Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    Üdvözlet mindenkinek !

    Akartam egy kis elektronikai fejlesztést véghezvinni analóg, hagyományos vezérlésű modellvasút terepasztal esetében.
    Készítettem két jelző vezérlő kapcsolást, egyszerű relés-diódás logika, hogy vezéreljek egy 4 és egy 3 fényű jelzőt.
    Maga a kspcsolás rendben is működik, de a vasúti hálózatba beszerelve már nem.
    A működésük az egyes szakaszok be-, vagy kikapcsolt állapotával függ össze. Ha a szakasz fel van kapcsolva, akkor semmi gond, minden rendben működik, akár van a sínen fenn mozdony, akár nincsen.
    Ha viszont a szakasz le van kapcsolva, de van rajta mozdony, akkor a pálya menet szabályozó egyik állásában kapcsol a jelző vezérlő logika reléje és a fényjelzés is, a mozdony ugyan nem mozdul a sínen, de finoman búgni és remegni kezd, van valami áramfolyás rajta keresztül.
    A mozdonynak ez a fölös terhelése és a fals jezés zavar !
    A jelző-pálya és vasúti trafó kapcsolása sematikusan a következő:

    A trafó a rajzon is láthatóan ad egyik kimenetén 16V~ áramot a kellékeknek (váltók, jelző vezérlők, lámpák, stb.) és ad a másik kimenetén 12V- áramot a pályán keresztül a mozdonyoknak, kocsi világításnak.
    A 12V egyenáram oldal is rendelkezik egy föld pólussal, amihez képest kapcsolja a menetkapcsoló a másik szálat +, vagy - irányba.
    A váltakozó és egyenáramú oldal föld pontját össze kell kötni a jelzők, szakaszok megfelelő működéséhez, ezzel nem lehet mit csinálni.
    A szakszoknál szintén a kapcsolások megfelelő működéséhez a föld pólus van megszakítva, egyenként kapcsolhatóan.
    Amikor a pálya aktív pólusa a földhöz képest pozitív, nincsen semmi gond, akár fel van kapcsolva a szakasz akár nincs.
    Ha viszont negatív, és van a sínen mozdony, akkor a jelző vezérlő relé kapcsol, a jelző fals jelzést ad, a mozdonyon pedig áram folyik, de nem mozdul, csak remeg.
    A pályán feszültséget mérve, ahogyan negatív irányba tekerem a menetszabályozót, azonnal legalább -9V feszültség jelenik meg, ami miatt már érthető a relé bekapcsolása, teljes menetállásban pedig -19V körüli a feszültség.
    Ha a mozdony rajta van, akkor csak 0,5V körül lehet mérni a két sínszál között, ennyi megy át a mozdonyon, a többi a relén esik, ami jóval kisebb terhelés a mozdony motorjánál, az itt szinte rövidzár.
    Ha a szakasz fel van kapcsolva, tehát a föld pólus kapcsolódik a pályához, akkor csak -17V mérhető terheletlenül a pályában.
    A mozdony enyhe búgása, remegése zavar jobban, hogy nehogy károsodjon, olyan mintha váltakozó áram jutna rá, de szerintem a jelzőn és vezérlőjén nem juthat rá váltakozó áram, csak szaggatott egyenáram és a kicsi áramerő/feszültség miatt gerjed csak, nem tud még megmozdulni, ami a relén-ellenálláson-diódán átcsorog.
    Jól gondolom e? :U
    Másik kérdés, hogy ha ez mind így van, ahogyan gondolom, lehet e valahogyanezen javítani, ezt a hibát megszűntetni, úgy, hogy a jelző és vezérlője is működjön, ahogyan szerettem volna? :F

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák