd akkuk általános töltési jellemzőiből tudtam kiindulni.
A 9V-os (8,4V) blokkokon kívül a többi cella általában minimum bírja a kapacitása 1/3-adával való töltést.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Kernel
nagyúr
válasz Batman2 #42296 üzenetére
Akkus szerszámoknál szoktak gyorsított, 6 órás töltést is alkalmazni, de nem biztos, hogy érdemes ehhez ragaszkodni. Itt már kellemetlenebb, ha úgy felejtődik, vagy ha nincs rendesen lemerítve minden cella. A kevésbé merült cellák nyilván hamarabb feltöltődnek, utána a többi betöltött energia már feleslegbe megy, kénytelen elfűteni az akku, hőfok emelkedik.
Ha C/10-en töltöd, egy ponton az is átmegy felesleges túltöltésbe, viszont kímélőbb az áram, nem hevíti annyira, tartósan is jobban elviseli.
A gyári töltőt elintézik diódás egyenirányítóval, ami nem is lenne rossz, mert az akkunak állítólag előnyösebb lehet a lüktető töltőáram, mint a sima DC. Memóriaeffekt, tartósság szempontjából.
Sima DC-értéket viszont egyszerűbb beszabályozni egy közönséges multiméterrel, építeni egy áramgenerátort hozzá.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
Új hozzászólás Aktív témák
- Vezeték nélküli fejhallgatók
- Hivatalosan is reagált a Core CPU-k stabilitási gondjáira az Intel
- Milyen okostelefont vegyek?
- Poco X6 5G - egy Redmi álruhában
- Politika
- Milyen egeret válasszak?
- Nothing Phone 2a - semmi nem drága
- Milyen légkondit a lakásba?
- Székesfehérvár és környéke adok-veszek-beszélgetek
- HBO Max & OD topic
- További aktív témák...
- Tyű-ha Lenovo Thinkpad T14 G2 Üzleti "Golyóálló" Laptop 14" -50% i7-1185G7 4Mag 16GB /512GB FHD IPS
- Ej-ha Lenovo Thinkpad T14 G2 Üzleti "Golyóálló" Laptop 14" -50% i7-1185G7 4Mag 32GB /512GB FHD IPS
- Eladó Nitro Venture TLS Snowboard Bakancs 46-os
- Eladó Nitro Team 2022 162W Snowboard Deszka
- Új Lenovo Ideapad Flex 5 x360 Érintős Hajtogatós Laptop Tab 15,6 -30% Bivaly AMD Ryzen 5 5500U 8/512
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest