GeForce GTX 460: erre várunk két éve

GTX 460: ezzel kellett volna kezdeni

Az NVIDIA nemrégiben bemutatott, elvileg középre pozicionált GeForce GTX 465-öse nem aratott osztatlan sikert, több okból sem. Egyrészt egyáltalán nincs középkategóriás ára, másrészt a többi fontos mutató tekintetében is lemaradásban van a konkurenciához képest. Úgy tűnik, hogy ezt az NVIDIA is felismerte, ugyanis cikkünk megjelenését követően szinte azonnal esésnek indult a kártya ára. A kezdeti 80-90 000 forintról 65-70 000 közé csökkent, azonban sovány vigasz ez nekünk, hiszen még így is jóval drágább, mint szeretnénk. Tudomásul kell vennünk, hogy az USA-ban 200 dolláros, ugyanakkor az EU-ban 200 euróért kapható középkategóriás VGA idehaza az euró/forint átváltás miatt inkább a felsőbb szegmensben versenyez. Szeretnénk azt mondani, hogy jelen cikkünk főszereplője, a GTX 460 már valóban középkategóriás kártya, de a megjelenést követő árakat (60-65 000 forint) látva még odébb van a középkategória határától, azaz 40-50 000 forintos ártól. Nincs mit tenni, legfeljebb várhatunk az árak esésére. Mindezek ellenére a GeForce GTX 460-ról már elmondható, hogy ez az a kártya, amire sokan vártak.

A Fermit, azaz GF100 kódnevű architektúra köré épülő videokártyákat már jól ismerjük, a GeForce GTX 480 és GTX 470 igazi vadállatok lettek, de az is kiderült róluk, hogy nem igazán a PC-s piacra készültek. Tény, hogy videokártyák, és ennél fogva játszhatunk velük, de számos olyan funkciót támogatnak, amire a hétköznapi játékos felhasználóknak semmi szüksége, mégis többszörösen fizetnünk kell érte: először a pénztárnál, másodszor a mindennapokban a fogyasztási/melegedési mutatók miatt. Az NVIDIA hiába szeretné magának a GPGPU piac nagy részét, a PC-s videokártyákat sem hagyhatja teljesen figyelmen kívül, mert egyelőre ebből élnek. A GF100 alapvetően a GPGPU piacot célozta meg, tehát várható volt, hogy kijön egy olyan GPU is, ami a játékosok céljait szolgálja és ez lett a GF104. Képzeljük el a Fermit a duplapontosságú számolási sebesség, a gyorsítótárak és a ROP-blokkok számának megnyirbálása, illetve az ECC támogatásának megszüntetése után. Ezekre nincs szükség sem játék, sem az egyre terjedő videókonvertálás közben, ugyanakkor rengeteg tranzisztort takaríthatunk meg kiiktatásukkal. Nos, a GF104 ezt az irányt követi, tehát elmondhatjuk, hogy ez az első, ténylegesen PC-s játékosoknak szánt, DirectX 11-es NVIDIA GPU. Ez azonban még korántsem minden.


GF100 (GTX 465/470/480) és GF104 (GTX 460)

A GF104 nevében továbbra is Fermi, de az első, "nagy" Fermihez képest számos ponton megváltozott. Az új GPU felépítése hasonló az előzőéhez, de az erőforrásokat átcsoportosították. A GF100-ban található SM-ek (streaming multiprocesszorok) 32 számolót (CUDA-magot) tartalmaznak (2 blokkba rendezve), ezt a GF104-ben 48-ra növelték (3 blokk). Ha több az egyidejűleg elérhető számoló, akkor több utasítás végrehajtása válik lehetővé, ehhez azonban gyorsabb és hatékonyabb ütemezésre van szükség, és talán ez az a pont, amiben a GF104 jelentős előrelépésnek tekinthető. Az ütemezők számán nem változtattak, maradt kettő (SM-enként), de ezekhez egy helyett immár kettő-kettő dispatch egység (menetirányító) kapcsolódik, tehát így egy helyett egyszerre két utasítást képesek feldolgozni, azaz lényegében szuperskalár működésről beszélhetünk. A Fermi TLP alapú működése (Thread Level Parallelism), vagyis a szálszintű párhuzamos feldolgozás a GF104-ben kiegészült az ILP-vel (Instruction Level Parallelism), azaz az utasításszintű párhuzamos feldolgozással. A GF104 egyidejűleg maximum 4 végrehajtóegységet képes kihasználni a hétből, míg az eredeti GF100 maximum kettőt a hatból (melyek: kettő vagy három CUDA-blokk tizenhat számolóval, load/store-ok, SFU-k, interpolátorok, textúrázók). Ezt megfejelve duplájára, négyről nyolcra nőtt az SM-ekben található SFU-k (Special Function Unit) száma is, melyek a sin/cos/log/exp/sqr/stb. utasítások végrehajtásáért felelősek, és főleg az interpolációban segédkeznek.


GF100 és GF104

Mindennek köszönhetően a GF104 nem szimplán egy legyengített GF100, sőt, ami azt illeti, sokkal jobb annál. Namost a GPU- és a CPU-gyártóktól már megszokhattuk, hogy egyes esetekben letiltanak néhány részegységet. De mi a helyzet a GF104-gyel? A GF104 összesen két GPC-t (Graphics Processing Cluster) tartalmaz, melyekben egyenként négy SM található, tehát a GPU összesen nyolc SM-mel gazdálkodhat. SM-enként nyolc-nyolc textúrázóval ez 384 CUDA-számolót és 64 textúrázót jelent. A chip 256 bites memóriavezérlővel rendelkezik, ez 64 bites csatornákra oszlik, csatornánként két ROP-blokkal, tehát ez utóbbiból összesen 8 blokk, vagyis 32 egység áll rendelkezésére. További részletekbe menő elemzés korábbi hírünkben található.


GeForce GTX 460: végre! [+]

Az első GF104-re épülő kártya a GeForce GTX 460, ebben a nyolcból csak hét SM aktív, ebből következően 336 CUDA-maggal és 56 textúrázóval gazdálkodik. A kártya ajánlott GPU/stream processzor órajele 675/1350 MHz, a memória pedig 900 MHz-en (GDDR5 3600 MHz-en) ketyeg. Az NVIDIA láthatóan továbbra is hadilábon áll az órajelekkel, hiszen az AMD 40 nm-en már régen elérte a 850 MHz-et. Apropó, memória. A GTX 460-ból két verziót adnak ki: a drágábbikon 1 GB, az olcsóbbikon 768 MB memóriát találunk. A 768 MB-os verzión nem csak a memória mérete kisebb, de a memória csatlakozása is lassabb (256 helyett 192 bit), illetve kevesebb az aktív ROP-blokk (8 helyett 7), tehát figyeljünk, mert a 768 MB-os GTX 460 ténylegesen lassabb az 1 GB-os változatnál. Hogy mennyivel, arra a tesztek adnak választ.

VGA megnevezése Radeon HD 5850 Radeon HD 5830 Radeon HD 5770 GeForce GTX 465 GeForce GTX 460 GeForce GTX 275
GPU kódneve Cypress Juniper Fermi (GF100) GF104 GT200b
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC) 55 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 2,15 milliárd 1,04 milliárd ~3 milliárd 1,95 milliárd 1,4 milliárd
GPU /
shader órajele terhelve
725 MHz 800 MHz 850 MHz 608 MHz
1215 MHz
675 MHz
1350 MHz
633 MHz
1404 MHz
GPU /
shader órajele üresjáratban
157 MHz 157 MHz 157 MHz 51 MHz
101 MHz
51 MHz
101 MHz
300 MHz
600 MHz
Számolóegységek száma 288 komplex és 1152 darab egyszerű stream processzor 224 komplex és 896 darab egyszerű stream processzor 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor 352 db (11 x 32) skalár stream processzor 336 db (7 x 48) skalár stream processzor 240 db (10 x 24) skalár stream processzor
Textúrázók száma 72 textúracímző és -szűrő 56 textúracímző és -szűrő 40 textúracímző és -szűrő 44 textúracímző és -szűrő 56 textúracímző és -szűrő 80 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 4 blokk (16) 8 blokk (32) 768 MB: 7 blokk (28)
1 GB: 8 blokk (32)
7 blokk (28)
Támogatott DirectX-verzió 11 10
Memóriavezérlő 256 bites hubvezérelt 128 bites hubvezérelt 256 bites crossbar 768 MB: 192 bites crossbar
1 GB: 256 bites crossbar
448 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1000 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5) 802 MHz (GDDR5) 900 MHz (GDDR5) 1134 MHz (GDDR3)
üresjáratban 300 MHz 300 MHz 300 MHz 67 MHz 67 MHz 100 MHz
Max. memória-sávszélesség 128 000 MB/s 76 800 MB/s 102 656 MB/s 768 MB: 86 400 MB/s
1 GB: 115 200 MB/s
127 008 MB/s
HD filmek lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 2) Purevideo HD (VP4) Purevideo HD (VP2)
TDP 151 watt 175 watt 108 watt 200 watt 768 MB: 150 watt
1 GB: 160 watt
219 watt

GTX 460-asok az Asustól

A sok elmélet után végre lássuk a kártyákat! Lehetőségünk nyílt letesztelni mindkét GTX 460-as típust, tehát egy 1 GB-os és egy 768 MB-os verziót is megvizsgáltunk. Mindkét kártya az Asustól származik, az 1 GB-os verzió ráadásul egy túlhajtott TOP utótaggal ellátott típus, ez 675/1350/900 MHz helyett gyárilag 775/1550/1000 MHz-es órajeleken működik.



A GTX 460 1 GB-os verziója az Asus tálalásában [+]

A két kártya méretei megegyeznek; a GTX 460 21 cm hosszú, ami a "régimódi", valódi középkategóriás VGA-k méreteit idézi fel bennünk. Az Asus 1 GB-os TOP verzióján egy dupla magasságú hűtőt találunk, de a hűtőbordán található burkolat nem ér el a monitorcsatlakozókig, így a magas hűtésnek nincs speciális csatornát képező funkciója. A hűtőborda nem érintkezik a memóriákkal, csak a GPU-val, felette pedig egy 9 cm-es ventilátor található. Felülről is látszik, hogy egy hőcsöves megoldásról beszélünk. A kártya túloldalán nincsenek chipek, így csak a néhány itt található MOSFET kapott passzív hűtést. A nyomtatott áramköri lap egy teljesen egyedi, új tervezés, igazából egyik korábbi GeForce-ra sem hasonlít. (Bár első ránézésre a G80 alapú GeForce 8800 GTS jutott róla eszünkbe, de az hosszabb, és igazából teljesen más.) Az 1 GB-os változaton a GPU körül nyolc memóriachipet találunk, a kártya széle felé haladva a feszültségstabilizáló alkatrészek vannak, felettük pedig két darab, hatpines PCI Express tápcsatlakozó található. Jól látszik, hogy a GTX 460 SLI-kompatibilis (de csak kétutas SLI-re van lehetőség) és egyes hírek szerint jó esély van rá, hogy piacra kerüljön egy GTX 460 SLI-alapú videokártya, ami a Radeon HD 5970-nel venné fel a versenyt.


A hűtés (Asus GTX 460 1 GB) [+]

A hűtőborda anyaga alumínium, a GPU felett pedig egy olyan rézbetét található, amibe három hőcsövet ágyaztak bele. Ami egyértelműen kiderül a képekről, az az, hogy a GTX 460-nak nincs szüksége olyan brutális hűtésre, mint a GF100-as GeForce GTX-eknek, ez pedig mindenképpen örvendetes.



A GTX 460 768 MB-os változata [+]

A GTX 460 768 MB-os verziója szintén az Asustól származik, de az NVIDIA által készített képek alapján elmondható, hogy ez egy referenciamodell. Ezen is kétfoglalatos hűtés található, de a TOP verziós Asusszal ellentétben itt már érvényesül a légcsatornahatás, mert mindkét oldalon lezárták a burkolatot. A ventilátor itt már csak 8 cm átmérőjű, ami vagy jót jelent (kevésbé melegszik) vagy rosszat (hangosabb). A NYÁK túloldala enyhén különbözik az 1 GB-os TOP verzióétól, mintha több és máshova helyezett alkatrész lenne rajta látható, de a lényeget tekintve megegyeznek. A TOP-on egyébként felfedezhető az Asus "aláírása", míg a 768 MB-os változaton az NVIDIA logója díszeleg, tehát az Asus TOP valószínűleg egy picit átalakított verzió, a tajvaniak saját gyártmánya.


A hűtés (Asus GTX 460 768 MB) [+]

A hűtőt levéve szemből jól látható, hogy a 768 MB-os verzióról hiányzik két memóriachip és ez a leglényegesebb különbség a két kártya között. A 768 MB-os változaton kevesebb és gyengébb tűrőképességű alkatrész található, ezenkívül másfelé néznek a PCI Express tápcsatlakozók, de a két GTX csak annyira különbözik egymástól, mint két testvér. Az SLI a kisebb GTX-en is támogatott. Külföldi beszámolók alapján bizonyosan kijelenthető, hogy ez a kártya referenciafelépítésű, az Asus csak a matricákat cserélte le. A 768 MB-os verzió hűtése a NYÁK-hoz hasonlóan szintén új megoldás, az Asus TOP-éra hajaz abban a tekintetben, hogy rézbetétes alumínium, de más a formája: a külső peremen magasabb, belül viszont alacsonyabb és kevésbé lamellázott, ugyanakkor a GPU középen található, az innen induló két réz hőcső pedig félkör alakban szállítja el a meleget. A hőcsövek elhelyezése szimpatikus, mert így szimmetrikus ellentétben a fentebb látott Asus-féle megoldással, ugyanakkor a GPU környékén található bordázat nem tűnik hatékonynak.

A GTX 460 21 cm-es hosszával egy tipikus középkategóriás VGA, csak picivel hosszabb a 20,5 cm-es Radeon HD 5770-nél (nincs a képen), ugyanakkor sokkal rövidebb, mint a 27 cm-es HD 5830 (nincs a képen), és rövidebb a GTX 260-nál, a GTX 465-nél is és még a HD 4800-asoknál is. Az Asus TOP verziója a hűtést lefedő burkolat miatt 25 cm-es, ami már a GTX 465-tel és a csúcskategóriás HD 5850-nel vetekszik.


A GPU és memóriák (GTX 460 1 GB) [+]

Felmerül a kérdés, hogy az okos kis GF104 hány tranzisztorból épül fel, és mekkora területen terül el. Abban egyetértés van, hogy a chip 1,95 milliárd tranzisztort tartalmaz, ugyanakkor a chip méretére vonatkozó előzetes híresztelésekben szereplő 320 mm²-es érték a legújabb információk szerint nem valós. Ez az érték az NVIDIA szempontjából mondhatni már majdnem ideális lenne, mert így a GF104 az AMD Cypress-szel (HD 5870/5850/5830) egy az egyben kelhetne versenyre (emlékeztetőül a Cypress 2,15 milliárd tranzisztorból áll és 334 mm² alapterületű). Az igazság azonban az, hogy a GF104 358 mm² alapterületű, ami komolyan átírhatja a versenyképességgel kapcsolatos kalkulációkat. A számokból levezetve a GF104 10%-kal nagyobb, ami már eleve minimum 10%-os hátrányt jelent az NVIDIA számára, azonban a történet itt még nem ér véget. A Cypress köré négy 60 és 200 000 forint között található videokártya épül, a Radeon HD 5830, az 5850, az 5870 és az 5970, miközben az NVIDIA-nak egyelőre két 70 000 forint alatt található videokártyája épül a GF104 köré, és ha figyelembe vesszük, hogy ezek nem a teljes értékű GF104-re alapoznak, hiszen a nyolcból csak hét SM aktív (azaz a maximális 384-ből csak 336 stream processzor aktív) akkor egyértelmű, hogy a GF104 nem csak hogy nagyobb, de a kihozatala is rosszabb a Cypressnél. A gyártás és a profitábilitás szempontjából tehát a GF100 és még a GF104 is bukás, ha a Cypresshez hasonlítjuk.

Ha az NVIDIA kiadna egy teljes értékű GF104 köré épülő VGA-t (amire megvan az esély, pletyka szinten már létezik a GTX 475) akkor javíthatna ezen a mutatón, ugyanakkor ha olcsóbb VGA-kat szeretne piacra dobni, melyek még mindig a GF104-re alapoznak, azzal pénzügyi öngyilkosságot követne el, hiszen abban az árkategóriában már a 166 mm²-es Juniperrel (HD 5750/5770) kellene versenyeznie.


A GPU és memóriák (GTX 460 768 MB) [+]

Visszatérve a kártyákhoz a GTX-eken található GPU-k megegyeznek, mindkettő az A1-es steppingre épül és 2010. május-júniusban készültek. Ahhoz képest, hogy középkategóriás VGA-król van szó, elég nagy a grafikus processzor, vagy legalábbis a rajta található kupak. A GPU-khoz hasonlóan a memóriák típusa is egyezik, ezek Samsung K4G10325FE-HC05 típusú fél nanós GDDR5-ös chipek 1000 MHz-re (GDDR5 4000 MHz) hitelesítve, melyeket már jópár manapság elterjedt videokártyán láthattunk (GTX 465/470/480, HD 5830/5670 stb).

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés

A két Asus gyártmányú GTX 460-as közül az 1 GB-os verzió tűnik érdekesebbnek abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy egy gyárilag túlhajtott kártyáról van szó. A GTX 460 referenciaórajelei 675/1350/900 MHz, az Asus viszont 775/1550/1000 MHz-re állította a részegységek frekvenciáját, vagyis 15/15/11%-os túlhajtást alkalmazott. Ez egy gyári tuningos kártyától már egészen szép eredmény. A dobozokról nem derül ki túl sok minden, csak a kártyák típusa és a memória mennyisége, a "hangsúly" a mesebeli lényeken van... Mindkét VGA mellé egy leírást, egy driver CD-t, egy analóg-digitális átalakítót és egy digitális-HDMI átalakítót, illetve egy molex-PCI Express tápcsatlakozó átalakítót mellékeltek, a TOP verzióhoz ezen kívül adnak még egy bőr CD-tartót is. Nehéz eldönteni, hogy ez vagy a bőr egéralátét-e a haszontalanabb "ajándék"...

Videokártya / meghajtóprogram Asus GeForce GTX 460 1024 MB (@ 675/1350/1000 MHz) / Forceware 258.96
Asus GeForce GTX 460 768 MB (675/1350/900 MHz) / Forceware 258.96

Zotac GeForce GTX 465 1024 MB (608/1215/802 MHz) / Forceware 257.21
Asus GeForce GTX 275 896 MB (633/1404/1134 MHz) / Forceware 257.21
Zotac GeForce GTX 260 896 MB (576/1242/999 MHz) / Forceware 257.21
GeForce 9800 GT 512 MB (700/1675/1000 MHz) / Forceware 257.21
Asus Radeon HD 5850 1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.6 + appp 10.6
Sapphire Radeon HD 5830 1024 MB (800/1000 MHz) / Catalyst 10.6 + appp 10.6
Sapphire Radeon HD 5770 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.6 + appp 10.6
Radeon HD 4870 1024 MB (750/900 MHz) / Catalyst 10.6 + appp 10.6
Processzor Core i7-870 (2,93 GHz) túlhajtva 4 GHz-en
QPI órajel: 3,2 GHz; NB órajel: 3,6 GHz
EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Háttértárak Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2010.06.28-ig bezárólag)

Játékok

  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
  • DiRT 2 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)

A GTX 460-asok teljesítményének feltérképezésével nem volt nehéz dolgunk, mert most nem kellett újra lemérni egy nagy rakás videokártyát; az elmúlt hetekben éppen ezekben az árkategóriákban nézelődtünk, amikor a GTX 465-öt, aztán a HD 5830-at teszteltük. A korábbi tesztek eredményeit fel tudtuk használni, és a GTX 460-asok mellett kiegészítettük azokat egy GTX 260-nal is, mert ez egy elég népszerű kártya, és valószínűleg vásárlói köréből is sokan figyelik az NVIDIA ténykedését. A játékokat 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban és a maximálishoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük, mert ezektől a VGA-któl már elvárható, hogy a 22, illetve olcsóbb 24 colos LCD TFT-k natív felbontásával elboldoguljanak. A játékokon belül megtalálható grafikai opciókat úgy állítottuk be, hogy a főszereplők 1920x1200-ban mindenképpen elérjék a 30 fps-t.

Az ellenfelek az előzőleg említett két cikk szereplői, plusz a GTX 260 216 stream processzoros változata. Először is érdekes lehet, hogy a GTX 460 miként viszonyul a nemrégiben bemutatott GTX 465-höz. A GTX 460 árkategóriájába esik a HD 5830, illetve a kifutott GTX 275 is. Az előző generációt képviseli még a GTX 260, az azelőttit pedig a 9800 GT. A vörösek oldaláról szerepet kapott a HD 5850, mert végülis ki tudja, ha a GTX 460 nem is éri be, azért egy kis kalkulálgatással megbecsülhetjük, hogy mire lenne képes egy 8 SM-es GTX 475. Ezen kívül a HD 5770 és a HD 4870 is esélyt kapott a bizonyításra.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replayt használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at és az Avatart úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. Úgy vettük észre, hogy a Battleforge hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve.

A Fermi és annak leszármazottja, a GF104 fogyasztás tekintetében továbbra sem tudja beérni a Cypress alapú Radeonokat, bár üresjáratban a GTX 460 már jól szerepel, de az 1 GB-os változat terhelve 16%-kal többet fogyaszt, mint az 5830. Ugyanakkor a 768 MB-os verzió már pariban van a Radeonokkal, a probléma csupán az, hogy az 5850 még ennél is kevesebbet fogyaszt, miközben elméletben jóval gyorsabb annál. Egy GTX 260/275 tulaja ugyanakkor jól járhat, mert üresjáratban az új GTX-nek alacsonyabb a fogyasztása.

A hőmérsékletek és fordulatszámok ábrázolása ezúttal kicsit hiányos lett, mert a GTX 460-ak fordulatszámát egyelőre egyik monitorozó program sem volt képes kiolvasni, ezért a fordulatszámos grafikonon a százalékokat tüntettük fel. A GTX 460 üresjáratban egy kb. 25 °C-os szobában 30-35 °C-on működik, ami kiváló értéknek tekinthető, eközben a ventilátor 25%-on pörög. Hogy ez pontosan mekkora fordulatszámot jelent, azt nem tudjuk, de a lényegében zajtalan működésből következően azt mondanánk, hogy 1000 és 1500 rpm között lehet, mert ez az a tartomány, amire azt szoktuk mondani, hogy hangtalan. Terhelve persze a grafikon alapján felgyorsul egészen 50%-ig, de az az igazság, hogy mi ezt a hangosodás alapján nem mondtuk volna meg, mert a tesztelés közben nem vehető észre, hogy gyorsabb lenne a ventilátor, vagyis még terhelve is nagyon halk. Összegezve a hallottakat a GTX 460 ebből a szempontból szerintünk nagyon jó lett.

Az Asus GTX 460-asának GPU-Z-vel készített logfájlja innen tölthető le.

A GF104 a túlhajtás tekintetében is nagyon jól teljesít. A GTX 460 675/1350/900 MHz-es alapórajelekkel rendelkezik. Az Asus a TOP verzión ezt 775/1550/1000 MHz-re tornázta fel, mi pedig további MHz-eket tudtunk belőle kisajtolni, míg végül 875/1750/1100 MHz-ig jutottunk, ráadásul ugyanez történt a 768 MB-os verzióval is. Ha az alapórajeleket vesszük alapul, akkor ez 30/30/22%-os órajelemelésnek felel meg, ami manapság egy eggyel magasabb árkategóriás kártya, ezesetben akár a HD 5850/GTX 470 teljesítményét is jelentheti, már amennyiben nem ütközünk valamiféle korlátba (memória mennyisége, CPU-limit stb). A GPU túlzott órajelemelésének hatására lefagytak a játékok, míg a memória tuningja következtében hibáztak, a legegyértelműbb jelei ennek a Metro 2033 alatt látható lila foltok voltak. 900/1800/1150 MHz-en már egyik kártya sem bírta a strapát, de azt azért hozzá kell tennünk, hogy alapfeszültségen azaz 1 V-on próbálkoztunk.

Az Asus GTX 460 TOP-ot 675/1350/1000 MHz-en teszteltük, ugyanis a GTX 460 1 GB valódi sebességére voltunk kíváncsiak. A tuningprogramok nem engedték a memória órajelét lejjebb állítani.

Crysis, Avatar, Just Cause 2

Az első három játék kellemes meglepetéssel szolgált. Crysis Warhead alatt dobogóra került mind a két GTX 460-as, csak a HD 5850 tudta őket elverni, tuninggal pedig még az sem. Avatar alatt a 768 MB-os változat picit lemaradt, de nem vészesen, a GTX 465 elverte, de az 5830-nál már gyorsabb volt. Just Cause 2 alatt a GTX 465 már előrébb került tesztalanyainknál, de a különbségek minimálisak, 1-2 fps-ről beszélünk, ami említésre sem méltó. Összességében mindkét GTX 460-as jól teljesített, elsőre úgy tűnik, hogy csak a GTX 465 és a HD 5850 jelent konkurenciát, ezek is csak épphogy képesek elverni őket. Pozitív meglepetés a 768 MB-os változat jó szereplése, amely alig-alig lassabb az 1 GB-os GTX-nél.

HAWX, Dirt 2, BFBC2

HAWX alatt a Fermi architektúra villog, sőt a GF104-es kártyák ezúttal még a GTX 465-nél is gyorsabbak voltak, nem szólva a Radeonokról. Itt az első három helyen GTX tanyázik, köztük még nincs nagy különbség, de a negyedik HD 5850-től kezdődően komolyan nő a lemaradás mértéke. A GTX 460 1 GB a DiRT 2 DirectX 9-es módjában elveri az 5850-et, és a 768 MB-os kártya is lényegében ugyanolyan gyors volt, mint a kb. 20 000 forinttal drágább Radeon. DirectX 11-es módban nem változott a sorrend, csak a különbségek, a 768 MB-os GTX jobban lemaradt a Radeontól, de az 1 GB-os elverte. Azt azért vegyük észre, hogy végig a 5850-ről beszélünk, az 5830 egyelőre még csak "megszólalni" sem tudott. A GTX-ek BFBC2 alatt szenvedik el első "komolyabb" vereségüket, csak negyedikként és ötödikként érnek célba, azonban az fps-számokat elnézve ez is inkább csak nézőpont kérdése. Minimum fps-ben a HD 5850-en kívül jobbak mindenkinél és átlagfps-ben is csak 2-3 fps-sel, azaz 4-5%-kal maradnak le, ami észrevehetetlen játék közben. Tuninggal aztán igazán felpörögnek, a 768 MB-os változat a HD 5850-el kerül egy vonalba, az 1 GB-os verzió pedig meg is előzi a Radeont.

STALKER, AvP, Metro 2033, Battleforge

A STALKER az első olyan játék, amelyben a HD 5830 szóhoz tudott jutni, és elverte mindkét GTX-et. A DX10-es módban tesztelt videokártyák jól teljesítettek, de tudni kell azt is, hogy STALKER alatt vannak szemmel látható előnyei a DX11-es módnak. Ebből mindössze annyi derül ki, hogy a GTX 260/275-tulajok hasonló fps-szám mellett szebb grafikára számíthatnak.

Az AvP egyike azon játékoknak, amelyekben a Fermi architektúra bemutatkozása után DX11-es módban nagyon elverte a Radeonokat. Ennek ellenére a HD 5850 jól "állja a sarat", megálljt parancsolt a GTX-eknek, igaz, nem sokon múlott a trónfosztás. A GTX 465 kb. olyan gyors, mint a GTX 460 768 MB-os verziója, és itt a HD 5830 sem marad le különösebben. Ezenkívül kiderült az is (már sokadszorra), hogy ha DX10-kompatibilis kártyáról váltunk DX11-esre, akkor nagy valószínűséggel sebességcsökkenést fogunk tapasztalni AvP alatt.

A Metro 2033-at a GTX 465-tel kezdődően DX10-es módban kezdtük el tesztelni, mert a DX11-es módot csak a 100 000 forint feletti VGA-k képesek elviselni. Ez annyiból jól is jön most, hogy három generációnyi videokártyát tudunk összehasonlítani. A HD 5850 ereje itt megkérdőjelezhetetlen, de a GTX 460 nagyon ott lohol a nyakában. A HD 5830 itt enyhén elverte a GTX 460 768 MB-ot, és ebben a játékban mértük ki a legnagyobb a különbséget a két 460-as között. Tuninggal aztán az 1 GB-os GTX került az élre, a 768 MB-os változat pedig a második helyre ugrott. Valójában az a helyzet, hogy a HD 5830-tól kezdődően a GTX 275-ig bezárólag szinte semmi különbség nincs a kártyák teljesítménye között.

A Battleforge a DX11-es funkciókat (computeshader) a játék gyorsítására használja, így a DX11 támogatásának hiánya a sebességet érinti, ami a tesztelés szempontjából nagyon jó. A HD 5850 került az élre, őt még követni tudja a GTX 465, aztán lassan leszakadozva jönnek a 460-asok és a többiek. A HD 5830 megint lassabb volt, mint a GTX 460 768 MB.

Összegzés

A GeForce GTX 460 egy egészen jó, szerethető kártya lett. Az NVIDIA gyakorlatilag egy olcsó(bba)n gyártható GTX 465-öt alkotott, az 1 GB-os verzió egy picit gyorsabb, a 768 MB-os verzió pedig egy picit lassabb annál. Az összegzést elnézve megállapíthatjuk, hogy a HD 5830-nál mindkettő egyértelműen gyorsabb, és az 1 GB-os GTX már a HD 5850 pozícióját veszélyezteti. Ha ez nem sarkallja az AMD-t árcsökkentésre, akkor semmi. Mindazonáltal van egy kis probléma. Az előző generációs GTX 275/285-tulajok számára ez a kártya továbbra sem alternatíva, bár valószínűleg ők amúgy is a drágább típusok között fognak nézelődni, amennyiben váltani szeretnének (aminek egyébként jelenleg nem sok értelme). A GTX 260-tulajok már elgondolkodhatnak egy efféle váltáson, ők 24-30%-os gyorsulást tapasztalnának, ami sok esetben már észrevehető, nem beszélve a még korábbi generációs GeForce-tulajokról, a 8800/9800 GT/GTX-ekhez képest közel duplájára gyorsulnak a játékok. Ugyanezeket tudjuk elmondani az AMD-tulajoknak is, az erősebb HD 4800-asok sebessége annyira közel van ehhez az árkategóriához, hogy sokszor nem éreznénk meg a váltást, és ha figyelembe vesszük az árakat, akkor még rosszabb a helyzet.

Jelenlegi árak
GeForce
GTX 465 1 GB
GeForce
GTX 460 1 GB
GeForce
GTX 460 768 MB
GeForce
GTX 275
GeForce
GTX 260
GeForce
9800 GT
66 000 Ft 65 000 Ft 60 000 Ft 65 000 Ft 55 000 Ft 30 000 Ft
Radeon
HD 5850
Radeon
HD 5830
Radeon
HD 5770
Radeon
HD 4870
80 000 Ft 62 000 Ft 45 000 Ft 40 000 Ft

A kis GTX-ek fogyasztás/teljesítmény mutatója egészen jól alakul, kiváltképp a 768 MB-os verzióé, ami átlagban 5,5%-kal lassabb az 1 GB-osnál, ugyanakkor 14%-kal fogyaszt kevesebbet terhelés alatt. Az 1 GB-os GTX 460 ezen a téren pariban van a HD 5830-cal ami alacsonyabb ára ellenére többet fogyaszt, mint a HD 5850. Fogyasztásban továbbra is a HD 5850 a király. Az ár/teljesítmény mutatók tekintetében már nem ilyen rózsás a helyzet, bár a 60 000 forint felett kapható videokártyák között a GTX 460 viszi a prímet. A levesbe az előző generációs, sokszor a hivatalos árnál olcsóbban megvehető VGA-k köpnek bele, amelyek emiatt sokkal jobb vételnek számítanak, ha átlagfelhasználóként gondolkodunk, és csak a játékok alatt nyújtott teljesítményt tartjuk szem előtt. Egy HD 4870-4890/GTX 260-275 szintű videokártya napjaink játékai alá bőven elég még akár 1920x1200-as felbontásban is, legfeljebb nem állítjuk olyan magas szintűre az élsimítást vagy kikapcsolunk egy-két játékot lassító, de egyébként nem igazán látható grafikai opciót.

Összességében a két generációval ezelőtti (8800/9800 és HD 3800) kártyatulajok, illetve az előző generáció középső szegmenséig (GTX 260 és HD 4850) bezárólag ajánlható cserére a GTX 460, az ennél gyorsabb kártyákat birtoklók számára felesleges lenne a váltás. Ha az a kérdés, hogy GTX 460 vagy HD 5830, akkor mi a GTX 460 mellett tennénk le a voksunkat. Hogy pontosan melyik mellett? Nos, egy 22 colos TFT mellé elég a 768 MB-os változat, viszont 24 col mellé már elkelhet az 1 GB-os verzió. HD 5850 vagy GTX 460 1 GB? Fogós kérdés... Az AMD-nek csökkentenie kéne a HD 5850 árát, mert a jelenlegi árak mellett a GTX 460 a nyerő. A Radeon alig 5%-kal gyorsabb, közben a GTX majdnem 20%-kal olcsóbb, és ha találunk egy beállítást, ahol a GTX 460 nem elég gyors, ott nagy valószínűség szerint a HD 5850 is kevés lesz.

Még nem esett róla szó, de tudni kell, hogy a GTX 460-ban egy továbbfejlesztett VP4-es videoprocesszor dolgozik, ennek köszönhetően pedig az előző Fermi-kártyákkal ellentétben már támogatja a PAP-ot (Protected Audio Path), és képes a Dolby TrueHD és a DTS-HD Master Audio jelátvitelére a HDMI-n keresztül.

Jó lett ez a kártya, de idehaza a többség számára még mindig túl drága. Igaz, a többségnek elég egy HD 4850 vagy egy GTX 260, szóval nincs túl nagy probléma. A GTX 460 megjelenésével egyidőben a GTX 465 létezése értelmét vesztette, bár ezt már a GTX 465 bemutatójában megmondtuk, ehhez nem kellett komolyabb jóstehetség. A tuningeredményekből következően egy 8 SM-es, 384 stream processzoros, mondjuk 800/1600/1000 MHz-es GTX "475" már a HD 5870-et is meg tudná szorongatni. 14% plusz a feloldott részegységekből, 18% plusz az órajelekből, ez egy a GTX 460-nál kb. 30%-kal gyorsabb kártya, ennek elégnek kellene lennie a HD 5870 ellen.

GeForce GTX 460
Pro + ár/teljesítmény mutatója attraktívvá teszi, veri a HD 5830-at, nem beszélve a HD 5850-ről
+ fogyasztása rendben van, és alig melegszik
+ halk hűtés (ez igaz az Asus TOP-ra és a referenciahűtőre is)
+ a középkategóriától elvárható méret és megjelenés
+ DirectX 11, NVIDIA VP4 (akár DivX/XviD dekódolás)
+ HD-videók hardveres lejátszása
+ HD-audio átvitele HDMI-n keresztül
+ CUDA és PhysX támogatása
Kontra - idehaza nincs középkategóriás ára, de ez sajnos a többi VGA-ra is igaz


GeForce GTX 460

fLeSs

A tesztben használt videokártyákat az Asus magyar képviseletétől és az Expert Zrt.-től kaptuk. A játékok egy részét a CD Projekt biztosította.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés