Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Miklós315

    aktív tag

    válasz niof #1025 üzenetére

    "Továbbra is azt mondom, hogy vallásnak semmi helye az oktatási rendszerben"
    Ha abból indulunk ki, hogy azt feltételezzük: kényszerű indoktrinálás keretében vallás-nevelik a kiszolgáltatott kölköket, akkor jogos felvetés, mert ezt így nem lehet (több okból csak egy: nem praktikus hatásmechanikailag, viszont legalább ellenszenvet, lázadást kelt, könnyű kikezdeni, stb.).
    Ha viszont abból indulunk ki, hogy iskolai hittan keretében a Föld nagy vallásait átfogó alapismeretek szintjén végigveszik (markáns ismertető- és megkülönböztető jegyek;etika; érdekességek), akkor azért egy alapműveltség elleni daclázadásként értelmezhető a kategorikus elzárkózás...
    Egy iskolában (egyházi fenntartásúban is - egyébként -, de államiban végképp) nem hit-át-nevelnek, és a legtöbb, ami kötelező elemként felmerülhet nem-állami intézményben (tehát egyházi fenntartásúban), az ima (óra előtt, vagy csak első óra előtt, esetleg nap legvégén zárásként), de ugyebár van iskolaválasztási opció...

    "ahogy a szexuális nevelésnek/érzékenyítésnek sem."
    A lobbinak valóban semmi helye (a szexuális érdeklődés és irányultság úgyis magától felmerül az ember életében: hogy úgy mondjam, nem kell neki reklám), de pl. - akár - osztályfőnöki óra keretében egy alapszintű osztályközi beszélgetés az érzelmek/párkapcsolatok témakörben nagyjából "ki is válthatná" a szakórát (főleg, mert felkészülés - szándék - kérdése, hogy a kötelező nemi betegségek/fogamzásgátlás téma is letudódjon ugyanezen "kurzus" keretében).
    Fontosnak tartom, hogy elsősorban a szülők, rokonok (család) feladata, felelőssége lenne a gyereket felkészíteni az életre. Ezért a családi nevelés és az iskolai oktatás nem helyettesítheti, mindössze kiegészítheti egymást a felnövekvő ifjú titánok számára fontos "adatok" átadását tekintve, illetve a "kérdés-válasz" topik számára szolgáló tér biztosítására.
    Ha van bizalom és megfelelő légkör, akkor a szülőhöz, a tanárhoz, a diáktársaihoz is fordulhat az aktuális kérdésével, gondolatával.
    Szintén fontos - de erre már utalásszerűen kitértem korábban -, hogy mit várunk el a tanároktól. Én spec. nevelőként is tekintek rájuk: példamutatás, etikai mintaszolgáltatás és megtanítása, felelős felnőttként segíti ifjabb embertársait betagozódni az élet nevű társasjáték szövevényes, de mintázatok által megragadható szabályrendszerébe. Ha csak tankönyvfelolvasó biorobotként tekintünk a tanárra, nem a közösségbe szervesen illeszkedő humán társra, akkor kiváltható az egész iskolarendszer (tantóstul-értékelésestül) algoritmusokkal, azt "home office".
    De szerintem egyetértünk ebben ez alapján: "Mondjuk lehet, hogy nekünk még azt és úgy tanítottak, ahogy kellett, a tanáraink, a szüleink is olyanok voltak, akik egy megfelelő erkölcsi/érzelmi hátteret, támaszt adtak."

    "A vallás (...) üzlet"; "ahogy a valláshoz kapcsolódó, arra épülő egyházak ezt megvalósítják, az eléggé gyomorforgató."
    Részigazságnak tartom.
    Pl. neoprotestáns vonalon dívik a "miből éljünk meg? alapítsunk egyházat, majd eltartanak a hívek" megközelítés: minden második sarkon egy "karizmatikus lelkivezető" temploma alakul(t), aztán magyaráz mindent, ami a csövön kifér. Abszolút üzleti modell. A show-turnék, stb. szintén.
    Másrészt, túl általánosító megítélése a dolgoknak. Klasszikusan az szokott mögöttes gondolatként meghúzódni - amit te is felvillantottál -, hogy "a vagyonon ülő gazdag-kövér papok, mint Smaug, a sárkány féltik a pozícióikat, a zsíros megélhetésüket"... Nos, pont te cáfolod meg ezt a plántált ítéletet, amikor felhozod: "A nálunk dolgozó pap is bazinagy városi terepjáróval jár, pedig csak egy kis faluról van szó, ~1000 fővel." Azt megkérdezhetem, hogy ez a papotok a tiéteken kívül még hány település plébániáját viszi...? Hány órát autózik miséről misére, faluról falura, kórházból temetésre, stb., stb.?
    Talán hallottad, de évtizedek óta paphiánnyal/lelkészhiánnyal küzd mindegyik történelmi nagy egyház. Ergo a híveknek két választ adhat az adott egyház: "bocs, így jártatok" vagy "persze, lesz mise, megoldjuk - bocs atyám, még két templomot megkaptál, írd be a naptárba".
    Innentől meg jöhet a vagyoni kérdés: pazarlás (lehetséges!) egy drágább terepjáró (alkérdések: hány pap van összesen adott egyházban?; hány céges autó van adott egyházban?, milyen arányban luxusautók/hétköznapi verdák alkotják a flottát?; milyen beszerzéssel jutottak hozzá egyik-másik autóhoz (adomány, pályázat, vegyes-fizetés, nettó zsebből fizetés)?; stb.) vagy felmerült, hogy "ár/érték/használat/tuning-->ár/érték/szerelési idő és költség" képlet alapján inkább 7 milliós terepjáró, mint 4 milliós városi korzózó (egy hegyek-völgyek közt megyényi települést konstans látogató egyházfinak)...?
    Fontos: ahol ember van, ott bűn és korrupció is van. A kereszténység alapvetése, hogy "az ember bűnös (esendő), de van megváltás (remény)". Az ateista-humanista antropológia gyökeresen eltér a keresztény emberképtől. ebből levezetve gyökeres etikai, morális keretrendszerbeli eltérés is lesz tettenérhető végül. Röviden: lehet irigykedni/szidni a terepjárós papot (adatok nélkül, tét nélkül, csakmert alapon - egyébként még az is előfordulhat, hogy tényleg korrupt, tolvaj, hedonista illetőről van szó), de a full ateista vonalon nemde ugyanígy tettenérhetőek a visszásságok? Nemde, az egyetlen közös pont a két brancs közt: az ember?

    "Ha rajtam múlna, semmilyen egyház nem létezhetne. Vallás igen, ne keverjük a kettőt, mert nem ugyanaz."
    Alapvetően téves gondolat. A tér-idő teljes cáfolatot biztosít: minden egyes vallás (hit) magával vonzotta a "papságot" (legyen bár egy darab sámáné/gyógyítóé a törzsben e szerepkör), és ez már előrevetíti a "vallás/hit magánügy"-tétel cáfolatát is, mert a vallás mindig is közösségi kapcsolódásként jelentkezett az adott csoportban. Összekötő kapocs, egy közös jellemző, egy közös cél, egy közös (rendező)elv, egy közös válasz valamely - a lét alapvető mibenlétére irányuló - kérdésre.
    Amikor a "magánügy, otthon a négy fal közt egyedül" mormogást bedobja valaki, akkor nettó valóságtagadást követ el, halmazatilag, mivel agresszív ignoranciát kíván eszközölni: "tűnjetek el!".
    Csakhogy: amíg lesznek (kis-nagy) tömegek, akiknek alapvető jelentőségű a hit/vallás, addig nem lehet csettintéssel "eltüntetni" e tömegeket, e jelenséget. Akkor már - addig is - érdemesebb lenne MEGÉRTENI, MEGISMERNI (csupán ismeretszerzés, nem átlényegülés szintjén) azt, amit kőbután (se kép-se hang) rugdalnak eme "felvilágosultak"...

    "Mert mi is a vallás igazából? Az emberek múlandóságtól való félelmén alapuló hazugságbiznisz, amiben az egyház az ernyőszervezet, amelyik megnyugtatja a kis lelkedet, hogy a halál után is minden rendben lesz, közben meg tartja a markát. Ha eleget fizetsz, üdvözülni fogsz."
    Ismerethiány rulez!
    1. Kereszténység: baromira nem nyugtatgatja a lelkedet a lehetséges örök kárhozat esélyével...
    2. Buddhizmus: elsődleges célja a "kijutás a létből", vágyik az elmúlásra (Nirvána)
    3. Az egyház (most bármely vallás bármely "egyházára" - intézmény - értve) emberekből álló élő szerveződés, melynek vannak valamely látszólag merev keretszabályai (tanok, eljárásrendek), de egyrészt ezek is - mint az üveg - lassan, nagyon kis mértékben, vagy épp robbanásszerű reform keretében módosulhatnak, másrészt az ember maga a korrupció melegágya (forrása). Nem az egyházzal van a baj, vagy tán az ENSZ, EU, Kongresszus (USA), Párt (Kína, É-Korea) nem korrupt, nem bűzlik, nem gyanús...? Minden esetben, amikor az "egyháza(ka)t" vádolják (bárki, bármivel), egy dolgot mindig figyelmen kívül hagy a képletben: az emberi tényezőt. Amelyik hitetlenül, egyháztalanul ugyanoda jut (bűn)... mert ilyen a természete. Lehet tehát a tüneteket csúfolni, de miért nem inkább a forrással foglalkozunk ("ha már a mélyére ásunk a dolgoknak")...?
    4. "Ha eleget fizetsz, üdvözülni fogsz." - Nem fogsz, mert nem így működik (az alaptanítás ismerete hívőként nem árt az embernek...), így tehát könnyű a "hamis prófétákat" felismerni és elkerülni... A tanítás az ellenkezőjét mondja, a nyerészkedő bűnös meg kiállítja magáról a bizonyítványt, amikor hazudik és megpróbál megvezetni.

    És akkor jön a pofáncsapás a "mosolygó gyilkos" - bármely egyháza(ka)t támadó akárki - részéről, mert evidens módon bedobja, hogy "Persze, alapvető emberi jog a szabad vallásgyakorlás, ezzel nincs is semmi baj", csak "ne már, mert zavar, meg fúúj". :DDD

    "Lehet mondani, hogy van közösségépítő ereje"
    Persze, hogy lehet, mert minden civilizáció alapja valamely (intézményesült) vallás volt. :K
    Másik kérdés, hogy van közösségromboló ereje is: mert a hit/vallás/egyház természeténél fogva csak egy "eszköz/út/módszer", így a "használótól" függ, hogy mivé fajul a környezet/körülmények sokasága. Megint az esendő ember...

    "Láttál már szegény papot? Nincs ilyen."
    Láttam, így: de, van ilyen. ;)

    "Az elismert egyházak kapják a támogatást a kormányoktól, meg a nép is tejel nekik rendesen, mert megkövetelik tőlük. El sem kaparnak a földbe, ha nem vagy hajlandó fizetni..."
    A feudalizmus birtokrendszere megoldotta a fenntartási problémát. Ezt magunk mögött hagytuk: feltűnt, hogy az emberek 90+%-a nem "birtokos", csak bérlő-dolgozó (napszámos), akiknek még a munkáért is versenyeznie kell, hogy egyáltalán legyen...?
    Az adományok (perselypénz, stb.) baromira nem azt a volument hozzák, amit a régi - fix, saját - bevételek. Az infrastruktúra (épületek, eszközök, stb.) sem csettintésre, hanem pénzért "regenerálódik". A szolgáltatások (kórházi, szociális ellátás, oktatás, árvaház, stb.) sem "ingyen működnek", működtető pénz van mögötte.
    Lakbért, szemétszállítási díjat, benzint/bérletet, stb. fizetsz? Miért? Nem ingyen kellene járnia? Bármely szolgáltatás (telefontól a fodrászon át az egészségügyig (adó)) nem ingyen jár: fizetsz érte. Ha valaki egy egyházközösség tagjaként élte le az életét, feltehetőleg rendezve van a temetése is. Ha "potyautas" volt, akkor sincs elzárkózás, csak nem kis részletekben éveken át, hanem "egy összegben" kell kiegyenlíteni a számlát. Ez ennyi. Rengetegen akarnak egyházi esküvőt is, de életükben soha nem voltak templomban (csak hát faján néz majd ki a képeken a hacacáré), mégis megoldható. Nos, ha te (ha rajtad múlna...) felvetetted, mit szigorítanál: én (ha rajtam múlna) úgy hajtanék el minden "turistát" a bánatos búsba, (esküvő-keresztelő-temetés), mint a pinty... Ez valóban nem bizniszszolgáltatás kéne legyen, de két okból nem zárkózik el az egyház (pl. katolikus) ettől az engedékenységtől: 1. kényszer-praktikus: fogynak a hívek, a papok, hátha alapon "befektet" a jövőbe a "hogyne, mindent lehet, max ennyiért/annyiért", 2. a keresztény tanítás: alapvetően missziós (nyílt) jellegű, így elfér ez is a bevonzás (missziózás) keretébe ("kerülj beljebb").

    "ez magánügy, az én jogom eldönteni, hogy ezt akarom e, vagy nem (illetve melyiket akarom), és egy szervezetnek semmi köze hozzá, majd én gyakorlom, a magam módján"
    Nos, innen gyökerezik az egész tévút...
    A hit tárgya mindig a - vélt (megismerés problematikája: ismeretelméleti kurzus helye) - igazság, legvégső "élet-értelme" típusú kérdésekre fellelhető válaszok kutatása. Hit esetében ez többnyire valamely Istenben ér véget. Az igazság tehát (ebből levezethetően) abszolút, nem relatív, így tehát nem egocentrikus, hanem deo-/univerzum-/sorscentrikus. A viszonyok fordítottak: a hívő ember idomul az igazság által meghatározott valósághoz, nem pedig az ember formálja környezetét az aktuális vágyaihoz (milyen ironikus, hogy a szekularisták vádolják manipulációval a vallásokat, miközben ők maguk nettó önző valóságtagadást hajtanak végre...).
    Röviden: akármely létező vallás tanaihoz, kereteihez idomulsz, a "szabályrendszeréhez" tartod magad a cél érdekében (pl. üdvözülés), mert így kell, így működik a dolog, vagy valóban kitalálhatsz egy saját vallást, ami mindig épp olyan, amilyen kedved van... aztán majd egyszer úgyis eldől, kinek volt igaza (egyáltalán bárki eltrafálta-e a tutit)... Csakhogy alapvetés, hogy a vallások/hitek légvégső soron sosem aktuális egyéni örömforrás (fogyasztói szemlélet), hanem az "Igazságra irányultság" eszközei voltak. Itt tévedsz, amikor előbbit feltételezed ("akarod, mert jár"), az utóbbiról nem tudomást véve.

    #1028 niof:
    "nem tartom helyesnek az ifjú kori vallási nevelést"
    Erről megy is a vita (pl. keresztények belső köreiben), de üdv-teológiai érvek mentén alakult ki (mintegy logikus kérdésként merült fel, hogy a meg nem kereszteltek - csecsemők, fiatalok - sorsa mi lesz) a gyermekkeresztelési gyakorlat, amit (szerintem) szintén teológiai érvek mentén meg is haladtunk, szóval, ezzel a megközelítéseddel szimpatizálok (nem feltétlenül értek egyet, de érthető, jogos felvetés).
    A legfőbb ok, amiért nem tudok egyetérteni: a kisgyerek egy "szivacs", mindent is meg tud tanulni a környezete felfogása, kipróbálása által, így a hit sem elsajátíthatatlan misztikus valami, hanem igenis elmagyarázható (mire irányul, hogyan kell ezt-azt a szertartást, mi a jelentősége, stb.), aztán cseperedve úgyis elmélyed benne egyre jobban (vagy épp elhagyja)...

    Amikor a saját (tudat alatt működő-ható) etikai kódexed szerint neveled a gyerekedet, ugyanazt hajtod végre a gyereken, amit egy hívő a hite szerint, csak esetleg más hívószavak mentén írható le az életmódot jellemző szabályrendszer (mit, miért, hogyan, mi célból, stb.).

    "Szerintem."

Új hozzászólás Aktív témák