ATI Radeon 9550

Tesztek és tuning

Tesztek és tuning

Elsődleges célunk az volt, hogy megállapítsuk, mennyivel lassabb ez a kártya a 325/200 MHz-es órajelen, illetve a 400/300 MHz-en üzemelő Radeon 9600 és 9600 Pro verzióktól. Másodsorban megvizsgáltuk, mekkora tuningpotenciál rejtőzik az alacsony frekvenciák mögött. Az összehasonlításhoz javarészt D3D RightMarkot használtunk, tuninghoz a közkedvelt UT2004 és FarCry teszteket végeztük el. A tesztkonfiguráció is igazodott a kártya alsókategóriás jellegéhez:

  • Abit NF7-S alaplap
  • AMD Athlon XP 11x166 MHz processzor
  • 2 x 256 MB DDR333 RAM
  • 80 GB Maxtor 8 MB cache, 7200 rpm merevlemez
  • Windows XP + SP1

Kezdetben a kártyával érkezett Asus-meghajtót használtuk, majd kipróbáltuk a Catalyst 4.7 és 4.5 verziókat is. A konkurens kártya egy Sapphire Radeon 9600 Pro 128 MB volt Catalyst 4.7-tel.

Látható, hogy teljesen egyforma belső felépítéssel van dolgunk, a sebesség pontosan a frekvenciák arányában változik, nekifogtunk hát a tuningnak. Az első tesztsorozat után a kártya meglepően hideg maradt, ezért nagy lépésekkel haladtunk előre, és végül egy 8 x 8 cm-es tápventilátor beiktatásával a bravúros 400/300 MHz-ig jutottunk. Ez 60 %-os GPU-, illetve 50 %-os RAM-tuning. Az előbbi nem meglepő, hiszen mégiscsak a 9600 Pro magjával van dolgunk, de a 300 MHz váratlan volt az 5 ns-os, 200 MHz-re hitelesített, memóriától. Akkor hökkentünk csak meg igazán, amikor az Asus drivere helyett a 4.7-es Catalystot telepítettük fel, ugyanis kártya már 250 MHz-es memóriasebességnél szemetelni kezdett. Az 4.5-es meghajtóval próbálkozva ismét minden hibátlan volt 300 MHz-ig. Nem hagyott nyugodni a dolog, és módosítottuk a kártya Device ID-jét, és láss csodát: 9600-nak álcázva már a 4.7-es meghajtóval is vígan szaladgált 400/300-on!

UT2004-ben jól nyomon követhető a gyorsulás, különösen a 4xAA/4xAF beállítás érdekes, mert ott látható, hogy a 200 MHz-es memória már nagyon kevés. A frekvencia emelésével a sebességnövekedés jelentős: anizometrikus szűrés és anti-aliasing nélkül 28 %, 4xAA/4xAF mellett akár 73 % is lehet. Érdekes, hogy a 9600-ra való módosítás és a 4.7-es meghajtó telepítése után 10 % fölötti gyorsulást mértünk az Asus-meghajtóhoz képest. Kíváncsiság kedvéért mértünk 4.5-ös Catalysttal is, és ott 9600-ra módosítva az Asus meghajtójához hasonló eredményeket kaptunk. Úgy néz ki, a kanadaiak még csiszolgatják a meghajtót ehhez a játékhoz is. Fontos, hogy nem túl erős tesztgépünk 1024x768 pixeles felbontásnál még néhány képminőség-javító funkció bekapcsolása után is játszható sebességet produkált.

FarCry-ban már nem ilyen rózsás a helyzet. Alapfrekvencián csak 800x600-as felbontáson, low detail beállításban lehet elérni játszható sebességet, de még tuningolva is ezen a felbontáson kell maradnunk, igaz high detailben. Meg kell jegyezni, hogy a demó javarészt nyílt terepen dolgozik nagy poligonszámmal (150–200 000), zárt terekben (50–100 000 poligon) kicsivel 30 fps fölötti eredményt értünk el 1024x768/high detail beállításban is. A meghajtókkal és BIOS-szal való bűvészkedés itt nem hozott gyorsulást. A sebességnövekedés 800x600-as felbontásnál 43 %, 1024x768-nál 26 % (ebben már feltehetőleg közrejátszik a gyengébb konfiguráció is).

Utolsó, D3D RightMark-tesztsorozatunkban ismét visszatér az UT2004-ben is tapasztalt gyorsulás az újabb driverrel. A sebesség növekedése arányos volt a GPU órajelének emelésével.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés