- Gaming notebook topik
- Melyik tápegységet vegyem?
- Elkészült Oroszország első litográfiai berendezése
- SSD kibeszélő
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- OLED TV topic
- Milyen SSD-t vegyek?
- Apple notebookok
Hirdetés
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
-
Nyárköszöntő hardverszemle
ph A desktop gép, notebook és ház nyomába sokféle periféria szegődik, sőt, még egy VR headset is tiszteletét teszi heti rovatunkban.
-
Kihagyták az NVIDIA-t egy új AI-hálózati szabványból
it Számos big tech cég összefogásával készült el egy új AI-hálózati szabvány, mindebből viszont kihagyták az NVIDIA-t.
Új hozzászólás Aktív témák
-
b.vr
őstag
válasz konyi79 #6044 üzenetére
Ha már itt nagyon rámentetek erre az nd filter meg záridő témára (mondjuk nekem pl nem is ír ki a képről beágyazott adatokat, így amúgy sem tudhatom hogy mennyi tartalék volt záridőben, de)
"A képeket nézve egy ND szűrőt szerezz be hozzá."
Elég téves megközelítés. Sosem volt 1.2-n sem szükségem ND-szűrőre. Amire szabadtéri portréfotózásnál viszont tényleg szükség van az jó helyszínen, időpontban és fényviszonyok között fotózni.
(ND szűrő porté_fotózásnál_ egy elég haladó témában hasznos, amikor valaki vakut is használ és tudatosan szeretné a környezeti fény vs vaku hatását változtatni. Jó, meg esetleg ha valami fizetős munka valami nagyon nyakaterekerten belekényszeríti hogy csakis alkalmatlan időben és helyszínben alkalmatlan fényviszonyok között fotózzon, de itt nem nagyon valószínű hogy erről lett volna szó:)[ Szerkesztve ]
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
hibavissza
veterán
Önmagában a fókuszsík és háttér távolsága nem határozza meg az elmosódás mértékét. A gyújtópont-érzékelő távolság is kell hozzá. Magyarán közelebbi tárgytávnál nagyobb lesz a mosoda.
Már FF-en sincs krémes bokeh a linkelt képekhez hasonló gyutávnál. MF gépeknél már lehet. MFT-n marad a Brenizer vagy PS neural.
Brenizerhez is 50 f1,4 inkább. 45 f1,8 szerintem nem annyira jó. Nyilván mozgó téma nem működik ebben az esetben.[ Szerkesztve ]
-
konyi79
addikt
A te megközelítésedből teljesen igazad van, de ha nem te irányítod az eseményeket, hanem pl dokumentálod, nem fogsz tudni berángatni mindenkit a fa árnyékába, egy rendezvény fölé felhőt rendelni. És itt nem segítség az mft gépek ISO200 kezdő értéke sem.
#6052 Lassú Víz
Erre gondoltam igen. Ha 1/32000 nem is mindennapos, de a mechanikus 1/4000 redőnynél azért nem árt gyorsabb. És igen, akkor tényleg nem kell ND szűrő. Kivétel ha videózol, vagy svenkelsz.. -
Hi!King
őstag
válasz konyi79 #6054 üzenetére
Nekem volt anno olyan kompakt fényképezőgépem, aminek nem volt elektronikus zára, és csak 1/2000-et tudott, és téli havas tájon napsütésben f/8-nál nem volt elég, úgy hogy a kis szenzorához az f/8 volt a legkisebb rekesz, és azzal a rekeszértékkel szar volt a minőség.
Panasonic GX800-al ritkán, de már volt hogy használtam az elektronikus zárat 1/16000-es záridővel, mert olyan fényes volt odakint, hogy kellett, és ugye az ISO200-as kezdőérték... Pedig f/3.5-nél nincs nagyobb max. rekeszű obim. Ha lenne egy f/1.8-as és használni akarnám tűző napon is nyitott rekesszel, simán előfordulhatna, hogy még az 1/16000 sem elég.
-
b.vr
őstag
válasz konyi79 #6054 üzenetére
Mondjuk egyreszt dokumentalasnal pont tokmindegy akkor legfeljebb rekeszelni kell, masreszt meg ilyesmikre gondoltam akkor hogy ha egy fizetos munka rakenyszerit valakit (bar ahhoz jo hulye megrendelo kell hogy a tag rekeszt megkivanni legyen esze, de ahhoz meg ne hogy amugy hagyja hogy a fotos mondja meg milyen korulmenyekre van szukseg hogy jo kepek legyenek, de biztos van ilyen, miert ne lenne) De mindegy is, a lenyeg hogy nagyon tudatosan vallalt specialis esetektol eltekintve ne ND filterben gondolkozzon a portrefotos.
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz Hi!King #6055 üzenetére
Bizony vannak fényviszonyok amikor f/1.8 + ISO 200 mellé nemhogy az 1/16000, de még az 1/32000 is kevés. Bár azért szerintem nem törik le senki keze ha egy kicsit visszarekeszel, nem fogja drámaian megváltoztatni a háttérmosást. Ha mégis finnyadék valaki (esetleg vaku miatt kell a hosszabb záridő), ott megúszhatatlan az ND szűrő.
-
b.vr
őstag
válasz Hi!King #6055 üzenetére
De ertsd mar meg pont az a lenyeg hogy miert is kellene tuzo napon maximumra nyitott rekesszel fotozni? Nekem pl. ahogy irtam is meg sosem volt erre szuksegem, 1.2-n sem, es fotozom eleget. Ez egyszeruen nem jo megkozelites, es a hasonlok miatt agyal es kesziti magat meg a cuccait egy csomo fotos teljesen mesterkelt problemakra.
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
b.vr
őstag
válasz Stauffenberg #6057 üzenetére
Finnyadek valaki es amugy meg tuzo napon akar portrezni mert az amugy altalaban milyen szuper? Szerinted ez mennyire jellemzo helyzet? Ne szorakozzunk mar
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
MrChris
nagyúr
válasz Hi!King #6055 üzenetére
Fotózz rawban és 1 EV-vel fölé korrekciózva a középre súlyozott fénymérésnek, majd postban alapként visszahúzod ennyivel. Így nyersz legalább 1 fényértéket. Sok esetben pl. balatoni pára még jobban is föléexpózhatsz, használd a zebrát. Kb ez az ETTR. Így fotóztam végig a nyarat és egészen bevált, a sötét részeket szebbre meg lehet csinálni, elvileg kétszer annyi infó marad benne. A nagyon világos tartomány nincs igazán kihasználva (histogramon látni), pedig a digitális rögzítésnél ott a legtöbb az információ tartalom.
[ Szerkesztve ]
-
konyi79
addikt
Nem értelek, miért olyan ördögtől való erős fényben teli rekeszen ellőni expót. Miért baj az, ha szabadtéren nappal ki akarsz valakit emelni a tömegből?
Ne csak a klasszik modellel sétálós előre tervezett portréban gondolkodj, szülhet az élet ott és akkor is igényt arra a képre, amikor a te szabályaid szerint amúgy alkalmatlan.
Olyankor meg vagy az ND kell, vagy a megajánott gyors e-shutter. -
nozs23
addikt
Nem pont. Gyakorlatilag túlexponál, majd visszahúzza. Highlightot könnyebben bebukod, de valamivel kevesebb lesz a zaj az árnyékban. A végeredmény ugyanaz, mintha túlexponálnád és utólag visszahúznád postban. Nem minden szituációban ez a nyerő hozzáállás, de van amikor hasznos. Gyakorlatilag ETTR.
-
b.vr
őstag
válasz konyi79 #6063 üzenetére
Na az ilyenekre vonatkozott hogy “Ez egyszeruen nem jo megkozelites, es a hasonlok miatt agyal es kesziti magat meg a cuccait egy csomo fotos teljesen mesterkelt problemakra.” Te pontosan hanyszor is voltal ilyen helyzetben? Amikor ez kellett a jo kephez?
Es akkor jon egy kezdo aki meg abban is bizonytalan milyen objektiv kellene neki, de maris jossz hogy ND szuro az kellene, pedig ha mar tanacsadas akkor az a jo irany neki hogy jo helyszint keressen, jo napszakot, szep fenyeket. De nekem mindegy, gorgessetek meg kicsit ezt a kerdest."Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
topikk
senior tag
Amugy az e-shutter-t mi korlatozza? Miert tud az E-M1 ii 1/32000-t, mig a Sony A7 iii, vagy Nikon Z csak 1/8000-t? Ennel gyorsabban is ki lehet kapcsolni a pixeleket.
[ Szerkesztve ]
-
Hi!King
őstag
-
hibavissza
veterán
válasz MrChris #6061 üzenetére
A Sony MFT szenzor picit jobb rolloffban, de nem annyira. A kérdéses Pana 16 megás szenzor kimondottan ocsmány munkát végez ilyen tekintetben. Szóval GX80-on már biztos nem működik ami G9-en még igen. Inkább szűrök zajt a sötét részeken, mint büntessem magam a Pana highlight kezelésével. ETTR felejtős MFT szenzoron. Az inkább kanonéknál divat.
Ja és, ha RAW akkor MÁTRIX fénymérés. Szerintem.[ Szerkesztve ]
-
PuMbA
titán
válasz hibavissza #6075 üzenetére
Az ETTR ma felejtős mindenen, a szenzorok fejlődése miatt. Amikor 3-5 EV-t húzol vissza APS-C-n és FF-en.
[ Szerkesztve ]
-
b.vr
őstag
válasz Hi!King #6070 üzenetére
"De mint írtam, az 1/4000, ha egy gépen csak mechanikus zár van, kisebb rekesz esetén is lehet problémás."
Hm, lenne erre konkrét példád a képeid között? (nem is a kép hanem a beállítások) Havas-napfényes képet most hirtelen nem találok, de pl. hogy hasonló világos témájú példát hozzak, mediterrán déli vakító napsütés, felhő sehol, fehér homok, világos sziklák (Menorca, de sok más lehetne, amúgy tavasszal/ősszel szoktam utazni de idén mentem amint tudtam, nehogy kútba essen az ősz), mind a 12-40 mind a 9-18cal általában f/6.3-7.1 szokott lenni utazásnál a rekesz, és most direkt keresgéltem nagyon ritka az amikor egyáltalán 1/1000nél valamivel kisebb rekesz kellett volna - szóval volt itt még a rekeszben és záridőben tartalék bőven (nekem e-m1-van), nem ez sose a gond hanem hogy mindig legyen elég ivóvíz"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
hibavissza
veterán
Highlightbol is iszonyat sokat vissza lehet huzni.
MFT-n nem nagyon. Ne hozzuk ide a FF Sony és Canon érzékelőkre olvasott téziseket. A kiindulás egy gx80-volt. Nincs annak semmi tartaléka csúcsfényben. Ráadásul ocsmányul ég ki. Blooming mindenhol. Ha választanom kell egy szürke folt sárga karimával és a zajos árnyékok közt, nem kérdés melyik a szembetűnőbb, nehezebben korrigálható.
-
MrChris
nagyúr
válasz hibavissza #6080 üzenetére
Azért ne becsüld le a kis gépet, nem egy dinamika mágus, de van ott egy kis játék. Nézd meg ezt a gx80 képpárt, baloldali -1EV, jobboldali +1EV, ez 2EV különbség. A lámpa ki van égve, de simán lehúzom a világost 2EV-vel a sötét szintjére és nagyon egyforma, kivéve a zajt, mert az eléggé lecsökkent. Utóbbiért lehet értelme ETTR-ben lőni, persze ha tényleg nincsenek durva kiégések. Meg nem kell megijedni ha túlexpós 1-1.3EV-vel. Szerintem.
-
hibavissza
veterán
válasz MrChris #6081 üzenetére
Csúsztatsz. Egy ilyen beállított képnél helyesen kell exponálni és kész. Meg úgy általában is. Egy elkapott pillanatnál viszont arra kell ügyelni, hogy semmiképp ne égjen ki, mert ezek a kis szenzorok hirtelen és csúnyán égnek ki amit nehezebb korrigálni mint zajt szűrni.
Ezzel nem kérdőjelezem meg azt, hogy téged pedig a zaj zavar annyira, hogy inkább reszkírozod a bloomingot. Csak azt írtam le, hogy én hogy gondolom.
[ Szerkesztve ]
-
Stauffenberg
Topikgazda
válasz hibavissza #6083 üzenetére
Mindkettőtöknek igaza van, az ETTR jó módszer egy arra alkalmas szenzorral és arra alkalmas témán. Máshol pedig pont inkább a csúcsfényeket védő aláexponálás a célravezetőbb. A téma és a szenzor karakterisztikája együtt adja ki, melyik a jobb.
-
-
Neck
veterán
Közelítsd meg a dolgot kicsit nyitottabban. Alapvetően két féle szituáció létezik (szerintem). Az egyik, amikor egy előre megválasztott kép miatt alakítod a körülményeket (pl nyitott rekeszes mosott hátterű portré, és ehhez választott napszak, helyszín, stb). A másik, amikor egy adott szituációból kell kihozni a legtöbbet, az eszköztár / beállítások / technikai tudás segítségével. Pl hiába akarok én naplementés portrét a gyerekemről a nyaralás alatt a horvát tengerparton, ha az pont akkor alszik, vagy ha még nem alszik, akkor megsemmisíti a világot maga körül. Ebben az esetben kénytelen vagyok akkor fotózni, amikor ébren van, mondjuk a verőfényes százezer EV -s környezetben, S emiatt vagy f22-re rekeszelek, hogy ne fehér kép legyen a végeredmény, vagy (ha szeretnék kis DoF képet) felrakok egy ND-t.
TLDR; nem mindig te alakítod a körülményeket, néha alkalmazkodni kell hozzájuk.
[ Szerkesztve ]
An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"
-
Neck
veterán
válasz t72killer #6085 üzenetére
Én szintén, általában úgy járok jobban. Az újabb Sony szenzorok nagyon jók ebben az ISO invariancia miatt. Simán vissza lehet hozni több FÉ-t az árnyékokból érdemi zaj nélkül, viszont kiégni meg nem fog.
De Stauffenbergnek van igaza, a téma és a szenzor együtt határozza meg, melyik ad jobb eredményt.
An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"
-
b.vr
őstag
? De hát ezzel semmit se tettél hozzá, ezt a két esetet én is leírtam. És azt is leírtam mi volt a gond: azokat a képeket meglátva nem ND filtert kell ajánlgatni hanem stb stb, stb
(valamint: ha elolvastad amiket írtam, ott egyáltalán nem hasraütésre hanem konkrétan szerepelt pont a maximálisan szikrázó déli napsütéses tengerpartos példa, nem tudom honnan dobod be ezeket itt is hogy f22 meg felrakni ND filtert...., ezek ilyen íróasztal mögötti elmélkedések, és ahogy írtam ez gond mert ezek félrevisznek. Miközben konkrét példával leírtam tipikusan f/6.3-f/7.1, és még 1/1000-nél gyorsabb záridő se nagyon kell)"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
Neck
veterán
Ja, értem, szóval 1 hozzászólás alapján kikövetkeztetted, hogy én sose fotóztam tengerparton, csak íróasztal mögül elmélkedek
Ha f1.4, vagy uram bocsá' f1.2 a rekesz, akkor megnézem, hogy oldod meg ND nélkül. Maximum szobrozol ott 1-2 órát, amíg jön egy felhő.An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"
-
b.vr
őstag
? Komolyan, mikor írtam ("következtettem") arra hogy sosem fotózál tengerparton? Azt írtam hogy f/22-t meg ND filtert vizionálni tengerpartra az íróasztal mögötti okoskodás. És teljesen konkrétan leírtam hogy miért.
Erre hirtelen átváltottál az f/1.2-re... hehe, bocs de ide már nem szeretnélek követni (főleg hogy ez is ki lett már tárgyalva)"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
konyi79
addikt
Szerintem ezt engedd el.
Még jópár évvel ezelőtt korábbi munkahelyemre céges rendezvényekre mindig vittem a gépem. Akkor még a6000-em volt, meg szerettem nagyon a 50F18-at, sokat szedegettem is ki a népeket egy-egy képre, örökítettem meg pillanatokat.
Ja, se tengerpart, se fehér homok csak focikupa meg bográcsverseny: mégis szűk volt F1,8-on is az 1/4000s záridő, abban meg még ugye nincs is elektronikus, de valójában egyetlen croppos váz se tud ilyen 1/16000 időket mai napig Sonyban.
Ide vettem én egy B&W ND8-at, el is voltam vele, lettek vele nem tökéletes portrék, de csak sikerült kiemelni a káoszból azt, amit szerettem volna. Nappal. Így sikerült kiemelni a győztem szakácsot a nádasból meg a jócsajokat a tömegből.Így a képeket látva ez eszembe jutott, hol is láttam én utoljára ilyen nappali tág rekeszes kiégett képeket, utaltam is rá, erre jobban oda kellene figyelni, akár egy ND szűrővel. Most már tudom, van jobb megoldás: nem írom be mindenhova.
[ Szerkesztve ]
-
Neck
veterán
Akkor most olvasd vissza az "érvelésed", kezdve mondjuk az ilyen hozzászólásokkal, mint:
Finnyadek valaki es amugy meg tuzo napon akar portrezni mert az amugy altalaban milyen szuper? Szerinted ez mennyire jellemzo helyzet?
Én elengedtem ezt a dolgot, mert nem fogadsz el más nézőpontot, szituációt, megoldást a sajátodon kívül, én pedig leírtam amit akartam.
Konyi:
Én is így vagyok ezzel, bizony jól tud jönni a kicsi DoF, főleg, ha a tömeg miatt nem én választom meg a hátteret. Ilyenkor pedig nem nagyon látok más megoldást ND szűrőn kívül.[ Szerkesztve ]
An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"
-
b.vr
őstag
...és dagasztod tovább a semmit... A témában legelső hsz-emben már szerepelt hogy el tudok képzelni olyan esetet amikor erre szükség lehet. Semmi újat nem tettél ma ehhez hozzá. Csak fölöslegesen ajánlgatod nekem hogy legyek nyitottabb meg fogadjak el más nézőpontot. Persze hogy elfogadom, tőlem ha valaki például a tengerparton akar déli napsütésben portrékat csinálni és elmosni azt a szép tengerparti hátteret amiért odament és azt gondolja ez neki így lesz jó nyaralós emlékkép és megőrülne ha rekeszelni kellene, részemről csinálja, ez semmiben sem mond ellent annak amit írtam (sőt semmi plusz nyitottságra nincs ehhez szükség hiszen mindenki olyan képeket készít magának amilyet csak akar) De akárhogy dagasztod ezt a témát, ettől ez a legkevésbé sem lesz jellemző helyzet, a fotót készítő emberek nagyon-nagyon-nagy többsége tökéletesen elvan az ilyen helyzetekben teljesen szokványos rekeszeléssel és záridőkkel nd filter nélkül. Aki meg mégsem, na azok a nem jellemző, speciális eset, ők meg használják nyugodtan.
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
b.vr
őstag
válasz konyi79 #6091 üzenetére
Elnézést ha megbántottalak, bár szerintem az első, #6051es hsz-emnek nem volt semmi éle. Leírtam benne hogy azokat a képeket látva a legeslegfontosabb tanács a jó helyszín, jó időpont és szép fények, de ugyanúgy leírtam azt is hogy persze lehetnek olyan nagyon speciális helyzetek amikor szükség lehet az ND filterrel. Aztán amikor zéró újdonsággal már az X-edik hsz generálódik és dagasztani kell a semmit akkor valóban élesebben kezdek fogalmazni, de emiatt tényleg elnézést kérek tőled, ne jussunk el oda hogy Te is meg én is azt a következtetést vonjuk le hogy akkor inkább ne is írjunk semmit.
"Oscar bácsi meg nem gyütt"
-
Neck
veterán
Mint ahogy te sem tettél hozzá semmit az eddigi beszélgetéshez, azon kívül, hogy szerinted mit csinál az emberek nagy többsége. Klasszik általánosítás, ami vagy igaz, vagy nem. Szerintem nem volt semmi rossz abban, hogy a fórumtársak megemlítették a kérdezőnek az ND filtert, ha mást nem, szélesítették a látókörét. A fórum erre való, nem pedig a saját igazad nyomatására tűzön-vízen keresztül...
Én a magam részéről ennyiben hagyom, mert nem ezért járok ide, hanem sokkal inkább szélesíteni a saját látókörömet.
An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"
-
Neck
veterán
Nem tudom, volt-e már, nem szigorúan MILC téma, de úgy néz ki, a C1 22 fog tudni HDR, illetve panoráma fűzést is. Szerintem ez nagyon jó hír :)
An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"
-
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs