AMD Radeon RX 480 8 GB – az új népkártya?

199-239 dollárért kínál fejlett architektúrát, problémamentes játékot és VR-élményt az AMD Polaris 10.

A virtuális valóság és a multimédia

Az AMD a LiquidVR fejlesztő- és futtatási környezetet is frissítette, amelynek egyrészt része lesz az előző oldalon taglalt TrueAudio Next rendszer, de fontos változást jelent a csökkentett minőségű leképezés is. Utóbbi az NVIDIA saját – manapság VRWorksnek nevezett – csomagjában már egy ideje benne volt Multi-Res Shading néven. Az AMD ezt Variable Rate Shadingnek nevezi, de a működési elv ettől még ugyanaz, vagyis a rendszer a sztereó 3D-s képkockának csak a középre néző szem fókuszpontjában lévő részét számolja ki teljes felbontással, míg a képkocka szélén felezett vagy negyedelt felbontással történik a számítás. Nyilván ez ront a megjelenítés minőségén, de cserébe gyorsabban lesz kész az adott sztereó 3D-s képkocka.

A Variable Rate Shading és a szemkövetés
A Variable Rate Shading és a szemkövetés

Az AMD azonban kiegészíti egy fontos rendszerrel saját konstrukcióját, ugyanis a csökkentett minőségű leképezés egyértelmű hátránya, hogy a szem mozog a lencse előtt, vagyis nem nézi szükségszerűen a kép közepét. Ilyenkor olyan területekre is tévedhet, ahol a felbontás már nem natív, hanem csökkentett, ami nyilván minőségileg kifogásolható. Erre az esetre az AMD beépített egy szemkövető rendszert a LiquidVR-ba, amit az aktuális headsetek ugyan nem tudnak használni, de előbb-utóbb lesznek olyan konstrukciók, amelyek követni fogják a szemmozgást. Az így beérkező adatok alapján a LiquidVR a Mantle API input assembler lépcsőjében beállíthatja, hogy a kilenc nézőpontra vágott képkocka esetében a fontos, középső nézőpont mely területet fedje le, ugyanis az akkor natív felbontás mellett lesz leképezve.

További adalék, hogy a LiquidVR szoftveres kiegészítése is érkezik az év későbbi részében, ami lehetővé teszi a fejlesztők számára a DirectX 12 használatát a virtuális valósághoz tervezett játékokhoz. Mint ismeretes, ma még csak a DirectX 11-et lehet fejlesztésre használni.

Multimédiás szempontból a Polaris 10 új UVD motort kapott, amelynek a verziószáma nem derült ki, de a korábbi 6-os opcióhoz képest extra a VP9, illetve a 10 bites HEVC támogatása maximum 4K-s felbontásig 60 Hz-es frissítéssel. Javult egyébként a H.264-es formátum mellett is a dekódolás, így elérhetővé vált a 4K felbontású 120 Hz-es videók gyorsítása is.

Alaposan frissült a VCE blokk, ami szintén nem kapott verziószámot, de ettől függetlenül a H.264 mellett már képes HEVC videókat is kódolni. Az új egység teljesítménye 4K-ban 60, 1440p-ben 120, míg 1080p-ben 240 fps-re elég. Mindemellett az új VCE kétmenetes kódolást használ, ami jelentősen javít a felvett vagy streamelt videók minőségén.

A videók streamelésére, illetve ezek felvételére az AMD mostantól három szoftvert is támogat, így a Gaming Evolved applikáció mellett használható az OBS (Open Broadcaster Software), illetve a Plays.tv is.

A HDR extrája
A HDR extrája [+]

A Polaris 10 különlegessége még a HDR úgymond kvázi teljes támogatása. Utóbbit az AMD már a 300-as sorozatba tartozó Radeonokon is kezeli, mivel az oda érkező frissített lapkák a korábbi verzióknál jobb kijelzőmotort kaptak. Erről részletesebben az alábbi hírben írtunk. A Polaris termékcsalád extrája azonban a még fejlettebb kijelzőmotor, amely már a 12 bites HDR monitorokkal is megbirkózik, ráadásul a HDR tartalmakat extrém magas képfrissítési érték mellett is képes kezelni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés